Lonkankoukistajat kyykyssä (ja prässissä)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lonkankoukistajat kipeytyy aina ajanmittaan kyykyssä ja prässissä. Tekniikat on katsottu useampaan kertaan kuntoon ja noin muuten välitykset on kuin luotu kyykkäämiseen.

Lonkankoukistajat hajonneet muutamaan otteeseen futisaikoina vuosia sitten, joten ongelman alku lienee sieltä. Lihashuolto on säännöllistä ja hyvällä tasolla, samoin lämmittely. Onkohan noille enää mitään tehtävissä, vai pitääkö tässä jättää kyykkääminen lopullisesti?

Aina kun tauon jälkeen ottaa kyykyn mukaan, niin ei satu. Pikkuhiljaa kyykkykertojen kasvaessa se kipukin kasvaa kokoajan. Nyt tänään taas oli niin kipeät, ettei onnistunut kuin lämmittelypainoilla lyhyttä sarjaa.

Katoppa tuosta

Tuttuja juttuja nuo. Luulen, että ongelmat on tosiaan futisajoilta, jolloin jouduin useampaan otteeseen huilaamaan lonkankoukistajien hajottua (ikinä en niitä käynyt näyttämässä, mutta pisimmillään olin muistaakseni pari kk sivussa). Kaikki liikkuvuusharjoittelu ja venyttely on kyllä kokeiltu ja jalkojen leveyttäkin säädelty, mutta ei auta. Smithissä ei satu niin paljoa, kun saa sen painopisteen siten, että kyykkää enemmän "eteen", jolloin tosin toinen vaiva, eli penikat, alkaa oireilla :D

Tuttuja juttuja nuo. Luulen, että ongelmat on tosiaan futisajoilta, jolloin jouduin useampaan otteeseen huilaamaan lonkankoukistajien hajottua (ikinä en niitä käynyt näyttämässä, mutta pisimmillään olin muistaakseni pari kk sivussa). Kaikki liikkuvuusharjoittelu ja venyttely on kyllä kokeiltu ja jalkojen leveyttäkin säädelty, mutta ei auta. Smithissä ei satu niin paljoa, kun saa sen painopisteen siten, että kyykkää enemmän "eteen", jolloin tosin toinen vaiva, eli penikat, alkaa oireilla :D
Kannattaa käydä osaavalla fyssarilla näyttäytymässä. Sulla voi tulla jaloissa asentovirhettä, mikä taas alkaa rasituksen johdosta vaikuttamaan koukistajiin. Ne antaa kyllä hyvät ohjeet kuntoutukseen myös.

Oli kyykkypäivä, mutta ei mitään toivoa. 40kg normi sarjapainoista ja teki kyllä pahaa joka toisto.

Tein loppuun loitontajia, ja kipu oli sielläkin läsnä ensimmäistä kertaa. Nyt siis kipu tulee prässissä, takakyykyssä ja loitontajissa.

Ihan ensiksi, en ole asiantuntija, joten en nyt neuvoja jakele :) Pari itseäni kohdannutta issueta vain heitän ilmaan.

Teetkö istumatyötä? Itse teen, ja jos istun normi toimistotuolissa ~90 asteen kulmassa, tuntuu lonkat oireilevan melkolailla riippumatta siitä miten paljon niitä verryttelee ja venyttelee. Kun vaihdoin satulatuoliin niin elo on helpottunut huomattavasti.

Toinen juttu. Oletko varma että kyseessä on lonkankoukistajien vihoittelu? Itselläni oli/on "ahdas lonkka" (https://en.wikipedia.org/wiki/Femoroacetabular_impingement) ja se tuntui aivan kuin lonkankoukistajia kiristäisi. Venyttelin ja venyttelin, ja lopputulemana lonkat taisi ärtyä vain lisää. Tämä video vähän herätteli itseäni ettei siinä ns akuutissa tilanteessa se lonkankoukistajien venyttely ehkä ollutkaan niin fiksua

View: https://www.youtube.com/watch?v=xx6SzL-S8SY

Itsekkin olin tänne tulossa kirjoittelemaan tuosta "FAI-syndroomasta", mutta @ehec kerkesi ensin. Yleensä tuohon liittyen lonkan etukapseli on jopa löysä, jolloin lonkankoukistajan venyttäminen vain pahentaa ongelmaa.

Back
Ylös Bottom