Lisää Kaloreita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arnold1
  • Aloitettu Aloitettu
Nykymallin mukaanhan olisi hyvä lisätä hyviä rasvoja mutta ajatellaampa tilannetta bulkin kannalta (tarkoittaa siis että pysytään yli kulutuksen pitkiä aikoja ja halutaan nimenomaan lihasta mutta hyväksytään hienoinen rasvan tulokin)

Ylimääräisten kalorien kannalta hiilarit on ylivoimaisesti anabolisin ravinne sen aiheuttaman insuliinivasteen takia, -> tunkee ravinteita lihakseen ja luonnollisesti avaa reitin myös rasvakudokseen jos ylimäärä ravinnetta on liikenteessä. Bulkatessa keho alkaa sopeutumaan kalorimäärään ja tietyn ajan päästä lisätty kalorimäärä ei välttämättä enää nosta painoa -> lisää safkaa taas. Tämä on tietysti hyvä tilanne, aineenvaihdunta tavallaan opetetaan ylikierroksille ja palautuminen ja lihaskasvu vain paranee.

Aineenvaihdunta on tietysti yksilöllinen asia joten jotkut kestää suurempia kaloreita kuin toiset läskistymättä.

Palautusjuomista ja massanlisääjistä puheenollen, näissä hiilihydraatti on nopeaa ja "puhdasta" ilman suojaravinteita, joten laadusta on turha puhua, melkein sama kuin vetäisi yhtä suuren annoksen karkkia naamaan (fruktoosista sokerissa voidaan keskustella mutta harvapa karsastaa esim. hedelmiä :) )

Bulkilla siis kohtuudella proteiineja ja rasvoja, ja paljon hiilareita.

Dieetillä ja ylläpito tilanteessa suosittelisin pitämään hiilarit kohtuudessa ja panostamaan laatuun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pate83 sanoi:
Onkos järkeä lisätä päivän kaloreita maltolla?

Mun mielestä ei, koska menee helposti läskiksi nopeata hiilaria kun on. Maltot ainoastaan palautusjuomaan. Ja helppo välipala on pari palaa ruisleipää ja siihen paitaa vaikka pari kananmunaa ja heittää reilusti vaikka kalkkunanleikkelettä väliin. Ja on vielä ihan saatanan hyvääkin. Tähän vielä vaikkapa lasi maitoa niin avot!!

tiieitiijuu sanoi:
helposti lisäkaloreita saa kun vetää normaalin jurkkipurkin päivässä

Moni ei taida tiedostaa, että jogurtista saa myös ihan kivasti sokereita. Ei siis kovin hidasta hiilaria. Jogurtissa ei oikeastaan ole mitään sellaista, minkä takia sitä kannattaisi syödä.. Tietty bulkilla ihan suht ok tuote, mutta mieluummin söisin ( ja syönkin :) ) maitorahkaa / maitoa.

Fiona sanoi:
Moni ei taida tiedostaa, että jogurtista saa myös ihan kivasti sokereita. Ei siis kovin hidasta hiilaria. Jogurtissa ei oikeastaan ole mitään sellaista, minkä takia sitä kannattaisi syödä.. Tietty bulkilla ihan suht ok tuote, mutta mieluummin söisin ( ja syönkin :) ) maitorahkaa / maitoa.

Juuri näin!! itekin tuli ennen diettiä jugurttia syötyä ihan kiitettäviä määriä, mutta nyt oon jättänyt käytännössä kokonaan pois ja tilalla on rahka-sokeriton mehukeito kombo ja siihen sitten vaan sopivasti kaurahiutaleita hiilaritarpeen mukaan.

Pähkinää alas kurkusta järkevissä määrin. Kaloreita tulee ihan kivasti lisää. Suolapähkinöissä on yllätys-yllätys suolaa aika tavalla, mutta pähkinää voi käyttää muutenkin ruoanlaitossa. Lisäksi pähkinässä on kivasti proteiineja.

Itse olen vaihtanut joskus syötävät sipsit suolapähkinöihin/pistaaseihin. Tulee korvattua yksi välipala kokonaan ja kun vain parin viikon välein syö, ei se suola haittaa. Puolen kilon pussissa on yli 100g proteiineja ja tästä syön noin 1/3 kerralla.

Jos on puoli vuotta treenannut ilman ohjelmaa, on parempi olla bulkkaamatta ihan hirveästi. Sitten kun opit treenaamaan oikein, jonkin järkevän ohjelman mukaan (mukaanlukien lepo) ja syöt tarpeeksi ns perusruokaa, voit ottaa mukaan palautusjuomat ja lisäprotskut. Muu on nähdäkseni tässä vaiheessa vain haitaksi. Varskinkin roina.

Mike sanoi:
Kamooon, sipseissä on niin homona suolaa, että hullu saa olla jos niitä päivittäin vetää vajaan tonnin kcal verran.

Sipseissä on suolaa suurin piirtein saman verran kuin ruisleivässä. Saa tarkistaa pussin kyljestä tai finelistä (Perunalastu; Ruisleipä, kova reikäleipä).

Hulkki!! olen vähän ehkä mielenkiinnostakin tota kuuri hommaa kyselly ja olen päättänyt et alkais vaan lisäämään just noit kaloreit niinku joku siel neuvoski et sen homman jätän sit myöhempään. Ja tota treeniohjelmaa ajattelin kans kysyy vaan et mitä muut on mieltä et mikä olis heidän mielipide!

arnold1 sanoi:
Hulkki!! olen vähän ehkä mielenkiinnostakin tota kuuri hommaa kyselly ja olen päättänyt et alkais vaan lisäämään just noit kaloreit niinku joku siel neuvoski et sen homman jätän sit myöhempään. Ja tota treeniohjelmaa ajattelin kans kysyy vaan et mitä muut on mieltä et mikä olis heidän mielipide!
Hyvä niin, koska sulla on vielä monta vuotta reipasta natukasvua edessä kunhan hitsailet vähän treeniohjelmaa ja ruokavalioa kuntoon. Roina kun ei kuitenkaan auta kauheasti jos ei osaa treenata järkevästi ja/tai syödä oikein.

Lisäksi olen itse sitä mieltä, että ennen kuin edes harkitsee roinaamista, pitäisi kunkin niin sanotusti "pay ones dues" eli ikään kuin ansaita monen vuoden kovalla treenillä ja työnteolla se seuraavalle tasolle siirtyminen. Itse tosin en varmaan katso ansainneeni mitään vielä 10 vuoden päästäkään, mutta so not...

ssss

Tässä olis yksi vaihtoehto n. 3000 kcal päivästä, jota itse noudatan tätä nykyä:

aamiainen (735 kcal) :

Aamupuuro 79 kcal
Rasvaton piimä (lasillinen) 56 kcal
Täysjyväleipä (2 kpl) 163 kcal
Kevytsulatejuusto (1 rkl) 22 kcal
Kurkkuviipaleet+lehtisalaatti 1 kcal
Paprika+sipuliviipaleet 5 kcal
Tomaatin puolisko 6 kcal
Sardiinia/tonnikalaa 1/4 prk 163 kcal
Appelsiini (1 kpl) 65 kcal
Omena (1 kpl) 40 kcal
Banaani (1 kpl) 124 kcal
Kalaöljykapseli (1 kpl) 9 kcal

välipala (91 kcal) :

Lanttupala (80 gr) 18 kcal
Porkkana (1 kpl) 18 kcal
Rasvaton jogurtti (125 gr) 55 kcal

lounas (902 kcal) :

Täysjyväleipä (2 kpl) 163 kcal
Tomaatin puolisko 6 kcal
Sardiinia/tonnikalaa 1/4 prk 163 kcal
Appelsiini (1 kpl) 65 kcal
Omena (1 kpl) 40 kcal
Marjoja (1 dl) 20 kcal
Rypsiöljyä (1 rkl) 136 kcal
Fittnes-muroja (50 gr+maito) 225 kcal

välipala [/B](8kcal) :

Kahvikuppi maidolla 8 kcal

päivällinen ( n.380 - 603 kcal) :

Täysjyväleipä (1 kpl) 81 kcal
Salaatti (n. 150gr) 21 kcal
Rypisiöljyä (1 rkl) 136 kcal

yht: 322 kcal
-------------------------------------------------------------
Peruna (3 kpl) 128 kcal
tai täysjyväriisiä (100 gr) 112 kcal
tai makarooni (135 gr) 137 kcal
tai muusia (200 gr) 172 kcal
-------------------------------------------------------------
Lohta (n. 120 gr) 286 kcal
tai naudanlihapihvi (150 gr) 222 kcal
tai broilerin rintafile (120 gr) 194 kcal
---------------------------------------------------
Kalakeitto (300 gr) 186 kcal
tai jauhelihakeitto (300 gr) 189 kcal
tai lihakeitto (300 gr) 189 kcal
---------------------------------------------------

iltapala (463 kcal) :

fittnes-muroja (n. 50 gr+maito) 225 kcal
banaani (1 kpl) 124 kcal
Täysjyväleipä (1 kpl) 81 kcal
Keittokinkkuviipale (1 kpl) 19 kcal
Teetä (1 kupillinen maidolla) 8 kcal

====================================>

Tätä voi sitten vähän muunnella ja vaikka lisätä palautusjuomaa/proteiinivalmisteita yms. niin saa helposti rakenneltua vaikka 3500 kcal:kin päivän.

Tässä esimerkissä tulee seuraavasti energiaa:

YhteensäEnergiaa:n. 3000 kcal
Hiili- hydraatteja:390 g
Proteiineja:137 g (Pääosa eläinkunnasta)
Rasvaa: (josta tyydyttynyttä rasvaa)65 g (12 g)
Suolaa:9.8 g
Kuitua:58.6 g

energiasuhteet:

Energiaahiili- hydraateista:57 %
rasvasta: (tyydyttyneestä rasvasta )20-25% (4 %)
proteiineista:20 %

Pääosa ruuasta on nopeasti sulavaa, eikä "pidä nälkää", joten ainakaan mulla ei ole mitään ongelmia tän määrän syömisessä.

Suositut

Back
Ylös Bottom