Liian myöhäistä aloittaa pikajuoksu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mimmi123
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikki kivat lajit ja harrastukset pitäis aloittaa aina kovin nuorena. Täällä kirjoittelee nyt tällainen vanha ämmänkässy, jolla 30 ikävuotta on pian täynnä. Nuorena juoksin koulussakin aina luokkani nopeimpana, 60 m ennätys muistaakseni 7,89 ja nyt noi pikamatkat ovat alkaneet taas himottaa. En niinkään kilpailuja ajattele, vaan omaa itseäni. Olenkohan liian vanha jo, kestääkö kroppa ja mistä kannattaisi aloittaa?

En ole ylipainoinen (melkein päinvastoin) ja mielestäni olen ihan hyvässä kunnossa - mitä nyt kahden pienen muksun äitinä voi olla. Eli en ole mikään supertimmi tehopakkaus. Juoksua en ole harrastanut aikoihin, mutta hölkkäilen kyllä 5-8 km lenkkejä pari kertaa viikossa ja sit kun kerkee, niin oon käyny salilla, tanssimassa ja karatessa (sekin aika uusi harrastus). Eräästä toisesta taistelulajista on 1 dan.

Miten noihin pikamatkoihin pääsisi taas käsiksi? Näin vanhaa raakkia tuskin mikään seura ottaa riesakseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikea kysymys. Netistä löytyy pikajuoksuohjelmia kyllä. Joku valmentaja olisi kiva kun pikajuoksussa on noita tekniikka, liikkuvuus ja muita treenejä jotka ei peruskoulun liikuntatunnilta tuttuja ole. Onneksi netin ihmeellisestä maailmasta löytyy apuja tähänkin, treeniohjelmia ja tekniikkavideoita on tarjolla ja niillä pääsee ainakin alkuun.

http://www.youtube.com/watch?v=3KzjLwOJBD8
http://www.brianmac.co.uk/sprints/tp400.htm

Onneksi nykyään on urheilukisoissa myös seniorisarjat, että kolmikymppisenä ku aloittaa ni voi vaikkapa tähdätä sinne 60v+ sarjaan :D

Tekstisi mukaan olet alle 30vee, joten oman mielipiteeni mukaan ei ole liian myöhäistä pikajuoksua alottaa, varsinkin kun tuota peruskunto ja perus urheilutaustaa tuntuu olevan,vaikkaki äitinä. (:
Tosiaan olen itse 14vee, joten en ole oikein varma kaikista asioista ja uusi täällä, mutta pikajuoksusta kyllä löytyy kokemusta ja tietoa, 4v tätä harrastusta takana. Mutta suosittelisin että oman kaupunkisi seuralta menet rohkeasti kysäsemään olisiko jonkinmoista mahdollisuutta saada valmennusta, vinkkejä tai jopa treeniohjelmaa. Vaikka monesti yleisurheiluseurat painostavat nuorten valmennukseen ja kilpailutoimimiseen, heiltä voi löytyä kiinnostusta vähän erilaiseenkin valmennukseen ! :D

Mutta jollei seura halua, tai et itse uskalla ( vaikka tunnetusti naiset ovat rohkeita tämmöisissä ) niin netistähän näitä perusharjoituksia löytyy vaikka kuinka, JuuTupestakin nopealla etsinnällä löytyy erilaisia juoksuharjoituksia ja kimmoisuusharjoituksia ! Ja vielä lisäyksenä tuohon kestääkö kroppasi, niin tietysti ensimmäiset kerrat silleen mitä kroppa sanoo, ja jos kroppa kestää niin kovempaa mutta varoen jos yhtään epäilyttää.

harvalta 14 vuotiaalta tulee noin hyviä neuvoja.:)
Hahah,ei ollut accoa ennen kuin huomasin tämän kysymyksen ja olihan se pakko sitten tehä, mutta kiitos, ilo kuulla ! :) Ja tosiaan jos on pikajuoksuun / yleisurheiluun liittyviä kysymyksiä niin voi laittaa tulemaan, jos joku sattuu tämän huomaamaan !

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom