Kotikylällä käydessä oli mummoni kanssa puhetta siitä kuinka olivat paikallisten Marttojen tms. kanssa järjestämässä sekalaisen roinan keräystä joitain pakolaisia varten jotka ovat saapumassa nyt lähiaikoina. Meinasin revetä jo nauruun kun kuulemma jostain syystä on varsinkin miesten vaatteista kova pula :D
Harmittaa vaan pirusti mummon puolesta kun on kuitenkin Karjalan evakko ja taustalla on ihan oikea, vilpitön auttamisen halu. Lapsena joutui lähtemään kotoaan ja puhui juuri siitä kuinka kauheaa se pakolaisuus on lapsille. Yritin kyllä siinä varovaisesti sanoa että aikuisia miehiähän ne tänne tulevat taitaa vain olla, ja että ne naiset ja lapset jäivät sinne Irakiin. Jäi vähän epäselväksi että millaiseksi se mielikuva pakolaisista on YLE:n uutisten varassa muodostunut. Voipi olla, että paikallisten mummojen apu ja turva valuu ihan hukkaan. Ne lahjoitetut liinavaatteet ja vanhat lusikat kun kiinnostanee Irakin sotilaita kuin kilo paskaa.
Oisit vaan latonut kylmästi fatkoja pöytään. Näyttänyt esim. mahd. älypuhelimestasi allekirjoituksessani olevan (jälkimmäinen) linkin sisällön. Tai muuta vastaavaa. Yrittää kannattaa, koska tämä homma on nyt (vielä) päättäjien lisäksi meidän kansalaisten käsissä (lähipiirin tiedottaminen, mielenosoitukset, some-aktiivisuus).
YLE aivopesee ~kaikki, jotka töllöttävät vain sen uutisia, esim. joka päivä televisiosta klo 11, 15, 18 ja 20.30, eivätkä seuraa mitään muuta uutisointia. Minun toiset isovanhempani ovat pelkän YLE:n aivopesemisen armoilla ja tehokasta se on ollut, ainakin isoisän kohdalla. TV yleisesti ja muutenkin massamedia tarjoaa vain oman, yhden puolen asiasta, agendansa mukaan. Nettiä ja ei-massamediasivustoja se vaatii, että näkee tämän todellisen puolen asiasta.
Minullakin on tarina mummostani. Ja hänelläkin on pakolaistaustaa, koska joutui lähtemään 2-vuotiaana Ruotsiin sotalapsena. Pääsi takaisin 5 vuoden jälkeen. Mutta toisin kuin sinulla Partsu, minun mummoni välittömästi turvapaikanhakijoiden saavuttua Muhoksen Päivärinteen hätämajoituskeskukseen näki, että (lainaten) "
ei, nämä ihmiset eivät ole tuleet sodasta, eivät sellaisesta sodasta, jonka itsekin olen nähnyt, ja missä lapset ja naiset, ne heikoimmat..". Epäilykset heräsivät hänellä heti, mutta kun vanhusystävät päiväkerhossa kertoivat radiouutisten lisäksi, että he ovat tulleet surkeista oloista ja tarvitsevat apuamme, oli hän ymmällään. Kertoi tarinan uusien tulijoiden joukosta, joka oli yrittänyt tappaa koiran (mustan?). Koiran omistaja/lenkittäjä oli kuulemma saanut pelastettua koiran hengen. Tähän juttuun en ole muuten netissä törmännyt, vaikka olen kuullut saman jutun Oulun seudulla tapahtuneeksi kolmesta eri lähteestä.
Olisiko jollain lähdettä tähän, niin voitaisiin jakaa sitä kaikille, noin 2 miljoonalle suomalaiselle koirienystävälle?
Sitten kun mummoni kertoi näistä asioista ja mielipiteistään, ja koska tietää, että kun jostain hänelle kerron, niin siitä myös paljon tiedän, koska olen asiaa tutkinut, niin hän alkoi ymmärtää kusetuksen laajuutta. Elintasopakolaisuuden käsite oli uusi, mutta hän ymmärsi sen heti. Sitähän näki juuri näki livenä paikkakunnallaan. Mummoni on uskova kristitty, joten hän lopuksi huokaisi, että "
onneksi ei oo vielä kuitenkaan muslimeita tänne tullu, niinhän?" En voinut kuin hymyillä, ja todeta, että sori, mutta ne ovat käytännössä kaikki muslimeita. Kyllä siinä mummon naama venähti. Taitaa tietää enemmän islam-kristinusko-asettelusta kuin allekirjoittanut itse.