Mäkihyppykyssäri

Auttakaa joku nyt ihmistä hädässä ja kertokaa että minä vuonna ja missä mäessä Jari Puikkonen hyppäsi tasaselle ja loukkaantui pahasti(katkas jalkansa?) kaikki mahdollinen aiheeseen liittyvä trivia on tervetullutta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
google auttoi tuon verran, eli YleX:n forumilta lainattua JayM-nimimerkin alta:
"Ahonen kertoi Urheiluruudussa olevan huolissaan liian nopeista vauhdeista.
Tulee vain jotenkin mieleen 1980-luvun puoliväli, kun Jari Puikkonen hyppäsi hyvää kautta,
kunnes kaatui Kulmissa(?). Tuloksena taisivat jalat murtua, ja kausi tietenkin pilalla.
Nykyään tullaan tosin yleensä hiukan matalemmalla lentoradalla alas."

edit: ja tietenkin se itse osoite:
tässä

tack tack mutta ei auttanut kun olen itsekkin pari tuntia puikkosta googlettanu ja tuo yleQ juttu on ainoa aiheesta löytämäni viite. Ilmeisesti tässä tilanteessa ainoa apu on joku aikalaistodistaja eli ikivanha pakkista lukeva mäkihyppyfanaatikko. Saksaa jos osaisi niin keskieurooppalaisilta saiteilta voisi jotain löytyäkkin mutta kun oma saksankielen osaamiseni rajautuu lähinnä leikkisään Sieg Heil! huudahdukseen täytynee lukea tämä vaihtoehto menetetyksi

Muistelen että joku ylen dokkarihaastattelu näytti kyseisen ponkauksen n. 5v sitten. Kuvakulma oli takaylhäältä joten oikein ei saanut kuvaa liekö tuo niin pitkä hyppy ollutkaan. Sen verran kuitenkin downforcea oli että kyykkyyn se puikkis meni välittömästi.

Mä olen kans nähnyt sen. Oli jossain dokkarissa, tai sitten jonkun mäkikisan tauolla.

18.02.2005 Urheilulehdestä tarkistin. Planicassa veti Puikkonen montun pohjalle. Vuosilukua en tiedä, mutta veikkaisin 84-86.

Muutamia muitakin pahoja ylipitkiä historiaan mahtuu. Samaisen urheilulehden mukaan Mika Laitisella oli "kaamea ylipitkä" Salpausselällä, joka lopetti hänen uransa.

Laitisellahan oli ensin se Keski-Euroopan mäkiviikon kaatuminen. Olisko ollut Oberstdorfissa kun tuuli heitti miehen rinteeseen ja päästä tuli verta. Tuli seuraavalla kaudella takas ja kärsi selvästi jonkinlaisesta kammosta vielä. Uran loputtua myönsi sitten, ettei se Oberin kaatuminen koskaan lähtenyt mielestä. Oli muuten ennätysmies ponnistamisessa, mutta Ahosella taitaa nykyään olla vähintään yhtä korkea pomppu.

haba sanoi:
Olisko ollut Oberstdorfissa kun tuuli heitti miehen rinteeseen ja päästä tuli verta.

Omasta mielestä tilanne meni vähän niin että hyppy meni ihan vituiks (tuulen takia?) ja sitten Laitinen teki siihen huolimattoman alastulon ja siitä sitten nurin. Muutenkin ihmetyttää välillä kun joku hyppy menee vähemmän kuin 100% hyvin niin sitten sinne heitetään vaan joku tasajalka-alastulo, loppukaudesta sitten kuitenkin taistellaan niistä viimeisistä maailmancupin pisteistä veri kurkussa?

Eiköhän niitä kaikkia kuitenkin aina kiinnosta turvallinen alastulo, kun vauhtia on 90 km/h tai enemmän. Aina ei oo järkeä väkisin vääntää telemarkia, varsinkaan jos jää kummulle/ei lähellekään K-pistettä tai mikäli horjahtelee muuten vaan.

Jos kyse olisi pelkästään turvallisesta alastulosta niin eivät silloin huippuhyppääjät tekisi telemarkkeja 140m haamuhyppyihin mutta heti kun jäädäänkin vain 110m niin sitten tullaan niin tasajalkaa kuin olla ja voi. Tietysti jos peli on ihan kokonaan menetetty ajatellen toista kierrosta niin sittenhän on sama vaikka laskea pulkalla kummulta alas.

Tuli mieleen lähinnä nämä Janne Ahosen esittämät alastulot kuluneella kaudella. Tullut alas tasajalkaa, mikäli pohja on tullut vastaan, koska puntissa ei ole tarpeeksi papua tehdä telemarkeja tasaiselle. Ja tasajalkaakin pehva hipoo äiti maata

KasperiKoiranen sanoi:
Auttakaa joku nyt ihmistä hädässä ja kertokaa että minä vuonna ja missä mäessä Jari Puikkonen hyppäsi tasaselle ja loukkaantui pahasti(katkas jalkansa?) kaikki mahdollinen aiheeseen liittyvä trivia on tervetullutta.

Paikkana oli Planizan lentomäki, vuosi varmaan -81 tai aika lähelle

Wall sanoi:
Paikkana oli Planizan lentomäki, vuosi varmaan -81 tai aika lähelle

Paikka oli tosiaan Planiza ja vuosi muistaakseni 1981. Kyseessä ei kuitenkaan ollut lentomäki vaan suurmäki. Hyppystä tuli niin pitkä, että siitä ei olisi mitenkään pystynyt selviytymään ehjänä.

Originally Posted by haba
Oli muuten ennätysmies ponnistamisessa, mutta Ahosella taitaa nykyään olla vähintään yhtä korkea pomppu.

Onks kellään minkäänlaista tilastotietoa minkälaisia ponnistuslukemia noi äijät veivaa?

Oisko ollu 72 senttiä Laitisella. Eli keppi niskassa jalat suorana matka kenkien pohjasta lattiaan. 6- ja 7- alkuisia lukuja monella huipulla.

oho oho :eek:

Ois kiva nähä ketkä pomppaa eniten: mäkihyppääjät, painonnostajat, korkeushyppääjät vai kenties kori/lentopalloilijat :)

Mun veikkaus: painonnostajat :worship:

Toi Laitisen tulos taitaa olla vieläkin jonkinsortin epävirallinen maailmanennetys.

number_one sanoi:
oho oho :eek:

Ois kiva nähä ketkä pomppaa eniten: mäkihyppääjät, painonnostajat, korkeushyppääjät vai kenties kori/lentopalloilijat :)

Mun veikkaus: painonnostajat :worship:

Keskimäärin ihan varmasti lentopalloilijat. Parhaat pistää reilusti yli metrin. Kyllähän myös monilla koripallopelaajilla on hirmunen hyppy. Korkeushyppääjistä en tiedä, luulis niidenkin ponnistaa osaavan :)
Eikai painonnostajilla hirmuinen hyppy ole? Voimaa ja räjähtävyyttä kyllä, mutta taitaa sitä massaakin olla aika paljon..

Mäntti sanoi:
Keskimäärin ihan varmasti lentopalloilijat. Parhaat pistää reilusti yli metrin.

Olis kyl mukava nähä yksikin lentopalloilija tai ihan kuka vaan jolla on reilusti yli metrinen staattinen pomppu.

amf sanoi:
Olis kyl mukava nähä yksikin lentopalloilija tai ihan kuka vaan jolla on reilusti yli metrinen staattinen pomppu.

Meinaakos stattinen pomppu paikaltaan ponnistettuna? Useasti olen yli metrin pompuista kuullut, mutta voi olla että on vauhdista. Ja asiaa uudelleen pohdittua, taitaa tuo "reilusti" olla pikkasen liioteltua tähän paikkaan :nolo:
Uskaltaisin silti melkein väittää että aika mertin tuntumassa liikutaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom