Lisäravinne- vs. natu-ukot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fixxxer
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, mä en halua antaa Fixxxerille miinusta, kuten moni on tainnut antaakkin. Ymmärrän kyllä etteivät kaikki perusasiatkaan ole vielä hallussa (eipä nuo mahda olla itsellänikään) kun ikääkin on vasta 16. Luet vaan palstaa/kirjallisuutta Fixxxer, kyllä asiat siitä alkaa hahmottumaan. Monelle asiat jotka sinua askarruttavat ovat varmasti päivänselviä asioita, mutta kannattaako sen vuoksi jättää kysymykset kysymättä? Toki search ja muu omatoiminen mietiskely on aina paikallaan ennen postausta, mutta tämähän koskee ihan kaikkia..
Sitten asiaan. Olen monta kertaa aiemminkin sanonut nuoremmille/kokemattomimmille treenaajille jotka miettivät lisäravinteiden apua ja niiden toimivuutta, että kyse on lisäravinteista, ei mistään ihme aineista. Ei lisäravinteilla kasva hauiksenympärys 5cm viikossa, eikä penkkitulos ponpsahda 20kg ylöspäin. Ne ovat lisäravinteita joilla täydennetään päivän ruokavaliota. Kaiken tarvittavan voi saada ruuasta, mutta kuten todettua se voi olla hankalaa ja kallista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:wanha: fakta: lisäravinteet = tiivistettyä ruokaa. Näin ainakin yleisimpien lisäravinteiden kohdalla, kuten esim. protujauho, malto, krea ja vitamiinivalmisteet. Ehkä jotkut eksoottisemmat valmisteet ovat sellaista, mitä ei mikään marketista ostettava ruoka sisällä.

Kuitujahan ei viissiin lisäravinteet sisällä ja pitemmällä tähtäimellä elimistö tarvitsee myös näitä. Eli ei ne lisäravinteetkaan ihan kaikkea kata. :)

onion sanoi:
Kuitujahan ei viissiin lisäravinteet sisällä ja pitemmällä tähtäimellä elimistö tarvitsee myös näitä. Eli ei ne lisäravinteetkaan ihan kaikkea kata. :)

Voihan sitä ottaa kuituja sisältävän lisäravinteen / luontaistuotteen... Pellavarouhe ym... :lol2:

Ja senkin kyllä lasken lisäravinteeksi...

Olen kokeillut kehonrakennusharrastukseni aikana lähes kaikkia lisäravinteita. Nuorena laitoin paljon rahaa esim. gamma-oryzanoliin, zibencozidiin ja ferulihappoon, joita esim. Wrangen kuvastossa edelleen kaupitellaan. Lopulta totesin nämä "ihmeaineet" hyödyttömiksi ja vitutus oli suuri kun tajusin paljonko vuosien varrella niihin rahaa upotin. Kyllä ne ehkä verenpainetta nosti (päänsärkyä ja pulssin tunteminen pään suonissa) ja se voisi ehkä periaatteessa nostaa maksimivoimatasoja. En oo kyseisiin aineisiin koskenut 10-vuoteen.
Myöhemmin tuli testattua tribulusta ja myöskään siitä en kokenut hyötyväni, joskin siihen uskon aavistuksen enemmän kuin edellä mainittuihin tuotteisiin. Itseasiassa tribulus-kuuri lisäsi mulla painajaisunia ja se voisi viitata adrenaliinin tai teston lisääntyneeseen eritykseen.
Selvästi hyötyä olen saanut proteiini-, hiilihydraatti- ja kreatiinivalmisteista. Glutamiini on vielä toistaiseksi minulle hieman arvoitus. Siis jos sitä saa runsaasti tavallisista proteiinivalmisteista.
Lisäksi olen aina uskonut suuriin määriin eri vitamiini ja mineraalivalmisteita. Esim. sinkki-, magnesium-, kalium-, kalsium-, rauta- ja b-vitamiinivalmisteisiin uskon vakaasti. Tosin magnesiumia, kaliumia ja kalsiumia on helppo saada riittävästi myös tavallisesta ruoasta (esim. maito ja banaanit).
Itse tulen hienosti toimeen heraproteiinilla, maltolla, kreatiinilla, raudalla ja Vitamaxilla. Maitoa oon aina juonut reilusti (1,5-3litraa/vrk).
Mulla kyllä alkaa nopeasti voimat ja paino laskea jos en ota kunnon palautusjuomaa treenin jälkeen. Lisäksi se on nopea ravinnonlähde kiireessä kun ei ehdi tai jaksa tehdä kunnon ruokaa. protskut ja hiilarit on pirtelöstä nopeammin nautittavissa ja helpommin sulatettavissa kuin kiinteä ruoka.
Tauriinia en oo kokeillut. Voisi ehkä nostaa energiatasoja kun sitä energiajuomiinkin kerran lisätään. Siinä voisi olla testaamisen arvoinen tuote. Sitä näkyi olevan pakkotoiston kaupassa myytävänä. Myöskaan CLA:ta en oo testannut, joten sekin on harkinnassa, mutta käsittääkseni sitä on paljon maidon rasvassa ja kulutus maitoa käytän runsaasti.
Ai niin kuiduista muuten sen verran et nykyään oon usein lorauttanut kaurahiutaleita tai muita puurohiutaleita pirtelön sekaan. Ne tosin laskeutuu aika helposti lasin pohjalle ja niistä joutuu melkein sekoittamaan oman juomansa ettei siitä tule liian paksua. Siinä todellinen pikapuuro.

ZeiZei sanoi:
pari tuotetta joista on luultavasti oikeasti hyötyä, eikä ravinto voi korvata (hifistelyä kyllä):

tauriini

Mites tuosta on hyötyä? Itsellä sitä nyt löytyy tuosta 200g, mutta kun ei piristykseen toiminut mitä varten sitä hommasin, niin teilasin jo tavaran turhaksi shitiksi.

Fixxxer sanoi:
Itellä ei ole mitään lisäravinteita vastaan mutta olisi kiva tietää miten porukat nostelee omassa sarjoissaan ja kun onhan lisäravinteista aina kuitenkin jotain hyötyä!

hankala keksiä syitä miksi olla lisäravinteita vastaan.. :rolleyes: jos vetelis kaiken proteiinin normaaliruuasta niin kävisi oven karmit pieneksi. laardi tuppaa tarttuun..

no ihan miten vaan. :david:

Itse pidin kahden viikon paussin salilta kun tulin flunssaan. Proteiineja en syönyt niin kuin pitäisi ja tulipa hieman retkahdettua niihin huonoihin hiilareihinkin. Eilen salilla tein sitten penkkiennätykseni, joka nousi kymmenellä kilolla. Fiilikset ovat hyvät ja samalla hieman sekavat...ihmetyksestä. Luotan silti hyvään palautusjuomaan ja laadukkaaseen yöprotskuun.

Onneksi on lisäravinteet, en ikinä pystyisi syömään semmoista määrää mitä kroppa vaatii. Mä syön 3 kertaa päivässä, enempää ei tipu vaikka kuinka tunkee. Se on liian vähän mutta ei uppoa enempää. Lisäravinteilla saan täytettyä sen aukon jota en syömällä pysty täyttämään.

Joo, tuonpa vielä vähän lisäystä tähän miten tää vertailu on päätön. Ajatellaanpa esimerkiksi kreatiinin käyttöä. Se ainakin minulla tuntuu vaikuttavan huomattavasti, ja olen tehnyt tuon 4*5g latausvaiheen 5 päivän ajan, ja sitten 5g päivässä sen jälkeen. No, tämä on tehty lisäravinteella, evolutionin kreatiinimonohydraatilla. Mutta tämä olisi periaatteessa mahdollista tehdä syömällä lihaa. Esimerkiksi naudanlihassa on 4,5g kreatiinia per kilo, joten voisin syödä latausvaiheessa 4 kiloa lihaa 5 päivän ajan, ja sitten kuukauden ajan kilon naudanlihaa joka päivä. Näin saisin saman kreatiiniannoksen, mutta ilman mitään lisäravinteita! Tämä kohtuu yksinkertainen esimerkki varmaan osoittaa aika hyvin mitä iloa on lisäravinteista :)

Minä voin ainakin sanoa 100 vuoden päästä etten uskonut treenimaailman suurimpaan kusetukseen ikinä.

No joo, liioittelin tuossa hieman... Pointtini on että lisäravinteet ovat ylimainostettuja, ja tutkimustuloksia tulee kuin konekivääristä. Mutta fiksulle löytyy varmaankin jotain hyödyllistä... mutta tyhmä voi takuulla maksaa tyhjästä aika monta euroa. Toisaalta onhan placebostakin hyötyä...

Aika vaikea vaan on monen tietää mihin uskoa ja mistä aloittaa, jos haluaa treenata. Aloittelia on usein sitä mieltä että kreatiinit ym on ihan minimivaatimus, jos haluaa treenata.

Suositut

Back
Ylös Bottom