Liikunnanohjaajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bob123
  • Aloitettu Aloitettu
Olen pyrkimässä liikunnanohjaajan koulutukseen, ja puhuttuani ystävän kanssa joka on aijemmin hakenut samaan kouluun, sain tietää että pääsykokeeseen sisältyy ohjausharjoitus jossa pitää ohjata liikuntateeniä ryhmälle. Ajattelin että voisi olla hyvä varautua kyseiseen harjoitukseen etukäteen, jotta en sitten kesken koetta joudu keksimään jotain lennosta, ja ajattelin kysyä täältä neuvoa.

Minun pitäisi siis ohjata jotakin liikuntatreeniä ryhmälle, ja minua kiinnostaisi kuulla teiltä mikä sellainen liikunta voisi olla? Minulla ei todennäköisesti tule olemaan enempää aikaa kuin 5-10 minuuttia ohjata ryhmää, joten kyseinen harjoituksen ei todennäköisesti tarvitse olla kovinkaan vaativa. Harjoituksen pitäisi kuitenkin olla sen verran monipuolinen että en pysty kertomaan koko ryhmälle mitä tehdään 20:ssä sekunnissa ja sitten seison hiljaa ja katson vierestä jos kaikki tekevät oikein.

Itse mietin jonkintyyppistä harjoitusta pallolla, jossa seistään peräkkäin rivissä ja annetaan pallo seuraavalla eri tavoilla ja sitten juostaan nopeasti rivin perälle ottamaan palloa vastaan seuraavalla kierroksella. Tuossa on se plussa että voin lisätä eri tapoja joilla palloa saa antaa seuraavalle, ja voin myös ohjata ryhmän nopeutta, mutta toisaalta tuo harjoitus vaikuttaa ehkä vähän turhan helpolta, koska kyseistä harjoitusta voisi ohjata vaikka tarhaikäisille lapsille.

Tästä syystä haluaisin kuulla muidenkin mielipiteitä, ja jos joku on itse hakenut vastaavaan koulutukseen niin kuulisin myös mielellään millaiset pääsykokeet teillä on ollut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten olis kuntopiirin pitäminen. Toki erona sun tilanteeseen on se, että yleensä mun oma kohdejoukko tekee poikkeuksetta virheitä niin niitä onkin helppo korjata. Pitää suhtautua tilanteeseen, että itte on kurko siinä tilanteessa ja rohkeesti korjaa virheitä - eikä kannata olettaa että ne muut on.. Jos hakemalla hakee tilannetta jossa täytyy korjata virheitä, niin suunnittelee haastavempia/teknisempiä liikkeitä (pätee siis kaikkeen). Kohdejoukossa on poikkeuksetta aina ihmisiä joille jokin asia on uutta. Etenkin kun vasta haetaan liikunnanohjaajaksi.
Ykkösjuttu tietysti, että tekee joukon mukana - välillä itse stopaten ja kattellen/korjaten toimintaa.
Esimerkkiläpivientinä: Tekniikan näyttö - kohdejoukko suorittaa perässä, korjaten virheitä - verryttely vaikka salia ympäri - suorituskierrokset..

Toki jos mietitään, että ekstemporee pitäis vetää joku setti, niin tuo on aika valmisteltu tapaus :) Ja viehän tuollanen aikaa.

Ei, en ole liikunnanohjaaja. Teen vaan paljon samankaltaisia hommia.

Olen pyrkimässä liikunnanohjaajan koulutukseen, ja puhuttuani ystävän kanssa joka on aijemmin hakenut samaan kouluun, sain tietää että pääsykokeeseen sisältyy ohjausharjoitus jossa pitää ohjata liikuntateeniä ryhmälle. Ajattelin että voisi olla hyvä varautua kyseiseen harjoitukseen etukäteen, jotta en sitten kesken koetta joudu keksimään jotain lennosta, ja ajattelin kysyä täältä neuvoa.

Minun pitäisi siis ohjata jotakin liikuntatreeniä ryhmälle, ja minua kiinnostaisi kuulla teiltä mikä sellainen liikunta voisi olla? Minulla ei todennäköisesti tule olemaan enempää aikaa kuin 5-10 minuuttia ohjata ryhmää, joten kyseinen harjoituksen ei todennäköisesti tarvitse olla kovinkaan vaativa. Harjoituksen pitäisi kuitenkin olla sen verran monipuolinen että en pysty kertomaan koko ryhmälle mitä tehdään 20:ssä sekunnissa ja sitten seison hiljaa ja katson vierestä jos kaikki tekevät oikein.

Itse mietin jonkintyyppistä harjoitusta pallolla, jossa seistään peräkkäin rivissä ja annetaan pallo seuraavalla eri tavoilla ja sitten juostaan nopeasti rivin perälle ottamaan palloa vastaan seuraavalla kierroksella. Tuossa on se plussa että voin lisätä eri tapoja joilla palloa saa antaa seuraavalle, ja voin myös ohjata ryhmän nopeutta, mutta toisaalta tuo harjoitus vaikuttaa ehkä vähän turhan helpolta, koska kyseistä harjoitusta voisi ohjata vaikka tarhaikäisille lapsille.

Tästä syystä haluaisin kuulla muidenkin mielipiteitä, ja jos joku on itse hakenut vastaavaan koulutukseen niin kuulisin myös mielellään millaiset pääsykokeet teillä on ollut.

Vierumäelle tulossa? :)
Joo ja todennäköisesti tulee ohjauksessa sellanen että saat lapun jossa lukee mitä sun pitää ohjata ja sitten pari minuuttia aikaa miettiä ja suunnitella se. Eniten siinä kiinnitetään huomiota että miten esiinnyt ja ohjaat muita. Yritä välttää hitaita hetkiä, mutta välillä saa semmosiakin tulla. Jos teet jonkin kuntopiirin yms. niin vaikkapa punerruksessa voit näyttää aluksi polvet maasta, normaalin ja läpsyn ja sanoa, että tehkää sen mukaan, mikä tuntuu sopivalta yms.

Kiitos vastauksista. Kuntopiiri kuulostaa mielestäni hyvältä idealta ja jos minulla on mahdollisuus vetää sellaista ennen kuin joku muu sen tekee niin se voisi olla paras vaihtoehto. Ongelmana kuitenkin on että jos kokeessa pitää itse valita treeniohjelma niin kuntopiiri tulee todennäköisesti olemaan yksi suosituimmista harjoituksista joita kokeissa ohjataan, ja siinä tapauksessa on olemassa vaara että ohjelmasta tulee liian samankaltainen muihin verrattuna. Eli mitä enemmän vaihtoehtoja minulla on sen parempi, ja jos kokeissa pitääkin ohjata jokin ennaltamäärätty ohjelma, niin on varmasti hyvä jos olen harjoitellut useita eri vaihtoehtoja etukäteen. Toivon vain hartaasti että jos tuota lappusysteemiä käytetään niin että en saa jotain aerobiciä, koska siinä tapauksessa olen kyllä kusessa. :D Niin, ja Arcadaan olen pyrkimässä.

Kiitos vastauksista. Kuntopiiri kuulostaa mielestäni hyvältä idealta ja jos minulla on mahdollisuus vetää sellaista ennen kuin joku muu sen tekee niin se voisi olla paras vaihtoehto. Ongelmana kuitenkin on että jos kokeessa pitää itse valita treeniohjelma niin kuntopiiri tulee todennäköisesti olemaan yksi suosituimmista harjoituksista joita kokeissa ohjataan, ja siinä tapauksessa on olemassa vaara että ohjelmasta tulee liian samankaltainen muihin verrattuna. Eli mitä enemmän vaihtoehtoja minulla on sen parempi, ja jos kokeissa pitääkin ohjata jokin ennaltamäärätty ohjelma, niin on varmasti hyvä jos olen harjoitellut useita eri vaihtoehtoja etukäteen. Toivon vain hartaasti että jos tuota lappusysteemiä käytetään niin että en saa jotain aerobiciä, koska siinä tapauksessa olen kyllä kusessa. :D Niin, ja Arcadaan olen pyrkimässä.

Meillä meni seuraavassa järjestyksessä ne laput:
1. Tutustumis juttu jonkun pallon yms. avulla
2.Lämmittely
Sitten järjestyksellä ei enään ole juurikaan väliä, mutta tälläisia siellä oli.
-Salibändy
-Koripallo
-Kuntopiiri
-Vauhtileikittely
-Liikkuvuus
-Keskivartalo treeni

Hei mäkin tulen arcadaan pääsykokeisiin! Ainakin LPT:n pääsykokeissa piti ohjata ennalta annettua aihetta, esim.keskivartalotreeni porukalle oisko ollut 3min. Sellanen vinkki että älä lähde säätään mitään liian monimutkaista. Ihan muutamia liikkeitä jossa ihmiset on avorivistössä.
Tärkeintä on esiintyminen; Tervehdi ryhmää, esittele itsesi(!!), kerro harjoituksen aihe ja tavoitteet. Puolessa välissä on äänimerkki. Yleensä. Väliä ei ole juurikaan sillä MITÄ ohjaa vaan MITEN ohjaa. Liian tarkkaan ei kannata kuitenkaan suunnitella koska esim.välineitä ei välttämättä saa käyttää.
BTW, oletko ruotsinkielinen? Itse en ole joten ns. munkilla mennään :D.

Kiitos neuvoista, täytyypä muistaa. Olen itse kaksikielinen, en sitten tiedä miten tärkeätä on osata ruotsinkieltä hyvin noissa kokeissa. Onhan se toki ruotsinkielinen koulu, mutta pääkouluttaja on käsittääkseni suomenkielinen ja ymmärtääkseni osa koulutuksesta tulee menemään suomeksi, en vain osaa sanoa miten suuri osa. Toisaalta en tiedä saako kirjallisen osian pääsykokeesta tehdä molemmilla kielillä?

Minkä ikäistä porukkaa luokalla on yleensä opiskelemassa liikunnanohjaajaksi? Kyrpiintyneenä eräoppaan hommiin olen parivuotta seilaillut eri vaihtoehtojen välillä ja kyllä se liikunta on kuitenkin niin elämäntapa että sen parissa haluaisin työskennellä.

No ainakin pari jannua tiedän jotka sinun ikäisenä menny liikunnan ohjaajaksi opiskelemaan joten et sinä vielä liian vanha ole

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom