- Liittynyt
- 25.1.2007
- Viestejä
- 1 625
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millainen on mielestäsi hyvä muslimi? Riittääkö ettei ole rikollinen? Jos riittää, pitäisikö ei rikollisilla muslimeilla olla vapaa pääsy Suomeen? Jos ei riitä, kuinka paljon standardisuomalaisesta saa poiketa, että pääsee maahan?
Varsinkin tuohon viimeiseen kysymykseen haluaisin kuulla vastauksen. Siitähän tässä keskustelussa on pohjimmiltaan kysymys. Siitä kuinka paljon muutosta suomalaisessa yhteiskunnassa kukakin on valmis sietämään, ja ennen kaikkea, mihin suuntaan.
Palaan vielä tähän kysymykseen....
Kylli sanoi:Tarkoitatko standardisuomalaista vai ideaalisuomalaista?
Kylli sanoi:Mitkä ovat ne asiat joissa maahanmuuttajan täytyy muistuttaa suomalaista?
Kylli sanoi:Täytyykö esim. olla lievästi ylipainoinen ja omata keskiasteen tutkinto?
Kylli sanoi:Pitääkö kannattaa kokoomusta?
Kylli sanoi:Ja nyt kysymys: onko tässä tilanteessa tarpeeksi että Rayna on ok tyyppi joka selviää yhteiskunnassa vai onko se liikaa että hän on enemmän kuin tapamuslimi eikä esim. koskaan hankkisi lapsia (=veronmaksajia) ei-muslimin kanssa?
Kylli sanoi:Haluammeko että yhteiskuntamme on tietyllä tapaa homogeeninen vai pitääkö ihmisille sallia ajattelun ja mielipiteen vapaus silloinkin, kun nämä katsomukset eroavat radikaalisti valtavirrasta?
Kylli sanoi:Jos siis vastasit edelliseen kysymykseen että Raynan ei pitäisi olla maassa, mitä tehdään Suomen kansalaisten kanssa joilla on vastaavia näkemyksiä?
Kylli sanoi:Voimmeko hyväksyä että yhden kansan sisällä olisi suljettuja yhteisöjä, joilla voi kuitenkin mennä ihan hyvin (vrt. juutalaiset)?
Kylli sanoi:Mielestäni liian vahva jaottelu myös estää kehitystä. Kulttuurille pitää antaa tilaa muuttua. Nyt olemme tilanteessa jossa Suomi voi kansainvälistyä itseään hyödyttävällä tavalla. Esim. hyväksymällä englannin suomen rinnalle voimme saada tänne lisää osaajia koulutukseen ja bisnekseen. Tämä kuitenkin edellyttää, että voimme päästää irti totutusta.
Kylli sanoi:Muslimien kohdalla tämä muutoksen hyväksyminen voisi tarkoittaa esim. sitä, että kymmenen vuoden kuluttua emme enää ihmettele jos palaverissa pöydän toisella puolella on suomea puhuva arabi. Ts. emme enää pakota muslimia luuserin rooliin vaan hyväksymme sen että suomalainen voi olla arabitaustainen muslimi, jolla kuitenkin on hyvä koulutus ja työpaikka.
Palaan vielä tähän kysymykseen.... Tarkoitatko standardisuomalaista vai ideaalisuomalaista? Mitkä ovat ne asiat joissa maahanmuuttajan täytyy muistuttaa suomalaista? Täytyykö esim. olla lievästi ylipainoinen ja omata keskiasteen tutkinto? Pitääkö kannattaa kokoomusta?
Ja täällähän on nyt esitetty ajatus että muslimi ei koskaan, ei missään tilanteessa, kelpaa koska on muslimi. Otetaan esimerkki. Minulla on luokkakaveri (kutsutaan häntä Raynaksi). Rayna on n. 22-vuotias nainen ja tunnustuksellinen muslimi. Hän opiskelee kauppakorkeassa ja tekee osa-aikaisesti töitä pankkineuvojana. Hän puhuu täydellisesti kohdemaan kieltä, mutta pakistanilaisena hän puhuu myös urdua. Raynalla on keskimääräistä paremmat arvosanat ja häntä pidetään luotettavana, ystävällisenä ja ikäänsä nähden kypsänä. Hän tulee erinomaisesti toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Tästä huolimatta Rayna vastustaa esiaviollista seksiä ja tulee yliopiston suoritettuaan menemään naimisiin miehen kanssa joka on valittu vanhempien avulla. Kyse ei siis ole puhtaasta järjestetystä avioliitosta, mutta vaakakupissa painaa myös suvun mielipide. Rayna ja hänen vanhempansa haluavat Raynalle ensisijaisesti pakistanilaisen miehen, ja joka tapauksessa miehen on oltava muslimi.
Ja nyt kysymys: onko tässä tilanteessa tarpeeksi että Rayna on ok tyyppi joka selviää yhteiskunnassa vai onko se liikaa että hän on enemmän kuin tapamuslimi eikä esim. koskaan hankkisi lapsia (=veronmaksajia) ei-muslimin kanssa? Haluammeko että yhteiskuntamme on tietyllä tapaa homogeeninen vai pitääkö ihmisille sallia ajattelun ja mielipiteen vapaus silloinkin, kun nämä katsomukset eroavat radikaalisti valtavirrasta? Ja kiitos ei kommentteja sossuista vaan puhutaan nyt tästä esimerkistä, kun kerta kysymys koski "hyvää muslimia".
Minun mielestäni tässä on hyvä olla varovainen, koska suomalainenkaan ei välttämättä vastaa standardia. Jos vertaan itseäni Raynaan, niin minäkään en koskaan seurustelisi vakavasti "suomensuomalaisen" kanssa. Jos siis vastasit edelliseen kysymykseen että Raynan ei pitäisi olla maassa, mitä tehdään Suomen kansalaisten kanssa joilla on vastaavia näkemyksiä? Voimmeko hyväksyä että yhden kansan sisällä olisi suljettuja yhteisöjä, joilla voi kuitenkin mennä ihan hyvin (vrt. juutalaiset)?
Mielestäni liian vahva jaottelu myös estää kehitystä. Kulttuurille pitää antaa tilaa muuttua. Nyt olemme tilanteessa jossa Suomi voi kansainvälistyä itseään hyödyttävällä tavalla. Esim. hyväksymällä englannin suomen rinnalle voimme saada tänne lisää osaajia koulutukseen ja bisnekseen. Tämä kuitenkin edellyttää, että voimme päästää irti totutusta. Muslimien kohdalla tämä muutoksen hyväksyminen voisi tarkoittaa esim. sitä, että kymmenen vuoden kuluttua emme enää ihmettele jos palaverissa pöydän toisella puolella on suomea puhuva arabi. Ts. emme enää pakota muslimia luuserin rooliin vaan hyväksymme sen että suomalainen voi olla arabitaustainen muslimi, jolla kuitenkin on hyvä koulutus ja työpaikka.
Mielestäni liian vahva jaottelu myös estää kehitystä. Kulttuurille pitää antaa tilaa muuttua. Nyt olemme tilanteessa jossa Suomi voi kansainvälistyä itseään hyödyttävällä tavalla. Esim. hyväksymällä englannin suomen rinnalle voimme saada tänne lisää osaajia koulutukseen ja bisnekseen. Tämä kuitenkin edellyttää, että voimme päästää irti totutusta. Muslimien kohdalla tämä muutoksen hyväksyminen voisi tarkoittaa esim. sitä, että kymmenen vuoden kuluttua emme enää ihmettele jos palaverissa pöydän toisella puolella on suomea puhuva arabi. Ts. emme enää pakota muslimia luuserin rooliin vaan hyväksymme sen että suomalainen voi olla arabitaustainen muslimi, jolla kuitenkin on hyvä koulutus ja työpaikka.
Jussi K. Niemelän blogi sanoi:Dhimmiys on poliittista korrektiutta, joka itse asiassa pyrkii tukahduttamaan asiallisenkin islamkritiikin. Pahimmillaan tämä ilmeni Muhammad-pilakuvajupakan aikaan, kun Kaltio-lehdestä sensuroitiin Ville Rannan sarjakuva ja päätoimittaja Jussi Vilkuna erotettiin. Tämä ”eksoottisen toiseuden suvaitseminen” on peräisin punavihreästä, akatemiassa alkaneesta muotivillityksestä, jossa kaikki paha saa alkunsa länsimaista ja kapitalismista. Valistuksen keskeisistä arvoista ollaan valmiit ”suvaitsevaisuuden” nimissä luopumaan. Tämä on Orwellin terminologian mukaan ns. siirrettyä nationalismia, jossa ulkoryhmä nähdään valossa, joka omaan sisäryhmään kohdistettuna tuomittaisiin jyrkäksi kansalliskiihkoksi.
Kritisoit kärkevästi kotimaasi kulttuurin huonoja piirteitä, mutta islamilaisen kulttuurin huonoja piirteitä selität kaikella muulla paitsi sillä itsellään. Monikultturistit usein vaativat, että maahanmuuttajia on kohdeltava yksilöinä, ja siksi emme saa asettaa muslimeja muita ryhmiä huonompaan asemaan maahan pääsyssä. Silti he, islamilaiseen kulttuurin vedoten, sallivat muslimeille sellaisen käytöksen, jota eivät oman kulttuurinsa edustajilta sietäisi hetkeäkään. Mistä moinen paradoksi? Ja etkai vain itse ajattele juuri samalla tavalla?
Ensiksi pitää allekirjoittaa sivistyneen länsimaisen yhteiskunnan perusarvot: vapaus, veljeys ja tasa-arvo. Tarkan listan laatimiseen voisin käyttää viikon, mutta ainakin seuraavat ehdot on täytettävä: ei rikosrekisteriä, työkykyinen ja -haluinen, puhuu suomea (viimeistään kahden vuoden sisällä saapumisestaan), vastustaa lasten silpomista, kannattaa sukupuolten tasa-arvoa ja sitoutuu kasvattamaan lapsensa edellisten arvojen mukaan. Ehdoista 1-3 voidaan poiketa erittäin painavien syiden nojalla. Esim. rikos oli Islamista kääntyminen, pystyy elättämään itsensä pääomatuloilla tai on mykkä.
Maahanmuuttajan täytyy voida hyödyttää suomalaista yhteiskuntaa standardisuomalaisen verran tai enemmän. Kokonaisuus ratkaisee, eivät yksityiskohdat.
Minä ainakin haluan. Homogeeninen yhteiskunta on mitä suurimmalla todennäköisyydellä vakaampi ja vauraampi kuin saman yhteiskunnan monikulttuurinen versio. Kansalaisille on sallittava ajattelun ja mielipiteen vapaus. Yhteiskunnan toimivuuden kannalta on kuitenkin toivottavaa, että kaikki jakaisivat samat perusarvot ja tätä on edistettävä esim. koululaitoksen avulla.
Kansalaisten mielipiteen vapautta ei voi rajoittaa, eikä heille saa tehdä mitään, jos he eivät riko lakia. Yhteiskunnan pitää kuitenkin, esim. jo aiemmin esittämäni koululaitoksen avulla, pyrkiä siihen etteivät samat näkemykset siirry heidän lapsilleen.
Ihmisten mielipiteenvapautta ei voi rajoittaa, joten jos kaikki ovat vapaaehtoisesti mukana, meidän on pakko. Olisi kuitenkin toivottavaa, että ennen pitkää kaikki vähemmistöt sulautuisivat kantaväestöön. Tämä ei tietenkään koske alkuperäisväestöämme saamelaisia.
Niin estää ja se on tarkoituskin, kaikki kehitys kun ei ole hyvää kehitystä. Esim. esittämäsi englannin kielen asema. Tällä maalla ei ole enään kovinkaan paljon omaa jäljellä. Siitä vähästä kieli on ehdottomasti merkittävin. Englannin ottaminen suomen rinnalle johtaisi väistämättä siihen, että suomi ajautuisi tavallisen rahvaan kieleksi ja englannista tulisi eliitin ja sivistyksen kieli. Kuulostaa jotenkin tutulta 200:n vuoden takaa. Vakaumuksellisena fennomaanina en suostu kannattamaan kulttuurista itsemurhaa sen enempää kieli, uskonto, kuin missään muussakaan kysymyksessä. Lisäksi on toiveajattelua, että tänne saataisiin koskaan merkittäviä määriä todellisia osaajia millään tempuilla. Itse meidän on osattava jos jotain haluamme saavuttaa.
Vihjaten syyhyn quottaan parisen viikkoa sitten kirjoittamaani kysymystä, johon haluaisin erityisesti Kylliltä ja muilta ihanan suvaitsevaisilta Suomivihaajilta kommenttia:
Niin että mikä ruotsalaisiin miehiin on mennyt? Ja miksi erityisesti viimeisten 10 tai 20 vuoden aikana tämä kuilu on vain kasvanut lujaa tahtia? Vai johtuuko tämä myös siitä, että miehet nyt vain ovat paskaa, joita ei myöskään saisi päästää johtamaan (muttei toki pidä syrjiä mitenkään)?
Positiivinen suhtautuminen mihin tahansa uskontoon tarkoittaa järjettömyyden hyväksymistä. Tämä on vielä vaarallisempaa kuin rikollisuuden hyväksyminen, koska lain rikkominen voi joskus äärimmäisissä olosuhteissa olla hyvä asia, mutta oman järkensä hylkääminen ei ikinä.positiivinen suhtautuminen islamiin ei tarkoita samaa kuin rikollisuuden hyväksyminen
Se olisit voinut olla sinä joka syntyy Somaliaan, joten ole kiitollinen ettei niin käynyt.
Olisitko itse voinut syntyä esim. lokkiparveen tai muurahaiskekoon?
:lol2:
Kyllikin ihanasti yhdisti maahanmuuttoon pakolaiset (vissiin?). Pakolaisten ottamisessakaan ei mielestäni ole mitään muuta järkeä, kuin se, että sillä tehdään näennäisesti oikein hyvää, joka tuo mainetta kansanedustajille. Samalla rahalla, kuin pakolaisia täällä pidetään, auttaisi paljon enemmän ihmisiä kohdemaissa. Ja mitä tulee maahanmuutolla auttamiseen, niin mikä järki siinä sitten on? Onko väärin ottaa maahanmuuttajina vain opiskelijoita tai työn perässä tulevaa väkeä?
Vastaa hei kyllisenä niihin mun kommentteihin kanssa.![]()