Rotusotaa odotellessa.
https://www.kansalainen.fi/ranskan-...tui-kansalaisten-on-hoidettava-ongelmat-itse/
Ranskan presidentti Macron antautui: Kansalaisten on hoidettava ongelmat itse
13.6.2018 21:54
Juha Hämäläinen
Ranskan presidentti Emmanuel Macron.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron ei enää kykene johtamaan maataan. Puheessaan noin 600 poliitikosta ja talouselämän johtajasta koostuneelle kutsuvierasjoukolle Macron on myöntänyt, että sota huumekauppaa ja lisääntyviä maahanmuuttajien asuttamia ongelmalähiöitä vastaan on hävitty.
Arviolta noin kuusi ja puoli miljoonaa Ranskassa asuvaa – noin kymmenen prosenttia väestöstä – asuu noin 1 500 hallituksen ”erityisherkiksi urbaaneiksi alueiksi” (zones urbaines seinsibles – ZUS) luokittelemilla alueilla.
Tämä kehitys on tunnustettu jo vuonna 2011 tehdyssä ”Tasavallan lähiöt” („Banlieue de la République“) nimisessä 2 200 sivuisessa tutkimuksessa. Tutkimuksessa todettiin, että näistä alueista on muodostumassa ”erillisiä islamilaisia yhteiskuntia”, jotka erottuvat ranskalaisesta yhteiskunnasta ja niillä islamilainen oikeus syrjäyttää Ranskan lakeja vauhdilla.
Tutkimus kertoi, että Ranskassa, jossa on EU:n suurin muslimivähemmistö (6,5 miljoonaa) on odotettavissa suuri sosiaalinen ja yhteiskunnallinen murros.
Vastuu kaupunginjohtajille ja kansalaisille
Useat kaupunginjohtajat järkyttyivät Macronin puheesta. He odottivat konkreettisia toimia eikä vastuunsiirtoa. Macronin esittämät toimet ovat kaukana erittäin kunnianhimoisesta entisen ministeri Louis Borloon tekemästä strategiasta, jonka tilaajana oli toiminut Macron itse.
Itse tilaamansa suunnitelman noudattamisen sijaan Macron heitti pallon takaisin edeltäjilleen, jotka ovat hänen mielestään luoneet ongelman. Kaikki ylhäältä esitetyt ratkaisut ovat pettäneet, joten kansan on ratkaistava ongelma itse. Macron vaati ”yleistä liikekannallepanoa”, jonka kautta kansalaiset organisoituvat ratkaisemaan ongelman keskenään ja pelastavat valtion.
Ranskan 120 johtavan yrityksen tulisi Macronin mukaan ”kantaa oma osuutensa” taistelussa afrikkalaisten, arabien ja muslimien rikollisuutta vastaan. Hän lupasi valvoa tarkasti, että työnjakamisessa ei syrjitä mitään ryhmää.
Huomiota herättävä käytös on ilmoitettava
Macronin ehdotus perustuu ”tarkkaavaiseen yhteiskuntaan”. Ne jotka katsovat ongelmista pois päin muuttuvat osaksi ongelmaa, vaikka pois katsominen perustuisi pelkoon. Pelosta huolimatta Macron näkee, että kansalaisten on itse asetettava rajat laittomuuksille.
Ranskassa oletetaan tarvittavan vuoteen 2020 mennessä noin 60 ZUS-alueella vähintään 1 300 uutta poliisin virkaa. Havaituista ongelmista voi ilmoittaa anonyymisti nettisivulla. Tämä ei Macronin mielestä osoita valtion vetäytymistä, vaan on välttämätöntä yhteistyötä yhteiskunnan sisällä.
Ranskalle uusi ”Fake News”-laki
Samanaikaisesti myöntäessään epäonnistumisen Macron kertoi, että kehitteillä on uusi ”valeuutislaki”. Hän haluaa vahvistaa taistelua valeuutisia vastaan. Laissa annetaan tuomareille mahdollisuus tutkia uutisten oikeellisuus 48 tunnin sisällä ja iskeä välittömin oikeudellisin toimin valeuutisten levittäjiin.
Ranskan oppositio, niin oikealta kuin vasemmalta, syyttää Macronia lehdistönvapauden rajoittamisesta omaksi hyödykseen. Myös ranskalaiset journalistit näkevät uudessa laissa uhan lehdistönvapautta kohtaan.
– Journalistit eivät kiinnosta minua. Minua kiinnostaa ranskalaiset. Tämä teidän tulee ymmärtää, sanoo Ranskan presidentti NY Times – lehdelle.
Lähde: Elysee / Le Monde / NY Times