Liikkuva laajakaista / mobiilinettiyhteydet

Kaupunki
xyz
Onko monella pelkästään liikkuva laajakaista kotona? Miten ne oikeesti toimii?

Parhaillaan mulla on 40mb/s valokuitu mikä palvelee erittäin hyvin tietokoneet, pleikat, tv:n ynnämuut mikrot missä wifi nykyään on. Mutta oon muuttamassa ja uuteen kohteeseen ei kuituja tule. 8mb/s adsl maksaa yli 40e kuus. On kuitenkin 4g alueella (dna ja sonera). Ja molemmilta saa 100mb/s mokkulaa parikymppiä kuusaa. Näissä on nopeuslupaus 5-80 mb/s ja kymmenen laitetta ainakin toimii samaan aikaan. Miten jengillä on mokkulat toiminu, onko nopeus aina sen 5mb/s vai kiihtyykö jopa hurjemmaks?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen verran menen offtopic, että hankin juuri tuon 4g mokkulan. En ole kuitenkaan pystynyt vielä käyttämään sitä pöytäkoneella, koska minulla on seuraavanlainen ongelma. IPAdilla pystyn kirjautumaan normaalisti pelkällä salasanalla, mutta pöytäkone kysyy "windows security" ikkunaan käyttäjätunnusta sekä salasanaa. Haluan siis kirjautua pelkällä salasanalla kuten muilla laitteilla. Kuinka tuo on mahdollista? Kyseessä Windows 7.

Mitä teet netillä? Riippuu täysin siitä. Itse kun pelaan, niin ottaisin ennemmin 8MB ADSL kuin 100MB mokkulan, mutta jos ei pelaa niin ottaisin sen 14vrk kokeilujakson mokkulaa.

Mulla on duunimatkoille Elisan 4G mokkula, jossa 50MB nopeuskatto ja parhaimmillaan imasee ~55MB sisään ja yli 10MB toiseen suuntaan.

Joka tapauksessa, käy hakemassa se kokeilujakso joka ei maksa mitään.

Pitää joo kokeilla kun on ajankohtainen. Tässä pari kk menee kuitenkin ennen muuttoa. Pleikalla tulee silloin tällöin pelattua ja leffavuokraamot tarvii nettiä. Mut enimmäkseen nettiselaamista. Näyttääpä tuo hyvin teikäläisellä toimivan. Mokkula näyttäis olevan teoriassa 10x nopeempi ja käytännössä 2x halvempi. Wifilla kuitenkin yhteys koneisiin niin ei ne sitä tiiä mistä bitit tulee. Vähän niinkuin tuulisähkö:D

Mokkulassa tosiaan saattaa peleissä pingit heitellä rankasti ja ehkä jopa jotain packet lossia esiintyy. Se on sitten yhtään nopeammille nettipeleille aivan myrkkyä. Ei auta kuin vaan testaa miten toimii. Ennen kuin joku tänne linkkaa jotain pingtest.com kuvaa että pingi on matala ja packet loss 0%, niin tarkennan että mokkulalla voi randomisti heittää rankan pingin tai packet lossin joka pahimmillaan katkaisee pelin.

Suosittelen tosiaan hakemaan se 14vrk kokeilujakson, siinähän se selviää. Sen aikana sitten testaat kaikki mahdolliset pelit, leffat, yms, ja keskivertoa rankemmalla kädellä. Hyvä syy siis istua helvetisti sohvalla kahden viikon ajan! :)

Mitä tulee leffojen striimaukseen, se onnistuu moiteettomasti jopa ei-4g mokkuloilla ja ihan HD laadulla. Netin selaus myös täysin sulavaa, siinä ei ihmeitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom