Liikeideana kuntosali

Hummerivirta

Pakkiksen Tolstoi
Ikä
36
Elikäs nyt tarttis taas pakkislaisten kultaisia neuvoja :D
Koulussa yritystoiminnan kurssilla pitää kehitellä oma liikeidea ja laatia siitä raportti mahdollisimman perusteellisesti. Itse olisi tarkoitus perustaa kuntosali, minkä yhteydessä toimii pieni lisäravinnepuoti.
Raporttiin tulee tietoa mm. seuraavista asioista.

-Liiketilat (pinta-ala?, vuokrat, pukuhuoneet, sisustus jne.)
-Alkupääoma (Millaisella summalla pääsee alkuun?)
-Kilpailutilanne (Sijainti, paikkakunnan muut salit, miten vaikuttaa?)
-Salin luonne (Hc-sali, trendisali?)
-Asiakaskunta
-Laitteet (valmistaja? hinta/laatu suhde)
-Hinnoittelu
-Työvoima
-Lisäravinteet
-Muut palvelut (solarium, personal-trainer jne.)
-Mainostus
-Yhteistyökumppanit
-Kiinteät ja muuttuvat kustannukset?
-Tulevaisuuden näkymät

Kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. Mitä muuta ottaa huomioon? Mitä kaikkea perustamiseen tarvitaan? Olisikohan pakkiksella ketään salin omistajaa, joka osaisi antaa ammattilaisen näkökulmaa asiaan? Työ on vielä vasta lähtökuopissaan ja tämän viikonlopun aikana olisi tarkoitus alkaa suunnitteleman perustaa ja keräämään tietoa eri lähteistä, joista pakkis tietysti yksi ;)

Kiitos jo etukäteen kaikille vinkkejä antaville :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös noita liiketoimintasuunitelmia ja riskien kartoitus -pohjustuksia ole netti väärällään?

Lähdet rakentamaan ihan perinteistä liiketoimintasuunnitelmaa, ja esimerkiksi toimitilavuokriin voit tutustua oikotiellä ja muilla sivuilla. Ennen tuota "raporttia" pitäisi varmaan itse päättää, millaisen salin olisi perustamassa, ja mihin (kaupunki), jotta tuon liiketoimintasuunnitelman voi onnistuneesti tehdä. Jos tuo kerran on kouluprojekti niin voitte kehitellä vaikka minkälaisia juttuja, kun se rahoitus ei oikeasti ole rajoittava asia. Netissä on myös laitevalmistajien sivuja sekä käytettyjä laitteita myynnissä, sieltä keräilet hintoja, huomioi myös vakuutukset muut vastaavat kulut.

Olen itse töissä kuntosalilla mutta en tiedä salin omistamisesta paljoakaan. Muutama asia tuli kuitenkin mieleeni. En tiedä onko näistä sinulle apua.

-Aiotko ostaa vai vuokrata laitteesi? Työpaikallani laitteet ovat vuokrattuja (en tiedä keneltä, ehkä maahantuojalta) ja vuokraan sisältyy niiden huolto.
-Minkälaista henkilökuntaa tarvitset? Esim. kassa, asiakastyöntekijät, siivooja, ym.
:offtopic: Näin kerran erään salin jossa oli henkilökuntaa paikalla vain 2h/päivä. Säästetään ilmeisesti palkkakuluissa. Asiakkaan pääsivät sisään magneettikortilla.

-Tarjoatko myös ohjattuja tunteja? Niihin vetäjät? Tuttuja ja turvallisia tunteja (spinning, Less Milss) vai jotain erikoisempaa?
Eihän näissä nyt tullut sinulle mitään vastauksia mutta kirjoitinpahan jo...

Meillä oli ammattikorkeassa varmaan sama kurssi ja perustettiin kans kuntosali. Mulla on varmaan matskut yhä himas jossain levyllä eli jos ei nappaa keksiä pyörää uudestaan niin voin maanantaina lähettää sulle powerpointit :D

Nimimerkillä: coypaste-tradenomi

On tää nyt. Kerrankin olisi puoliksi mielenkiintoinen kouluprojekti ja heti ollaan prujauslinjalla...

Tyystin eri asia olisi jos pitäisi määrittää kokeellisesti maan vetovoima, valon nopeus, tai väsäillä luokkakaavioita sun muuta tympeää.

-Aiotko ostaa vai vuokrata laitteesi? Työpaikallani laitteet ovat vuokrattuja (en tiedä keneltä, ehkä maahantuojalta) ja vuokraan sisältyy niiden huolto.
Tuota en ole ajatellut vielä. Pitää maikalta kysyä että kuinka realistisissa mittakaavoissa budjetti pitäisi olla, mutta luulisin että eiköhän kaikki laitteet tule ostettua.

Näin kerran erään salin jossa oli henkilökuntaa paikalla vain 2h/päivä. Säästetään ilmeisesti palkkakuluissa. Asiakkaan pääsivät sisään magneettikortilla.
Juu itsekin käyn salilla, jossa toimisto on auki vain muutaman tunnin päivässä eikä edes joka päivä. Voisi olla ihan hyvä idea. Eihän siellä aina tartte joku olla tiskin takana hääräämässä ja säästää siinä kuluissakin aika mukavasti.

-Tarjoatko myös ohjattuja tunteja? Niihin vetäjät? Tuttuja ja turvallisia tunteja (spinning, Less Milss) vai jotain erikoisempaa?
Noista ohjatuista tunneista en oikein tiedä vielä. Tulisi varmasti maksamaan syntisen paljon enemmän, mikäli salin yhteydessä olisi erillinen aerobic-sali ohjattuja tunteja varten ja vetäjätkin maksaa. Uskoisin että ihan vaan pelkällä kuntosalille lähdetään liikkeelle.

HabaMih sanoi:
Meillä oli ammattikorkeassa varmaan sama kurssi ja perustettiin kans kuntosali. Mulla on varmaan matskut yhä himas jossain levyllä eli jos ei nappaa keksiä pyörää uudestaan niin voin maanantaina lähettää sulle powerpointit :D

Heheh, houkutteleva tarjous mutta oon kyllä aina tällaiset projektihommat tehnyt alusta loppuun itse :)

muista myös budjetissa ottaa huomioon kulunvalvontaohjelmisto ja muuten koko salin toimintaa valvova ohjelmisto ja raportointivälineistö. Niihin voit upottaa rahaa lähes niinpaljon kuin haluat, tai oikeestaan mitä siltä järjestelmältä vaadit niinrahaa palaa sen mukaan

Hummerivirta sanoi:
Heheh, houkutteleva tarjous mutta oon kyllä aina tällaiset projektihommat tehnyt alusta loppuun itse :)
Ainahan voi vähän mallia katsoa. Niin tehään suurin osa graduistakin. ;)

D.Yates sanoi:
Tyystin eri asia olisi jos pitäisi määrittää kokeellisesti maan vetovoima, valon nopeus, tai väsäillä luokkakaavioita sun muuta tympeää.

:eek: & :offtopic: Mitäs ihmettä. Noidenko pitäis olla tylsiä aiheita. Muistan lukioaikani mielenkiintoisin kurssi taisi olla fysiikan työkurssi jossa määritettiin itse juuri tuo maan vetovoima ja eri väristen valojen aallonpituudet (Mitattiin viivottimella) ja muuta mukavaa.

Mutta asiaan:
-Kannattaa sisällyttää mietintään vertailua muihin kuntosaleihin.
-Mikä on se asia, jonka takia asiakkaat tulee sun salille, eikä naapurin.

Pitäkää huoli että siellä virtuaalikuntosalilla on perusmättöä myös voimamiehille eli suorituspaikat liikkeisiin kyykky, penkki ja maastaveto.

Koneitahan voi aina vuokrata mutta nuo perusjutut levytankoineen ja käsipainoineen kantsii varmaan hankkia omaksi, eiks niin?

Jep ota vaan kaikki apu vastaan mitä saat, koska toinen tekijä on saattanut ottaa huomioon asioita joita et itse ole edes muistanut tai huomannut ajatella.

Laitteiden vuokraamisesta/ostamisesta sen verran, että suosittelen, että vuokraisit mieluummin kuin ostaisit, kulu on nimittäin mieletön, kun ostat uudet laitteet kokonaan. Vuokraaminen taas ei rasita tilinpäätöksessä näkyviä tunnuslukuja.

Ja tilaa, sitä pitää olla paljon, sillä salilla et tavallaan voi ottaa enempää ihmisiä vastaan kuin tila riittää. Ilmassa on siis rahaa.. ;)

Siinä muutamia vinkkejä. Onnea duuniin.

Pitäkää huoli että siellä virtuaalikuntosalilla on perusmättöä myös voimamiehille eli suorituspaikat liikkeisiin kyykky, penkki ja maastaveto.

Koneitahan voi aina vuokrata mutta nuo perusjutut levytankoineen ja käsipainoineen kantsii varmaan hankkia omaksi, eiks niin?
Juu voimaäijille kunnon lelut, voimanostolava olisi jees. Power-rack ja pari kyykkytelinettä sekä pari penkkiä riittänee? Miten muuten nuo käsipainot, että kuinka suuria pitäisi löytyä? 50kg? 60kg?

tuli mieleen tuosta ohjatusta aerobicista. Jos kuvitteellisesti olisi avoin alue salilla aerobicia varten niin sitä tilaa voisi aluksi vuokrata.
En ole ihan varma mutta tarkoititko, että vuokraisin tilaa ulkopuolisille ohjaajille? Ei hassumpi idea ainakaan aluksi :)

Ja tilaa, sitä pitää olla paljon, sillä salilla et tavallaan voi ottaa enempää ihmisiä vastaan kuin tila riittää. Ilmassa on siis rahaa..
Jep, toi on kyllä totta. Itse en oikeen osaa hahmottaa noita pinta-aloja, niin kuinkakohan iso olisi sellainen keskikokoinen sali jos pukuhuoneita ja suihkutiloja ei lasketa mukaan? 300m2?

Siinä muutamia vinkkejä. Onnea duuniin.
Kiitän ;) Tällaisiin mielenkiintosiin projekteihin on mukava panostaakin oikein kunnolla, enkä missään nimessä tyydy muuhun arvosanaan kuin vitoseen :)

Googletappa sanalla "Ensimetri". Se on yritys joka auttaa uusia yrittäjiä pääsemään jaloilleen.. Sieltä voisi löytyä hyviä vinkkejä työhösi! Itselläni kanssa yritystalouden kurssi menossa :)

Taas on mietitty projektia ja hieman eteenpäin on päästy.
Näillä näkymin perustan pelkän kuntosalin eli ei mitään aerobic-juttuja sun muita. Voi olla että solarium tulee hankintoihin myöhemmin muttei kuitenkaan ihan heti. Lapsiparkki saattaa myös löytyä.
Hyviä nimiehdotuksia otetaan vastaan :D Ja sitten kysymys noista lisäravinteista, eli millaisissa luvuissa nuo tukkuhinnat pyörivät noin suurinpiirtein verrattuna keskiarvoiseen myyntihintaan? Pystyisiköhän Mike vastaamaan tähän kysymykseen? Ens viikolla lähetän eri laitemyyjille tarjouspyyntöjä, toivottavasti edes joku vaivautuu vastaamaan :D

HabaMih sanoi:

Jos sinulla on vielä nuo tallella niin voisitkos vaikka maililla laittaa tulemaan? Jos vaikka löytyisi jotain mitä ei itse ole huomannut.

Maili: ky6772(at)kolumbus.fi

HabaMih sanoi:

Juu aivan, mä en tota muistanutkaan. Eli jos löytyy niin itsekin olisin halukas vastaan ottamaan kyseisen työn. Vähä jäissä mun suunnitelmat täl hetkel.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom