jaki_ sanoi:
Leukanivel naksuu. Mulla ei kipua, pelkkää narskunaa. mut sitte se huomaa kuitenkin mulla reijän ja drill kehiin :itku:
Tuo on minulla oikeasti suuri pelko.
Hammaslääkäripelko ei nykypäivänä ole mikään ihmeellinen asia. Siitä puhutaan koulutusvaiheessa jo ensimmäisistä prekliinisistä kursseista lähtien ja muutenkin pelkopotilaat opetetaan kohtaamaan omana potilasryhmänään, joka vaatii erityistä huomiota.
Eli kun sulla selvästi on hammaslääkäripelko, niin ei kuitenkaan kannata jättää niitä hampaita hoitamatta vaan tilata reilusti se aika ja ennen muuta KERTOA HAMMASLÄÄKÄRILLE että sinä pelkäät. Tämä pitää kertoa heti ajanvaraustilanteessa, jotta lääkäri tietää millainen potilas on tulossa.
Suurin osa hammaslääkäreistä osaa hoitaa pelkopotilaan asiaankuuluvalla hellyydellä ja huolellisuudella. Ja jos keskustelu ja hellyys ei riitä, niin aina voidaan ottaa käyttöön ennaltaehkäisevä lääkitys, ilokaasu tai jopa nukutus.
Naksuminen voi tosiaan johtua leukanivelen kulumisesta. Nivelethän kuluvat käytössä, mutta ei sitä purkan syöntiä silti kannata lopettaa. Hyödyt ovat kuitenki suuremmat ku haitat. Mutta jos kiputiloja alkaa esiintymään, niin ei muuta ku hamppilääkärille ja kenties purentakiskoa kehiin.
Joku tosiaan heitti, että purentakiskona vois käyttää hammassuojia. Ite en kuitenkaan tätä suosittelis, sillä voidaanko tuollaisten yleiskaupallisten tuotteiden avulla taata, että purenta korjaantuu oikeaan suuntaan?
No omat tietoni ovat kuitenkin vielä hammashoidon saralta vajaat, joten eiköhän nämä asiat kannata kokonaisuudessaan selvittää valmiin hammaslääkärin avulla.
Eikä sitten tiputeta kesän aikana penkatessa sitä tankoa leegoille, että pysyy hymy tuollasena -> :D