Lisä-, säilöntä- ja makeutusaineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yoda
  • Aloitettu Aloitettu
Heipähei!

Mitäs mieltä porukka on lisä- ja makeutusaineista sekä niiden haitallisuudesta ihmiselle? Itse usko niiden olevan huomattavasti haitallisempia mitä usein annetaan ymmärtää. Ei niistä ainakaan mitään hyvää ihmiselle ole, se on varma.

Lähinnä asiaa pohdin sen kannalta, kun bodypiireissä käytetään usein todella paljon täysin makeutusaineilla ja E-koodeilla kyllästettyjä lisäravinteita, kuten proteiinijauheita, boostereita, aminohappoja, proteiinipatukoita sekä latureita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekin olen ajatellut siirtyä stevialla makeutettuun palkkariin. Pitää kahtoa, löytyiskö herapohjaisena sellasta tai siirtyä suoraan hamppuproteiiniin...

Lähinnä asiaa pohdin sen kannalta, kun bodypiireissä käytetään usein todella paljon täysin makeutusaineilla ja E-koodeilla kyllästettyjä lisäravinteita, kuten proteiinijauheita, boostereita, aminohappoja, proteiinipatukoita sekä latureita.

Niin. Ylipäätään, jos haluaa syödä terveellisesti, niin "bodypiireistä" ei kannata hakea mallia :D

Allekirjoittanutta ainakin ällöttää se makeutusaineiden määrä (lähinnä siis maku), jota lisäravinteissa (tässä tapauksessa erityisesti proteiini) käytetään. Stevialla maustetut eivät keskimäärin maistu hyvältä ja valikoima on valitettavasti heikohko. Kuten jonkun kerran olen sanonut, niin itse olen ratkaissut asian siten, että ostan esim. proteiinia kolme pussia, joista yksi on maustettu ja kaksi maustamatonta. Ne sekoittamalla makeutusaineen määrä menee kolmasosaan ja makeutta on omaan makuun edelleen ihan riittävästi. Jos nuo keinotekoiset makeutusaineet ovat vaarallisia, niin ainakin sitä kuluu nyt vähemmän.

Itse esitit asiallesi omia mielipiteitä, mutta faktat jäivät uupumaan... aspartamiinistä jne. löytyy tältäkin foorumilta varmasti vilkasta keskutelua jo aiemmin.

Itse käytän maustamattomia herajauheita, niissä taitaa nuo lisäaineet olla aika vähäisiä, ainakin verrattuna maustettuihin.

Itse pyrin nykyään käyttämään ruokavaliossa tuotteita missä ei ole yhtään e-koodia tai lisäaineita. Protsku jota käytän on maustamatonta ja sisältää 97g prodea/100g, eikä siihen ole lisätty mitään ylimääräisiä makeuttajia tai muuta. Ainut "synti" tulee bcaa:sta se on tosin makeutettu stevialla, niin sekin on ihan ok vaihtoehto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom