Lisää paksuutta yläkroppaan

Mulla on selkä ja hartiat kohtalaisen leveät, mutta etu-takasuunnassa olen kokoisekseni luonnottoman "ohut". Olkapäilläni on myös tapana kääntyä eteenpäin, jos en niitä aktiivisesti vedä taaksepäin. Taipuu eteenpäin lähes luonnottomaan asentoon :eek: Mitä liikkeitä suosittelette, jotta saisi juuri tätä paksuutta lisää? Salilla olen käynyt jo kolmisen vuotta, mutta kunnolla treenaamaan rupesin vasta pari kuukautta sitten. Kolmijakoisella vetelen nytten. Maastaveto ja kyykky ovat aika heikot omaan painooni nähden, ja niitä en ole juurikaan treenannut näiden vuosien aikana (en itseasiassa liiemmin jalkoja ollenkaan tai alaselkää). Rintatreeniin on yleensä myös vaikea saada tuntumaa. Johtuisiko siitä että olkapäät liian edessä, ja ottavat rintalihasten työn?

MaVe, kulmasoutu, alatalja.

Rintareenin tuntumattomuus voi todellakin johtua olkapäistä. Tekniikalla ja ote leveyksillä tähän kuitenkin voi saada muutosta. Niistä voi joku fiksumipi kertoa. (edit: kävisköhän tähän vaikka alaviistopenkki? Käsittääkseni siinä ei olkapäät paljon auttele...??)

Olkapäät työntyvät eteenpäin osittain siksi, kun selässä ei ole ns. paksuutta, eli ei ole trapseja tarpeeksi, jotka osaltaan vetäisivät olkapäitä taakse. Treenaa kunnolla MaVea ja kulmista niin pääset molemmista ongelmistasi eroon :)

Mulla on selkä ja hartiat kohtalaisen leveät, mutta etu-takasuunnassa olen kokoisekseni luonnottoman "ohut". Olkapäilläni on myös tapana kääntyä eteenpäin, jos en niitä aktiivisesti vedä taaksepäin. Taipuu eteenpäin lähes luonnottomaan asentoon :eek: Mitä liikkeitä suosittelette, jotta saisi juuri tätä paksuutta lisää? Salilla olen käynyt jo kolmisen vuotta, mutta kunnolla treenaamaan rupesin vasta pari kuukautta sitten. Kolmijakoisella vetelen nytten. Maastaveto ja kyykky ovat aika heikot omaan painooni nähden, ja niitä en ole juurikaan treenannut näiden vuosien aikana (en itseasiassa liiemmin jalkoja ollenkaan tai alaselkää). Rintatreeniin on yleensä myös vaikea saada tuntumaa. Johtuisiko siitä että olkapäät liian edessä, ja ottavat rintalihasten työn?

Tästä varmaan kannattais kysyä noilta asiantuntijoilta. Mutta se, että penkkaa liikaa verrattuna muihin liikkeisiin kai voi aiheuttaa tuota huonoa ryhtiä.
Tasapuolinen reenaaminen varmasti voisi osaltaan ainakin auttaa. Alaselästä usein sanotaan, että se on kaiken perusta. Eli jos nyt tehdään kohtuu korni vertaus futisjoukkueeseen, niin se on se pelaaja jonka ympärille tiimi rakennetaan. Sitä kannattais ja pitäis ilman muuta siis reenata.

Varmaan venyttely ja tasapuolinen reenaus vois olla ainakin avuksi. Fysioterapia on ihan suositeltava vaihtoehto, jos sulla on ongelmia ton ryhdin kanssa. Ja vaikka ei olis, niin jossain vaiheessa niitä saattaa tulla.

Tästä varmaan kannattais kysyä noilta asiantuntijoilta. Mutta se, että penkkaa liikaa verrattuna muihin liikkeisiin kai voi aiheuttaa tuota huonoa ryhtiä.
Tasapuolinen reenaaminen varmasti voisi osaltaan ainakin auttaa. Alaselästä usein sanotaan, että se on kaiken perusta. Eli jos nyt tehdään kohtuu korni vertaus futisjoukkueeseen, niin se on se pelaaja jonka ympärille tiimi rakennetaan. Sitä kannattais ja pitäis ilman muuta siis reenata.

Varmaan venyttely ja tasapuolinen reenaus vois olla ainakin avuksi. Fysioterapia on ihan suositeltava vaihtoehto, jos sulla on ongelmia ton ryhdin kanssa. Ja vaikka ei olis, niin jossain vaiheessa niitä saattaa tulla.

Osittain :offtopic: , mutta itelläni on juurikin tollanen ryhtihäiriö, että alaselkä on notkolla ja vatsa pullottaa... Näyttää siis kokoajan olevan vähän takakenossa. Tähän vaikuttaa nimenomaan et "penkkaa liikaa", eli rinta ja olkapäät on liian vahvat verrattuna yläselän lihaksiin... Toisaalta taas yhtenä vaikuttajana on myös vatsoihin verrattuna liian tiukka alaselkä. Yks vaikuttaja vielä on pakarat. Eli vatsoille, pakaroille ja yläselälle reeniä ja aina kun joutuu seisoskelemaan, niin jännittää pakarat ja vetää vatsan sisään, niin pitäis ryhdin parantua.
Tarkennettakoon vielä sen verran, et itelläni huono ryhti juontaa juurensa kasvupyrähdyksestä ja skolioosista eikä järjettömästä penkin pumppaamisesta :D

Vahvat takareidet, perse, vatsalihakset ja yläselän lihakset (keskimmäiset ja alemmat epäkkäät) vaikuttaa aika lailla siihen ryhtiin.

Tutun kuulostaa hommaa nouruus vuosilta.

Eipä tuohon muuta lääkettä ole kuin monipuolinen treeni.:wanha:

No itse harrastelin voimanostoa mutta yläselkä jäi muuten treenamatta. Tästä johtuen sitten olkapäät kääntyi eteen aikapaljon.

Seurauksena n.2 vuoden nostelun jälkeen olkapää ja niska alkoi vihoitella kokoajan.

IMO sinuna keskittysin vähäksi aikaa heikkojen ryhmien treenaamiseen.

Hyviä vinkkejä on tullut jo aiemmistakin postauksista. Itse korostaisin selän treenaamisessa kovia perusliikkeitä. Maastaveto, leuanveto ja kulmasoutu ovat sellainen selän treenauksen peruspaketti, että ravinnon ollessa kunnossa pitäisi massaa tarttuman, niin leveyden kuin paksuudenkin puolesta.

Olkapäiden eteenpäin työntymisessä on varmasti osaltaan kyse lihasten epätasapainosta, kuten aiemmin mainittua. Toinen syy on todennäköisesti lihaskireys rintalihaksessa. Mikäli rintalihas on kunnollisen huollon ja venyttelyn puuttuessa kuin viulunkielet, vetävät ne olkapäitä eteenpäin.

Toinen erittäin tärkeä homma on venyttää rintalihkasia! Auttaa todella paljon myös tuohon olkapäiden pysymiseen ryhdissä.

jea

Kiitos vaan kaikille neuvoista. Eilen kävin tekee selkätreenin ja tuntu aika hyvin, myös yläselän keskiosissa. Aikaisemmin en tehnyt kulmasoutua, koska asento tuntui niin epämiellyttävältä. Nyt koitin vaan keskittyä siihen yläselkään ja ihan kohtalaisesti onnistui. Tosin en kauhean suuria painoja käyttänyt. Sitten vielä kysymys maven tekniikasta; eli kun selkä on suorana ja tanko ylhäällä niin onko tarkoitus vetää ns. yli, eli jännitetään persettä ja vedetään olkapäät taakse? Itse teen tällätavalla.

Kiitos vaan kaikille neuvoista. Eilen kävin tekee selkätreenin ja tuntu aika hyvin, myös yläselän keskiosissa. Aikaisemmin en tehnyt kulmasoutua, koska asento tuntui niin epämiellyttävältä. Nyt koitin vaan keskittyä siihen yläselkään ja ihan kohtalaisesti onnistui. Tosin en kauhean suuria painoja käyttänyt. Sitten vielä kysymys maven tekniikasta; eli kun selkä on suorana ja tanko ylhäällä niin onko tarkoitus vetää ns. yli, eli jännitetään persettä ja vedetään olkapäät taakse? Itse teen tällätavalla.

Onkohan sinulla liikaa etunojaa kulmasoudussa? Se oli itselläni aiemmin
virheenä ja toiseksi vedin liian "ylös" melkein pystysuoraan enkä reisien suuntaisesti.

Kulmasoutu vaatii jonkun verran harjoitusta, jotta sen saa kulkemaan ja tuntumaan.
Aiemmin tein aika paljon kulmasoutua käsipainolla, koska siinä sain tuntuman selkään huomattavasti paremmin.
Kun käsipainoissa loppui salillamme koot (max 60kg) niin piti siirtyä kulmasoutuun tangolla ja t-kulmasoutuun.
Ja suosittelen myös t-kulmasoutua, joka voi myös olla liikkeenä helpompi kuin kulmasoutu tangolla.
Tekipä miten vaan niin tulee keskittyä selkään ja lapojen liikkeeseen.

Mavesta:
Noin itsekkin tein aikoinaan mavea (kun vielä sitä tein),
mutta siitä vastatkoon enemmän joka sitä tekee/tietää

joo, kunhan et väännä selkää notkolle. olkapäät taakse, rinta eteen ja epäkkäät tykkää.

"joo, kunhan et väännä selkää notkolle. olkapäät taakse, rinta eteen ja epäkkäät tykkää."

Siis onko myös haittaa jos selän vetää yli? Muuten mulla on selkä liikkeen aikana suorassa, mutta siinä kohtaa kun ylhäällä vetää lavat taakse, niin selkä saattaa kaareutua hieman taaksepäin

Back
Ylös Bottom