Lontoo ja mitä siellä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makez
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Vaimon syntymäpäivä tulossa heinäkuun lopussa ja yhtenä toiveena on vilautettu pidennettyä viikonloppua Lontoossa.
Itse on tullut muutaman kerran käytyä Englannissa työreissulla, mutta noilla kerroilla ei ole oikein tullut nähtyä kuin kylmiä serverihuoneita. Nyt siis kaipailisin hyviä vinkkejä Lontoon kävijöiltä.

Miten tuollainen reissu olisi järkevintä toteuttaa. Halpa lennoilla perille, miten tranportaatio kentältä hotellille? Hyviä hotelleja joita naispuolisetkin asukkaat arvostavat? Mitä Lontoossa kannattaa tehdä/käydä katsomassa? Plus kaikki muut hyvät vinkit Lontoon matkailijoilta.

Englannissa ei taida olla samanlaista kylpylähotelli kulttuuria kuten esim. Suomessa vai olenko väärässä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä Lontoossa kannattaa tehdä/käydä katsomassa?

-Thamesjoen rannalle pälyileen, Big Ben, London eyen kyytiin (maailman pyörä), ainakin nämä lähekkäin vastakkaisilla puolin jokea.
-Oxford streetille shoppaileen (ainakin naisten mieleen)

Suosittelen Kew Gardensia (http://www.kew.org/). Ei ihan lähellä eikä hirveän halpakaan, mutta tuolla tallailee päivän todella mielikseen.

Mä olin viime lokakuussa siellä 5 päivää ja ehdittiin nähdä paljon.

Me tultiin Gatwickilta ihan junalla Lontooseen - ryhmälippu (9 hlöä) maksoi jotain 9£ / hlö jos en ihan väärin muista, muuten vähän kalliimpi (~15-16£).

Päivittäin ostettiin metrolippu 5,60£ (muistaakseni), jolla sai käyttää kaikkia vyöhykkeitä ja toimi ainakin iltaisin busseissa. Tosin iltaisinkaan se bussitaksa ei ollut kuin 2£ vaikka Brixtonista saakka kulki. Taksi maksoi 8£ lontoon keskustasta Paddingtoniin.
Hotelli oli siis Paddingtonissa, josta pääsi näppärästi Lontoon keskustaan. Tosin ekana iltana käveltiin Hyde Parkin läpi kun oli ihan vieressä ja se puisto on ihan mieletön - ja ihana :)

Käveltiin reissulla paljon - todella paljon. Buckinghamin palacelta aloitettiin, josta kävellen jatkettiin ja nähtiin Westminster abbey, Big Ben ja Thamesin toisella puolella London Eye (liput 17£, nopealinja 27£, kierros 30 min kestoltaan ja jonot järkyttävät = ei menty kierrokselle) London Eyen luota käveltiin kohti Tower Bridgeä, joka oli mieletön - jotenkin sarjakuvamainen :) Mitään vahakabinetteja ei kierretty, suurin osa porukasta oli jo nähnyt ne ja itseäni ei ne kiinnostaneet.

Perjantai-illalle meillä oli Oopperan kummitukseen liput ja voi luoja se oli hieno! Suosittelen jos se edelleen menee jossain.

Lauantaina oli British museumia, shoppailua (oxford street ja regent street) ja illalla Brixton academyssa Franz Ferdinandin keikka, jonne mentiin lähinnä keikkapaikan takia - mutta oli hyvä keikka! Paikka oli täynnä mutta silti kukaan ei töninyt, ei kaatanut kaljaa niskaan ja muutenkin lattiaratkaisun takia ihan takaakin näki hyvin.

Sunnuntaina oli NFL:ää mutta itse en ollut ehtinyt lippuja hankkia, joten vietin sen päivän keskustassa - Oxford streetillä oli yksi ISO tavaratalo (nimeä en muista enää :( ) jossa oli ihan mahtava Foodhall, josta sai kaikkea. Jos olisin hoksannut sen aiemmin, olisin raahannut meidän seurueen piknikille maistelemaan erilaisia ruokia,joista voi vain unelmoida suomessa. Camdenissa kävin myös ja chinatownissa/sohossa, josta löytyi myös mielenkiintoinen ja erittäin suosittu raakaruokakavintola. Yleisesti tuli kokeiltua eri ravintoloita ja kahviloita paljon - ja ihan edullisestikin sai syötyä ja juotua :)

Ihana kaupunki, jonne voisin palata uudelleen milloin vain!

Muutama kuva reissulta:

4190098708_ab24efef81.jpg

4190098676_52e2e22ee9.jpg

4189338795_f1c5d71180.jpg

4190098550_ce102fda1e.jpg

4189338647_1bd381dbda.jpg

4190184452_511016f0d9.jpg

Juuri tiistaina palattiin Lontoosta neljän päivän viikonloppureissulta. Oli meidän toinen kerta Lontoossa, joten kaikki museoita ei jaksettu nyt kiertää ja ilmatkin olivat liian hienoja sisällä oleskeluun.

Lentokentiltä tulee junia keskustaan, ostakaa menopaluu -liput, tulee hieman halvemmaksi. Lippuja myydään lipputiskillä tai sitten automaateista joihin passaa kortit. Tämän jälkeen metroasemalta kannattaa ostaa Oyster-card. Kortti maksaa 3£ ja sen jälkeen ladataan rahaa itselle sopiva summa, vaikkapa 15-20£. Tuo sama läpyskä toimii kaikissa metroissa ja busseissa, Thamesilla seilaaviin laivoihin tuolla saa tuntuvan alennuksen. Reissun päätyttyä kortin voi palauttaa ja saa loput rahansa pantin kera takaisin.

Nähtävää ja koettavaa tuollahan on sitten ihan laidasta laitaan: Me käytiin London Eyessä(kannattaa mennä aamupäivällä, jolloin jonot ovat lyhyemmät), josta saa kyllä hienot näkymät yli kaupungin vähän joka suuntaan. Ostospaikoista kannattaa käydä tsekkaamassa Shepherd´s Bushissa sijaitseva hurjan kokoinen Westfield, joka on sellainen jenkkityylinen älytön ostari. Liikkeitä miljoonia ja jokaiselle jotain, ei kylläkään niin halvalla kuin toivoisi, mutta Lontoo on kallis kaupunki. Keikkoja kannattaa käydä tsekkaamassa, jos on vain jotain mikä itseä miellyttää. Me oltiin Metricin keikalla ja oli kyllä hieno kokemus lämppäriä myöten. Jokea pitkin seilaaminen on myös kesäaikaan hieno tapa nähdä kaupunkia vähän toisesta näkökulmasta ja paatista pois jäädessä on taas uusia mestoja kierreltävänä.

British museumia suosittelen myös ja jos akvaariot ja hait yms. kiinnostaa, niin siinä London Eyen vieressä on London aquarium. Mutta kuten todettua nähtävää ja koettavaa kyllä riittää vaikka koko viikoksi.

Ite olen käynyt Lontoossa useamman kerran, mutta vain päivän ihan lomalla, muut reissut mennyt työasioissa.
Varattiin etukäteen liput sightseeing bussille. maksoi muistaakseni 24 puntaa, ne on kaks päivää voimassa ja meidän järjestäjämällä on kolme eri linjaa mitä ne kiertää aamusta ilta viiteen. Bussit menee muistaakseni vartin välein ja pois voi jäädä koska haluaa ja sit takaisin kyytiin koska haluaa. Menee kaikkien mahdollisten nähtävyyksien ohi ja suosittelen tuota kovasti. Menee myös tuon ostoskadun ohi jos siinä haluaa jäädä pois.
Helppo mennä eri nähtävyys mestoilla, ei tarvi itse olla kartan kanssa ja etsiä mestoja.
Kannattaa googlata sightseeing tours london, niin löytyy monta vaihtoehtoa.

Ehdottomasti Camden Town, mutta suosittelen pitamaan laukusta kiinni. Edustaa hieman erilaisempaa puolta Lontoosta katukulttuureineen ja erikoisine liikkeineen.

Ja jos halpoja urheilutuotteita haluaa loytaa niin Piccadilly Circuksen ymparistosta loytyy Sport's Direct niminen liike missa kaikki tuotteet vahintaan -60% Suomen hinnoista. Kyseisesta keskustan liikkeesta en ole varma onko yhta edullinen mutta ainakin kahdessa muussa Lontoon liikkeessa oli kyseiset hinnastot. Ja muutenkin ostokset kannattaa suorittaa muualla kuin turistien suosimassa liikkeessa, keskustassa on juuri niita sikahintoja joista Lontoossa kayneet valittavat. Hintatasoltaan Suomea erittain paljon halvempi.

Kolme kertaa kaupungissa kayty ja kesalla tulee neljas. Vielakin loytyy nahtavaa ja tehtavaa monille reissuille.

En kyllä välttämättä suosittelisi noita kiertoajeluja, etenkin jos kahden päivän lippu maksaa 24 puntaa. Ihan samoja ja muitakin reittejä ajaa noi tavalliset bussit ja ne maksoi vissiin 1.20 siivu ja sitten tolla Oyster cardilla taisi olla joku päiväkatto, ettei koskaan voi olla kalliimpi kuin päivälipun hinta..

Tuolla Sport´s directissä tuli käytyä ja kyllä siellä oli ihan hyviä alennuksia. Itse ostin sieltä muutaman paidan ja vaimo jumppavaatteita. Valitettavasti muuten hintataso on kyllä koko Lontoon alueella ainakin oman kokemuksen mukaan aika korkea. Toki sitten kun tuolla on alennusmyynnit, niin prosentit on luokkaa 50-70% ja silloin niitä ostoksia kannattaa tehdä. Näin oli edellisellä visiitillä tammikuun alkupuolella. Edellisestä visiitistä oli vierähtänyt jo viisi vuotta ja tuli todettua hintatason nouseen aika mukavasti siinä ajassa.

Noh, periaatteessa ne kiertoajelut on "kalliita" mutta paljon jää tietämättä ja näkemättä oysterilla EKOJA kertoja vedettäessä. Kyllä se kerran kannattaa vetää läpi mutta jatkossa sitten oma-aloitteisesti. Imho.

Hei laitanpa tämän tännekin treadiin (kirjoitin jo tuonne seuraava matkakohteesi kohtaan)

Eli Lontooseen lähdetään viikoksi heinäkuussa, koko perhe, eli 10v muksu on mukana ja haluaisin majoituksen tarjoavan enemmänkin tunnelmaa/elämyksiä kuin luksusta. Itse muistan kun olin tuon ikäisenä pari viikkoa Tanskassa ja asusteltiin jossain kälysessä kerrostalokämpässä jossain maahanmuuttajalähiössä. Se oli jännää ja on jäänyt mieleen, haluun että tämäkin reissu jää muksulle mieleen.

En nyt kuitenkaan ole ihan samanlaista majoittumista suunnittelemassa, mut jonkun henkevän pikku hotellin/hostellin kun löytäs niin olis kiva.

Vinkkejä mistä päin majoitusta kannattaisi metsästää että olis kuitekin kaikki nämä pakolliset nähtävyydet lähellä, mun edellisestä lontoon reissusta on jo niin kauan että en muista yhtään...

http://www.hostelworld.com/

http://www.hostels.com/

Jos hostellit kiinnostaa, tuossa on pari linkkiä. Itse käytän usein tota Hostelworldiä. Kävijöiden arvosteluiden perusteella oon yleensä valinnut paikkani, ne pitävät suht paikkansa. Viimeksi kun olin Lontoossa, me olimme paikkassa nimeltä Palmer's Lodge. Hieno imperialistinen pytinki pohjois-Lontoossa kiekauksen päästä metro-asemasta.

Viela pari peristeista matkavinkkia edella mainittujen hyvien lisaksi.

1. Perinteisista nahtavyyksista Madame Tussaud's vahakabinetti, ja siina ihan lahella oleva Sherlock Holmesin talo / museo
2. Harrods tavaratalo on nakemisen arvoinen ja samalla voi kayda King's Roadilla missa on hyvia shoppailupaikkoja (mm. second hand juttuja ja erikoisempaa muotia). Minusta se Oxford street on on vahan tylsa nykyaan ja siella on aina niin hirveasti vakea.
3. Covent Garden on kanssa hauska paikka sjoppailla, katsoa katuesiintyjia ja kayda kahvilla. Siella on myos aivan mahtavia juustokauppoja (mm. neal's yard dairy - en ole ikina nahnyt vastaavaa...) joissa voi kayda maistelemassa
4. Futista paasee katsomaan jos hommaa liput etukateen, ja joskus klubeilla on erityisia turisteille varattuja lippuja jos soittaa ennen matkaa ja kysyy. Kannattaa ehdottomasti!
5. Wimbledonin aikaan jos on reissussa niin sitakin paasee katsomaan jos jaksaa jonottaa portin ulkopuolella ennen lipunmyynnin alkua.
6. Ne west end musikaalit on myos aina ollut hyvia, ja saman paivan naytoksiin saa lippuja puoleen hintaan Leicester Squarella olevasta kojusta.
7. Yksi vahan kummalliselta kuullostava nahtavyys, mutta taitaa olla paras juttu mita olen ikina tehnyt Lontoossa, on Highgate Cemetary, ja etenkin se vanha puoli (west) minne paasee vain opastetulla kiertokavelylla. Se on kuin jostain vanhasta (kauhu)elokuvasta... Uudemmalla puolella on haudattuna mm. Karl Marx.
8. Olen tykannyt asua Paddingtonin tai Bayswaterin alueella, sielta paasee hyvin kulkemaan. Viimeksi taisin olla sellaisessa kun London House Hotel, ja se oli ihan ok.
9. Jos on paljon aikaa, niin junalla paasee nopeasti nakemaan tosi mielenkiintoisia paikkoja mm. Oxford, Cambridge ja Canterbury

Hei laitanpa tämän tännekin treadiin (kirjoitin jo tuonne seuraava matkakohteesi kohtaan)

Eli Lontooseen lähdetään viikoksi heinäkuussa, koko perhe, eli 10v muksu on mukana ja haluaisin majoituksen tarjoavan enemmänkin tunnelmaa/elämyksiä kuin luksusta. Itse muistan kun olin tuon ikäisenä pari viikkoa Tanskassa ja asusteltiin jossain kälysessä kerrostalokämpässä jossain maahanmuuttajalähiössä. Se oli jännää ja on jäänyt mieleen, haluun että tämäkin reissu jää muksulle mieleen.

En nyt kuitenkaan ole ihan samanlaista majoittumista suunnittelemassa, mut jonkun henkevän pikku hotellin/hostellin kun löytäs niin olis kiva.

Vinkkejä mistä päin majoitusta kannattaisi metsästää että olis kuitekin kaikki nämä pakolliset nähtävyydet lähellä, mun edellisestä lontoon reissusta on jo niin kauan että en muista yhtään...

Olen käynyt Lontoossa kolme kertaa ja niillä kokemuksilla voin suositella, että otitpa minkä hotellin tahansa, ota se lähteltä metroasemaa. Viimeksi olimme Park Inn hotellissa Lancaster Gatella (Hyde Parkin pohjoispuolella), joka on siisti hotelli (ei mikään erikoinen jos sellaista etsii) ja sitä edeltävällä kerralla Crowne Plazassa Westminsterin ja Buckingham Palacen puolivälissä (vähän parempi hotelli vaikka suomalaiseen makuun kevättalvella vähän kylmä), mutta kummatkin ovat ollet ihan himpun verran liian kaukana lähimmästä metroasemasta. Tuossa kaupungissa mun mielestä metroaseman läheisyys on tärkeä jos ei ole aivan jonkun ytimen vieressä tyyliin Oxford Circus, koska ihan siellä keskelläkin joutuu kävelemään että pääsee ihmisten ilmoille. Kerran olen ollut ihan Piccadilly CIrcuksella aivan hirveässä hostelliläävässä joka on tällä hetkellä rempassa, mutta sen sijainti oli aivan huippu. Eli jos tiedät liikuskelevasi tietyillä alueilla niin ota suosiolla sieltä tai sitten läheltä metroa, varsinkin lapsen kanssa väsyttää noilla "liityntäkävelyillä" herkästi sekä itsensä että muksun. Hotelleja tuolla on niin helvetisti, ehkä joku Bed & Breakfast voisi olla hauska jos vähän joitain normista poikkeavaa etsii.

Kun olen ollut Lontoossa omilla rahoilla, niin majoitus on löytynyt Sherlock Holmesista. Itse olen ollut tuolla, koska tuo on lähellä ystävien kämppää, mutta tuosta pääsee iisisti metrolla minne vaan ja hotla on tasoonsa nähden OK hintainen.

Suosituksia hotelliksi ensi kuun alun Lontoon matkalle? Hintaluokka kahden hengen huoneelle 100€/yö maksimissaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom