GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Lisää lihasta, rasva-% alemmas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caicu
  • Aloitettu Aloitettu
Elikäs asiaan. Olin jokin aika sitten InBody kehon koostumusanalyysissä, joka antoi todella yllättäviä (ja ahdistavia) tuloksia. Sen mukaan minulla on liian vähän proteiinimassaa ja liian vähän lihasmassaa. Lisäksi rasvaprosenttini oli jopa niinkin korkea kuin 27,6 (normaalin yläraja 28). Tuo ihmetytti minua suuresti, sillä mulla on esimerkiksi kuukautiset jääneet pois, joten ounastelin kyllä alempaa rasvaprosenttia.

Tulkitsen viestisi niin että ennen mittausta olit tyytyväinen (?) vartaloosi ja pidit itseäsi urheilullisena. Tai et ainakaan läskinä. Siksipä minua ihmetyttää suuresti miksi luotat johonkin mittaustulokseen noin sokeasti? InBody-mittaus perustuu bioimpedanssimenetelmään joka ei ole yhtä luotettava kuin pihtimittaus. Ehkä InBody-mittausta voidaan pitää yksilöllisesti suuntaa-antavana esim. dieetin edistymisen seurannassa, en tiedä, mutta absoluuttinen totuus se ei todellakaan ole.

Enemmän vaan ruokaa koneeseen niin jaksat treenata ja kyllä niitä tuloksiakin alkaa näkymään! :)

Miutakin kyllä vähän ihmetyttää nuo siun tulokset tuossa testissä....Jotenkin tuntuu, ettei tuota rasvaa sinussa ois noinkaan "paljon". (Itse oon kuitenkin saman painonen ja pituutta löytyy vain 160cm, joten siihen tuota vertaan)

Jos asia vaivaa kovasti kannattaa käydä vielä muualla mittauttamassa, toisaalta ei noilla numeroilla oo niin väliä.

Kyllä toi voi pitää ihan hyvin paikkaansa, jos lihasta on hyvin vähän. Niin se vain menee - mistä se paino pääasiassa koostuu jos ei lihaksesta = rasvasta off course (vaikka olisikin laiha). Tästähän se nimitys "laihaläski" tulee. 27% rasvaa kuulostaa suurelta määrältä, mutta se on vain prosentuaalinen osuus kehon painosta - Caicu:n tapauksessa ei sitä rasvaa voi konkreettisesti olla kovin paljon noilla mitoilla vaikka rasvaprosentti olisikin suuri! Mutta Caicu on ihan oikeassa siinä, että lihasta olisi hyvä hankkia lisää jotta kehonkoostumus tasapainottuisi :)

Edit. siinä oon kuitenkin samaa mieltä, ettei mitään mittareita tule tuijottaa liikaa, jos on itse tyytyväinen itseensä :)

Tämä ei nyt välttämättä enää liity kauheasti aiheeseen, mutta mitä mä muka hyötyisin hiilarimäärän nostamisesta? Saisin turvotusta, väsymystä, finnejä, kiloja... Tämä nykyinen ruokavalio sopii mulle vallan mainiosti, jaksan tehdä kaikkea mitä haluan enkä ole päikkäreitäkään tarvinnut aikoihin (vrt. viime vuonna väh. kerran viikossa). Mikä niistä hiilareista muka tekee niin elintärkeitä? (ja nyt en siis missään nimessä puhu täysin hiilarittomasta ruokavaliosta, sellainen nyt olisi mahdoton toteuttaa järkevästi)

No kyllä varmaan noista ns. pahoista hiilareista tuleekin huonoa oloa, finnejä, väsymystä. Eli siis valkoisesta viljasta, valkoisesta riisistä. Mutta kun niitä hiilareita voi saada terveellisemmistäkin lähteistä. Esim. tää täysjyväriisi on IMO hyvä hiilarilähde.

Kuten sanoit, hiilarit nimenomaan ovat elintärkeitä. Elimet eivät toimi normaalisti, jos eivät saa tarvitsemaansa energiaa. Myös siellä salilla treenaillessa lihakset tarvitsee hiilareita toimiakseen, puhumattakaan muusta urheilusta. Voisin tähän varmaan runoilla enemmänkin hiilareiden tarpeellisuudesta, mutta kyllä sä fiksuna tyttönä varmaan osaat googlettaakin. Suosittelen :thumbs:

Kuten sanoit, hiilarit nimenomaan ovat elintärkeitä. Elimet eivät toimi normaalisti, jos eivät saa tarvitsemaansa energiaa. Myös siellä salilla treenaillessa lihakset tarvitsee hiilareita toimiakseen, puhumattakaan muusta urheilusta. Voisin tähän varmaan runoilla enemmänkin hiilareiden tarpeellisuudesta, mutta kyllä sä fiksuna tyttönä varmaan osaat googlettaakin. Suosittelen :thumbs:

Jos jollakulla on hyvä olla vähemmillä hiilihydraateilla, millä oikeus on väittää hänen elävän väärin? Fysiologisestikaan katseltuna hiilihydraatti ei makroravinteena ole välttämätön, mutta toki hiilihydraattia sisältävissä ruoissa on usein valtava määrä erinäisiä muita elintärkeitä aineita. Vähähiilarisellahan usein syödään paljon vihanneksia, hedelmiä ja mahdollisesti myös noita puhtaita lähteitä, ja tällöin niiden elintärkeiden aineiden saanti tuskin jää vähäiseksi, joten sinänsä tuo argumenttisi ei ole ihan pitävä. Hiukan alentava sävy kirjoituksessa muutenkin, en oikein pidä tuollaisesta kannanottotyylistä.

Selvennykseksi: itse en ole todellakaan millään vhh:lla vaan vedän mielin määrin leipää, puuroa ja pastaa (ja jopa niitä kamalan pahoja nopeitakin hiiluja) ja voin hyvin. Minulla ei silti ole mitään vaikeuksia uskoa, että ihmiset ovat tässä asiassa varsin erilaisia. :piis:

Jos jollakulla on hyvä olla vähemmillä hiilihydraateilla, millä oikeus on väittää hänen elävän väärin? Fysiologisestikaan katseltuna hiilihydraatti ei makroravinteena ole välttämätön, mutta toki hiilihydraattia sisältävissä ruoissa on usein valtava määrä erinäisiä muita elintärkeitä aineita. Vähähiilarisellahan usein syödään paljon vihanneksia, hedelmiä ja mahdollisesti myös noita puhtaita lähteitä, ja tällöin niiden elintärkeiden aineiden saanti tuskin jää vähäiseksi, joten sinänsä tuo argumenttisi ei ole ihan pitävä. Hiukan alentava sävy kirjoituksessa muutenkin, en oikein pidä tuollaisesta kannanottotyylistä.

Selvennykseksi: itse en ole todellakaan millään vhh:lla vaan vedän mielin määrin leipää, puuroa ja pastaa (ja jopa niitä kamalan pahoja nopeitakin hiiluja) ja voin hyvin. Minulla ei silti ole mitään vaikeuksia uskoa, että ihmiset ovat tässä asiassa varsin erilaisia. :piis:

No ei ole kyllä ollu tarkoitus kirjoittaa halventavalla tyylillä. Ehkä sinne olis sitten pitänyt laittaa niitä hymiöitä väliin niin sävy olisi ollut ystävällisempi :) :) Se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että hiilarit on tärkeitä. Hiilareista elimistö saa nopeasti energiaa, mikä onkin sitten erittäin tärkeää varsinkin meillä liikkuvilla. Hiilarit myös säästää proteiineja tärkeisiin tehtäviin, eli proteiinit saavat toimia rakennusaineena niinkuin kuuluukin. Hiilarit myös rasittaa vatsaa paljon vähemmän kuin proteiini tai rasva. Jos jättää hiilarit ravinnosta pois niin saa kyllä vetää protskua ja rasvaa ihan urakalla, ja vatsa kiittää.

e: se on totta, että jokainen voi totuttaa kroppansa hiilarittomaan ruokavalioon niin, että enrergia otetaan ketoaineista, mutta IMO ei kovin terveellistä. Kukin tallaa tyylillään. Ei tuo kuitenkaan terveen kropan merkki ole, jos menkat eivät tule/ovat epäsäännölliset.

Hiilarit myös rasittaa vatsaa paljon vähemmän kuin proteiini tai rasva. Jos jättää hiilarit ravinnosta pois niin saa kyllä vetää protskua ja rasvaa ihan urakalla, ja vatsa kiittää.

Rasvastahan tuo energia on kaiketi tarkoituksena ottaa, ei proteiinista. Täytyy myös muistaa, että johonkin mid carb- tai low carb-ruokavalioon kuuluu monesti joku 80-150g hiilihydraattia, mihin saa jo syödä ihan kunnolla esimerkiksi kasvisten hiilareita. Suhteellista lienee tuo vatsankin kestävyys, kun kerran monet raportoivat, että nimenomaan vhh:lla vatsan toiminta ja yleinen olo/kunto muutenkin on paljon parempi.

se on totta, että jokainen voi totuttaa kroppansa hiilarittomaan ruokavalioon niin, että enrergia otetaan ketoaineista, mutta IMO ei kovin terveellistä. Kukin tallaa tyylillään. Ei tuo kuitenkaan terveen kropan merkki ole, jos menkat eivät tule/ovat epäsäännölliset.

Jep, menkkojen poisjäänti on tietysti aina merkki jostain hälyttävästä. En otakaan nyt kantaa Alyssan tilanteeseen vaan asenteeseesi eri ruokavaliotyyppejä kohtaan yleisesti. Olen myös samaa mieltä siitä, että turhan hiilarikammon lietsonta on väärin ja niiden saantia tarkkailevat varmasti myös monet sellaiset, jotka voisivat paljon paremmin syömällä niitä reilusti (kuten itsekin olen joskus tehnyt). Tulisikin kaiketi testata eri vaihtoehtoja huolellisesti eikä lihomisen pelossa päättää, mikä itselle on parasta terveyttäkin uhmaten. Korostaisin lähinnä sitä, että sellainen, joka on yritysten kautta todennut itselleen parhaan tyylin, sen pitäköön.

e: se on totta, että jokainen voi totuttaa kroppansa hiilarittomaan ruokavalioon niin, että enrergia otetaan ketoaineista, mutta IMO ei kovin terveellistä. Kukin tallaa tyylillään. Ei tuo kuitenkaan terveen kropan merkki ole, jos menkat eivät tule/ovat epäsäännölliset.

En ole aikoihin ollut niin alhaisilla hiilareilla, että olisi varsinaisesti ketoosiin mennyt. Silti väitän, että kroppani olisi oppinut rasvapolttoiseksi ja ottaa energiansa nykyisin rasvasta ilman ketoosiakin. Ja hiilarittomasta ruokavaliosta ei voi missään nimessä puhua, koska sellainen nyt olisi ihan typerää (kaikissa kasviksissa on hiukan hiilareita jne).
Menkoista... Noh, kuten sanoin toisessa ketjussa, niin ne loppuivat jo pari kk alkamisen jälkeen, eli ~15v. Silloin ei ollut tietoakaan vhh:sta. Nyt, kolmisen vuotta myöhemmin, olen ollut vhh:lla vajaan vuoden ja tilanne on jotakuinkin pysynyt samana. Eli minkäänlaisesta korrelaatiosta vhh:n ja menkkojen välillä ei voi tässä tilanteessa puhua.

Rasvastahan tuo energia on kaiketi tarkoituksena ottaa, ei proteiinista. Täytyy myös muistaa, että johonkin mid carb- tai low carb-ruokavalioon kuuluu monesti joku 80-150g hiilihydraattia, mihin saa jo syödä ihan kunnolla esimerkiksi kasvisten hiilareita. Suhteellista lienee tuo vatsankin kestävyys, kun kerran monet raportoivat, että nimenomaan vhh:lla vatsan toiminta ja yleinen olo/kunto muutenkin on paljon parempi.

Jep, juuri näin.

Jep, menkkojen poisjäänti on tietysti aina merkki jostain hälyttävästä. En otakaan nyt kantaa Alyssan tilanteeseen vaan asenteeseesi eri ruokavaliotyyppejä kohtaan yleisesti. Olen myös samaa mieltä siitä, että turhan hiilarikammon lietsonta on väärin ja niiden saantia tarkkailevat varmasti myös monet sellaiset, jotka voisivat paljon paremmin syömällä niitä reilusti (kuten itsekin olen joskus tehnyt). Tulisikin kaiketi testata eri vaihtoehtoja huolellisesti eikä lihomisen pelossa päättää, mikä itselle on parasta terveyttäkin uhmaten. Korostaisin lähinnä sitä, että sellainen, joka on yritysten kautta todennut itselleen parhaan tyylin, sen pitäköön.

Mikä mua henkilökohtaisesti kyrpii aina ruokavaliosta keskustellessa on se, että vhh on aina se "bad guy". Rasvakammo on ja vähärasvaisten tuotteiden usein sisältämät lisä- ja väri- sun muut aineet ovat ok, mutta hiilareista karsiminen on väärin. Varsinkin kun hiilareita ei tosiaankaan tarvitse niin paljoa (eri asia sitten, kuten sanoit, on että mikä hiilarimäärä on kullekin paras).

Eli minkäänlaisesta korrelaatiosta vhh:n ja menkkojen välillä ei voi tässä tilanteessa puhua.

OT: Tai korrelaatiosta kylläkin, muttei tosiaan syy-seuraussuhteesta. Anteeksi, oli pakko termistöpäteä.:rolleyes:

Mikä mua henkilökohtaisesti kyrpii aina ruokavaliosta keskustellessa on se, että vhh on aina se "bad guy". Rasvakammo on ja vähärasvaisten tuotteiden usein sisältämät lisä- ja väri- sun muut aineet ovat ok, mutta hiilareista karsiminen on väärin. Varsinkin kun hiilareita ei tosiaankaan tarvitse niin paljoa (eri asia sitten, kuten sanoit, on että mikä hiilarimäärä on kullekin paras).

No ehkä tässä on kahden äärilaidan väkeä paljonkin, ihmisillä kun on taipumusta unohtaa harmaan sävyt kaikissa mahdollisissa asioissa. Ravintosuositusten aivopesemät tavikset usein pelkäävät rasvaa ja asioihin ehkä hieman perehtyneemmät, syömishäiriöiset jne. pelkäävät hiilareita (tai mikä pahempaa, sekä hiilareita että rasvaa). Minä olen ainakin käynyt läpi kummatkin vaiheet ja olen sitä mieltä, että noin keskimääräisen ihmisen kannalta minkään makroravinteen hylkiminen/yletön suosiminen ei ole järkevää. Tästä oli joskus keskusteluakin mimmipuolella: pohdittiin, että suurin osa ihmisistä varmaankin sijoittuu välille, jossa kohtuullinen määrä kaikkea toimii parhaiten; sitten on niitä, joille vhh tai jopa ketoosi on paras vaihtoehto ja toisaalta niitä, joille kestävyystyyppinen hiilarimättäminen toimii.

OT: Tai korrelaatiosta kylläkin, muttei tosiaan syy-seuraussuhteesta. Anteeksi, oli pakko termistöpäteä.:rolleyes:

Hups :D

Minä olen ainakin käynyt läpi kummatkin vaiheet ja olen sitä mieltä, että noin keskimääräisen ihmisen kannalta minkään makroravinteen hylkiminen/yletön suosiminen ei ole järkevää. Tästä oli joskus keskusteluakin mimmipuolella: pohdittiin, että suurin osa ihmisistä varmaankin sijoittuu välille, jossa kohtuullinen määrä kaikkea toimii parhaiten; sitten on niitä, joille vhh tai jopa ketoosi on paras vaihtoehto ja toisaalta niitä, joille kestävyystyyppinen hiilarimättäminen toimii.

Tämä on kyllä ihan totta. Eri ihmisille sopivat niin erityyliset ruokavaliot, että niistä on aika paha (ja turha) kiistellä. Kyllä mullakin kausia, jolloin syön hiukan enemmän hiilaria, toisinaan taas vedän ne ihan alas. Riippuu vähän siitä, mitä kulloinkin haluaa ruokavaliollaan saavuttaa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mulle tuli tässä mieleen, että mikä sitten olisi sellainen sopiva ns. kasvuvauhti tuon painon suhteen? Onko esimerkiksi jotain sellaista, että mistä tietää painon lisäyksen johtuvan lihasten kasvusta eikä rasvan lisäyksestä...Mulle on nyt parin viikon aikana tullut about 1,5 kiloa lisää. Jee!

No parin viikon perusteella on vaikee sanoo mikä siitä on nestettä/rasvaa/lihasta. Mut jos toi tahti jatkuu, niin voit olla varma, että fläsää se on enimmäkseen.

Joku, joka on lukenut joitain tutkimustietoja siitä, paljonko lihasta pystyy vuodessa hankkimaan, voi ehkä laittaa semmosen luvun tänne. Silloin kun itse kävin kuntosaliohjaajakoulutuksen, niin kurssilla sanottiin (siis suullisesti, en kirjoista/kurssimateriaaleista ole arvioita nähnyt), että 4kg/vuosi on mahdollista saada lihasta lisää (tää siis tietysti ilman dopingaineita). Mutta tosiaan, ne jotka on tähän enempi perehtyny, voinevat vastata ja korjata.

No parin viikon perusteella on vaikee sanoo mikä siitä on nestettä/rasvaa/lihasta. Mut jos toi tahti jatkuu, niin voit olla varma, että fläsää se on enimmäkseen.

Joku, joka on lukenut joitain tutkimustietoja siitä, paljonko lihasta pystyy vuodessa hankkimaan, voi ehkä laittaa semmosen luvun tänne. Silloin kun itse kävin kuntosaliohjaajakoulutuksen, niin kurssilla sanottiin (siis suullisesti, en kirjoista/kurssimateriaaleista ole arvioita nähnyt), että 4kg/vuosi on mahdollista saada lihasta lisää (tää siis tietysti ilman dopingaineita). Mutta tosiaan, ne jotka on tähän enempi perehtyny, voinevat vastata ja korjata.

No voi höh...Tosiaan kun rasvaa löytyy kropasta jo ihan omasta takaa ja lihasta haluaisin lisää. On tämä vaikeaa :(

No voi höh...Tosiaan kun rasvaa löytyy kropasta jo ihan omasta takaa ja lihasta haluaisin lisää. On tämä vaikeaa :(

Mutta muista, että tosiaan viikossa kerääntyvä paino vaa'assa ei vielä ole kovin hyvä mittari kertomaan mistään, vaan kuten anix sanoi, jatkuvaa muutosta pitää seurata. Itselläni mm. kunnon treeniviikot nostavat painoa kilon ja kevyet taas tiputtavat, ja tuohon sitten taas kaikki muut vaihtelut päälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom