Enkä minä mitään provoile, se olet kyllä sinä. Ja onko se epäolennaista, jos mainitsen Turkin väestöstä 99,8% olevan muslimeita? Hienosti tosiaan taas vetäydyt pois keskustelusta niin kuin viime kerrallakin. Puun takaa aina ilmaannut tuon saman Turkki-saarnan kertomaan ja sitten häivyt, etkä pahemmin vaivaudu asiasta keskustelemaan. Taitaa sinun maailmankuvasi olla se, joka tässä on mustavalkoinen, kun et näe esim. noissa Turkin ihmisoikeusasioissa mitään ongelmaa. Se vaan sattuu olemaan yksi syistä, miksi Turkki ei kuulu EU:hun.
Mistä pitäisi vielä keskustella, kun kerran lyön faktoja pöytään ja sivuutat täysin hyvin olennaisia asioita, kuten esim. Turkin ja Iranin valtiollisen järjestelmän eron? Ja voi tulla yllätyksenä sulle, mutta tuo liki sadan prosentin islamilaisuus ei kerro koko totuutta, koska Turkissa on liki puolet sellaisia muslimeja, jotka noudattavat uskontoa ihan yhtä tismallisesti kuin kuin kirkkoon kuuluva, muttei kuitenkaan koskaan siellä asioiva Matti Meikäläinen. Ja nyt tässä kohtaa tämäkin tyrmätään, koska eihän sellaisia tilastoja ole olemassakaan - kuten ei suomalaisistakaan "evankelisluterilaisista". Täällä ketjussa tulee aina silloin tällöin porukkaa vastaan, jotka ovat tyystin kehällä puhuttaessa islamin piiriin kuuluvien maiden eroista. Suosittelen Mustafa Kemal Atatürkin biografian lukemista Turkin tasavallan historian ja kehityksen valaisemiseksi.
Ihmisoikeusrikkomuksia en ole missään kohdassa kieltänyt, menee siis sun lukutaidottomuuden piikkiin. Itse asiassa Turkissa sorretaan enemmän kurdeja (miehiä, naisia, lapsia, kummeja ja kaimoja) kuin naisia, ja naisten sortokin on vahvasti kytköksissä maaseudun alemman yhteiskunnallisen aseman omaavan luokan piiriin. Kannattaisi oikeasti käydä tutustumassa maan kulttuuriin vähän tarkemmin muuallakin kuin Alanya-Marmaris-akselilla. Ja mitä Turkin maltilliseen islamismiin perustuvien johtohenkilöiden elämäntapoihin tulee, ne ovat toisinaan pahassa ristiriidassa islamin oppien kanssa (presidentin vaimokin on länsimaiseen törsäilyyn erikoistunut huntupäinen huora, if I may say so).
Ja emmäkään Turkkia vielä EU:hun ajaisi, koska asian tuomien etujen seassa on yhtä paljon ongelmia, ja voin kyllä varmuudella sanoa, ettei islam ole näistä
ongelmista ollenkaan siellä kärkipäässä.
Ja Rankkuri vois lopettaa suun soittamisen, kun et kerran edes itse panosta keskusteluun. Mä ihmettelen myös tuota leimaamista, koska mä en ole valinnut puolia. Korjaan vain yleisiä virhekäsityksiä ja yleistyksiä, oli kyse sitten mistä tahansa kansasta tai uskonnosta. Jos suomalaisia alettaisiin pitää oravannahan varassa elävinä juntteina vaikkapa nyt suomenruotsalaisten toimesta, puuttuisin siihen epäkohtaan mikäli meikäläisellä olisi tietoa ja kokemusta päinvastaisesta.