- Liittynyt
- 27.5.2004
- Viestejä
- 221
On se käsittääkseni mahdollista ja pitäisi soveltaa ankarammin.
Ikävä kyllä näin ei ole. Karkottamista käsitellään Ulkomaalaislaissa. (L 2004/301) Lain 149§ 4 mom. (hiljattain voimaan tullut) mukaan: "Pakolaista ei saa karkottaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa. Pakolaisen saa karkottaa vain valtioon, joka suostuu ottamaan hänet vastaan."
Ja 147§ (palautuskielto):
"Ketään ei saa käännyttää tai karkottaa alueelle, jolla hän voi joutua kuolemanrangaistuksen, kidutuksen, vainon tai muun ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi, eikä alueelle, jolta hänet voitaisiin lähettää sellaiselle alueelle."
YK:n pakolaisjärjestö (UNHCR) listailee maita, jotka ovat turvallisia tai turvattomia, ja YK:n sana painaa. Kansainväliset sopimukset ovat siinä määrin velvoittavia, että ne menevät jopa oman perustuslakimme yli. Sinänsä hupaisaa, että esimerkiksi EU:n antama direktiivi on normihierarkiassa perustuslakimme yläpuolella... No, se siitä.
UlkL 146 § käsittelee 1 momentin 1-4 kohdissa karkottamisen perusteet, jotka ovat niin "bullshittiä" kuin olla voin. Ketään ei ole karkotettu ainoastaan sillä perusteella, että hän on syyllistynyt rikokseen, jonka enimmäisrangaistus on vuosi vankeutta (Tämä olisi lain mukaan mahdollista!). Siihen riittäisi esimerkiksi kulkuneuvon luovuttaminen juopuneelle tai törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Edes seksuaalirikollisia ei ole karkotettu, vaikka raiskauksen enimmäisrangaistus on kuusi vuotta vankeutta! Toistuvasti rikoksiin syyllistyviä on "yritetty" kovasti karkottaa, kuten Helsingin katuryöstäjiä. Vaikka karkotuspäätös saataisiin aikaiseksi, on edessä usein vuosien vääntö aina korkeinta hallinto-oikeutta myöten. On se vaan hienoa, että elämme oikeusvaltiossa. Jos nämä pykälät eivät tee karkottamisesta tarpeeksi hankalaa, niin olen kursivoinut UlklL 146 §:n "kokonaisharkinta" pykälästä - kohtia, joihin mamut ja kukkahattutädit voivat hädän hetkellä tarrata:
"Käännyttämistä ja maasta karkottamista sekä maahantulokiellon määräämistä ja pituutta harkittaessa on otettava huomioon päätöksen perusteena olevat seikat sekä asiaan muutoin vaikuttavat seikat ja olot kokonaisuudessaan. Harkinnassa on erityisesti kiinnitettävä huomiota lapsen etuun ja perhe-elämän suojaan. Harkinnassa muutoin huomioon otettavia seikkoja ovat ainakin ulkomaalaisen maassa oleskelun pituus ja tarkoitus sekä ulkomaalaiselle myönnetyn oleskeluluvan luonne, hänen siteensä Suomeen sekä hänen perheeseen liittyvät, kulttuuriset ja sosiaaliset siteensä kotimaahan. Jos käännyttäminen tai maasta karkottaminen taikka siihen liittyvä maahantulokielto perustuisi ulkomaalaisen rikolliseen toimintaan, on otettava huomioon teon vakavuus sekä yleiselle tai yksityiselle turvallisuudelle aiheutunut haitta, vahinko tai vaara. (19.5.2006/380)
Maahantulokiellon määräämistä ja pituutta harkittaessa on lisäksi otettava huomioon, onko ulkomaalaisella sellaisia perhe- tai työsiteitä Suomeen tai muuhun Schengen-valtioon, joiden hoitamista maahantulokielto kohtuuttomasti vaikeuttaisi. Harkittaessa maahantulokiellon määräämistä ulkomaalaiselle, jonka kansainvälistä suojelua koskeva hakemus on jätetty tutkimatta tai hylätty, huomiota voidaan kiinnittää myös hakemuksen tutkimatta jättämisen tai hylkäämisen perusteena olleisiin seikkoihin sekä siihen, onko ulkomaalainen omalla toiminnallaan pyrkinyt olennaisesti vaikeuttamaan turvapaikkahakemuksen käsittelyä."