Lonkankoukistajan revähdys/venähdys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepsis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Sepsis

Banned
Ikä
41
Viime viikolla pääsin flunssan jälkeen kunnolla kyykkäilemään ja heti ensimmäisessä sarjassa vasemmalla puolella tuntui pientä kireyttä, mutta tyhmänä jatkoin sitten vaan. Toisessa sarjassa pohjasta lähtiessä jokin selkeästi rusahti siellä lonkankoukistajan tienoilla, ja reenit jäi sitten siihen.

Nyt polvennosto aiheuttaa kipua ja lihaksesta on jotenkin kaikki voimat kadonneet. Kyykkyä olen koettanut kerran varovasti tehdä, mutta boksillekin tehtäessä kipua ilmenee vielä selvästi. Vedon eri variaatioita pystyy tekemään ilman ongelmia. Olen koittanut jäillä ja Volttaren geelillä saada jotain apua vaivaan.

Kuinka pitkään kannattaisi nyt rasitusta välttää? Onko jotain mahdollisia muita hoitokeinoja? Kannattaako lihasta venyttää kivun rajoissa?

Mulla on ollut aika paljonkin ongelmia tuon lonkankoukistajan kanssa. Osteopaatti suositteli sille vaan pitkiä, sitkeitä venytyksiä. Pari hyvää venytystä:
-sohvalle tai pöydän reunalle makaamaan niin, että kipeän lonkankoukistajan puoli pääsee suht vapaana tippumaan lattialle, kaveri painaa sitten jalkaa alaspäin niin että lonkankoukistaja venyy
-edellinen onnistuu myös tuolilla istuen, ainakin jotenkuten: toinen pakara tuolille ja toinen jalka taas roikkumaan, mutta vapaata jalkaa taivutetaankin taaksepäin niin että lonkankoukistaja venyy
-kipeän lonkankoukistajan puoleinen polvi lattiaan taakse, toinen jalka n. 90 asteen kulmaan eteen (polvi ei saa mennä varpaiden edelle) ja pieni kierto ylävartaloon etujalan puolelle (tehostaa venytystä)

Paras keino mulla kuitenkin tuohon kipuiluun oli relaksanttien ottaminen. Lonkankoukistaja oli jotenkin ottanut itseensä askelkyykkyhyppyjä tehdessä ja kiristynyt, eikä se meinannut aueta siis venytyksilläkään. Jalkatreeniä en pystynyt tekemään pariin viikkoon. Relaksanttia kolmena iltana peräkkäin ennen nukkumaanmenoa ja voilà: kuin uusi jalka. :D

Relaksanttia kolmena iltana peräkkäin ennen nukkumaanmenoa ja voilà: kuin uusi jalka. :D
Oliko kyseessä reseptilääke? Saattaisi tehdä hyvää alaselällekin nuo. Meikäläinen on vaan vähän laiska tuolla lääkärissä (varsinkin YTHS:llä) käymään. Ei jaksa aina kuunnella sitä "Lepää nyt ensin 2 viikkoa ja tule sitten takaisin jos vielä on ongelmia".:curs:

Tuota venyttelyä on koitettukin vähän tehdä, kun tosiaan kiristyvät ikävästi jos vähänkin leveältä pohjaan kyykkää, mutta ensimmäistä kertaa siellä nyt jokin repsahti. Kipu on siis erilaista kuin pelkästään jäykän/jumissa olevan lonkankoukistajan vastaava.

Mullakin tällä hetkellä ongelmia ton lonkankoukistajan kanssa. Vituttaa kun ei pysty tekemään askelkyykkyjä ja eilisessä treenissä alko jo tuntumaan tavallisissakin kyykyissä ja prässissä. Oon yrittäny vähä venyttää mutta en tiiä onko se kannattavaa jos se on tulehtunu tai muuten vaan ärsyyntynyt. Eihän sillo sais venyttää?! En usko että se on pelkkää jumia koska kipu on sellanen pistävä.

Oon aatellu ottaa indo kuurin (tulehduskipulääke) jos se ei tästä ala helpottamaan. Jalkojen ja alanselän hieronta vois tehä sille kans hyvää.

Mullakin rusahti heinäkuun lopulla lonkankoukistajassa jokin kun olin lähdössä pohjasta viimesessä kyykkysarjassa. Siitä lähtien ollu kipee ja kireä. Viikko kyykyn jälkeen pidettiin kavereiden kanssa raw-voimanostokisa ja ei kyllä tykänny jalka hyvää, paheni vaan ja on vieläkin melko kipeä. Sattuu vieläkin kun nostaa polvea ylös tai kyykkää tosi alas.

Lääkärille en kyllä vielä ole menossa kun sieltä saa yleensä lääkkeeksi buranaa ja lepoa. Jos se tästä ajan kanssa paranis kun loppu kesätyöt tänään nii pääsee lepäämään tarpeeks.Välillä kokeilin venytellä muutaman päivän putkeen mutta en ainakaan huomannu eroa, että paraneeko paremmin jos venyttelee vai ei.

No niin... taas podetaan sitten samaa vammaa. Tällä kertaa ongelma ei tosiaan ole siis kireys (josta näköjään puusilmänä viimeksi kirjoitin, vaikka alunperin ketju oli aiheesta venähdys... eikä kireys :jahas: ), vaan sama kuin ketjun aloittajalla. Muita kohtalotovereita? Kuinka kauan teillä on vastaava vamma parantunut? Miten olette pyrkineet edesauttamaan parantumista?

Elkku82, otitko tulehduskipulääkekuurin ja auttoiko sulla se?

venahdys, tama kun "paranee" niin useinmiten se silti on kirea.

Itsea vaivasi kireat lonkankoukista monta vuotta. Rantalentopallon pelaaminen taitaa olla kaikista repivampaa.

Piiitkat venytykset useita kertoja paivassa.
EI vatsojen tekoa jalat kiinni siina typerassa vatsalaudassa. (Taitaa olla sanomattakkin selvaa)
Istumatyo myoskin lisaa kireytta.
Lenkkeily, tasainen maasto > askel koko ajan samanmittainen > lisaa kireytta.
Polkupyora, kannattaa tarkistaa satulan asento.
onhan naita ...

Lonkankouskistaja saattaa lonksua juoksuun lähdössä (ainakin telineistä) tai muutenkin. Tämä ei välttämättä tarkoita revähdystä tai venähdystä. NYT SE TÄRKEÄ NEUVO, jos lonkankoukistajassa tuntuu pistävää kipua ÄLÄ venytä sitä
todennäköisesti siellä on tulehdus joka vain PAHENEE.

Lepää, syö tulehduskipu lääke kuuri, kylmää voi tarjoilla usein. Kun kipu on hävinnyt aloita ne pitkähköt rauhalliset venyttelyt plus lonkan alueen liikkuvuus harjoittelua.

Tällä kertaa tunsin selkeesti viime sunnuntaina kun lonkankoukistaja venähti. Oltiin tehty vaparileirillä spagaateja, pitkiä kunnon venytyksiä lonkankoukistajalle ja jostain syystä L- ja V-pressiä harjoitellessa nykäisin jotenkin vartalolla silleen että koukistaja ikäänkuin "napsahti". Tuli sellanen viiltävä kipu ja sitten alkoi sattua ihan kaikki... ärsyttävän tuntoinen, kun koukistaja kipuilee tykyttämällä. En ole venyttänyt sitä, tiiän että se vaan voi pahentaa asiaa. Viikko on nyt mennyt, välillä tuntuu hiukan paremmalta ja sitten yhtäkkiä on taas yhtä huono kuin aiemmin. Ajattelin nyt ottaa 4-6 päivän tulehduskipulääkekuurin, jos siellä kuitenki on tuon venähdyksen lisäksi jotain muuta epämääräistä.

Vituttaa. Saa nähdä, meneekö tähän taas ne mun fitness-vapaaohjelmahaaveeni. Mitään lajinomaisia harjoituksia ei voi tehdä, ei loikkia, aerobiccia, lajivoimaa, jalkatreeni. Pelkkää yläkropan punttia. Onpahan sitte ens kerralla lavalla ainaki iso yläkerta jos ei muuta. :wall: :itku:

Ei urheilija tervettä päivää näe... Samanlainen vaiva kun ketjun alottajalla tuli pari päivää sitten ja ilmeisesti edessä pitkään lepoa ennen kuin uskaltaa kyykkyjä tehdä kovaa? Onko teillä antaa vinkkejä miten tätä nyt kannattais hoitaa? Venyttelyä, lepoa vai kevyttä rasitusta??

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos pari päivää (+72h) on jo kulunut äksitentistä, kannattaa kevyt venyttely jo aloitaa. Näin revähtymään syntyvään arpikudokseen saadaan alusta asti elastisuutta. Kipua venbytyksien aikana ei saisi tuntua, pieni arkuus kuitenkin ihan normaalia.

Lonkankoukistajista voi todella olla ongelmia. :( Ne ovat vaivanneet minua jo pitkään. Jouduin lopettamaan yhden jalan kyykkytreenit (pistoolikyykky) kokonaan, koska venäytin treeneissä jatkuvasti molemmat lonkankoukistajani. Luulisi, että vaivat olisivat lähteneet, mutta ei. Aloitin myös samoihin aikoihin lenkkeilyä ja myös juoksussa kipua tuntui lonkankoukistajissa. Noin 6-7km kohdalla alkoi todella kova kipu molemmissa lonkankoukistajissa ja pienempää kipua lonkissa. Nyt vaikka olen lopettanut yhden jalan kyykyt jo 3 kk sitten, kipua esiintyy edelleen. Todella rasittavaa. Onkohan syynä kireys, sopimattomat tossut vai mikä? Joku tossa aiemmin sanoi, että tasainen askelpituus lenkkeilessä tasaisessa maastossa voisi kiristää lonkankoukistajia entisestään. Onko tämä syy? Venytyksiäkin olen mielestäni tehnyt ihan hyvin... Tietysti vika voi sitten olla vaikka huonossa juoksutekniikassa. Kuinka usein ja pitkään sitten pitäisi venytellä, jos vaivasta haluaa vihdoin eroon?

Oltiin jefua pelailemassa. Aluksi alkaa vasemmassa nivusessa tuntumaan kipua. Nooh minä pöljänä jatkoin ja yritin juosta normaalisti. Eihän ne lenkkarit kostealla nurmella pidä ja jalat löi välillä "tyhjää". Peli jatku, kipu vaan koveni ja kohta alko toiseenkin jalkaan koskemaan.

Lopusta ei sitten juostukkaan ja kävelykin sattuu nyt.

Mitäs "lääkkeeksi"? Lepoa kunnes lakkaa toi "viiltävä" kipu ja sitten venyttelyä?

Oltiin jefua pelailemassa. Aluksi alkaa vasemmassa nivusessa tuntumaan kipua. Nooh minä pöljänä jatkoin ja yritin juosta normaalisti. Eihän ne lenkkarit kostealla nurmella pidä ja jalat löi välillä "tyhjää". Peli jatku, kipu vaan koveni ja kohta alko toiseenkin jalkaan koskemaan.

Lopusta ei sitten juostukkaan ja kävelykin sattuu nyt.

Mitäs "lääkkeeksi"? Lepoa kunnes lakkaa toi "viiltävä" kipu ja sitten venyttelyä?
Itse lähtisin parin päivän jälkeen venyttelemään (oikeastaan tekemään isometrisiä venytyksiä) ja sitten vahvistamaan lonkan lähentäjiä. Ensin isometrisillä pallonpuristuksilla, sitten yhdistämällä ne vatsalihasliikkeisiin ja lopulta dynaamisia harjoitteita.

Koko ajan tietysti KIPURAJAN ALAPUOLELLA! Kylmähoitoa tarvittaessa, jos siltä tuntuu..

Jefu = jenkki futis = amerikkalainen jalkapallo:D

Heh..:D

Nyt täytyy kysyä että liekkö mulla sama ongelma kuin faidralla?

Potkunyrkkeilyssä harjoteltiin alapotkuja, ja vasemman jalan lonkankoukistaja jotenki muljahti. Vetäjä sano että voiman puute iski eikä lihas ole tottunut tuommoseen paukutukseen.

Nyt viikko sitten sattuneesta insidentistä on tuo lonkka vieläkin semmonen, että jos esmes menee maahan makaamaan, laittaa polvet rintaan ja levittää haarat (guard) niin palauttaessa suoraan tuntuu kuin joku tsydeemi ois kietoutunu toisen ympärille tuola lonkassa, ja muljahtaa typerästi ja kipeästi suoristettaessa.

Oon venytelly, ja tykkään ajatella että olen kutakuinki venyvä heppu vaikken spagaatia saakkaan.

Kysymys onkin nyt: Onko tuohon mitään pikaisempaa keinoa huoltaa kuin se venyttely+kylmä? Eihän se nyt pahaa sille tee, mutta kun ei ole ennen sattunut niin ois kiva tietää miten vakavaa tämä on. :) Melko rento jos jää jujutsu alottamatta tämän takia.

Hei,

Kopioin oman tekstini tuolta aloittelijoiden puolelta tänne, jos saisi vaikkapa fysiolta vastakaikua tähän kysymykseen. Onkohan lonkankoukistajaongelmasta kyse vai kuinka?

"Moro, tässä reenitauon aikana olen hionut peilin edessä syväkyykyn (etu- ja takakyykky) liikerataa pikkupainoilla. Siis aivan reidet pohkeita vastan ja perse maahan asti.
Oon huomannut että alaselkä menee ikävästi kipeäksi, ikään kuin nikamassa olisi kipu ja lisäksi lihasjäykkyyttä samanaikaisesti alaselän alueella. Onkohan kyse lonkankoukistajien jäykkyydestä
vai mikä tekniikassa kusee niin että ~30 kg painojen kanssa jo tulee tuollaisia kipuja
?

Normaalisti reeneissä takakyykkään reidet vaakatasoon asti, tanko alhaalla selässä ja "sopivalla" etukumaralla. Takakyykky ei
aiheuta kipuiluja tai muita vaikeuksia treenissä, mut etukyykyssä pitää olla "kieli keskellä suuta" koko sarjan ajan että saa pidettyä asennon stabiilina ja istuttua kunnolla selkä suorassa alas. Etukyykyn teen treenissä aina syvänä, koroke kantapäiden alla."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom