Linssikeitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elkku82
  • Aloitettu Aloitettu
May sanoi:
Kauaks niitä pitää keittää? Oon luullut et joutuu liotteleenki tuntikaupalla ni siks en ole ikinä ostanut.. Mut linssikeitto ON hyvää mitä joskus olen jonkun toisen laittamana maistellut :)
Punaiset 10min, vihreät 20min muistaakseni.
Linssit on kaiketi hyvä huuhdella siivilässä, muttei ne sen kummempia liottamisia tarvitse. Ohjeet löytyy paketista.

Saattavat muuten vaahdota voimakkaasti keittäessä, että kannattaa tarkkailla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan kokeillut liha-/ kasvisliemikuutiota linssejä keiteltäessä?
Aattelinpahan vaan, kun haukuttiin tylsän makuisiksi.
Kyllähän noi salaattiin saattais tosiaan sopia.

Kasvisliemikuutioita oon käyttänyt, ja muutenkin noita voi maustaa ihan oman mielen mukaan. Yhden lisäkäyttötavan vielä keksin: joskus tulee linssejä sotkettua esim. lisäkeriisin sekaan.

Jos joku tahtoo hyvän linssimuhennos reseptin niin täs ois ainakin yks ohje:
(4-5 annosta)

2 sipulia
2 dl punaisia linssejä
4 dl kasvislientä
1 tlk (400g)tomaattimurskaa
2 rkl tomaattisosetta
1 tl oreganoa
0,5-1 tl mustapippurirouhetta

Keitä silputtuja sipuleita ja linssiä
kasvisliemessä 5-6min.Lisää tomaattimurska
ja keitä vielä 5 min.Mausta tom.soseella ja mausteilla.

Linssireseptiä pukkaa:

Kookoslinssikeitto (4 annosta)

2 dl punaisia linssejä
Parin sentin pala tuoretta inkivääriä/pari tl inkiväärimurskaa
1 sipuli, 1 valkosipulinkynsi
teelusikallinen kurkumaa
4 dl kanalientä (kuutiosta)
400g tomaattimurskaa/paseerattua tomaattia
2 dl kookosmaitoa

Huuhtele linssit ja valuta.
Kuullota hienonnettuja sipuleita ja inkivääriä hetken aikaa öljyssä.
Lisää kurkuma, kanaliemi ja tomaattimurska sekä linssit.
Anna kiehua hiljalleen 20 minuuttia. Hienonna sauvasekoittimella,
lisää kookosmaito ja kuumenna. Naatiskele.

Itse oon lisännyt keittoon prodepitoisuuden parantamiseksi katkarapuja tai kypsiä broilerisuikaleita. Jos katkarapuja käyttää, pitää ne muistaa lisätä ihan kypsennyksen loppuvaiheessa, sitkistyvät muuten ikävästi. Myös paahdetut leipäkuutiot sopii tähän soppaan oikein hyvin.

Tahaton emissio sanoi:
Onko kukaan kokeillut liha-/ kasvisliemikuutiota linssejä keiteltäessä?
Aattelinpahan vaan, kun haukuttiin tylsän makuisiksi.
Kyllähän noi salaattiin saattais tosiaan sopia.

Kasvisliemi mukaan. Noi haukkumiset on näitä punaniskojen juttuja. Ne vetää varmaan jauhelihankin sitten maustamatta.

hene sanoi:
Jos joku tahtoo hyvän linssimuhennos reseptin niin täs ois ainakin yks ohje:
(4-5 annosta)

2 sipulia
2 dl punaisia linssejä
4 dl kasvislientä
1 tlk (400g)tomaattimurskaa
2 rkl tomaattisosetta
1 tl oreganoa
0,5-1 tl mustapippurirouhetta

Mun ohje on muuten suunnilleen sama, mutta joukkoon myös pari perunaa paloiteltuna ja reilusti chiliä. :thumbs: Usein tulee laitettua mukaan myös jotain lihaa, jauhelihaa tai kanaa.

Tuo linssikeitto on aika hyvää laihdutusruokaa. Saa tehtyä aika riittoisaa ja rasvatonta.

Oma respeti. Texmex linssikeitto:

150g punaisia linssejä
30g soijarouhetta
Kasvisliemikuutio
1 iso sipuli
2 valkosipulin kynttä
100g paprikaa
400g tomaattimurskaa
Pikkupurkki makeata maissia.
Mustapippuria, chilimaustetta yms maun mukaan.

Aluksi huuhdellaan linssit, jotta ne ei vaahtoaisi keitettäessä. Otetaan isohko kattila ja lisätään litra vettä. Kiehautetaan ja lisätään linssit. Lisää liemikuutio, valkosipuli ja pilkottu sipuli. Sen jälkeen soijarouhe. Lisäile mausteita. Rouhe ja linssit turpoavat yllättävän paljon. Sitten sekaan pilkottua paprikaa. Sitten tomaattimurska kipataan sekaan. Kun homma alkaa kiehua, lisätään makea maissi ja otetaan levy pois päältä. Linssien keittoaika on noin 10 min, joten ei saisi yli 15 min olla levy päällä. Muuten menee helposti muusiksi.

Tossa satsissa on perhanasti syötävää, 55g prodea ja noin 20g kuituja. Koko kattilallisessa on noin 1000 kcal. Aamupalana ruisleipä+munia, palautusjuoma treenin jälkeen+ja iltapalaksi joku ehrmann, niin prodea saa kyllä tarpeeksi ja ei oo nälkä. :rock:

Arru sanoi:
Well, maku muistutta vähäsen hernekeittoa, helposti sulatettava. Proteiinei 25g /100g, rasvaa 1g/100g, hiilarei 60g/100g eli ihan kelpo ruoka. Intiassa söin paljon linssei, ainut haitta saata olla ilmavaiva, eli ei kyykypäivinä :D .
Katoppas mies käyny Intiassa! Miekin oon asunut sielä about 5v elämästäni ja varmaan muuttamassa takasin. En jaksa lukea koko threadia läpi, mutta onko noi linsien proteiini hyvänlaatuista vaiko humbuukia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom