Liikaa kofea/tauriinia?

Ikä
45
Heräsin yöllä pari kertaa päänsärkyyn, aamulla otin vielä clotamin kun jumi päätä vähän..

Pari viikkoa on ollut yöunet vain 6-7h, joten treeniä varten otin 12.00 aikaan 200mg kofeiinia ja n 10gr tauriinia, ja lisää klo14.30 100mg kofeiinia ja 5-10mg tauriinia...

noin 15.00 alkoi hikoiluttaa ja pulssi rupesi tuntumaan "korvissa" ja kun menin 15.30 puntille ja aloitin alataljan, iski raju pistävä päänsärky, lievä heikotus ja oksettava olo. Tätä olotilaa kesti noin 30min putkeen...

En ole ikinä juonut kahvia, touko-kesäkuussa aloitin ottamaan satunnaisesti treenibuusteriksi 200mg kofeiina ja 10mg tauriinia, noin 1krt viikossa jos treenipäivinä väsyttin... Olisiko noin pieni lisä voinut vaikuttaa radikaalisti, vai olisiko syynä ollut vain yön päänsärky joka laukesi sitten nopeasti pienestä rasituksesta..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kofeiinia ei tuossa mitään älytöntä määrää tule, itekin olen aika "herkkä" reagoimaan siihen kun en kahvia käytä. Otan yleensä 200 mg kofeiinia ja joskus ottanut 300-300mg, mutta tuosta suuremmasta määrästä en mitään hyötyä ole huomannut.

Mutta tuo tauriinin määrä kuulostaa aika kovalta, itse en ole yli 10 g annoksia kokeillut, mutta voisin kuvitella, että jotain outoa oiretta tulisi jos vetäsin 20 g tauriinia ja 300 mg kofua päivässä. Eli kokeile silleen, että otat max 10 g tota tauriinia päivässä.

Timba79 sanoi:
Kofeiinia ei tuossa mitään älytöntä määrää tule, itekin olen aika "herkkä" reagoimaan siihen kun en kahvia käytä. Otan yleensä 200 mg kofeiinia ja joskus ottanut 300-300mg, mutta tuosta suuremmasta määrästä en mitään hyötyä ole huomannut.

Mutta tuo tauriinin määrä kuulostaa aika kovalta, itse en ole yli 10 g annoksia kokeillut, mutta voisin kuvitella, että jotain outoa oiretta tulisi jos vetäsin 20 g tauriinia ja 300 mg kofua päivässä. Eli kokeile silleen, että otat max 10 g tota tauriinia päivässä.

Joo, luulen että se hikoilu ja sykkeen nous johtui tuosta tauriinista, kyllä se sellaisen potkun antoi. Mutta näemmä tuo päänsärky ei asiaan liittynyt mitenkään, nyt meinaan alkoi sama paha olo, lievä päänsärky, ja kaskas, niskojen jumitus.. Nähtävästi niskat niin lukossa, sillä ymmärtäisin sen yöllisen päänsäryn, harvoin sitä univelka nukkuessa päätä rupee jumiin..

Sorry turhasta topicista, jos parhaaksi näette niin tän voi heivata bittiavaruuteen..

Minua kiinnostaa tuo tauriinin annostelu. Olen vasta vähän aikaa käyttänyt sitä ja annokset ovat olleet 5-10g, viimeksi ennätyspäivänä otin 15g. Mitään haittavaikutuksia ei ole tullut, joten mietin kuinka suuren määrän tauriinia voisi ottaa ennen treeniä. Ensi kerralla kokeilen 20g ja 30min ennen treeniä otettuna, toivottavasti ei ole vaarallista.

Mikä on porukan suurin määrä kerralla otettuna ja mitkä oli vaikutukset?

Wondadog sanoi:
Joo, luulen että se hikoilu ja sykkeen nous johtui tuosta tauriinista, kyllä se sellaisen potkun antoi. Mutta näemmä tuo päänsärky ei asiaan liittynyt mitenkään, nyt meinaan alkoi sama paha olo, lievä päänsärky, ja kaskas, niskojen jumitus.. Nähtävästi niskat niin lukossa, sillä ymmärtäisin sen yöllisen päänsäryn, harvoin sitä univelka nukkuessa päätä rupee jumiin..

Sorry turhasta topicista, jos parhaaksi näette niin tän voi heivata bittiavaruuteen..

Mulla on parhaillaankin niskan jumituksesta johtuvaan päänsärkyä. Särkee tuosta oikean ohimon kohdalta. Vittumaista kun se alkaa välissä kesken kovan sarjan. Ja eipä paljon hierojasta hyötyä ole, nuo tulee ja menee mulla.

Itse en juo kahvia lainkaan. Ja otan yleensä buusteriksi treeneihin 200mg kofeiinia ja sillon tällön tostakin määrästä tulee mulle treenin loppuvaiheessa
oksettava olo ja huimaus & päänsärky. Eli kyllä mulle ainekin noinkin pieni määrä kofeiinia saattaa aiheuttaa :urjo: olon. Olen melkeen varma että ton aiheuttaa itelleni ainekin kofeiini, koska en sitä ole käyttänyt kun noin 4kk ja ennen käytön aloittamista ei ollut tollasia olotiloja ikänä treenin takia. Korostan kuitenkin vielä että kyseinen pahaolo tulee tod. harvoin joten en kofeiinista heti ainekaan luovu.

Jos vaan on taipumusta migreeniin ja on hieman kofu herkkä ihminen niin sitten voi saada noita pirullisia päänsärkyä/pahoinvointi/heikotus tiloja siinä vaiheessa kun alkaa kofun vaikutus olla ohitse. Itse olen kanssa ottanut kofua/mahuang/Sida cordifolia komboja joskus väsymykseen ja sitten menee treeni hyvin, mutta joku 4-8 tuntia siitä on monesti pamahtanut sellainen äkkillinen migreeni kohtaus joka menee parissa tunnissa ohitse.

Olisko mahdollista että nestehukka vaan iski? Oireet sopii ainakin niihin joita itsellä tulee jos pääsee kuivahtamaan.

Dreamer, kertomasi ei kuulosta kovinkaan mielekkäältä. Harvoin kyetään arvioimaan yksittäisen supplementin vaikutusta terveydentilaan kotikonstein,
mahdolliset haittavaikutuksetkin kun lienevät lähinnä "korroosionomaisia",
joita ei tuolla tavoin mitenkään voida eksaktisti paikantaa/todeta.

Tauriinin mega-annostelulle ei löydy minkään valtakunnan perusteluita. OK,
jos selaat sitä ainakin vielä suhteellisen pienimuotoista tutkimusta, jota
tauriinin ja harjoittelun ympärille nivoutuu, huomaat, ettei suurten
annosten haittavaikutuksille löydy myöskään tukea. Kannattaa kuitenkin
muistaa, että kymmenien grammojen jatkuvia, pitäaikaisia annostuksia ei
ole minkäänlaisessa tutkimusasetelmassa testattu. Yksinkertaistettuna,
tauriinin ”tarpeettoman” lisäkäytön aiheuttamista haitoista ei ole tietoa.
Tauriini poikkeaa monesta ”perinteisestä” aminohaposta sen moninaisten
fysiologisten funktioiden osalta: sydämen toiminta,
keskushermostovaikutukset, aivojen välittäjäaine, vain muutamia
mainitakseni.

Tutkimusasetelmissa tauriinin tyypilliset annokset ovat
olleet luokkaa satoja milligrammoja-muutamia grammoja(yleensä n.500mg-
3000mg/vrk) ja ne vähäiset lupaavia näyttöjä antaneet tutkimukset on
toteutettu jotakuinkin näillä annostuksilla. Tauriinin mahdollisten,
erilaisten ”täsmävaikutusten”(?) vuoksi annostuksesta on vaikea sanoa
mitään kovin yleispätevää edellisten annosmäärien lisäksi. Voimme kuitenkin
vain arvailla, että esimerkiksi tauriinin mahdollinen suotuisa
antioksidatiivinen vaikutus harjoittelun yhteydessä ei varmastikaan noudata
annostuksen suhteen linjaa ”mitä enempi, sen parempi”, joten mega-
annostusten mielekkyytä voisi vielä harkita.. :)

Voi myös miettiä, että vaikka tuo tauriinin(vielä?) varsin kyseenalainen
vaikutus suorituskykyyn saisikin tulevaisuudessa vahvistusta, näkyisivät
tuon ”boostaamisen” hyödyt tod.näk. vasta pitkällä aikavälillä, kuten minkä
tahansa ”piristeen” kohdalla, jolloin mega-annosten rasitus saattaisi jo
nousta suureksi :spekuleissön: .

Tarkoitus ei kuitenkaan ollut paasata/jeesustella, etenkin kun
kehonrakennus perustuu paljolti eksperimentaaliseen kokeiluun. Edelleen
olen kuitenkin olen sitä mieltä, että kehonrakennustavoitteet voidaan
helposti yhdistää terveysajatteluun&henkilökohtaiseen turvallisuuteen. :)

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, on tuossa heitetty yllä jo hyviä
arvailuja kehiin. Sille tasolle ne jäänevät, kun näin netin välityksellä on
melko mahdotonta arvioida tilannettasi. Mainitset kuitenkin, ettet ole
kahvia juurikaan aiemmin juonut ja se tietysti sieltä pistää ensimmäisenä
silmään. Toleranssi/sietokyky kofeiiniin kehittyy asteittain, joten vaikka
annosmääräsi ovatkin suhteellisen pieniä, voi ongelma ratketa
kofeiiniannosten suhteen porrastetusti edeten, aloittaen hyvin pienistä
kerta-annoksista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom