Liian lihaksikas? Miten lisätä suorituskykyä keräämättä lihasmassaa

Heippa,

en löytänyt täysin ongelmaani käsittelevää viestiketjua, joten avasin uuden keskustelun. Onko täällä muita naisia, jotka ovat kokeneet salitreenin/voimaharjoittelun aikaansaamat muutokset kehossa negatiivisiksi? Itse siis olen harrastanut voimaharjoittelua ja CrossFittiä noin vuoden päivät ja peilikuva on treenin jäljiltä kaikkea muuta kuin silmää miellyttävä. Nämä ovat tietysti makuasioita ja muilla naisilla lihakset näyttävätkin mielestäni ihan hyviltä. Omalla kohdallani leveä selkä, leveät hartiat ja erottuvat olkapäät synnyttävät lähinnä suurta itseinhoa ja kuvotusta.

Olen siis miettinyt, miten voin jatkaa treeniä samalla kehittyen esimerkiksi voimanostossa ja painonnostossa kuitenkaan keräämättä enempää lihasmassaa? Ongelmani kuulostaa varmaan monesta naurettavalta, koska lihaksikkuus on nyt niin in. Silti naisilla ulkonäköideaali on jopa lihaksikkaana melko siro ja naisellinen. Itse en jaksa hakea naisellisuutta esimerkiksi Tallinnasta silikonien muodossa, joten mietin, että onko yläkroppaa kiinteyttäviä treenivinkkejä tai treeniohjelmia, jotka auttavat juurikin voiman tuotannon lisäämisessä lihasmassaa nostamatta. Mainittakoon, että en ole vielä edes erityisen vahva (tai ainakaan niin vahva, kuin ulkonäköni antaa olettaa). Lihakset (ja valitettavasti myös läski) tarttuvat kroppaani huomattavan kivuttomasti. Rakastan voimaharjoittelua, mutta inhoan nykyistä peilikuvaani.

Kohtalotovereita?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voimatreeni kasvattaa aina myös lihasta. Laitapas kuva tänne niin pystyy vähän hahmottamaan tilannetta. Onko kyse lihaserottuvuudesta vai esim. siitä että lihaksen päällä on rasvaa, jolloin ilme on sellainen "mörssärimäinen"?

En laita kuvaa, mutta rasvaprosentti on tällä hetkellä noin 18. Pari kuukautta sitten mitattuna 16, mutta nyt kesän jäljiltä saattaa olla korkeampi. Laihduttaminen on käynyt mielessä, mutta tarvetta sille ei varsinaisesti ole. Olen 167cm/63kg. Jotkut punttimimmit tuntuvat olevan kovasta voimatreenistä huolimatta silti ihan siroja, mutta tämä on varmaankin yksilöllistä ja pitkälti kiinni rakenteesta/geeneistä.

Ois kiva jos antaisit treeniohjelman, jolla olet saanut aikaan nämä "liian isot" lihakset, niin voisin kopsata itselle ;) Ymmärrän kyllä ongelmasi, sillä kaikki eivät voi tykätä samanlaisesta kehosta

Pilipali, heh heh. Tulisit vaan surulliseksi, kun näkisit, miten säälittävää leikkimistä esimerkiksi yläkropan treenini ovat olleet. ;) CrossFit lienee suurin syy hartioiden levenemiseen ja olkapäiden+epäkkäiden kasvuun. Siellä tehdään paljon työntöjä ja leukoja, jotka tuovat "mukavasti" yläkroppaan voluumia. Olen painottanut jalka- ja keskivartalotreenejä ns. omassa treeniohjelmassani (eli kun ohjattuja crossfit-tunteja ei lasketa) ja reisissä onkin kiitettävästi lihaa (ja siellä sitä mielestäni saakin olla). Kuitenkin hartiat ja olkapäät ovat jotenkin onnistuneet ottamaan eniten osumaa heikosta tulostasosta huolimatta. Entiset paidat eivät enää istu ja narutopeissa näytän ihan Mentulalta.

Painonnostajilla on imo aika kauniit ja sopusuhtaiset lihakset, ja massaa enempi alakroppapainotteisesti. Mitä jos keskittyisit siihen?

Voimanostossa ja painonnostossa olisi helpoin kehittyä ilman liiallista massaa. Riittävän maksimivoimapainotteista treeniä ja yläosaa kasvattavat apuliikkeet pois, keskittyy ihan perusvalikoimaan. Ne kasvavat tietysti voimanostossa enemmän, jotka tekevät pidempää perusvoimakautta ja välillä lipsahtavat peruskaudella jopa sinne pidempien sarjojen puolelle, mutta se ei ole pakollista. Mutta aika pieni on Raija Jurkkokin.

Crossfit yläkroppavetoisuutensa kera ja 6+ toiston sarjat on sitten puolestaan varmaan sun "vihollisia", eli pois sellainen.

Mä niiiin ymmärrän sun ongelman! Mulla on punttitreenailua takana jo aika monta vuotta, enkä vois kuvitellakaan lopettavani sitä. Oon nyt jo pidemmän aikaa paininu saman ongelman kanssa. Lihasta on jo enemmän kun tarpeeks. En halua enää yhtään paksumpia käsiä, jalkoja tai selkää. Treenaamisessa mulle on kuitenkin se ehkä kaikkein eniten hyvää mieltä tuottava asia se, että huomaa kehittyvänsä. Siis se että jaksaa nostaa rautaa enemmän kun aikasemmin tai tehdä enemmän sarjoja tai toistoja. Eli en siis osaa auttaa sua mitenkään, mutta et ainakaan oo ainut tällasen ongelman kanssa painija :D

Kyllähän nuo hartiat on leventyneet minunkin hitaalla, epäkunnianhimoisella ja lahjattomalla voimapainotteisella rimpuilulla. Vaikka olen lyhyt, niin olen jo yläkropasta leveämpi kuin tiimin laihin pojankoltiainen töissä... Kun päälle kertyi pari vuotta sitten jostain muutama kilo lissää läskiä, niin aika isoksi tunnen oloni välillä. Kokemukseni mukaan vähänkään keskivertoa enemmän lihasta omaava nainen näyttää vaatteet päällä offikunnossa usein tukevalta, etenkin jos ei keskivartalo ole tosi kapea. Olen kuitenkin tehnyt rauhani asian kanssa. Olen paljon mieluummin mallia tankki ja hyvässä kunnossa kuin se entinen laihaläski. Ja hidaskin kehitys salilla on niin palkitsevaa, että jos hartiat on tästä vielä leventyäkseen ja berberi kasvaakseen, niin sitten se vaan on niin. Jaksanpahan ehkä sitten vanhainkodissa kammeta itseni vessanpöntöltä ilman hoitajan apua.

//edit, siis mitään neuvoja minulla ei ole, muuta kuin että sen vähän perusteella mitä tiedän, lihasmassan kehittymistä tässä harrastuksessa ei oikein voi tehokkaasti estää muuten kuin lakkaamalla syömästä ja treenaamasta.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom