Määrä-aikainen työsopimus

Ikä
40
Moro.
Eli sellanen juttu kävi että menin duuniin myyntialan töihin ja mulle luvattiin vakituinen työ.Työhakemuksessakin luki että haemme "kokoaikaista" työntekijää.
Haastattelussa kysyin et onko työ vakituinen,mulle vastattiin että kyllä,kokoaikainen.
Nyt kuitenkin kun sain työsopimuksen niin siinä lukee toistaiseksi määräaikainen työsopimus,johon ei ole päättymispäivää laitettu.
Mä painelin myymäläpäällikön juttusille ja kysyin mitä se ny oikein tarkottaa. Se sano että määräaikainen työsopimus jossa ei ole päättymis päivämäärää on sama asia kuin vakituinen,eikä nykyään enää käytetä termiä vakituinen.
Mua kuitenkin vaivaa että haiskahtaakohan kusetus,eikä edes haluta palkata (vakituisia)työntekijöitä niiden oikeilla lainmukaisilla termeillä,sillä niistä on vaikea päästä eroon jos firma alkaa tehdä huonoa tulosta?
Vai onko todella tämän päivän vakkari sama asia kuin määrä-aikainen ilman päättymispäivää?Kokoaikainen työ se todella on,mutta jos aikoo joskus kävellä pankkiin niin onko tälläset työsopparit ihan höpöhöpöä lainan ottamisen kannalta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Outo juttu jos siinä tosiaan lukee toistaiseksi määräaikainen, koska mun käsittääkseni työsopimuksia on vaan kahdenlaisia. Sellasia jotka on voimassa toistaiseksi- eli vakituinen ja sellaisia jotka on määräaikaisia - sopimuksessa on kerrottu syy miks se on määräaikainen. Esim. joku projektihomma voi olla määräaikanen. Tai sitten muistan väärin :)

edit- tommonen löyty kuuklella : http://www.yrityssuomi.fi/liston/perustajaninfo/page.lsp?r=3182&l=fi

nahjus sanoi:
Outo juttu jos siinä tosiaan lukee toistaiseksi määräaikainen, koska mun käsittääkseni työsopimuksia on vaan kahdenlaisia. Sellasia jotka on voimassa toistaiseksi- eli vakituinen ja sellaisia jotka on määräaikaisia - sopimuksessa on kerrottu syy miks se on määräaikainen. Esim. joku projektihomma voi olla määräaikanen. Tai sitten muistan väärin :)

edit- tommonen löyty kuuklella : http://www.yrityssuomi.fi/liston/perustajaninfo/page.lsp?r=82&l=fi
Työsuhde on määräaikainen sillä perusteella koska työnantajani on tehnyt toimeksiannon rekrytointi firmalle työntekijästä. Se päättyy sopimukseni mukaan jos toimeksianto loppuu,eli vissiin jos firma ilmoittaa rekrytointifirmalle että mua ei tarvita enää.Mikähän peruste se ny muka on?Työsopimuksessa ei muita syitä mainita.Eli oonkohan mä ny kuitenkaan vakituinen jos se voi loppua tuosta noin vaan jos toimeksianto päättyy.Mutta kai se vakituinenkin voidaan irtisanoa periaattees samalla tavalla...
:arvi:

Kuulutko liittoon? Jos et kuulu, liity heti ja jos kuulut niin otappa sinnepäin yhteyttä.

Määräaikaisessa työsuhteessa on päättymispäivämäärä eikä työsuhdetta irtisanoa ennen sitä. Tietenkin voi, jos se yhdessä sovitaan, mutta teoriassa ei.

Jaahas, vaikee mennä sanoon ku en oo asioihin niin tarkkaan perehtynyt. Ite olen ollut kesätöissä määräaikaisena ilman päättymispäivää ja ei se ainakaan mitään vakituista ole tarkoittanut. Ainoastaan sitä että hommia tehdään siihen asti kun ne loppuu...Tai eihän ne ikinä lopu mut sit ku vakkarit pärjää omillaan :)

Kannattaa kyl kysellä tarkempaan!

Kyllähän tässä vähän kusetuksen makua on ilmassa, ihan mutulla ajatellen. Mulla on samanlainen käsitys kun nahjuksella, että on määräaikaisia sopimuksia ja toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia (eli vakkareita).

Kannattaa ottaa liittoon yhteyttä ja tarkistaa asia, kuulostaa todella omituiselta tuollainen toimeksiantohomma. Jos ne jonkun pykälän mukaan voi irtisanoa "tuosta vaan" niin nehän sen tekee jos tilanne niin vaatii.

Mutta vakituisenkin saa suht helposti pihalle jos tulos on miinuksella, YT-neuvottelut pystyyn ja kenkää tulee. Mutta mikään pomon mielenoikku ei vakituista pihalle pistä, että sen suhteen on turvassa irtisanomilta.

Eikös alkuperäisessä kysymyksessä mainittu "kokoaikainen" tarkoita vain täysiä viikkotyötunteja, ei niinkään vakituinen/määräaikainen-asetelmaa?

Mutta niinkuin joku tuossa mainitsikin; liitto auttaa.

-edit- ...niinkuin Hippa tuossa mainitsikin...

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Firma haluaa palkata vakituisen työntekijän, jonka voi potkia pihalle ilman mitään syytä jos siltä tuntuu. Tuolla työsopimuksella voi pyyhkiä takapuolen, koska laittomat kohdat ei ole kuitenkaan voimassa jos mennään tappelemaan asiasta. Elikkä kirjoitat vaan sopimuksen alle ja kun ne haluavat potkia sinut pihalle, menet liiton juttusille, niin saat ainakin kunnon korvaukset samalla.

Työsopimus on määräaikainen jos siinä on alkamis- ja päättymispäivä. Esim. projektin loppuun saakka tai päivämäärä. Muuten toistaiseksi voimassa oleva, jossa on normaalit irtisanomisajat.

Hynkkä sanoi:
Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Firma haluaa palkata vakituisen työntekijän, jonka voi potkia pihalle ilman mitään syytä jos siltä tuntuu. Tuolla työsopimuksella voi pyyhkiä takapuolen, koska laittomat kohdat ei ole kuitenkaan voimassa jos mennään tappelemaan asiasta. Elikkä kirjoitat vaan sopimuksen alle ja kun ne haluavat potkia sinut pihalle, menet liiton juttusille, niin saat ainakin kunnon korvaukset samalla.

Työsopimus on määräaikainen jos siinä on alkamis- ja päättymispäivä. Esim. projektin loppuun saakka tai päivämäärä. Muuten toistaiseksi voimassa oleva, jossa on normaalit irtisanomisajat.

Ehkä on kuitenkin fiksumpaa hoitaa asia etukäteen kuntoon. Asioiden riitauttaminen on aina hankala prosessi, jota ei huvikseen kannata lähteä puimaan.

Joo tosiaan työsopimus on voimassa toistaiseksi (=vakkari) tai määräaikainen tiettyyn päivään saakka. Tommosta sekamuotoa ei olekaan. Jotain tahallista kusetusta todennäköisesti. Hoida asia niin että saat asiallisen sopimuksen. Ei pitäisi olla ongelma työnantajalle, paitsi jos on vilppimielessä liikkeellä.

Kiitokset vastauksista.
Tulin siihen tulokseen että samalla kun liityn liittoon(pamiin)johon olen harkinnut liittymistä jo kuukauden niin kysyn asiasta lakimiehiltä.Sieltä saa ainkakin varmaa tietoa.
Toivottavasti sopimus ei paljastu sudeks,koska jos näin käy niin on tosi veemäistä ruveta valittamaan heti uudessa työpaikassa sopimuksesta...
Mutta parempi tehdä se heti,ettei tarvi itkeä myöhemmin.

tuo on jokatapauksessa vakituinen työsopimus koska päättymispäivää ei ole laitettu erikseen. Ja määräaikaiseen työsopimukseen pitää aina olla syy jonka täytyy myös lukea työsopimuksessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom