Liikaa suolaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Nythän on niin että monista elintarvikkeista saa ihan liikaa suolaa. Varsinkin olen huomannut että noissa vähärasvaisissa kevyttuotteissa on näköjään se rasva korvattu aika pitkälle suolalla.

Ja on sitä suolaa ihan liikaa tavallisissakin elintarvikkeissa. Liian suolan pakkosyöttämisestä on puhuttu vuosikausia, mutta elintarviketeollisuus ei näytä tekevän asialle mitään.

Kysymys kuuluukin että miten liian suolan nauttimisen vaikutuksia voi vähentää ? Pelkästäänkö juomalla paljon vettä ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin jos hikoilee paljon (kuten useimmat täällä?), suolaa poistuu myös sitä kautta. Itse en kyllä rajoita suolan käyttöä millään lailla. Silti olen saanut suolan puutteesta johtuvia kramppeja eli en oikein tiedä ketä uskoa.

Itse en ole koskaan katsonut elintarvikkeiden suolapitoisuuksia. Mutta ruokaa laittaessani en laita suolaa yleensä lainkaan, eikä tyttöystäväkään kovin paljoa. Tuskinpa saan liikaan suolaa tällä systeemillä... :confused:

Itsekään en lisää ruokaan suolaa ja syön kotona vähäsuolaista ruokaa. Jokin aika sitten kuitenkin laskin päivittäiset kalorit sun muut ja sain yllätyksekseni ruokasuolan määräksi melkein 12 g per päivä !! En todellakaan olisi uskonut !

Suositushan on n. 5 g/pvä. Nuo ylimääräiset grammat tulevat sitten ilmeisesti leivästä, tonnikalasta, keittokinkusta ja vastaavasta.

En oikein tiedä mistä suota suolan määrää sitten voisi vähentää ilman että proteiinien määrä ei samalla laskisi. Pitääkö tässä alkaa itse leipomaan leipänsä vai mitä ihmettä...?

Re: Liikaa suolaa.

Originally posted by Nitsku

Kysymys kuuluukin että miten liian suolan nauttimisen vaikutuksia voi vähentää ? Pelkästäänkö juomalla paljon vettä ?

Osta Antisalt:ia . TOIMII!

Originally posted by Nitsku
Jokin aika sitten kuitenkin laskin päivittäiset kalorit sun muut ja sain yllätyksekseni ruokasuolan määräksi melkein 12 g per päivä !! En todellakaan olisi uskonut !
.
.
En oikein tiedä mistä suota suolan määrää sitten voisi vähentää ilman että proteiinien määrä ei samalla laskisi. Pitääkö tässä alkaa itse leipomaan leipänsä vai mitä ihmettä...?

No tuota suolaa tulee kyllä helposti juuri noista makkaroista, jonka mainitsitkin! Niitä tulee päivän aikana helposti syötyä paljon ja jos leivän päällä on vielä juustoakin, niin suolan saantitarve ylittyy varmasti! Leipää ei toina itse alkaa vääntämään..;) Tonnikalan suolapitoisuudesta en tiedä, mutta tuskin tuossa vedessä olevassa tonnikalassa kovin hirveitä määriä on...itse en tuota tonnikalaa juurikaan syö, vaan korvaan sen raejuustolla. (tämä ainakin on 'terveellistä?')

itteasiassa raejuustossa on hyvinkin paljon suolaa... en muista tarkalleen, enkä jaksa nyt käydä kattomassa. Menkää ite! :D Muistaakseni parista purkista tulee jo toi 5g! no pitää käydä tästä tarkistamassa kun menee seuraavan kerran kaapille.

Mulla on tässä raejuustopurkki kädessä ja tässähän sanotaan, että suolaa on 0.8%...joka on siis 100gr:stä 0,8gr ja koko purkista siis 1,6 gr! elikkä ei tuo nyt hirveästi ole. (tämä raejuusto on HYLA, koska muuta en voi syödä)!

samapa tuo vaikka suolaa söis 15g päivässä - koska tietääkseni suolalle ei ole ylärajaa asetettu? tai jos on, niin se on aika korkea? ...ainut vaikuttava paha tekijä tässä hommassa on natrium, jonka max. saantisuositus oli noin 3g luokkaa päivässä, joka sekin on euroopan mittapuissa vielä liian korkealla.

keskimäärin taitaa tuotteet sisältää suolamäärästä noin 40-60% natriumia.

Itsekään en koskaan lisää mihinkään safkaan suolaa, ja jos tietää että aikoo lähiaikoina syödä usean purkin tonnikalaa päivässä, niin huuhtelen ylimäärät suolat siivilän läpi poijs. ehkä hätävaran liioittelua, mutta esim. bulkkikausina kun sitä safkaa kuitenkin tulee vedettyä niin runsaita määriä, että pidemmän päälle pienelläkin asialla voi olla hyvin suuri merkitys.

Ainakin jos hikoilee paljon (kuten useimmat täällä?), suolaa poistuu myös sitä kautta. Itse en kyllä rajoita suolan käyttöä millään lailla. Silti olen saanut suolan puutteesta johtuvia kramppeja eli en oikein tiedä ketä uskoa.

Niin, normaali ruokasuola on lähinnä natriumkloridia, joka ei estä kramppeja, päinvastoin. Natrium menee solun sisälle, korvaamaan magn ja kaliumia jos natriumia paljon kehossa ja kaliumia ei tarpeeksi.

- Käytä siis suolana pansuolaa, jossa muutakin kuin natriumia tai ylipäätänsä vältä suolan käyttöä.

- Mitä enemmän hikoilet, stä enemmän menetät kaliumia

Suola&Hikoilu

Jeps, on tässä muuten huomannu, että kun reeneissä hikoo kuin sika kuukauden pari ajan, niin on pari kertaa meinannut joku ruuminosa krampata. Tulee tuossa ruokavaliossa aika reiluhkosti suolaa suomalaiseen tapaan. Pitänee lähteä hakemaan apteekista vähän mineraaleja kehoon, ettei satu haavereita noitten kramppien kanssa.

Mä oon ite aina ihmetelly tota ihmisten suolapelkoa. Jos oot "normaali" terve yksilö niin ihan hyvin voi käyttää suolaa päivittäin, mä en usko että saat ängettyä sitä kotiruokaan niin paljon että henki lähtee.

Juuri näin. Ja niin kuin tuossa todetaan, että ihmiskeho(munuaiset) on loistava käsittelemään liian suolan pois kehosta, mutta huono kompensoimaan liian vähäisen suolan saantia.

Mun mielestä terve yksilö voi ohittaa KAIKKI viralliset suositukset mitä iltalehdestä voi lukea. Ne on tehty vain ja ainoastaan kuoleman partailla keikkuvien possujen ja mummojen kuoleman välttämiseksi.

Suola ei ole mikää myrkky, mikä tappaa itsestään, vaan ehkä pahentaa entisestään tukossa olevien oireita. Se suolan vernepainetta nostava efekti kestää vain hetken. Se miksi se on vaarallista joillekkin on se, että sepelvaltimot ovat aika hataria varsinkin vuosia kroonista verenpainetta kantavilla.

Jos sulla ei ole verenpaineen tai muutenkaan terveyden kanssa mitään vikana, niin suolaa vaan koneeseen ja kunnolla!

Itse vetelen t-lusikan kärjellisen vuorisuolaa heti aamulla lasillisen vettä kera. Muutenkin tuntuu että kroppa pelaa paljon paremmin kun käyttää vuori tai merisuolaa vähän reilummin. Verenpaineissa tai verikokeissa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, ja vasta viime viikolla katsottiin kaikki työpaikan terveystarkastuksessa.

Kyllähän nuo biohakkeritkin suosittelee suolan käyttämistä. Suolan laatu vaan on erittäin erittäin ratkaisevassa osassa.

Kyllähän nuo biohakkeritkin suosittelee suolan käyttämistä. Suolan laatu vaan on erittäin erittäin ratkaisevassa osassa.
Kiinnostaisi, että millä tavalla se laatu on merkittävässä roolissa? Mitä suolaa mielestäsi kannattaisi syödä ja mitä ei?

Kiinnostaisi, että millä tavalla se laatu on merkittävässä roolissa? Mitä suolaa mielestäsi kannattaisi syödä ja mitä ei?

No pakko kai se on jaksaa..

Lyhyesti sanottuna ei millään tavalla!
Se on natriumia ja klooria. Luonnosta napattua suurimmaksi osaksi.

Joku muiden mineraalejen parin % läsnäolo on yks kärpäsen paska! Paremmin kaliumit saa perunasta kun suolasta.

Toinen poinnti on sitten ehkä valkaisu. Joku pelkää kun suola pestään nätin näköiseksi. Jos tätä pelkäät niin osta vaikka kelttiläistä savisuolaa sitten, mutta sitten parasta on palätä kemikaaleja jokapaikassa sitten. Siinävaiheessa kannattaa suola ostaa lasipurkissa, koska muovit sisältää pasketta yms..ehkä jopa paras itse merestä käydä vettä hakemassa ja siitä itse suolat haihduttaa.

No pakko kai se on jaksaa..

Lyhyesti sanottuna ei millään tavalla!
Se on natriumia ja klooria. Luonnosta napattua suurimmaksi osaksi.

Joku muiden mineraalejen parin % läsnäolo on yks kärpäsen paska! Paremmin kaliumit saa perunasta kun suolasta.

Toinen poinnti on sitten ehkä valkaisu. Joku pelkää kun suola pestään nätin näköiseksi. Jos tätä pelkäät niin osta vaikka kelttiläistä savisuolaa sitten, mutta sitten parasta on palätä kemikaaleja jokapaikassa sitten. Siinävaiheessa kannattaa suola ostaa lasipurkissa, koska muovit sisältää pasketta yms..ehkä jopa paras itse merestä käydä vettä hakemassa ja siitä itse suolat haihduttaa.
Tiedän tämän, ja siksi kysyinkin tuota Cronokselta..

Suositut

Back
Ylös Bottom