Luopuisitko tästä, vai tästä?

tilulilua - YouTube

Tässä pari kolme kuukautta vanha video, jossa tiluttelen kitaralla. Mitä enemmän painojen kanssa treenaan, sitä kankeammaksi sormet menevät. Kumpaan pitäisi keskittyä, soittamiseen vai treenaamiseen? Tässä ollaan elämän vaikeiden asioiden äärellä... vastauket mun luvalla myös huumorilla :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En luopuis kummastakaan. Sori :) Soitat tosi hyvin! Ei niitä sormia vois vetreyttää jollain jumpalla tyyliin? Itse en pianistina ole huomannut sen kummempaa sormien jäykkyyttä sen jälkeen kun aloin käymään salilla.

Noniin, sieltä tuli heti oikea vastaus! Ensimmäisinä vuosina kun huvikseen salilla rullailin, tuntui, että sormet menee melko jumiin. Viimeaikoina ihan tosissaan treenatessa en ole huomannut ihan hirveää kankeutta kun on muistanut myös soitella ja tilutella välillä. Joten molemmat.. ja jos iha pakko ois valita, niin pyörätuolissa ilman mitään lihaa soittotaidon kanssa, näin se vaan menee :) Onneksi toistaseksi joka raaja liikkuu suht ongelmitta, niin voi harrastaa molempia :D

Oon soitellu enemmän ja vähemmän tosissaan mm. klassista kitaraa, eikä mulla ainakaan oo punttihommat vaikuttanu mitenkään siihen. Tilumiehiä en ikinä oo ollu, joten en sit tiiä syökö punttailu nimenomaan ääripään juoksutuksista, mutta toi klasari on ainaki dynaamisimmasta päästä mitä tulee soittotekniikkaan.

Mä sanoisin, että venyttele kyynärvarret ja sormet hyvin puntin jälkeen. Myös kitaralla tehtäviä sormien liikkuvuuteen tarkotettuja kuvioita voisit kokeilla. (esim. Effective Finger Stretches For Guitarists - Guitar Lesson - Rock - Blues - Metal - Jazz - Country - YouTube)

En kyllä vaihtais soittotaitoa pois. Siihen on kuitenkin urhattu huomattavasti enemmän tunteja ja aikaa kuin painojen nostamiseen. Toisaalta, jos olis panostanut saman energian treenaamiseen, sitä vois ollakin jossain kondiksessa.

jos mimmei tarkotus vikitellä joko isolla hauiksella tai kitaran soitolla, niin kandee valkkaa se kitara =)

Omien kokemusten perusteella varsinkin nuoremmille iso hauis on kovempi juttu ku kitara. Jos musiikilla naisia halajaa, on parempi alkaa deejiiksi. (Jolla tosin ei oo mitään tekemistä muusikoiden tai soittajien kanssa.)

Ite reenaillu semmosen 6 vuotta ja sähkökitaraa soittanu säännöllisen epäsäännöllisesti 7 vuotta. Itse olen alusta alkaen opetellu soittamisen ilman minkäänlaista apua niin tekniikka ei varmastikkaan ole parhaasta päästä. Se on varmaan osasyynä asiaan, mutta kuitenkin nopeutta tuntuu olevan vaikea saada sormiin. Haastavin juttu mitä osaan soittaa tällä hetkellä on the trooperin soolo, mutta jumankauta meni aikaa ennenkuin alkoi pääsemään tempoon mukaan.

Olis siisti nähdä joku ihan tautisen iso köntti vetämässä oikein taidokasta klassista kitaraa. Siis oikein kisakiree jötkäle ja hienostunuttakin hienostuneempaa schopääniä geelit tukassa ja joka lihas pumpissa.

- - - Updated - - -

Siitä mä haaveilen.

- - - Updated - - -

Eli molemmat.

Ei kyllä pitäis kitaran soittoon vaikuttaa.... Kaverilla oli bändissä kerran punttiäijä rumpalina. Olivat studiossa ja rumpalilla oli ollut edellisenä päivänä jalkapäivä. Ei pystyny vetään kunnolla piisejä narulle. Heh.

Jos ajankäytön kanssa tulis ongelmia niin valitsisin kyllä kitaran. Jos osaisin soittaa yhtään mitään, olisin taidokas kirjoittaja tai lahjakas laulaja niin käyttäsin kyllä vapaa-aikani siihen. Valitettavasti en ole niin käydään sitten puntilla että olis jotain mielekästä tekemistä.

Ei kyllä pitäis kitaran soittoon vaikuttaa.... Kaverilla oli bändissä kerran punttiäijä rumpalina. Olivat studiossa ja rumpalilla oli ollut edellisenä päivänä jalkapäivä. Ei pystyny vetään kunnolla piisejä narulle. Heh.

Tuostahan sais sen perinteisen "koska kävin sählyssä ei tarvi tehdä jalkoja" käännettyä toisinpäin. Kitara treenaa kädet niin salilla vain sitten kyykkyä ja mavea. Sallittaneen myös leuanvedot remmien kera ettei vahingossakaan käpälät rasitu.

Mut asiaan kommentoiden niin, jos on tasapainoinen treeniohjelma ja käsipäivänä vetää kitaratreenit ennen punttitreeniä niin tuskin tulee ongelmia puntin ja soittamisen yhdistämisessä.

Kyl mä panostasin kitaran soittoon jos siit vaik ura kehittyis ja pääsis ihan sikana pumppailee hyvän näköisiä bändäreitä, ni ei tarviis salille mennä pumppailee habaa!

Ei kummastakaan tarvitse luopua, mutta salihommasta lähtisin tinkimään. Tommosta sweeppailua ei ihan jokainen pysty vetämään, ei edes välttämättä kovan treenin avulla. Kun on sattunut löytymään ns. spesiaalimpi taito, niin kyllä sitä mun mielestä kannattaa vaalia.

Ite oon soittanu klassista sekä sähkökitaraa nyt 6 vuotta ja viimiset puolitoista vuotta oon samalla käyny salilla. Toissa kesänä jäi soitto vähän vähemmälle, ja syksyllä opettaja huomautti, että sormet ei näköjään tottele ihan niinku ennen. Kuulemma salilla käynnillä oli osuutta asiaan. Sano kuitenki, että ku alkaa taas soitteleen, nii kyllä ne sormet siitä vetreytyy. Sanoisin, että klassisessa varsinki oikean käden sormet pitää olla aika vetreässä ja hyvässä kunnossa. Silti vaikka salilla käynki 5-6 kertaa viikossa, ei mulla oo ollu mitään ongelmia sormien kanssa.

Näköjään sulla sweepit lähti just niinku pitääki, mutta mikset vois samalla myös käydä salilla? En tosiaan halua vähätellä sun soittotaitoja, mutta tällasia teknisesti taitavia kellarikitaristeja löytyy valtava määrä. Pelkästään tiluttelulla ei kovin pitkälle pötkitä. Toki jos ite haluaa panostaa vaan siihen kitaransoittoon, niin mikäs siinä. Siitä vaan. Tämän ketjun perimmäinen tarkotus tais kuitenki olla tuo soittovideo ja kehujen kalastelu. ;) Ei siinäkään mitään pahaa, hyvin soitit. :D

Hehheh, tottakai on aina kiva saada kehuja. Se on varmasti yks tärkeimmistä asioista joka kannustaa eteenpäin! Ehkä pikkusen oli dramaattinen toi otsikko...eihän salin takia soittotaito mihinkään häviä, mutta kyllä sillä vaikutusta on sormien näppäryyteen. Tarkoitus oli varmaan herättää vaan keskustelua siitä, että kaikkeen ei kukaan yhden elämän aikana pysty ja kompromissejä pakko tehdä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom