Lukion vaihtaminen kesken lukukauden

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tina
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
36
Eli onko kokemuksia? Tuliko hankaluuksi, paperisotaa, muita vaikeuksia? Itsellä kyseinen homma harkinnan alla nimittäin...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen juuri vaihtamassa aikuislukioon, koska haluan kirjoittaa tänä keväänä :) (tarvitaan vain 45kurssia sisältäen pakolliset). Tuskin siinä niin suuria hankaluuksia on etteikö kannattaisi vaihtaa jos haluaa.

En oo ite vaihtanu, mutta kaverit kyllä. Ei mitään ongelmia eikä paperien täyttelyä paljoo paskaakaan. Tietty vaihat sitten juuri jakson vaihtuessa, ni maikat ei ota pulttii. Meinaan jos jaksoa on jo kulunut muutama viikko niin hyvin jää tunteja välistä.

Helppo homma. Ensin pyydät nykyisestä lukiosta erotodistuksen rehtorilta. Vanhemman lupa pitää olla, jos olet alaikäinen. Sitten uuden lukion rehtorille, sen
erotodistuksen kanssa. Ei siinä pahemmin mitään paperisotaa tule. Eroanomuksen joudut täyttämään vanhaan lukioosi, ja uuteen lukioosi pitää täyttää oppilasilmoitus.

Ongelmia ei pitäisi olla vaihdossa, jos olet kursseista saanut ihan ok numeroita. Ei pelkkiä vitosia jne. Se uuden lukion rehtori päättää sen nykyisen todistuksen mukaan, että ottaako se sut sinne niitten lukioon.

Opintokirjaan voi tulla muutoksia, koska eri lukioissa on eri numerot eri kursseille.

Mistä saan sellaisen oppilasilmoituksen? Pitääkö mun tunkea sinne uuteen kouluun sellaista täyttämään vai saako niiä jostain muualtakin, että voi vaikka postittaa sinne tjtn? Ajattelin vaan sitäkin, kun ykkösillä on ne uudet opsit ja niitten kanssa on kaikennäköistä sählinkiä aina välillä. Itse olen kyllä kakkosella, mutta silti... :(

Homman pitäis mennä niin, että jatkat ihan normaalisti kakkosella ja niiden vanhan opsin mukaan. Jos ei, niin voi tulla ongelmia..

Mee kysymään opolta neuvoja, se osaa selittää paremmin asiat ja tietää nykyisen + tulevan koulusi käytännöistä tod. näk. enemmän kun pakkiksen tyypit :)

Itse vaihdoin aikoinaan normilukiosta aikuislukioon, eikä ollut mtn ongelmia. Opon puheille menin silloin ensimmäisenä, ja se kertoi mulle rautalangat käsissään kuinka toimia.

Juttuhan meni niin, että menin meidän opolle juttelemaan, mut se ei pahemmin tienny hevonkukulaa. Ja kuulosti sitä paitsi suuttuneelta :hyper: Se nyt on muutenkin vähän outo tyyppi... Ja sössötti, et kyl mä kannattasin et sä käyt lukios tääl loppuun ja muutat sit vasta. Sit loppukaneettina se vaan totes, et minkä mä sil voin jos sä meinaat muuttaa, mut kannattais harkita. Eli suomeks, en saanu mitään infoa, miten koulun vaihtaminen tapahtuu. :down:

Teillä on sitten vissiin tavallista pölvästimpi opo siellä koululla. No ota puhelu sinne uuteen kouluun ja kysy sen koulun opoa puhelimeen. Tai mee käymään ellei se koulu nyt jossain hevon helvetissä ole. Jos ne siellä vaikka olis vähän avuliaampia...

OPOt tuntuu olevan ihan turhia jokatapauksessa. 6 vuotta kun mulla on sellanen ollut niin kertaakaan ei oo mitään järkevää kuullu sellasen suusta. Yläasteella varsinkin oli aivan turha yrittää saada jotain neuvoa yhtään mihinkään kun ei kerran ollut edes lukioon menossa.

/offtopic vuodatus

Erotodistuksen lisäksi otat teidän nykyisen koulun opinto-oppaan mukaan sinne uuteen kouluun. Näin voidaan varmistaa kurssien vastaavuus eikä tule turhaan käytyä smaa kurssia kahta kertaa/jää käymättä kurssia (sehän vaan olisi hyvä, mutta ylioppilaslautakunta voi olla muuta mieltä. ja se jos joku vituttaa lakkiaisissa, kun huomataan että yksi pakollinen kurssi puuttuu eikä saakkaan sitä lakkia) jos se on sattumalta eri numerolla uudessa koulussa.

Kannattaa harkita muutenkin ottaako sitä lakkia keväällä vai syksyllä. Jos on heti hakemassa johonkin jatko-opiskelemaan ja on suht varma että jaksaa oikeasti panostaa pääsykokeisiin lukemiseen niin kannattaa ottaa se lakki keväällä. Jos taas ei ole sata varma mihin hakee eikä jaksa kirjoitusten jälkeen heti uudestaan pänttäämään. niin voi olla fiksu ottaa se lakki vasta syksyllä. Näin saa uuden ylioppilaan pisteet hakupapereihin seuraavana keväänä.

Meidän koulussa on kaks opoa, olin sen pölvästimmön puheilla, kun se toinen järkevämpi tapaus huiteli omilla tunneillaan. Voisin vielä varata siltäki ajan ja kysellä.. Vähän noloa vaan, jos se pölkkypää sattuu olemaan siin huonees samaan aikaan :hyper: Sen lisäks et se kimitti mulle syitä miksen saa vaihtaa koulua, tää pölkkyopo ilmoitti, et ei hän tiä tukiasioist hevo helvettii, ne EI KUULU HÄNEN ALUEESEENSA! WHAT???

Se koulu on muhun nähden sadan kilsan päässä... Poikaystävä asustelee siellä, joten voisin sillai kyl poiketa...

VOI V****U, KEITIN GLÖGIT YLI!!!UAAAH... :eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom