Liikunnanohjaaja (AMK)

Olen kiinnostunut Ammattikorkeakoulun tarjoamasta liikunnanohjaajan koulutuksesta. ( http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=590 ) Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelmaan on kevään haussa aloituspaikkoja Vierumäellä, Rovaniemellä ja Kajaanissa. Olen kuullut huhua, että samoihin hommiin pääsisi käymällä lyhyen liikunnanohjaaja-kurssin, pitemmän opiskelun sijaan. Haluaisin kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat kyseisestä koulutusohjelmasta valmistuneet, tai ovat parhaillaan sitä suorittamassa, luulis täältä nyt muutaman sellasen löytyvän..? ja tietysti ajatuksia ja keskustelua muilta kiinnostuneilta :) Havaintojanne niin eri opiskelupaikkakunnista, kuin koulutusohjelmasta yleensä.. Pallo on teillä.. :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten noita erilaisia liikuntapuolen tutkintoja arvotetaan?

On olemassa personal trainer -koulutusta, liikunnan ammattitutkintoa, liikunnanohjauksen perustutkintoa, liikunnanohjauksen peruskurssia jne...

Entä onko noissa opiskelupaikoissa eroa (esim. Kisakallio, Kisakeskus)?

Avokki on suorittanut aikanaan tuon AMK-tutkinnon. Paljon se on valittanut, että "kirjekurssilaisia" arvostetaan työelämässä yhtä paljon, palkka on ollut aika kehno jne. Itse en tuota tutkintoa lähtisi suorittamaan. Emäntäkin sai tarpeekseen ja lähti liikuntatieteelliseen päivittämään tutkinnon maisteritasoiseksi. :rock:

Koulutuksen valintaan vaikuttaa se, mihin olet suunnitellut työllistyväsi? Jos tavoitteena esim kuntosaliohjaajan duuni - niin vähemmälläkin saat työnantajaa tyydyttävän kupongin käteesi.

Koulutuksen valintaan vaikuttaa se, mihin olet suunnitellut työllistyväsi? Jos tavoitteena esim kuntosaliohjaajan duuni - niin vähemmälläkin saat työnantajaa tyydyttävän kupongin käteesi.

Ei ole sinällään tarkoitus työllistyä mihinkään, vaan hyödyntää saatuja oppeja nykyisissä harrastuksiin (urheiluseuran jaoksen jäsen --> järjestelytehtäviä kilpailuissa sekä tapahtumissa) ja päätyön ohessa tehtäviin tyky-juttuihin (järjestelytehtäviä).

Eli uudistan kysymykseni:

Miten noita erilaisia liikuntapuolen tutkintoja arvotetaan?

On olemassa personal trainer -koulutusta, liikunnan ammattitutkintoa, liikunnanohjauksen perustutkintoa, liikunnanohjauksen peruskurssia jne...

Entä onko noissa opiskelupaikoissa eroa (esim. Kisakallio, Kisakeskus)?

En siis oikein ymmärrä, mitkä ovat noiden luettelemieni koulutusten erot ta mistä voisi olla eniten hyötyä em. kaltaisissa jutuissa?

Ei ole sinällään tarkoitus työllistyä mihinkään, vaan hyödyntää saatuja oppeja nykyisissä harrastuksiin (urheiluseuran jaoksen jäsen --> järjestelytehtäviä kilpailuissa sekä tapahtumissa) ja päätyön ohessa tehtäviin tyky-juttuihin (järjestelytehtäviä).

Eli uudistan kysymykseni:

En siis oikein ymmärrä, mitkä ovat noiden luettelemieni koulutusten erot ta mistä voisi olla eniten hyötyä em. kaltaisissa jutuissa?

Peruskurssi (4-5 kk) on tyyliin valmennuskurssi liikunta-alan koulutuksiin hakevalle. Kehitetään omia taitoja eri lajeissa.

Perustutkinto (3 vuotta / yo 2 vuotta) on toisen asteen tutkinto joka sisältää omien taitojen kehittämisen ohessa ohjauspuolen, yleisiä opintoja, työharjoittelua sekä syventymisen johonkin tarjolla olevaan sisältöön (valmennus, terveysliikunta jne.)

Ammattitutkinnosta ei itselläni ole juuri tietoa. Mielikuva on aikuiskoulutuksesta joka järjestetään liikunta-alalla jo työskenteleville, joten kuvittelisin sen kohtaavan parhaiten tavoitteitasi. Sen voin sanoa että kahdesta edellä mainitusta et saa mitään irti kyseisiin luottamustehtäviin.

Olen suorittanut nuo MikaK:n mainitsemat liikunnanohjauksen peruskurssin (Varala), sekä liikunnanohjauksen perustutkinnon (Vierumäki). Ihan perus kuntosaliduuniin toi pelkkä peruskurssikin riittää mainiosti, siinä työn ohessa voi sitten käydä niitä "syventäviä opintoja" tyyliin FAF:in pt -tutkinto (järjetöntä rahastusta tuo) tms. Perustutkinnossa käydään kaikki mahdolliset lajit aika perusteellisesti läpi (näin ainakin Vierumäellä), ja sen lisäks opiskellaan valmennusta, fysiologiaa yms liikuntaan liittyvää. Tutkintona mielestäni erittäin monipuolinen, ja kaikinpuolin suositeltava mutta työllistyminen "hyviin paikkoihin" onkin sitten aikalailla arpapeliä...kuntien liikuntatoimiin taitaa aika moni työllistyä koulun jälkeen ja niissä on palkka sekä duuni sitten vähän mitä on..

Liikunnanohjauksen AMK -tutkinto sisältää sitten kaiken mitä tuo perustutkinto, sekä lisäks siinä pureudutaan syvemmin esim liikunnan markkinointiin ja muihin todella mielenkiintosiin juttuihin...jos multa kysytään niin toi AMK lisä ei oo sen parin-kolmen vuoden arvonen mitä sen opiskeluun menee enemmän aikaa.

Itse tein valmistumisen jälkeen puolisen vuotta alan hommia; mummojen vesijumppien vetoa yms jonka jälkeen vaihdoin täysin alaa.

Liikunta-ala on siitä hankala että tarjolla oleva yleinen koulutus (liikuntaneuvoja, liikunnanohjaaja AMK) ei juuri anna valmiuksia kovinkaan moneen työnkuvaan. Monet liikunta-alalle työllistyvät ovat olleet koko ikänsä vahvasti mukana urheiluseuroissa, järjestöissä jne. On hyvin yleistä että kuntokeskuksen jumppia esimerkiksi vetää aikaisemmin asiakkaana ollut henkilö. Oman kokemuksen mukaan liikunnanohjauksen perustutkinnon suorittaneista ns. oman alan töihin pääsee / haluaa alle puolet. Tämän koulutuksen rakenne on ikävä kyllä liian yleinen eikä ajankohtainen (kuntokeskusten työllistämismahdollsisuudet huomioiva). AMK-tutkinnosta alalle työllistyminen onkin tavanomaisempaa johtuen lähinnä valmistuvien kypsyydestä ja koulutuksen syvemmästä vaativuudesta.

Samantyylinen ongelma tuntuu olevan myös liikuntabiologian laitoksen opiskelijoilla. Monet vaihtavat pääainetta koska työllistymisnäkymät ovat heikot ilman jo esim. oman uran aikana luotua suhdetta seuraan.

Kysymys kuuluukin ketjun aloittajan työllistymishaaveista ja vastaako koulutus sitä mielikuvaa?

Nostetaanpas vanhaa ketjua, ettei tarvi turhaan uutta tehdä.

Eli mitä eroa on Liikunnanohjauksen perustutkinnolla ja Liikunnan ammattitutkinnolla? Ymmärsin itse, että LOPT on tarkoitettu enemmän juuri peruskoulun suorittaneille, kun taas LAT enemmän alalla jo työskenteville tai niille joilla on jo ammatti. Saako molemmista lähtökohtaisesti saman koulutuksen? Itseäni on alkanut viime aikoina kiinnostaa työn/ammatin vaihto ja yksi vaihtoehto olisi juuri kyseisen alan hommiin siirtyminen, koska mielenkiintoa ja innostusta löytyy. Onko näillä kouluilla kuinka paljon arvoa, koska tuntuu, että on paljon näitä PT-koulutuksia, joissa saa pätevyydet vaan tarpeeksi rahaa maksamalla (kaikki kunnia kurssien läpäisseille, tiedän, että teistä löytyy päteviä PT:ä). Itsellenäkin olisi tarkoitus "erikoistua" PT:n hommiin.

Eli onko järkevämpää käydä pelkkä kurssi, ja riittääkö se työnantajille (paikalliset salit yms.) vai kannattaisko ennemmin käydä koulut ja erikoistua samalla PT:ksi. Näitäkin mahdollisuuksia löytyi joistain kouluista.

LPT on ammattiin valmistava tutkinto, eli vastaa toisen asteen koulutusta. Liikunnan ammattitutkinto on taas aikuisliikuntaan painottava valmistava koulutus, jossa käydään asioita toki läpi, mutta niistä ei valmistu virallisesti mihinkään ammattiin. Sähkömies joka käy liikunnan ammattitutkinnon, on yhä sähkömies, ei liikuntaneuvoja.

Ja näistä siis ammattitutkinto on maksullinen, LPT oleellisestikkaan ei joska on toisen asteen tutkinto.

Itse olen käynyt LPTn oppisopimuksella, ja tuohon ihan tyytyväinen. Meidän ryhmässä oli sopiva sekoitus eri seuroista ihmisiä sekä yksityiseltä alalta, jolloin sai hyvää kontrastia liikunnan kentästä.

Himmee kellonaika, Suden hetki.
Anteeks mitä? :D

LPT on ammattiin valmistava tutkinto, eli vastaa toisen asteen koulutusta. Liikunnan ammattitutkinto on taas aikuisliikuntaan painottava valmistava koulutus, jossa käydään asioita toki läpi, mutta niistä ei valmistu virallisesti mihinkään ammattiin. Sähkömies joka käy liikunnan ammattitutkinnon, on yhä sähkömies, ei liikuntaneuvoja.

Ja näistä siis ammattitutkinto on maksullinen, LPT oleellisestikkaan ei joska on toisen asteen tutkinto.

Itse olen käynyt LPTn oppisopimuksella, ja tuohon ihan tyytyväinen. Meidän ryhmässä oli sopiva sekoitus eri seuroista ihmisiä sekä yksityiseltä alalta, jolloin sai hyvää kontrastia liikunnan kentästä.

Okei, nyt selvisi noi erot. Joko oon tyhmä tai sitten noi ei lukenu eräällä sivustoilla hyvin. Viitsitkö viel vastata pariin kysymykseen?
- Missä kävit?
- Onko kouluun vaikea päästä sisään, näin ikään salirotan näkökulmasta? :P
- Missä firmassa olit oppisopimuksella? Ja miten pääsit sinne. Pyysitkö koulun kautta vai soveitko firman kanssa (tuttuja?)?
- Teetkö nykyään mitä hommia?

Okei, nyt selvisi noi erot. Joko oon tyhmä tai sitten noi ei lukenu eräällä sivustoilla hyvin. Viitsitkö viel vastata pariin kysymykseen?
- Missä kävit?
- Onko kouluun vaikea päästä sisään, näin ikään salirotan näkökulmasta? :p
- Missä firmassa olit oppisopimuksella? Ja miten pääsit sinne. Pyysitkö koulun kautta vai soveitko firman kanssa (tuttuja?)?
- Teetkö nykyään mitä hommia?

-Pajulahdessa
-En osaa sanoa, riippuu ihan itsestä, ja toki valmis liikunta-alan työpaikka on aika ehdoton
-Yksityisellä liikunta-alan yrityksellä. Olin siellä toki vakkarina jo entuudestaan, päätin vain suorittaa tuon tutkinnon samalla kun toinen kouluhaku meni vihkoon.
-Saman alan juttuja, samassa firmassa ja parilla muulla alihankkijana.

Hanki siis ensin alan työpaikka ja/tai ole yhteydessä alueesi oppisopimustoimistoon. Ole myös yhteidessä kelaan ja kysele mahdollisuutta palkkatukeen, tämä parantaa myös työpaikan saamista kun voit jo hakuvaiheessa ilmoittaa mahdollisesta palkkatuesta.

-Pajulahdessa
-En osaa sanoa, riippuu ihan itsestä, ja toki valmis liikunta-alan työpaikka on aika ehdoton
-Yksityisellä liikunta-alan yrityksellä. Olin siellä toki vakkarina jo entuudestaan, päätin vain suorittaa tuon tutkinnon samalla kun toinen kouluhaku meni vihkoon.
-Saman alan juttuja, samassa firmassa ja parilla muulla alihankkijana.

Hanki siis ensin alan työpaikka ja/tai ole yhteydessä alueesi oppisopimustoimistoon. Ole myös yhteidessä kelaan ja kysele mahdollisuutta palkkatukeen, tämä parantaa myös työpaikan saamista kun voit jo hakuvaiheessa ilmoittaa mahdollisesta palkkatuesta.

OKei, kuuulostaa vaa aika vaikealta, että pitäisi olla jo alan hommissa, jos tarkoitus olisi kyseiseen hommiin pätevöityä. Ainakaan täälläpäin en tunne ketään, joka olis eka esim, päässyt ohjaajaks salille ja sitten vasta ajatellut pätevöityä. Mut onneks mun ei ole ilmeisesti pakko saada oppisopimusta, vaan voin pääästä myös ihan ilman mitään kytköksiä. Mulle riittää pelkkä koulunkäynti, koska pystyn kyllä pärjäämään rahallisesti ilman koulun aikaista työtä. Varsinkin, jos saisin tukea.

OKei, kuuulostaa vaa aika vaikealta, että pitäisi olla jo alan hommissa, jos tarkoitus olisi kyseiseen hommiin pätevöityä. Ainakaan täälläpäin en tunne ketään, joka olis eka esim, päässyt ohjaajaks salille ja sitten vasta ajatellut pätevöityä. Mut onneks mun ei ole ilmeisesti pakko saada oppisopimusta, vaan voin pääästä myös ihan ilman mitään kytköksiä. Mulle riittää pelkkä koulunkäynti, koska pystyn kyllä pärjäämään rahallisesti ilman koulun aikaista työtä. Varsinkin, jos saisin tukea.

Niin siis tietenkin voit hakea ihan päiväopiskelemaan mihin tahansa urheiluopistoon jossa tuota koulutusta tarjotaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom