Lomalle Norjaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja metalman
  • Aloitettu Aloitettu
Majoitus varataan jo suomen puolelta luonnollisesti jottei tule ikäviä ylläreitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Bergenissä sataa vissiin 320päivänä vuodessa, itse kun olin nyt Joulukuussa, niin päivän aikana satoi lunta, rakeita, vettä ja välillä paistoi aurinko.

Tunneleita on Norjassa paljon, pisin joka ajettiin reissun aikana oli 25,4km pitkä.

Itse olin viimekesana pari viikkoa norjassa Bodon ja Mo i ranan paikkeilla eika satanut kertaakaan. No parikertaa oli vahan tihkua. Muuten oli ihan sika kuuma. Myoskaan pohjoisruotsissa tuli lahinna vilvoiteltua tunturijarvissa.

Kerran kävin norjassa, kallista bisseä, kaikki muukin kallista. Vittumaisen kylmä (vaikka oli kesä) ja lada jolla liikuimme hyytyi ylämäkiin. Ei kande mennä, tylsää muutenkin.

Kerran kävin norjassa, kallista bisseä, kaikki muukin kallista. Vittumaisen kylmä (vaikka oli kesä) ja lada jolla liikuimme hyytyi ylämäkiin. Ei kande mennä, tylsää muutenkin.

Tylsää? Mä en nyt ihan tajunnu :david: ...Norja on yks hienoimmist maista mitä mä oon nähny, ja onhan se kallis, mutta visiitin arvoinen kuitenkin

PS. Lada nyt hyytyy perkele mihin vaan :rolleyes:

Nostetaas vähän.

Kaveri on menossa Osloon tammikuun lopussa ja kyseli, mitä siellä kannattaisi tehdä. Olisiko kellään heittää vinkkiä, mitä voi tehdä Oslossa talvella ja minne kannattaa reissata? Niiden porukka on valmis kyllä lähtemään junalla jonnekin kauemmaskin. Niiden haaveena on nähdä revontulet mutta niitä nyt tuskin ihan Oslossa näkee...

edit: Hän lisäksi kyseli, että onko Norjassa pimeää tähän aikaan vuodessa. Ilmeisesti taitaa kuitenkin sama valon määrä kuin Suomessakin?

tuli viimekesänä käytyä pohjois norjassa ja ei voi muuta sanoa ku että aivan mahtava paikka. asua siellä ei voisi, mutta käymisen arvoinen paikka. autosta kun nousi niin päässä rupes tuijjaamaan ku isoja vuoria läheltä katseli. jos norjaan lähtee niin olisi parasta ku olisi asunto-auto. ajas vaikka etelä ruotsin kautta ja kävis mutkan tanskassa ja ruottin puolelle takas ja sieltä etelä norja kautta nousis ylös. aikaa pitäs viikko varata. se olisi mahtavaa ainaki mun mielestä.

Kaveri on menossa Osloon tammikuun lopussa ja kyseli, mitä siellä kannattaisi tehdä. Olisiko kellään heittää vinkkiä, mitä voi tehdä Oslossa talvella ja minne kannattaa reissata? Niiden porukka on valmis kyllä lähtemään junalla jonnekin kauemmaskin. Niiden haaveena on nähdä revontulet mutta niitä nyt tuskin ihan Oslossa näkee...

edit: Hän lisäksi kyseli, että onko Norjassa pimeää tähän aikaan vuodessa. Ilmeisesti taitaa kuitenkin sama valon määrä kuin Suomessakin?

Oslohan on aikas lailla samoilla leveysasteilla kuin Helsinki, joten yhtä pimeää/valoisaa siellä on.

Onhan siellä Viikinkimuseo, Vigeland-puisto, Kon Tiki -museo, Akershusin linnake ja vaikka mitä mielenkiintoista nähtävää. Holmenkollenille pääsee kätevästi raitiovaunulla ja Bygdøyn saari on kans keskustan lähellä.

ajas vaikka etelä ruotsin kautta ja kävis mutkan tanskassa ja ruottin puolelle takas ja sieltä etelä norja kautta nousis ylös. aikaa pitäs viikko varata. se olisi mahtavaa ainaki mun mielestä.
Voisin kuvitella, että jos aikoo Norjaa vähänkään pidemmälle ajaa, niin viikko ei riitä alkuunkaan. Eritoten pohjoisemmassa asuntoautolla on todella hidasta edetä.

Voisin kuvitella, että jos aikoo Norjaa vähänkään pidemmälle ajaa, niin viikko ei riitä alkuunkaan. Eritoten pohjoisemmassa asuntoautolla on todella hidasta edetä.
no ei näyttänyt olevan ku norskit ajo mun edelle siellä :D

Mahdoton yhtälö. Ensinnäkin matkat ovat todella pitkiä, koska tiet mutkittelevat paljon. Toisaalta noita teitä ei vain asuntoautolla ajeta mitään kovaa vauhtia johtuen mutkista ja korkeuseroista sekä toisinaan myös kapeudesta. Jos vielä aikoo jossain pysähtyäkin, niin muutamassa päivässä ei kyllä kovin pohjoiseen pääse.

Geirangerissa kannattaa käydä.. upee mesta.

geiranger2.jpg

Reilu neljä päivää kesti asuntoautolla ku oikein kiirettä piti, reittinä Oulu-Narvik-Tromssa-Alta-Oulu. Kyllä sinne aikaa kannattaa varata, eri paikoista löytyy monenlaista nähtävää.

voi viddu, harmittaa kun jäi tuo reissu sitten tekemättä. Päädyttiinkin sitten varaamaan talvelle etelänmatka.

Näitä juttuja kun lukee niin edelleen kiinnostaa tuo norjassa käynti. Mahtavat maisemathan siellä varmasti on.

mites te jotka siellä autoilitte, bensa tietty helvetin kallista, mitenkäs ne tietullit joista monet puhuu ?

Jos kesällä menee ja vähänkään laskeminen kiinnostaa niin suosittelen pysähtymään päiväksi stryniin. Kelien osuessa kohdalle on aika mielenkiintoista laskea helteessä.

sommerski7.jpg

sommerski2.jpg

mitenkäs ne tietullit joista monet puhuu ?

Oslon ympärillä on tietulliasema poikineen, mutta ei niitä pohjoisemmassa kauheasti ole. Käteisellä maksetaan joko kolikkoautomaattiin (tasaraha) tai kassalle. Ohi pääsee toki ajamaan mutta silloin pitäisi olla abonnement eli etukäteismaksun jälkeen saatu "kortti" tuulilasissa.

Tuollainen löytyi nopealla googletuksella.

Hyvä linkki automatkailusta Norjassa, osa tiedoista saattaa tosin olla vanhentunutta.

Pitää illalla paremmalla ajalla kirjoittaa enemmän mutta näin alustavasti mä suosittelen kovasti Norjaa matkakohteena. Itse olen siellä erinäisiä aikoja aina asunut, olen ihan hurahtanut ko. maahan.

Jos pitää koko Norja nähdä lyhyessä ajassa niin kannattaa osa matkasta ottaa Hurtigrutenilla, eli niillä ristelijöillä jotka kruisailevat rannikkoa pitkin. Yksi linja viikossa menee mielestäni etelä-Norjasta aina pohjoiseen asti. Hinnat on kohtuu edullisia, ja laivat pysähtyy vähän väliä jolloin kyydistä voi jäädä pois aina kun mielenkiintoinen kohde ilmestyy.

Jatkanpa myöhemmin!

Yksi linja viikossa menee mielestäni etelä-Norjasta aina pohjoiseen asti.

Bergenistä Kirkenesiin matka kestää 6 päivää ja takaisin tullaan viidessä päivässä. Kovin etelästä ei siis kyytiin pääse kun Bergen on toinen kääntöpaikka, muuten kyllä suosittelen Hurtigrutenia edelleen lämpimästi.

Edit. Nyt vasta tajusin että sun nick on jotain oikeaa kieltä :D

Geirangerissa kannattaa käydä.. upee mesta.

geiranger2.jpg
Geiranger on kyllä hieno. Meikäläisestä on kuvia seisomassa juuri tuolla jyrkänteella, mistä tämäkin kuva on otettu. :rock:

Ja keli oli aurinkoinen, jolloin vesi oli kirkkaamman näköinen...Just mahtavan näköistä. :hyvä:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom