Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Minä en käytä sanaa "naapuri", koska tiedän monien tummaihoisten kokevan sen loukkaavana. En halua tarkoituksellisesti pahoittaa kenenkään mieltä. Voin hyvin käyttää sanaa "mustaihoinen." Ymmärrän toki, että joillekin tämä on vaikeaa ja he voivat toki käyttää naapuri-sanaa.

mikä siinä loukkaa? se, että jonkun esi-esi-esi-isän kaima on ollut puuvillapelloilla?

kuinka moni juutalainen vielä marisee 2MS:sta?

20070607-114711.jpg

(juu on selvästi shopattu)

"ole pää niille jotka sanovat islamin olevan väkivaltainen"

:D

Minä en käytä sanaa "naapuri", koska tiedän monien tummaihoisten kokevan sen loukkaavana. En halua tarkoituksellisesti pahoittaa kenenkään mieltä. Voin hyvin käyttää sanaa "mustaihoinen." Ymmärrän toki, että joillekin tämä on vaikeaa ja he voivat toki käyttää naapuri-sanaa.

Varmaan välttelet myös sanomasta sanaa "raiskata" koska joku raiskauksen uhri saattaa siitä järkyttyä, tai vaikka "murhata", jonkun isähän on saattanut joutua murhatuksi ja tämä lapsonen siitä sitten järkyttyy kun sana tuo tämän mieleen..

Varmaan välttelet myös sanomasta sanaa "raiskata" koska joku raiskauksen uhri saattaa siitä järkyttyä, tai vaikka "murhata", jonkun isähän on saattanut joutua murhatuksi ja tämä lapsonen siitä sitten järkyttyy kun sana tuo tämän mieleen..

En tiedä järkyttyvätkö. Sen tiedän, että sana naapuri loukkaa monia mustaihoisia. Siksi käytän termiä mustaihoinen.

Seli seli, Suomessa alkuperäisesti sana on mitä luultavimmin ollut vapaa sivumerkityksistä, mutta nykyisessä globaalissa yhteiskunnassa se on imenyt itseensä paljon samoja negatiivisa konnotaatioita kuin amerikkalainen "vertaissana" nigger.

Aina nousee hieman oksennusta suuhun, kun kuulen tai luen;

1. "Nykyisessä globaalissa yhteiskunnassa."

2. "modernissa oikeusvaltiossa"

3. "+muu liberaali PC-fraasi"

..emme voi tehdä tai sanoa sitä taikka tätä...

Hollannin valtio aloitti aikoinaan kampanjan saadakseen kansan käyttämään neutraalia termiä maahanmuuttajista. Tämä löikin itsensä läpi, mutta nyt he pyrkivät sen käytön lopettamiseen, koska se on saanut kielteisiä merkityksiä.

Jos maahanmuuttajat perseilevät kohdemaassaan, on aivan sama mitä termiä heistä käytetään. Sanotaan vaikka "halinalleiksi". Vuoden päästä termi on saanut kielteisen merkityksen ja sen ovat saaneet halinallet omalla käytöksellään aikaan.

Jos maahanmuuttajat perseilevät kohdemaassaan, on aivan sama mitä termiä heistä käytetään. Sanotaan vaikka "halinalleiksi". Vuoden päästä termi on saanut kielteisen merkityksen ja sen ovat saaneet halinallet omalla käytöksellään aikaan.

Termi "mustaihoinen" on mystisesti säilynyt varsin neutraalina. Käsittääkseni mustaihoiset eivät edes loukkaannu kyseisestä termistä.

Samoin termi "maahanmuuttaja". Käsittääkseni maahanmuuttajat eivät edes loukkaannu kyseisestä termistä.

Termi "mustaihoinen" on mystisesti säilynyt varsin neutraalina. Käsittääkseni mustaihoiset eivät edes loukkaannu kyseisestä termistä.

Samoin termi "maahanmuuttaja". Käsittääkseni maahanmuuttajat eivät edes loukkaannu kyseisestä termistä.

En ole kiinnostunut maahanmuuttajien tai mustaihoisten tunteista tai loukkaantumisen aiheista. Itse olen saanut molemmista termeistä jo kielteisen merkityksen.

Jos olet kiinnostunut niistä, voit toki käyttää haluamiasi kutsumanimiä.

Aina nousee hieman oksennusta suuhun, kun kuulen tai luen;

1. "Nykyisessä globaalissa yhteiskunnassa."

2. "modernissa oikeusvaltiossa"

3. "+muu liberaali PC-fraasi"

..emme voi tehdä tai sanoa sitä taikka tätä...

Hollannin valtio aloitti aikoinaan kampanjan saadakseen kansan käyttämään neutraalia termiä maahanmuuttajista. Tämä löikin itsensä läpi, mutta nyt he pyrkivät sen käytön lopettamiseen, koska se on saanut kielteisiä merkityksiä.

Tarkoitukseni ei ollut missään mielessä tuoda esiin liberaaleja mielipiteitä minkään käyttämäni fraasin kautta. Mielipiteisiin en ota kantaa sillä subjektiivisuudessaan niitä on loppujen lopuksi lähes mahdoton perustella vastakkaisen kannan edustajalle. En siis väitä olevani paremmin liberaali kuin konservatiivikaan. Tarkoitukseni oli huomauttaa, että "naapuri" sanaan liittyy negatiivinen arvolataus ja se ei ole vapaa sivumerkityksistä, kuten quottaamassani viestissä väitettiin. Näin ollen puhut kokonaan ohi asian jonka postauksessani esitin ja arvostaisinkin suuresti keskustelun käymistä siitä, mistä puhutaan, eikä siitä mistä juuri SINÄ haluat puhua. Tämä siis sillä perusteella, että otit juuri minun postaukseni argumentointisi lähtökohdaksi.

Mitä tämä negatiivinen asia on mitä sana naapuri tuo esiin?

Tein virheen siinä, että quottasin koko viestiäsi.
Olisi pitänyt ottaa siitä ainoastaan tämä pätkä:

mutta nykyisessä globaalissa yhteiskunnassa

sillä siitä halusinkin alunalkaen puhua.
Ts. näistä fraaseista. Sillä niitähän ne ovat.

Ei tästä, sillä siitä olen samaa mieltä kanssasi:

"naapuri" sanaan liittyy negatiivinen arvolataus ja se ei ole vapaa sivumerkityksistä

Mitä tämä negatiivinen asia on mitä sana naapuri tuo esiin?

"naapuri" sanan etymologia suomen kieleen juontaa juurensa 1800-luvun rotuoppiajattelusta. Sanaan on siis jo alunperin Suomessa liitetty käsitys rotujen kategorisesta erittelystä, aivan kuten Hitlerin Saksassa luokiteltiin joitakin ihmisryhmiä toisia alempiarvoiseksi.

naapuri sanan käyttöön liittyy usein negatiivisia konnotaatioita, joko käyttäjän, vastaanottajan, tai sen mielestä, josta sanaa käytetään.

Sana myös rinnastuu Yhdysvalloissa käytettävään samantyyliseen saan "nigger", vaikka sillä ei Suomessa olekkaan samaa orjuuteen liittyvää negatiivista äänenpainoa. Lisääntynyt tietoisuus "nigger" sanan alkuperästä ja sen yhtäläisyydestä suomen kielen "naapuri" sanan kanssa on siis myös omiaan lisäämään sanan negatiivista kaikua, jos asian haluaa näin ilmaista.

Tää siis vaan mun mielestä, "naapuri" sanan käytön arvovapauteen ovat ottaneet myös kantaa suomen kielen ammattilaiset, jotka kieltävät sanan arvovapauden. Asiaan on varmasti olemassa myös tosi fiksuja filosofisia kantoja arvottamisesta ja totuudellisuudesta.

En katso että sain minkäänlaista vastausta kysymykseeni. naapuri tarkoittaa minulle tummaihoista. Samalla tavalla kun sana idiootti tarkoittaa tyhmää ihmistä.

Jos kuvitellaan (en siis tiedä onko näin), että paras ystäväsi, kuka ikinä hän onkaan, olisi tummaihoinen, käyttäisitkö hänestä sanaa naapuri, jos hän kokisi sen oikeasti loukkaavaksi. En usko. Sanan sisältämät arvotukset eivät aina liity yksilön henkilökohtaiseen käsitepiiriin, vaan niillä on laajempaakin merkitystä.

En katso että sain minkäänlaista vastausta kysymykseeni. naapuri tarkoittaa minulle tummaihoista. Samalla tavalla kun sana idiootti tarkoittaa tyhmää ihmistä.

Tein virheen siinä, että quottasin koko viestiäsi.
Olisi pitänyt ottaa siitä ainoastaan tämä pätkä:

sillä siitä halusinkin alunalkaen puhua.
Ts. näistä fraaseista. Sillä niitähän ne ovat.

Ei tästä, sillä siitä olen samaa mieltä kanssasi:

Halusit siis vain puuttua liiaksi höylättyyn liberalistiselta kalskahtavaan termiin, jonka vastaukseeni sijoitin, etkä varsinaiseen asiaan. Kiva, että ollaan samaa mieltä siitä mikä oli viestin varsinainen sisältö. Voin muotoilla ajatukseni globaalista yhteiskunnasta vaikkapa tietoisuuden yleiseksi leviämiseksi informaatioteknologian kehityksen myötä, mutta en tiä kutittaako tuoki sit joidenki persettä vai ei.

(Jawhead vastasin uudestaan edellisessä viestissä)

Halusit siis vain puuttua liiaksi höylättyyn liberalistitermiin, jonka vastaukseeni sijoitin, etkä varsinaiseen asiaan. Kiva, että ollaan samaa mieltä siitä mikä oli viestin varsinainen sisältö. Voin muotoilla ajatukseni globaalista yhteiskunnasta vaikkapa tietoisuuden yleiseksi leviämiseksi informaatioteknologian kehityksen myötä, mutta en tiä kutittaako tuoki sit joidenki persettä vai ei.

Tiedän mikä oli viestisi sisältö ja pääasia. Mielestäni olen siihen kantani kertonut.

Kuten sanoin, minä halusin keskittyä ja poimia siitä epäolennaisen fraasin ehkäpä jopa saadakseni siitä keskustelua aikaiseksi. Minua nimittäin ei kiinnosta millä termillä neekeriä kutsutaan. Sillä minusta koko aihe on pelkkä epäolennaisuus. Minusta PC-newspeak on isompi kokonaisuus ja kiinnostavampi aihe.

Kuten sanoin, tein virheen, kun quottasin KOKO viestiäsi. Niinpä väärinkäsitys.

Back
Ylös Bottom