Lisäpainot aerobisessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bliss
  • Aloitettu Aloitettu
Onko tietoa kuinka paljon lisäpainojen käyttö (esim. nilkka/käsipainot) lisää tehoja/energiankulutusta aerobisen aikana todellisuudessa? Jumppaohjaajani sanoi, että hölkkä 2kg:n käsipainojen kanssa antaisi 30%:n lisäpotkun suoritukseen.. Itse juoksen esimerkiksi aamuaerobiset ½kg:n nilkkapainot jaloissa, noin 45 minuuttia kerrallaan. Onko turhaa touhua, ero marginaalinen, vaiko eikö?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Bliss sanoi:
Itse juoksen esimerkiksi aamuaerobiset ½kg:n nilkkapainot jaloissa, noin 45 minuuttia kerrallaan.
Vaarallista puuhaa. Vammojen mahdollisuus nilkkapainoilla on moninkertainen kuin ilman painoja.

Jos ymmärsin oikein, kysyt kalorinkulutuksen näkövinkkelistä. Kulutuksen näkee suoraan sykkeestä. Lisäpainon sijaan turvallisempaa olisi lisätä vauhtia hieman.

Bliss sanoi:
Onko tietoa kuinka paljon lisäpainojen käyttö (esim. nilkka/käsipainot) lisää tehoja/energiankulutusta aerobisen aikana todellisuudessa? Jumppaohjaajani sanoi, että hölkkä 2kg:n käsipainojen kanssa antaisi 30%:n lisäpotkun suoritukseen.. Itse juoksen esimerkiksi aamuaerobiset ½kg:n nilkkapainot jaloissa, noin 45 minuuttia kerrallaan. Onko turhaa touhua, ero marginaalinen, vaiko eikö?

Turhaa touhua, ei muuta kuin nostat vauhtia jos liian kevyeltä tuntuu...
Taitaa pilatakin jalkojen juoksutaloidellisuuden aika hyvin ja sitten tietenkin vammojen riski suurempi... (siis jalkapainot)

Käsipainoista sitten...
Kävin 1.5 kg painoilla juoksemassa talon ympäri.
Oman tuntumani mukaan nuo painot ovat maksimi määrä,
kun käsiin tulee lisäpainot juostessa niitä on raskaampi likuttaa käsiä (luonnollisesti) ---> tämä sitten aiheuttaa ylärumiin kiertymistä = juoksutekniikka epätaloudellinen ja selkä ei taida oikein tykätä pitkällä tähtäimellä.

Lopputulos:

Kyllä nuo varmaan lisää vaativuutta harjoitukseen mutta toisaalta kyllä sekin lisää vaativuutta jos otat auton selkään ja juokset töihin :evil:
(tuolla siis yritin havainnollistaa että se lisää treenin vastusta mutta ei ole kovin järkevää)<---mun mielipide :D

P.S tuo auto ei mitenkään vittaa siihen että olisi parempi ajaa töihin vaan on siellä vain painon takia :lol2:

Jos muuten haluaa vähän vaihtelua siihen juoksutreeniin niin vesijuoksu on kyllä aika helkkarin kovaa treeniä eikä rasita niveliä juuri ollenkaan.

Mitäs mitäs? Miten niin vaaralliset nilkkapainot? Eihän tuossa ole tolkkua.

Tai ainakin toivon niin, sillä itse pistin juuri tilaukseen 2x3kg nilkkapainot. Ei kai niistä haittaa hirveästi ole, ettei palauttamaan joudu?

Jos lisäpainoja pitää olla niin osta painoliivi. Minulla on 10kg painoliivi eikä ole mitään ongelmia tullut sen kanssa.

Mitäs mitäs? Miten niin vaaralliset nilkkapainot? Eihän tuossa ole tolkkua.

Esimerkki: nilkkapaino osuu jalkapöytään. Joka kerta kun nostat jalkaa, niin nilkkapaino painaa jalkapöytää maahanpäin. Samalla kuitenkin jalka nousee nilkasta ylöspäin normaalisti, tuloksena siis se, että nilkkanivel joutuu "venytykseen". Tai kauempaa haettuna polvelle se on raskaampi, kun nilkka painaa enemmän.

Ehdottomasti joku reppu tai juuri painoliivit juoksuun mukaan, jos nyt välttämättä haluaa lisäpainolla juosta.

hmm... pitäisiköhän tuote sitten palauttaa?

no kokeillaan kuitenkin nyt jonkun aikaa. katsoo, onko niistä haittaa/hyötyä. luulisi kuitenkin kehittävän juoksulihaksia ja näin ollen luulisi potkujenkin suoriavan paremmin ja tehokkaammin.

no kokeillaan kuitenkin nyt jonkun aikaa. katsoo, onko niistä haittaa/hyötyä. luulisi kuitenkin kehittävän juoksulihaksia ja näin ollen luulisi potkujenkin suoriavan paremmin ja tehokkaammin.

Ennemmin teet sitä lihaspuolta kuntosalilla. Tuskin tolla on mitään positiivista vaikutusta potku voimaan. Juoksussakin lähinnä kuormitat lonkankoukistajia ja pilaat helposti juoksutekniikkasi.

No nyt on nilkkapainot saatu ja testattu. Ihan hyviltä tuntui. Tosin 3kg lisäpainoilla sai kyllä ensimmäisellä etapilla tuntumaan, ettei tästä mitään tule :D. No hyvin kuitenkin jaksettiin loppuun asti. Ja kyllä tuntee, että saa tuosta potkuihinkin ytyä!

Huonoja puolia oli tosin, että se blokkaa nilkan koukistuksen, mutta kun käänsin painot "takaperin", mahtui jalkapöytäkin väliin. Melko kookkaat ovat nuo hiekkatäytteiset, voisi olla vaikka pienet rautapalkit minun puolestani :lol:

no jos kilon painot on ni ei ne jalkaa turmele esim pururadalla. ihan samahan on juosta märillä villasukilla kumpparien kanssa inttityyliin. tai muulla raskailla kengillä

Kenellä on kokemusta painavilla kengillä juoksemisesta? En ole lenkillä pahemmin kumppareilla käyny :D

Kyllä ne häiritsee juoksutekniikka ainakin. Kilo on jo aika paljon.

Eniten ihmetyttää, että miksi? Ei niistä nilkkapainoista ole mitään iloa. Helpommalta, vauhdikkaammalta, kimmoisammalta ja kevyemmältä se juokseminen tuntuu ilman niitä painoja. Mutta jos pakko on itteään kiusata, niin en kai mä estääkkään voi ;)

Lisäpainot soveltuvat kyllä paremmin kävelyyn kuin juoksuun.En lähtisi kyllä itse juoksemaan lisäpainoilla,rikkoo kyllä juoksutekniikan täysin.Pururadalla on tullut joskus sauvakäveltyä painoilla täytetty reppu selässä.Siihen toimii kyllä hyvin.

Treenikaveri käytti nilkkapainoja säkin potkimiseen. Käsittääkseni pidemmällä tähtäimellä homma meni niin, että nilkkapainot kuritti lonkankoukistajia sen verran et tuli toispuolisuutta, jonka vuoksi tuli pahoja selkä/lonkka tms vammoja, jotka lopettivat hyvin pitkälti harjoittelun kyseisessä lajissa.

Enkä edes ymmärrä mitä hyötyä noilla haetaan juoksuun tai potkuihin. Yhtä tyhjän kanssa.

Pururadalla on tullut joskus sauvakäveltyä painoilla täytetty reppu selässä.Siihen toimii kyllä hyvin.

Jos haluaa lisävastusta, niin se kannattaa laittaa selkään/lantiolle. Jalkoihin painon laittaminen on vähän sama, kuin laittais helikopterissa lisäpainot propellin lapojen päähän, tai soutuveneessä airojen päähän.

Lisäpainot soveltuvat kyllä paremmin kävelyyn kuin juoksuun.En lähtisi kyllä itse juoksemaan lisäpainoilla,rikkoo kyllä juoksutekniikan täysin.Pururadalla on tullut joskus sauvakäveltyä painoilla täytetty reppu selässä.Siihen toimii kyllä hyvin.

no hei onko lenkkinne nyt todellista juoksemista yli 11kmh? jos mennään hölkytihölkytyyliä hilijempaa ei iskut ole kovempia. toinen voi myös juosta kovaa matalalla lyhyehköllä askeleella. itellä ei välttis oo taloudellisin tyyli mutta eteenpäin menen. tottakai kun otat painoja sitte leuanvetoon tai mihin vaan, se lisää rasitusta. rasitusta voit lisätä myös hiihtämässä paskoilla luistamattomilla suksilla. mielestäni se korvaa lenkin pituuttakin. kaikenlainen tälläisen jälkeen normaalivälineillä tehtävä suoritus tässä tapauksessa hölkkä ilman painoja on mielestäni tuonut uutta puhtia. (lue! nopeus). tietäähän senkin kaikki että kun lähetään vaeltelemaan mäkimaastoihin hiljasella vauhdilla rasitusta saa lisää nilkkapainoilla. tällä palstalla semmonen aerobinen on vielä mennyt silmieni ohi. sorry yhteenpötkötys

Ei IKINÄ juoksulenkeille nilkkapainoja, tuhoat pitkässä juoksussa (paska sanonta, mutta tähän niin sopiva) vain polvesi. Rannepainot lienevät turvallisempi vaihtoehto, mutta nekin aiheuttanevat turhaa lisäjännitystä hartioissa, niskassa jne. mitä ei lenkillä tarvita. Turvallisin vaihtoehto on painoliivit. Mutta niinkuin sanottu, lisäpainojen käyttö lenkkeilyssä on aika kyseenalaista, ehkä jossain mäkijuoksussa voisi painoliivit olla paikallaan tehoja lisäämässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom