Liika aerobinen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lynski
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
36
Tervehdys.

En sattunut searchilla löytämään tästä asiasta tietoa, joten ajattelin kysäistä.

Asiaan. Eli... Käyn jokatoinen päivä salilla ja jokatoinen aamulenkillä. Nyt kun on kesä ja aikaa on paljolti ja intoa myös, niin huvittaisi käydä vetämässä tuo aamuaerobinen joka aamu. Olen vaan kuullut, että tuo laskee kuulemma testotasoja liialti. Totta?
Pisti sitten mietityttään - Tässä kun dietillä olen ja rasvanpoltto on prioriteetti numero 1, ei niinkään lihaskasvu. Niin oiskohan mitään haittaa tuosta jokapäiväisestä aamulenkistä? Haluasin mahd. paljon säilyttää tuota vähäistä lihaa, jota on kertynyt. Tarkoitus olisi kummiskin sitten joskus viikonvälein vetää yksi päivä totaalilepoa.

ps. mahdolliset typot ja muut häröilyt sitten menee väsymyksen piikkin. ;)

Kiitokset vastauksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lynski sanoi:
Tervehdys.

En sattunut searchilla löytämään tästä asiasta tietoa, joten ajattelin kysäistä.

Asiaan. Eli... Käyn jokatoinen päivä salilla ja jokatoinen aamulenkillä. Nyt kun on kesä ja aikaa on paljolti ja intoa myös, niin huvittaisi käydä vetämässä tuo aamuaerobinen joka aamu. Olen vaan kuullut, että tuo laskee kuulemma testotasoja liialti. Totta?
Pisti sitten mietityttään - Tässä kun dietillä olen ja rasvanpoltto on prioriteetti numero 1, ei niinkään lihaskasvu. Niin oiskohan mitään haittaa tuosta jokapäiväisestä aamulenkistä? Haluasin mahd. paljon säilyttää tuota vähäistä lihaa, jota on kertynyt. Tarkoitus olisi kummiskin sitten joskus viikonvälein vetää yksi päivä totaalilepoa.

ps. mahdolliset typot ja muut häröilyt sitten menee väsymyksen piikkin. ;)

Kiitokset vastauksista.

Laita ohjelmasi kehiin, niin näkee siitä kokonais määrän

Tyyliin

ma lenkki 30 min
ti jalka puntti... ja niin edelleen

Kuulostaa kyllä ensi kuulemalta hurjalta tuo määrä, mutta kerro tarkemmin nykynen ohjelmasi, niin katellaan tarkemmin.

Pertti 123 sanoi:
Laita ohjelmasi kehiin, niin näkee siitä kokonais määrän

Tyyliin

ma lenkki 30 min
ti jalka puntti... ja niin edelleen

Kuulostaa kyllä ensi kuulemalta hurjalta tuo määrä, mutta kerro tarkemmin nykynen ohjelmasi, niin katellaan tarkemmin.

No tarkemmin en oikein osaa. Ajatellaan seuraavasti. Sillähän ei nyt ole tässä väliä, että onko kyseessä jalkatreeni vaiko selkä. Paitsi, että joskus jalkatreenin jälkeisenä päivänä voi olla joskus jalat aika tukossa, joten silloin ei juosta. :)

ma, aamulenkki 45min
ti, puntti + 30min kuntopyörää
ke, aamulenkki 45min
to, puntti + 30min kuntopyörää
pe, aamulenkki 45min
la, puntti + 30min kuntopyörää
su, aamulenkki 45min
ma, puntti + 30min kuntopyörää

Eli lepopäivinä käyn tuon aamulenkin, mutta ajattelin lisätä sen vielä punttipäiviksikin. Oisko mitään järkeä? Aikaa riittää ja samoin puhtia. Kumma kyllä, että syön vähemmän, kun normaalina arkena. Mistään nälästä en silti tässä ole kärsinyt, vaikka dietillä olen. Pitäisi vaan aina viikonvälein vaikka päivän totaalilepoa. Tai jos tuntuu, ettei jaksa lähtä hölkkäileen, niin ei mene.

Kyselin just tuolla Punttimimmien puolella ihmisten palautumisesta. Itse en mitenkään kestäisi tollasta tahtia - en vaikka se yksi lepopäivä viikossa olisikin. Mutta ehkä sä olet vielä niin nuori ja vireä, että jaksat? ;) Mulle kolme punttia viikossa alkaa olla siinä maksimin rajoilla ja tuntuu vaativan kaksikin lepopäivää. Ainakin aerobinen todella kärsii edellispäivän kunnollisesta treenistä. Jos tarkoitus on lähinnä polttaa rasvaa, etkö voi vaan korvata yhtä punttitreeniä aerobisella? Sitä paljonpuhuttua vaihtelua (peruskestävyys/maksimi) ei tossa sun ohjelmassa näy ollenkaan. Välillä voisi olla tunninkin lenkkejä ja välillä puolen tunnin - eri intensiteetillä tietysti.

Ja nälättömyyteen vielä: musta paljo aerobinen jostain syystä vähentää nälkää. Se voi olla kuitenkin ongelma, jos ei laske kaloreita tarkalleen, sillä vaikka elimistö ei ilmoita nälästä, kroppa kuitenkin sitä energiaa tarttee. Tolla tahdilla ja vähillä syömisillä saa taatusti itsensä ylikuntoon. Mutta itse sä parhaiten pystyt sanomaan, mitä jaksat ja mitä et.

T. :wanha:

Itse tein vastaavaa ohjelmaa ja miinuskaloreilla, nyt taas 6kk jälkeen ei tule uni ja päässä hassu kevyt olo, eli oletettavasti ylikunto :( Pitänee ottaa yksi lepopäivä lisää ohjelmaan ja ottaa tovi rennommin.

Treenaan salilla kuusi kertaa viikossa ja aerobisia harjoitteita on saman verran. Ei ole ollut ongelmia. Syökää ihmiset enemmän niin jaksatte vääntää! :)

Mä kyllä melkeen sanoisin, että tossa on vähän liikkaa.

Tää näyttäs vähän terveemmältä:

ma, aamulenkki 45min
ke, aamulenkki 45min
to, puntti (yläkeholle, jalat jätä rauhaan kokonaan)
pe, aamulenkki 45min
su, Lepo
ma, puntti + 30min kuntopyörää

Tossa sulla oli vielä sunnuntain jälkeen maanantaina reeni, joka on erilainen kuin ekana maanantaina. Mietin vaan, että miksi. Onko puntti kierto noin pitkä???

Tossa ehdotelma (kovalta toi näyttää vieläkin) (erona ylempään vaan, että 7 päivän kierto):

ma, aamulenkki 45min
ke, aamulenkki 45min
to, puntti (yläkeholle, jalat jätä rauhaan kokonaan)
pe, aamulenkki 45min
su, Lepo

Tostakin vois vielä jättää yhden airobisen pois (mä jättäsin kaksi). Mutta jos tykkäät ja ei tunnu pahalta, niin voihan sitä kokeilla.

Sakaelin postaus ei kerro mitään, koska siinä ei kerrota, millasia puntti ja airobisia treenejä hän tekee, tai kuinka kovaa ym.

Pertti on oikeassa. Pitäisi tietää treenin intensiteetti. Jos löysään jolkottelee, niin saleen pystyy juoksee 7 kertaa viikossa 45 minsaa. Samahan se pätee punttiinkin; kyllä siellä voi treenailla niin, että lihakset ei niin kovin kipeäksi tule. Montas "treeniä" viikossa muuten tekee sukeltaja-/laskuvarjojoukot?

Yleisurheilija voi sanoa harjoittelevansa 15 kertaa viikossa, mutta voi olla että "vain" 9 harjoitusta on ns. kovia. Loput voivat olla palauttavia, tai esim keskivartalon lihaskuntoon liittyviä, joten niiden kokonaisrasitus elimistölle on pieni tai olematon.

Toki ne kaikki 15 on kunnon reenejä, ja ne laskettakoon sellaisiksi, mutta niissä on suuria eroja rasituksen kannalta.

Lynskinkin tapauksessa airobisten ja punttien kovuus ratkaisee sen, että onnistuuko toi ohjelma vai ei.

Pertti 123 sanoi:
Lynskinkin tapauksessa airobisten ja punttien kovuus ratkaisee sen, että onnistuuko toi ohjelma vai ei.
Kiitokset vastauksista. Pertille sen verran. Aamulenkit on yleensä sellaisia, että juoksen/hölkkään sellasen 7km siihen 45min. Eli ei mitään kovaa juoksua.
Reenit vedän yleensä kovaa. Varsinkin dietillä ollessa, ettei vähäsetki lihat katoa :)

Munkin mielestä kannattais ainakin 1 lepo päivä pitää. Jalkapäivinä ei välttämättä tartte olla aamulenkkiä tekemässä, mut muuten kyllä jos vaan jaksaa. Muistaa vaan venytellä lenkkien jälkeen niin palautuu nopeemmin.

Pertti 123 sanoi:
Sakaelin postaus ei kerro mitään, koska siinä ei kerrota, millasia puntti ja airobisia treenejä hän tekee, tai kuinka kovaa ym.

Aerobiset treenit mulla on melko löysiä, täytyy myöntää. Aamuisin 45-60 min kävelyä noin 6 km/h. Punttitreenit sitä vastoin on täysillä vedettyjä, lukuun ottamatta kevyitä viikkoja. Mikäli aerobiset harjoitteet olisivat kovempia, niin varmasti olisi liian raskasta pidemmän päälle.

Airobisista ongelmallisin on juuri hölkkääminen. Jalat ottavat iskuja joka askeleella, joten säären lihakset ja kaikki jalkojen nivelet ovat kovilla. Esim. uinti on paljon kevyempää tuossa suhteessa, ja siitä palautuukin nopeammin, kuin hölkkäämisestä / juoksemisesta.

Nuoret uimarit treenaavat todella paljon, 15 vuotias saattaa reenata 15 kertaa viikossa. Suurin osa reeneistä saattaa olla uimista. Jos vastaavan ikäinen juoksija tekisi saman määrän juoksutreenejä, räjähtäisivät hänen säärensä kuukauden harjoittelun jälkeen (vähän liioiteltuna).

Mä teen treeniä laitteesta riippuen sykkeellä 140-220. Stepperisäs se jostain syystä aina nousee melkein 200:aan. Ja 60 minsan treeniä sit 140-160 sykkeellä. Ei sitä millään jaksa 7/vko, enkä mä laske edes reipasta kävelyä liikunnaksi ollenkaan...

jos haluat laiduttaa niin pitää tehdä pidempiä lenkkejä kuin 45min!!
kävelylenkit alhaisella teholla 1-3h varovasti aloittaen!!

jos haluat laiduttaa niin pitää tehdä pidempiä lenkkejä kuin 45min!!
kävelylenkit alhaisella teholla 1-3h varovasti aloittaen!!

Jos haluaa laihduttaa niin kuluttaa enemmän kaloreita kun ottaa sisään. Katso kalorilaskurista onko 20 minuutin juoksu 10km/h tehokkaampi kuin 45 min kävely. Tosin monet ammattilaiset sanovat että se pulssi kannattaa pitää siinä 112-130 paikkeilla optimaalisen rasvanpolton aikaansaamiseksi.

Jos haluaa laihduttaa niin kuluttaa enemmän kaloreita kun ottaa sisään. Katso kalorilaskurista onko 20 minuutin juoksu 10km/h tehokkaampi kuin 45 min kävely. Tosin monet ammattilaiset sanovat että se pulssi kannattaa pitää siinä 112-130 paikkeilla optimaalisen rasvanpolton aikaansaamiseksi.

Alhaisella sykkeellä treenaminen johtaa prosentuaalisesti suurempaan rasvojen käyttöön energiaksi. Suuremmilla sykkeillä prosentuaalinen rasvojen käyttö laskee, MUTTA kaloreiden kokonaiskulutus samalla kuitenkin nousee aineenvaihdunnankin nopeutumisen myötä, mikä tarkoittaa myös suurempaa rasvanpolttoa. Kannattanee noita syke-alueita vaihdella eri päivinä (monipuolisuus, monipuolisuus..)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom