loukkaantumiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Frodo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tapahtui nuoruusvuosina: olin tekemässä penkkiä yksinäni salilla. Tangossa oli 140kg mälli ja muita rintaliikkeitä alla. Apinanraivo oli päällä ja kuudennen toiston jälkeen tuntui kyllä, että eiköhän laiteta takas haarukkaan. Eipäs laitettukaan, ja niinpä liikerata kaarsi taaksepäin sillä seurauksella, että tanko tuli sukkana leuan päälle. Siitä onnistuin pompauttamaan tangon rinnan päälle, siitä vatsan päälle ja sitten paniikkivoimilla (jotka muuten on yllättävän suuret) puskin tangon kaaressa salin lattialle kierimään. Nousin ylös ja katselin, miten salin seinillä näkyi pienen pieniä tuikkivia tähtiä. Lisäksi sali tuntui pyörivän karusellin lailla. Kun pää oli selvinnyt, suuntasin tuolloin vinon leukani kanssa terveyskeskukseen kuvattavaksi, mitään ei ollut onneksi murtunut. Leuka oli vaan muutaman viikon hiukan vinossa.

Tää on :wanha: juttu, mutta aikas tärkeä muistutus etenkin aloittelijoille ja miksei kokeneemmillekin puupäisille konkareille: lukekaapas Kisakuvat ja raportit osiosta Jean-Pierre Fuxin juttu ja katsokaa kuvat. En tiedä, miten paljon tuossa jutussa voi laittaa varmistajien piikkiin, eikä se tapahtunutta enää muutakkaan, mutta anyway: pyytäkää hyvänen aika itsellenne kunnon varmistaja aina kun teette isommilla romuilla! Jos ei pätevää varmistajaa/varmistajia ole, tehkää aikomanne treeni toisella kerralla. Ja mikä on myöskin yhtä tärkeää, kun varmistatte, olkaa sitten helvetti sentään hereillä ja koko ajan raudassa kiinni. Varmistajan tulee keskittyä toistoon/toistoihin yhtä paljon kuin sen joka tekee. Tsemppaaminen on tärkeää, mutta kaverin turvallisuuden varmistaminen on vieläkin tärkeämpää.

Tuossa vuoden alussa repes rintalihas penkkipunnerruksessa. Tein tuolloin toista kovaa sarjaani ja toisen toiston rinnaltalähdössä tuntui rintalihakseni antavan periksi äkillisesti ja siitä sit painot tippui rinnalle, josta naiseni ja reenikaverini nostivat ne pois.. Kylmää vaan ja paljon ja parin päivän päästä lekuriin kuvauttamaan tissi, jossa selkis että rintalihaksessa 3*3 cm repeämä.

Syynä tähän oli liian pitkään jatkunut todella kova reenijakso ja lihashuollon puute. Siitä lähtien kuntouttanu ja nyt alkaa jo oleen kohtuullisessa kunnossa. Pieni kauneusvirhe on, joka tuskin lähtee kokonaan pois.

Älkää ihmiset missään nimessä unohtako lihashuoltoa tai vähetelkö sen merkitystä. Tämän ainakin itse opin. Puupäänä kantapään kautta.

Joskus nuorena pojan kloppina oltiin luokan kanssa jossain salilla ja en silloin vielä käynyt salilla aktiivisesti, niin menin siihen jalkaprässiin istuskelemaan ja siinpäs olikin sitten ennen minua ollut joku "hiukan" isompi ihminen niin minä poika rupesin sitten yrittämään kelkkaa ylös kunnes kuului "snaps" ja sitten olikin vasen polvi paskana. 1,5 vuotta kuntoutusta ja sairaaloita, polvesta meni takaristiside, kierukka paskaks sitten jouduttuttin leikkamaan vielä akillesjänne jalasta koska pohje turpoi niin paljon ettei pystynyt enää jalkaa liikuttamaan. Jälkeenpäin kuulin että prässissä olikin ollut painoa vaivattomat 250 Kg ja olin silloin muistaakseni 15 kesänen..

Alaselkä on tullut telottua kahteen kertaan. Ensimmäisellä kerralla maastavedon lämmittelysarjoissa 80 kiloa tangossa ja yhtäkkiä vaan kesken vetoa helvetinmoinen vihlaisu tuolla selän notkon alapuolella. Siinä sitten hammasta purren ja omituisessa asennossa kyykkien tangosta raudat pois ja tanko takaisin paikoilleen. "Ei tässä mitään, muuten vaan aattelin lopettaa reenin tähän" ja pukkariin nilkuttaen. Seuraavat pari kolme viikkoa oli aikamoista taiteilua vaatetuksen kanssa.

Toinen kerta tapahtui jalkaprässissä. Prässi oli sellainen Davidin rimpula, missä oli hieno selän notkoa mukailevasti muotoiltu selkänoja. En sitten tiedä onko tuollainen olevinaan hyvä, mutta minäpä en moisesta pidä enää lainkaan. Viimeisillä raskaan sarjan toistoilla sitten irtosi perse penkistä ennenkuin ehti tajutakaan ja ihan samanlainen vihlaisu kuin aiemmin vetoa tehdessä. Suoralla selkänojalla sentään tajuaa että nyt on menossa riskin puolelle kun alkaa se notkokohta selästä osumaan selkänojaan. Nykyään tulee kummasti kiinnitettyä enemmän huomiota siihen mitä selkäpuolella tapahtuu prässätessä.

Puoli vuotta myöhemmin alkaa olemaan selkä taas siinä kunnossa että voi tehdä kunnolla takakyykkyä, kulmasoutua ja kuukauden verran on taas uskaltanut tehdä varovaisesti maastavetoakin.

Jottei touhu lipsahtaisi liian terveelle pohjalle, tänä päivänä on toinen olkapää rikki. Se tuli sentään telottua ihan rehellisesti oman urpoilun seurauksena. Vinopenkissä ranskalaista punnerrusta mutkatangolla, viimeinen toisto ei oikein ottanut tullakseen. Noh, kahta kauheampaa irvistystä naamalle ja hallittu rutistus, kyllä se sieltä tulee! Paskat siitä mitään hallittua tiukkaa rutistusta tullut vaan hirveä riuhtaisu. Sieltä se toisto tuli kuin tulikin, uskomattoman rutinan säestämänä. Ei se siinä heti kovin pahalta tuntunut, treenin pystyi vetämään ihan siedettävästi loppuun saakka. Illalla sitten nukkumaan käydessä kun kävi sänkyyn ja laittoi käsiä pään taakse vähän samaan tyyliin kuin olisi istumaannousuja ryhtymässä tekemään tuntuikin ihan eri tavalla.

Omituinen elukka tuo olkapää. Sattuu ihan jumalattomasti, jos sitä kiertää vaikkapa pullover tyylisesti, rintaa venyttäessä, tankoa pidellessä kun tekee kyykkyä tai selkää raapiessa. Selän taakse käsi menee ihan ok muuten, mutta sitten tulee ongelmia kun pitäisi kääntää kämmen osoittemaan selkää kohti eikä taakse. Omituisuutta ei yhtään vähennä se, ettei olkapää vaivaa lainkaan raskaissakaan penkkipunnerruksissa tai vipunostoissa sivuille tai maaten rinnalle. Saa kertoa, jos luulee tuon kuvauksen perusteella tietävänsä mikä on rikki. Ilmeisesti kiertäjäkalvosin vaivaisi kuitenkin aika huolella esimerkiksi penkkiä.

Nivusen ja selän kanssa on ollut välillä ongelmia. Olen kyllä telonut ne yleensä jossain muussa kun salilla ja pahentanut niitä sitten reenaamalla. Huvittavin kömmähdys oli joskus 15v kun yritin salilla yksinäni penkki ykköstä 110kg. Olin ostanut juuri hienon elämäni ensimmäisen voimanostovyön ja tietty pidin sitä koko reeni ajan päällä enkä ottanut penkkiinkään pois(oli se vaan niin hieno). Eikun ykköstä yrittämään. Noh eihän se perkele noussu ja tanko jäi rinnalle ja paksu vyö keijon päällä. eihän sitä tankoa saanut mitenkään kieritettyä sen vyön yli vaikka ois mitä tehnyt. lopulta sain vetkuteltua tankoa niin että sain toiselta puolelta pudotettua 5kg ja 20kg lätkän pois niin pääsin alta pois. Eihän siihen mennyt kun se kymmenminuuttia että pääsin tangon alta pois ja välillä meinasi jo usko loppua. Onneks kukaan ei ollu näkemässä. :lol2:

Myöhemmin unohdin saman vyön salille ja jokuhan sen varasti.

Onhan sitä tullut sählättyä välillä ihan kunnolla salilla...
Tuorein tapaus on toissapäivältä. Olin tekemässä prässiä itselleni ihan normaaleilla painoilla ja sarjaa tehdessä kaikki tuntui hyvältä kunnes yhtäkkiä "tajusin" jalkojen olevan aivan hapoilla. Varmistajaa ei tietenkään ollut ja prässin kelkka oli siinä vaiheessa ala-asennossa. Siinä sitten polvet suussa hätäpäissäni yritin vänkäytyä 400Kg alta pois huonolla menestyksellä ja kelkka vain painui kokoajan alemmaksi. Lopulta olin ihan jalat solmussa ja nilkat vääntyneinä jumissa prässissä. :nolo: Oikeaan nilkkaan alkoi sattumaan aika vietävästi ja aloin kirkumaan apua kuin pikkutyttö. Onneksi salilla sattui olemaan kolme tuttua treenaajaa jotka juoksivat hätiin. Tähän täytyy sanoa etten ole aivan aloittelija enää, mutta tulipahan tuokin koettua. Oli kyllä aika :david: olo kun könysin prässistä pois. Ihme kyllä kaverit eivät edes pahemmin naureskelleet tapahtuneelle, oli kuulemma näyttänyt ja kuulostanut aika pahalta. Kaikesta tästä tupeloinnista oli seurauksena turvonnut nilkka ja kipeät pohkeet/sääriluut. Opetuksena: älä ole :david: vaan pyydä kokenut varmistaja sarjaa tehdessäsi.
Ilmeisesti kaikista treeni vuosista huolimatta kaikki on mahdollista, ainakin minulle... :)

AT sanoi:
Liike: Ravintolan rappuset alas melkein voltilla puolella kierteellä suorin vartaloin niskat taittaen nyrkin iskulla vauhditettuna. Vaikeuskerroin 3 promillea.

Syy: Ei osaa pitää suutansa kiinni oikeaan aikaan.

Seurauksia: Elinikäiset arvet silmäkulmaan (5 tikkiä) ja selkään; nenän murtuma; ikenet turvoksissa; runsasta veren vuotoa nenästä, suusta ja silmäkulmasta -> untuvatakki pilalla; ranne vääntyi muttei murtunut -> taukoa salilta 4 kk, paitsi jalkatreenistä; vitutus

Hoito: Alkoholin käyttöä rajoitettava. Itsehillintää opeteltava.

erikoinen liike tosiaankin :hyper:

S.L. sanoi:
Pari viikkoa sitten onnistuin pudottamaan käsipainon jalalle kun laskin sen vähän epämääräisesti penkille samalla jotain kissaa katellessa :D

Itsellä taisi ajatukset myös harhailla jossain muualla, (ei "kissoissa tai koirissa") kun päätin tipauttaa 20kg:n rautakiekon jalkapöydän ja varpaiden päälle. Kipu oli niin valtava, että pääsin poliklinikalla jonon ohitse! Se olikin sitten tapahtuman ainoa positiivinen puoli...

Satunnaisia selkäkipuja on ollut. Ne ovat onneksi aina menneet ohi ja nyt ei ole aikaan ollut.

Olkapään teloin reilu 2 viikkoa sitten. Jonkinasteinen paikaltaan meno ja sitä kautta kiertäjäkalvosimen venähdys. Osaksi oma moka, osaksi varmistajan puutteellinen toiminta. Tällä hetkellä näyttäisi hyvältä, oon treenannut jo melkein täysillä painoilla ja harvoin tuntee enää mitään.

Ennen tota olkapäätä ei oikein ikinä ottanut tarpeeksi huomioon sitä, että voi loukata itsensä pahastikin. Tästä eteenpäin koitan miettiä enemmän mahdollisia riskejä liikkeissä ja toimia sen mukaan. Erinomaisen tärkeää.

Reilu vuosi sitten tein smith-kyykkyä koulun salilla ja n. 100-115 kg oli tangossa. Taisi olla kolmas toisto kun koko smith kone lähtee liukumaan taaksepäin kun olin nousemassa kyykystä. Varmistajat ei kerinneet kissaa sanoa ennen kuin olin lattialla selälläni. Lasku oli kyllä suht pehmeä, joten selvisin kalsarien vaihdolla ja muutaman päivän selkäkivuilla..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom