Lisäravinteiden valmistusmateriaalin alkuperä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crafin
  • Aloitettu Aloitettu
Oletteko koskaan saaneet selville mistä teidän BCAA, kreatiinit ja beta-alaline jauhot on tehty? Prodejauhoissa on sentään että se tehdään herasta joka on maidon sivutuote. Esim kreatiinin kohdalla todetaan aineosissa että se on 100% kreatiinimonohydraatti mutta mistä se on saatu, onko se jostain eläimen luusta eroteltu vai jostain kasvista? Ostat leipää niin se kertoo

Sitten vielä että vaikka saataisiin että mistä se on tehty niin missä sen alkuperä on, onko se maito tullut kiinasta vai ihan kotitilalta ruotsista? Maidossa esim niin tietää kun kuullut kiinassa maitohuijauksen että ehkä ei haluaisi tukea eikä syödä sieltä tulevia lisäravinteita.

Oletteko kysyneet valmistajaltanne mistä se esim. BCAA tehdään?

Ostan jauhelihani kaupasta ja siinä on suoraan jopa miltä tilalta se lehmä on tuotu siihen kaupan hyllylle mutta auta armias jos lisäravinteista kyselet että mistä se itse aine on saatu siihen purkkiin. Oletteko saaneet selville teidän BCAA purkin jauhon alkuperän keltään valmistajalta?

Itse nykyään maitovammasena koitan etsiä tuotteita jotka sopii mutta monien tuotteiden kohdalla törmännyt tuohon että kerrotaan mitä aineita ne sisältää mutta ei mistä/miten ne aineet on saatu siihen.

Ajattelin esim nyt soijaprodea ostaa mutta harvoin ilmoitetaan mistä tuo soija saadaan siihen pussiin, no laitoin kyselyä valmistajille että mistä maasta saatte nuo soijan pussiinne, katsotaan vastaako.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minua kiinnostaa aihe myös. En syö/juo mitään, mikä on peräisin Kiinasta. Minulla ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista luottoa sieltä tulevan raaka-aineen puhtauteen.

Suurin osa valmistajista ei ilmoita aiheesta yhtään mitään. Jotkut kertoo tuotteidensa "valmistusmaan". Tuo lainausmerkeissä siksi, että sehän ei kerro tuotteen todellisesta valmistusmaasta yhtikäs mitään. Jos esim. Kiinassa valmistettu BCAA laitetaan Suomessa purkkiin, niin ei se tee tuotteesta minun silmissä Suomalaista.

Tästä poikkeuksena esim. UFS kertoo ainakin useimpien tuotteidensa alkuperämaan suoraan nettisivuillaan ja oikein alleviivaa, etteivät tuotteet sisällä lainkaan Kiinalaisia ainesosia. Tuo näkyy sitten tietysti hinnoissa ja osa tuotteista on (minun mielestä) niin kalliita, etten niitä viitsi päivittäiseen käyttöön ostaa. Tietyt tuotteet ostan kuitenkin sieltä.

Kyselin jokin aika sitten lisäravinteiden raaka-aineiden alkuperämaata M-Nutritionilta, Finnmaxilta ja MyProteinilta.
MyProteinille pointsit siitä, että vastasivat kaikkiin kyselyihini ja vieläpä nopeasti. Heran ja kananmunan valkuaisen alkuperä oli ympäripyöreästi "Eurooppa". Noita olen käyttänyt. Kaikki muu mitä kysyin (pitkä lista aminohappoja, viherjauheita yms.) tuli Kiinasta.
M-Nutrition ja Finnmax eivät vastanneet yhtikäs mitään, josta ainakin minä vedän oman johtopäätökseni heidän käyttämien raaka-aineiden alkuperämaasta (Jos joku tietää tarkemmin, niin saa vapaasti valaista).

Fastila tuli heidän bcaan alkuperään vastaus "BCAA:n sisältämän Leusiinin valmistuksessa lähtöaineena on ankan höyhenet, eli se on eläinperäistä. Isoleusiini ja valiini valmistetaan käymismenetelmällä mikro-organismeista." Ei toki maata kerro mutta alkupa tuokin, miksei tuota voi suoraan purkissa ilmoittaa on ihmeelistä.

Fastila tuli heidän bcaan alkuperään vastaus "BCAA:n sisältämän Leusiinin valmistuksessa lähtöaineena on ankan höyhenet, eli se on eläinperäistä. Isoleusiini ja valiini valmistetaan käymismenetelmällä mikro-organismeista." Ei toki maata kerro mutta alkupa tuokin, miksei tuota voi suoraan purkissa ilmoittaa on ihmeelistä.

Jos purkissa lukisi valmistettu ankan höyhenistä ei se varmaan monen mielestä kovin houkuttelevalta kuulostaisi.

Lopetin Finnmaxin tuotteiden käytön kun 2 kertaa kysyin raaka-aineen alkuperämaata ja tuotteiden valmistusmaata ja molemmilla kerroilla vastaus oli lause "Finnmax tuotteet pakataan Saarijärvellä" ... facepalm ...
Suomen lippua ja avainlogoa esitellään ja mainostetaan kotimaisuutta www sivuilla, mutta yksinkertaiseen kysymykseen vastataan puutaheinää, antaa aiheen epäillä että onko raaka-aine kiinalaista alkuperää.

Minua kiinnostaa aihe myös. En syö/juo mitään, mikä on peräisin Kiinasta. Minulla ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista luottoa sieltä tulevan raaka-aineen puhtauteen.

Samoja ajatuksia itsellänikin. Vaikka ihmisille tarkoitetuissa tuotteissa (toivottavasti) on eri standardit, niin sen jälkeen kun tuttavan koira kuoli kiinalaisen riisiproteiinin takia (tutkittu että johtui nimenomaan tästä) niin ei ole kauheasti kiinnostanut mitään kiinan tekeleitä suuhunsa laittaa.

Suomalaista heraproteiinia valmistetaan ainakin Kuusamossa ja sitä löytyy mm. North Forcen tuotteista. Edellinen pitkä kirjoituksesi meni mainostuksen piikkiin, joten en tähän nyt mitään linkkejä laittele tai enempää valmistajasta kirjoittele. Etsivä löytää.
Laitoin vielä North Forcelle viestiä aiheesta "raakaineiden alkuperä", koska käyttävät paljon muutakin kuin heraa tuotteissaan. Raportoin tänne sitten kun vastaavat. Toivottavasti vastaavat paremmin kuin mainittu Finnmax....o_O

Sain tänään hyvin nopeasti hyvin kattavan vastauksen North Forcelta. :worship:

Yritän tähän lyhyesti tiivistää vastauksen:

Heraproteiini kotimaista (Kuusamosta) vähälaktoosista (tyypillisesti n. 0,4 erästä riippuen, kuitenkin aina alle 1%) konsentraattia.
Marjajauheet suomalaisia, lukuun ottamatta mansikkaa. Mansikka tulee saksasta, koska suomalaista pakastekuivattua ei ole saatavilla.
Hiilihydraatit Ranskasta ja Belgiasta, koska suomalaista gluteiinitonta ei ole saatavilla. GMO-vapaata (raaka-aineen tarkka alkuperä löytyy, mutta ei tähän viestiin ehtinyt selvittää)
Vitamiinit Tanskasta.

Patukat tehdään Saksassa ja raaka-aineista vastaa alihankkija.
Geelit tehdään Suomessa ja raaka-aineista vastaa alihankkija.

Keskiössä heillä on nimenomaan tuo 100% suomalainen heraproteiini ja tavoitteena käyttää mahdollisimman paljon kotimaisia raaka-aineita.

Mainittakoon vielä loppuun, että minulla ei ole mitään tekemistä kyseisen firman kanssa. Lähdin vain tämän ketjun innoittamana asiaa selvittelemään ja jaan saamaani tietoa nyt muillekin mahdollisesti kiinnostuneille.

Oikein hienoa nähdä että muitakin kiinnostaa prodejen alkuperä ja missä valmistellaan :) Fitnesstukku ei suostunut vastaamaan heidän tarjoamistaan proteiineista alkuperän suhteen ja monella muullakin näköjään kanta että joko yrityssalaisuus tai ei ole väliä.

Oletteko koskaan saaneet selville mistä teidän BCAA, kreatiinit ja beta-alaline jauhot on tehty? Prodejauhoissa on sentään että se tehdään herasta joka on maidon sivutuote. Esim kreatiinin kohdalla todetaan aineosissa että se on 100% kreatiinimonohydraatti mutta mistä se on saatu, onko se jostain eläimen luusta eroteltu vai jostain kasvista? Ostat leipää niin se kertoo

Sitten vielä että vaikka saataisiin että mistä se on tehty niin missä sen alkuperä on, onko se maito tullut kiinasta vai ihan kotitilalta ruotsista? Maidossa esim niin tietää kun kuullut kiinassa maitohuijauksen että ehkä ei haluaisi tukea eikä syödä sieltä tulevia lisäravinteita.

Oletteko kysyneet valmistajaltanne mistä se esim. BCAA tehdään?

Ostan jauhelihani kaupasta ja siinä on suoraan jopa miltä tilalta se lehmä on tuotu siihen kaupan hyllylle mutta auta armias jos lisäravinteista kyselet että mistä se itse aine on saatu siihen purkkiin. Oletteko saaneet selville teidän BCAA purkin jauhon alkuperän keltään valmistajalta?

Itse nykyään maitovammasena koitan etsiä tuotteita jotka sopii mutta monien tuotteiden kohdalla törmännyt tuohon että kerrotaan mitä aineita ne sisältää mutta ei mistä/miten ne aineet on saatu siihen.

Ajattelin esim nyt soijaprodea ostaa mutta harvoin ilmoitetaan mistä tuo soija saadaan siihen pussiin, no laitoin kyselyä valmistajille että mistä maasta saatte nuo soijan pussiinne, katsotaan vastaako.

Pienenä tipsinä voisin väittää, että melkein lähempänä kotimaista olisi heraproteiini, kuin soijaproteiini... Soijaa kun kasvatetaan eniten yhdysvalloissa, Brasiliassa ja Argentiinassa. Heraa sentään saadaa tuotettua täällä Suomessakin.

Pienenä tipsinä voisin väittää, että melkein lähempänä kotimaista olisi heraproteiini, kuin soijaproteiini... Soijaa kun kasvatetaan eniten yhdysvalloissa, Brasiliassa ja Argentiinassa. Heraa sentään saadaa tuotettua täällä Suomessakin.

No taisin mainita että olen maitovammanen, no anyways asian pointtihan oli juuri saada tämä tieto mistä nämä valmistusmateriaalit saadaan. Heraa toki saadaan suomesta mutta että käyttääkö valmistajat suomalaista heraa on eri asia ja ilmoittaako ne siitä ollenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom