Lonkan ulko- ja sisäkiertäjän venyttely potkunyrkkeilyä varten

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä alotin tossa vähän yli kuukaus sitte potkunyrkkeilyn, ja treeneissä oon huomannu sellasen asian, että aina kun pitää potkasta vähänkin korkeallemmalle, ku lantion korkeudelle, lonkan kohalle iskee välillä pistävä kipu, varsinkin vaseman jalan potkuissa (eli etujalka mulla). Oon yrittäny kysellä ja löytää hyviä lonkan ulko- ja sisäkiertäjän venyttelyohjeita, mutta tuloksetta. Jos joku osais neuvoa miten niitä ois hyvä venyttää, mieluiten myös kuvin (havainnollistais paremmin), ja kuinka pitkiä venytyksiä kannattais tehä.

Tein tän sit tänne kamppailulajitosioon enkä treeniin, koska periaatteessa kuuluu kamppailulajeihin, ainakin tässä tapauksessa :D

Niin ja toivoisin jos vaikka AndyS vois kans neuvoo, veikkaan että osaat ;)

:david:

Viimeksi muokattu:
Hmm , mulla oli kanssa tod.näk sama vaiva eli etenkin ilmeisesti tossa vasemman lonkan ulkokiertäjässä tuntu just sellanen pistävä kipu kun vähän korkeemmalle potki.

Venytyksiä en valitettavasti osaa neuvoa mutta itellä autto tosi paljon niinkin yksinkertanen homma kuin uinti. Huomasin sen saman kivun kun jalat teki sammakko uinnissa sellasta leveetä liikettä, ja aina kun sillai ui pari sataa metriä niin se kipu hellitti ja lopulta hävisi kokonaan. :)

En tiedä mikä tarkalleen on lonkan sisä- tai ulkokiertäjä, joten tämä voi mennä vähän ohi. Mutta, itsellä on auttanut potkuihin suraavanlainen venyttely. Tarvitaan joku korkeahko pöytä tai vastaava, esim. keittiön työtaso. Jalka siihen aluksi etupotkuasentoon. Siitä takareiden venytystä. Sitten käännetään tukijalkaa niin, että tullaan kiertopotkuasentoon. Venytellään taas. Sitten käännetään jalat ja lonkka sivupotkuasentoon, ja venytystä. Jos jostain löytyy tukea, tai on muuten harvinaisen hyvä tasapaino, voi kääntyä vielä lisää takapotkuasentoon.

piriformisstretch.jpg

piriformis.stretch.gif

Toi pertin venytys on hyvä ;)

Toinen mikä venyttää kivasti on se, kun seisot ja jostat toisen jalan ristiin. Elikkä seisot jalat ristissä, molemmat jalkapohjat maassa ja valut rennosti eteen. Paino "taaemman" jalan kantapäälle ja siinä vähän painon siirtoo sivuille. Ennen treenejä ei pitkiä venytyksiä, mutta treenien jälkeen voi venyttää esim. 30-60 sek. Aina paremoi jos lihakset on lämpöset kun koittaa venyä...

juu eli siis sama propleema mikä Te.Te.:lläkin oli. Täytyy kokeille noita venytyksiä, vaikka vähän epäilen niitten hyödyllisyyttä, sillä liikehän on juuri päinvastainen. Tosin en kyl oo mikään asiantuntija, että sattaa ollaa että toimiiki.

Yksi venytys joka toimii piriformikseen on sellainen jossa tarvitsen apurin.

- Mene itse selinmakuulle.

- Nosta venytettävän jalan polvi ylös lattiasta. (lonkassa hieman yli 90 asteen kulma, rento asento)

- Kaveri polvistuu viereen ja ottaa tukevan otteen polvesta ja painaa polvesta suoraan alas. Paine kohdistuu lonkkaniveleen joka painuu kohti lattiaa samalla venyttäen.

- Tunnustelkaa sopiva kulma jossa venytys tuntuu oikeassa paikassa.

Hieman tämä on hakala selittää ilman kuvia mutta toivottavasti ymmärsitte. Venytys on erittäin hankala tehdä yksin.

ole varovainen polviesi kanssa venytellessä. monet venyttävät jalkojaan väärin aiheuttaen venymisen ristisiteisiin tai muihin polven ligamentteihin, eli venyttelitpä miten tahansa varmista , että molemmat polvesi ovat luonnollisessa asennossa eivätkä kiertyneinä. treeni intoa!

Suositut

Back
Ylös Bottom