Liikaa purkkaa->Purukalusto naksuu ja raksuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaki_
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelmana on se, että ala-hampaita tietyllä tavalla liikkuttaessa sisäänpäin jokin siellä naksuu. Tätä on tapahtunut jo mahdollisesti 3-vuotta tai enemmänkin, tarkkaa lukua en muista. Syyksi olen viimeaikoina leimannut purukumin liiallisen käytön. Syön sitä aina. Kotona on perhepussi pöydällä, josta otan aamulla, ruokailujen jälkeen ja illalla. Hammaslääkärille kertomista olen kiitetävän hyvin vältellyt. Hammaslääkäri(reikä) pelkokin löytyy; perun aina koulusta ilmoitetun hammaslääkäriajan ja varaan uuden viikkoa myöhemmin ja pesen hampaat ainakin 3 kertaa päivässä sillä ajanjaksolla :). Reikiä ei ole. Tottakai seuraavaksi täytyisi hammaslääkärille siitä sanoa.

Kohtalontovereita?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Naksuuko sulla hampaat vai leukanivel? Mulla alkoi viime jouluna naksumaan. Sitten kipeytyi purentalihas, eikä pystynyt puremaan kunnolla hetkeen. Nyt ei enää naksu nivel, mutta kipu ja leuan jäykkyys jäi. Narskuttelen yöllä hampaita ja pitäisi saada sellainen purentakisko, että leuka rentoutuisi yöllä. Loppuisi kipu sillä. Näin mulla, en tiedä onko sulla sama homma. Hammaslääkäriin mars.

Leukanivel naksuu. Mulla ei kipua, pelkkää narskunaa.
41shots sanoi:
Hammaslääkärille mars
mut sitte se huomaa kuitenkin mulla reijän ja drill kehiin :itku:
Tuo on minulla oikeasti suuri pelko.

jaki_ sanoi:
Leukanivel naksuu. Mulla ei kipua, pelkkää narskunaa.

mut sitte se huomaa kuitenkin mulla reijän ja drill kehiin :itku:

Noin nuorella iällä tuo pelko on vielä helposti kitkettävissä. Sitä paitsi ei se nyt kipeää käy ja jos ei puudu tarpeeksi ni sanot heti ni ne lykkää ainetta lisää. Tosin huonona puolena päänsärky.

Purkkaa pureskellaan ku hullu, mutta leuat on hyvässä kunnossa. Leukalihakset vaan kasvaa ;)

hehehee kasvaako leukalihakset tosiaan purkkaa jauhamalla? jos toi toimii niin täytyy alkaa harrastaan aktiivisesti, kun on niin onnettomat kasvonpiirteet :D

Onhan se vähän nihkeää kuunnella sitä poran ääntä, JOS sulla nyt mitään reikää yleensä edes on. Sitä puudutusainetta saa lisää heti kun vaan sanoo, että nyt sattuu. Mulle laitettiin muutama viikko sitten kuusi puudutuspiikkiä suuhun, kun otettiin viisaudenhampaita pois. Mulle ei ainakaan päänsärkyä tullut. Kai se on yksilöllistä.

Se nivelen naksuminen on kuulemma ihan normaalia. Siellä vaan tapahtuu jotain mitä en nyt just muista, mutta ei se mitään vaarallista ole. Nyt vaan rohkeasti näyttämään sitä hammaslääkärille.

EDIT: typoja

41shots sanoi:
Narskuttelen yöllä hampaita ja pitäisi saada sellainen purentakisko, että leuka rentoutuisi yöllä. Loppuisi kipu sillä. Näin mulla, en tiedä onko sulla sama homma. Hammaslääkäriin mars.

Mitä nuorempana hankkii purentakiskon niin sitä parempi. Jos on taipumusta hampaiden narskutteluun yöllä niin siihen ei auta muu kuin kisko. Sata euroa uudesta purentakiskosta kerran viidessä vuodessa on pieni hinta siihen verrattuna mitä tuhoa hammaseroosio aiheuttaa suussa. Itse olen sen verran kova narskuttelemaan unissani että kisko menee vaihtoon viiden vuoden välein.

Purentakisko on muuten pidettävä puhtaana aivan samalla tavalla kuin hampaat. Hammastahnalla pesemistä ei kuitenkaan suositella koska se ei sovellu kiskon pintamateriaalin puhdistamiseen. Harjatkaa kisko kylmällä vedellä ennen suuhun laittamista niin se on riittävän puhdas.

protsku sanoi:
Purentakisko on muuten pidettävä puhtaana aivan samalla tavalla kuin hampaat. Hammastahnalla pesemistä ei kuitenkaan suositella koska se ei sovellu kiskon pintamateriaalin puhdistamiseen. Harjatkaa kisko kylmällä vedellä ennen suuhun laittamista niin se on riittävän puhdas.

Saisko please :kuvia: siitä hässäkästä? Mä kans ilmeisesti tarvisin kyseisen kiskon, sillä jatkuvasti on niskat ja leuat jumissa öisen pureskelun takia. Joku sanoi, että nyrkkelijöiden hammassuojat ajais saman asian eli siksikin nuita kuvia kaipailen.

Mun vasen leukanivel naksahtaa aina, jos liikutan alaleukaa eteen- tai sivullepäin. Tai jos aukaisen suun liian auki, en saa sitä suoraan kiinni, vaan leuka tekee matkalla väkisin sivuttaisliikeen. Hammaslääkäri ei ole koskaan sanonut tosta mitään, vaikka suuta muuten on tutkittu perusteellisesti.

selene sanoi:
Mun vasen leukanivel naksahtaa aina, jos liikutan alaleukaa eteen- tai sivullepäin. Tai jos aukaisen suun liian auki, en saa sitä suoraan kiinni, vaan leuka tekee matkalla väkisin sivuttaisliikeen. Hammaslääkäri ei ole koskaan sanonut tosta mitään, vaikka suuta muuten on tutkittu perusteellisesti.

Mulla on täysin sama, eli jos liikutan alaleukaa eteenpäin ni vasen leukanivel naksahtaa.

jaki_ sanoi:
Leukanivel naksuu. Mulla ei kipua, pelkkää narskunaa. mut sitte se huomaa kuitenkin mulla reijän ja drill kehiin :itku:

Hammaslääkäripelko ei nykypäivänä ole mikään ihmeellinen asia. Siitä puhutaan koulutusvaiheessa jo ensimmäisistä prekliinisistä kursseista lähtien ja muutenkin pelkopotilaat opetetaan kohtaamaan omana potilasryhmänään, joka vaatii erityistä huomiota.

Eli kun sulla selvästi on hammaslääkäripelko, niin ei kuitenkaan kannata jättää niitä hampaita hoitamatta vaan tilata reilusti se aika ja ennen muuta KERTOA HAMMASLÄÄKÄRILLE että sinä pelkäät. Tämä pitää kertoa heti ajanvaraustilanteessa, jotta lääkäri tietää millainen potilas on tulossa.

Suurin osa hammaslääkäreistä osaa hoitaa pelkopotilaan asiaankuuluvalla hellyydellä ja huolellisuudella. Ja jos keskustelu ja hellyys ei riitä, niin aina voidaan ottaa käyttöön ennaltaehkäisevä lääkitys, ilokaasu tai jopa nukutus.

Naksuminen voi tosiaan johtua leukanivelen kulumisesta. Nivelethän kuluvat käytössä, mutta ei sitä purkan syöntiä silti kannata lopettaa. Hyödyt ovat kuitenki suuremmat ku haitat. Mutta jos kiputiloja alkaa esiintymään, niin ei muuta ku hamppilääkärille ja kenties purentakiskoa kehiin.

Joku tosiaan heitti, että purentakiskona vois käyttää hammassuojia. Ite en kuitenkaan tätä suosittelis, sillä voidaanko tuollaisten yleiskaupallisten tuotteiden avulla taata, että purenta korjaantuu oikeaan suuntaan?

No omat tietoni ovat kuitenkin vielä hammashoidon saralta vajaat, joten eiköhän nämä asiat kannata kokonaisuudessaan selvittää valmiin hammaslääkärin avulla.

Eikä sitten tiputeta kesän aikana penkatessa sitä tankoa leegoille, että pysyy hymy tuollasena -> :D

Aleski sanoi:
Eikä sitten tiputeta kesän aikana penkatessa sitä tankoa leegoille, että pysyy hymy tuollasena -> :D

Nyt mulla tuli sitten penkkipelko :rolleyes: Tuota, menee vähän OT mutta antaako hammaslääkäri aina ilokaasua pyydettäessä? Tuntuu että joittenkin tarinoitten mukaan sitä on oikeen pyytämättä annettu, mutta omissa kokemuksissa ei ole kertaakaan edes tullut puheeksi.

Lhw sanoi:
Tuota, menee vähän OT mutta antaako hammaslääkäri aina ilokaasua pyydettäessä? Tuntuu että joittenkin tarinoitten mukaan sitä on oikeen pyytämättä annettu, mutta omissa kokemuksissa ei ole kertaakaan edes tullut puheeksi.

Tietenki se on aina hammaslääkärin oman harkinnan takana, että millä tavalla potilas hoidetaan. Vaatiihan tuo ilokaasun käyttö aina vähän erityisvalmisteluja. Kunnallisella tuo ilokaasun käyttö on tietenki rajoittuneempaa kuin yksityisillä, joissa ainakin yleensä saa sellaista hoitoa ku haluaa. Totta kai se sitten maksaaki.

Aika hurjalta tuo kuulostaa, että ilokaasua annettais kysymättä.

Uusimmassa hammaslääkärilehdessä oli yks tapausselostus hammaslääkäripelosta kärsivän potilaan hoidosta ja mulla nousi siitä jutusta semmonen huomion arvoinen seikka mieleen. Ko. potilas ei ollut ollut tyytyväinen saamaansa hoitoon ja väitti, että lääkäri ei ollut huomioinut hänen tarpeitaan. Asia oli kuitenkin selvitetty ja kävi ilmi, että hoito oli suoritettu lääkärin ja potilaan välisen yhteisymmärryksen vallitessa. Potilas oli siis hoidon aikana ollut sitä mieltä, että hoitoa jatketaan ja oli suostunut lääkärin esittämiin toimenpiteisiin. Hoidon jälkeen asia oli sitten muuttunut ihan päälaelleen.

Tuosta tuli semmonen kysymys mieleen hammaslääkäripelosta kärsiville, että peittävätkö/häpeävätkö he sitä niin paljon tullessaan hoitoon että myöntyvät lääkäriin esittämiin hoitoihin uskaltamatta sanoa, että nyt tuntuu todella pahalta?

Aleski sanoi:
Tuosta tuli semmonen kysymys mieleen hammaslääkäripelosta kärsiville, että peittävätkö/häpeävätkö he sitä niin paljon tullessaan hoitoon että myöntyvät lääkäriin esittämiin hoitoihin uskaltamatta sanoa, että nyt tuntuu todella pahalta?

No mulla nyt ei mikään hirveä hammaslääkäripelko ole (paitsi jännittää iha hirveesti aina että mitä se tekee mulle). Olin varmaan joku 16-17v ku joutu lääkärissä vähän useemman kerran käymään paikattavana, pari reikää ja myöhemmin muutama lohjennut hammas. Sattuhan se melko paljon, varsinkin ne puudutuspiikit ja poraaminen jonkun verran ja kauhee olo oli kokoajan mutta sillä mentaliteetilla sinne menin että hoidetaan alta pois, sattu vaikka kuinka paljon. Aina kun lekuri kysy että sattuuko tai että kestätkö niin sitä sano vaan pokkana et ei satu yhtää, että kai sitä sen sorttista reaktiota saattaa ihmisistä löytyä.

Sama juttu oli kun puhkastiin ja tyhjennettiin kurkkupaise, en itkenyt mutta silmät vuoti ku viimestä päivää(hehe, kuulostaa selittelyltä, mutta ne kelle käynyt näin tietää sen), rystyset valkosina puristin penkin kahvoja mutta tollaset asiat pitää vaa hoitaa.

Mut ettei menis iha offtopiciks niin mutsilla oli sama juttu nuorena, jotenki löysät leukanivelet tms ja jossain vaiheessa sen leuka loksahti auki sillai ettei saanu sitä enää kiinni. Sit sil vissii lekuril korjattii purenta jotenki hampaitten kautta tms. Tää ongelma liittyy muistaakseni suvussa kulkevaan taipumukseen nivelrikkoihin.

Katsokaas kun minun pelkoni on enemmänkin henkisellä tasolla. Pelkään sitä että minulla olisi reikiä-en sitä mitä siitä seuraa, eli porausta- ja reikien huomaamiseen täytyy käydä hammaslääkärissä-> pelkään mennä sinne, koska siellä voidaan huomata reikä. Koittakaa ymmärtää
------------------------------------
Miten tuo yöllinen naksuttelu? Onko se teillä vain yöllä? Minulla ei ole yöllä mitään ongelmaa.

jaki_ sanoi:
Katsokaas kun minun pelkoni on enemmänkin henkisellä tasolla. Pelkään sitä että minulla olisi reikiä-en sitä mitä siitä seuraa, eli porausta- ja reikien huomaamiseen täytyy käydä hammaslääkärissä-> pelkään mennä sinne, koska siellä voidaan huomata reikä. Koittakaa ymmärtää

Pystytkö sanomaan, että mikä siinä reiän huomaamisessa pelottaa kun et noita toimenpiteitäkään pelkää? Onko se esim. häpeäntunnetta siitä, että nyt on tullu huonosti hoidettua hampaita ja lääkäri saattaa moittia siitä vai mitä? Kuitenki edellisistä postauksista huomaa, että sie pidät huolta purukalustostasi.

jaki_ sanoi:
Miten tuo yöllinen naksuttelu? Onko se teillä vain yöllä? Minulla ei ole yöllä mitään ongelmaa.

Mä ainakin puren hampaita yhteen yöllä tietämättäni niin että rutina käy. Sitten päivällä on purentalihas väsynyt ja joskus kipeä. Päivällä mä sen naksumisen ja lonksumisen huomasin. Eli tavallaan eri asia, jotka kuulemma liittyy kuitenkin toisiinsa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom