Kuinka pysyviä ne Afrikan ongelmat sitten ovat? Ei tästä ole kuin vajaa sukupolvi siitä, kun suurin osa mantereesta saavutti itsenäisyyden.
Paremminkin voisi kysyä mikä on länsimaiden menestyksen salaisuus, kun suurin osa maailmaa talsii jäljessä mitä tulee taloudelliseen menestykseen ja moderniin demokratiaan.
Juu, sitä ongelmien pysyvyyttä ei voi kun arvata. Mun henkilökohtainen arvaus on että ongelmat pysyvät samanlaisina, eikä minkäänlaista parannusta asioihin ole näköpiirissä. Ymmärrän jos sulla on erilainen arvaus.
Kysymyksen voi toki kääntää toisinpäin. Itse asetan kysymyksen noin päin koska esim. latinalaisen Amerikan maihin länsimaiden ei tarvitse kaataa kippokaupalle rahaa että he pysyisivät hengissä. Afrikkaan täytyy (tai itse en kaataisi, mutta näin on päätetty). Tämän takia keskustelemme nimenomaan Afrikasta emmekä Etelä-Amerikasta.
Taitaa ainoat meidän mallin mukaiset hyvinvointivaltiot löytyä länsimaista ja paristakolmesta Aasian maasta. Tarkoittaneekohan tämä sitä, että kaikki muut maailman kansat ovat idiootteja eskimoista ja intialaista, kaakkoisaasialaisiin, polyneesialaisiin ja eteläamerikan väestöön... Juu, en minäkään usko niin.
Ei, mutta fakta kuitenkin on se, että maat jotka eivät tule alkuunkaan toimeen omillaan löytyvät juuri Afrikasta. Tilanne on huonoin juuri siellä. Ja se mikä on oleellista, mikään ei viittaa siihen että asiat muuttuisivat miksikään.
Sääli, että juuri afrikkalaiset on päätetty ottaa sylkykupiksi ja vihan kohteeksi.
Tiedät itsekin että tästä ei ole kysymys.