Lihasta mahd. vähällä vaivalla

Kiitos taas vastauksista. Luulenpa siis että jää nuo ravinteet hyllylle ainakin näin aluksi.

Totta on, että jalkoihin pyöräiliä haluaa lihasta, mutta myös esim selänkin on hyvä olla kunnossa fillaristilla.

Heti kun kesän alkukiireet on ohi, aloitan niin täyttä päätä treenamisen kun on vaan suotavaa. Aluksihan ei kai kannata mitään överitreeniohjelmaa ruveta vetämään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maito nyt ei varmaan hirveän hyvää tykkää, jos se on treenikassin pohjalla kaksi tuntia ja muutenkin tuskaa vetää lähes litra maitoa treenin jälkeen kuin huomattavasti pienemmän määrän palkkaria. Joku (esim.) raejuusto-vaalealeipä -kombokin tuntuu melko epäkäytännölliselle nakkasta naamaan suoraan salilla, eri asia jos asuu salin 20 metrin päässä salista.

Eikös palkkaria voi vetää nassuun puolenkin tunnin jälkeen treenistä,
Puolessa tunnissa kävelee aika varmasti salilta himaan ja tunkee tavarat mitä tunkee turpaan :D tai veikkaan et aika paljon porukka menee autolla tai jollain muulla vastaavalla jos kestää yli puol tuntia himaan kävely, mua ainakin vituttas törkeesti 1h kävelyä salilta edestakas, takas tullessa vielä hikisenä/suihkustäkäyneenä = palelee..

Fedit, conaa tais sanoa et miksei kadulla kävele podarinörttejä vastaan.. Oikein, mä olen sitä mieltä et lihakset ois aika turhat jos niiden eteen ei tule nähdä vaivaa..:curs:

Luulenpa siis että jää nuo ravinteet hyllylle ainakin näin aluksi.

Totta on, että jalkoihin pyöräiliä haluaa lihasta, mutta myös esim selänkin on hyvä olla kunnossa fillaristilla.

Heti kun kesän alkukiireet on ohi, aloitan niin täyttä päätä treenamisen kun on vaan suotavaa. Aluksihan ei kai kannata mitään överitreeniohjelmaa ruveta vetämään?

Eli, aloita pienillä (todella pienillä painoilla) alkuun, opettelet jonkun kanssa tekniikkaa.. aika hyvin taitaa näkyy tuola tekniikka mestassa miten hommat tehdään, vaikka rupee kyrsii se tekniikan tekeminen niin tee kuitenkin pari viikkoa, sitten vasta rupeet miettimään painopolitiikkaa.
Rikot vaan paikkas jos alat övertreenaa..

E2. kannattaa tottakai muutakin reenata kun jalkoja ja selkää, se on nimittäin aika kurjaa jos on hyvä selkä ja sit ei oo (etukroppa?) mitään tasapainottavaa, suosittelen monipuolista treeniä..

Kiitos taas vastauksista. Luulenpa siis että jää nuo ravinteet hyllylle ainakin näin aluksi.

Hiljaa hyvä tulee tässä harrastuksessa.

Mä sanon vielä tohon saliin,( ei kerenny edittiä) Pidä pitkät tauot kun teet sarjaa, sittenkun rupee painot nousemaan, niin sitä voi mennä muiden körmyjenkaa puhuu paskaa n 10minuutiks. tosin ei nyt kaikissa tarvitse noin pitkiä. muissa se on mulla noi 2-5min mut kyllä mulla on 5-10minuutin tauot on mm. penkissä .
saliin voi käyttää mielummin kerralla 2h kun 1h, se 2h siks että sulla ei ole mitään kiirettä niiden taukojen kanssa. 1h on aika hätänen salilla käynti ( huono homma).
Ja mä esimerkiksi penkin ekalla tauolla mä vedän venyt ja vähän lämmittelen tekemällä ''maailmanpyörä'' liikettä kummallakin kädellä kumpaankin suuntaan.

Nyt sanon Aamen tälle thredille. olen avautunut käsittääkseni tarpeeksi : D
Aamen

Mä sanon vielä tohon saliin,( ei kerenny edittiä) Pidä pitkät tauot kun teet sarjaa, sittenkun rupee painot nousemaan, niin sitä voi mennä muiden körmyjenkaa puhuu paskaa n 10minuutiks. tosin ei nyt kaikissa tarvitse noin pitkiä. muissa se on mulla noi 2-5min mut kyllä mulla on 5-10minuutin tauot on mm. penkissä .
saliin voi käyttää mielummin kerralla 2h kun 1h, se 2h siks että sulla ei ole mitään kiirettä niiden taukojen kanssa. 1h on aika hätänen salilla käynti ( huono homma).
Ja mä esimerkiksi penkin ekalla tauolla mä vedän venyt ja vähän lämmittelen tekemällä ''maailmanpyörä'' liikettä kummallakin kädellä kumpaankin suuntaan.

Aamen

Tässä nähdään hyvä esimerkki tekstistä mitä tulisi suodattaa.

Tässä nähdään hyvä esimerkki tekstistä mitä tulisi suodattaa.
Juurikin näin.. Mites se 2h muka on parempi kuin 1h, jos saan kysyä? Eiköhän kaikista optimaalisin treenipituus ole kuitenkin se jossa katabolisessa tilassa vietetty aika saadaan minimoitua? :jahas:

Jepjep. Mulla menee salilla aika tarkkaan puoli tuntia ja ihan kunnon treenin (2-jakoinen lyhyillä palautuksilla jne) saan tehtyä. Täsmäisku. Kaksi tuntia jos siellä keekoilee niin voi morjens.

Tää on aika hyvä ohjelma:
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Keskittyy perusvoimaan tankopainolla perusliikkeiden (mave, kyykky, penkki, pystypunnerrus) avulla, ja sivulta löytyy linkki excel-taulukkoon, johon voit syöttää pituutesi ja painosi.

Perusvoimaan kannattaa panostaa. Siitä on pitkällä tähtäimellä huomattavasti enemmän hyötyä kuin rantakuntoon treenattavilla tissihaba-ojentaja-sikspäkkitreeneillä. Perusvoimasta on myös apua muihin treeneihin. Ryhtikin paranee.

Mä sanon vielä tohon saliini... blaa blaa
Älä nyt lähde suosittelemaan mitään kahden tunnin treenejä ja pitkiä palautuksia. Menkööt treenit kaksi tuntisiksi jos menevät, mutta mahdollisimman ripeästi kannattaa tehdä treeni, tiputtamatta sarjamääriä, jopa nostaen niitä. Jos pidetään aina ne palautumisajat jossain 5 minuutin kieppeillä, tulee kroppa tottumaan tähän melko äkkiä (homeostaasi). Jos koko ajan pyritään tehdä lyhyemmin palautuksin, joutuu lihas työskentelemään enemmän (---> kehittymään). Ja volyymilla on todella suuri merkitys lihasmassahakuisessa treenaamisessa, jota nuo pitkät palautumiset sarjojen välillä eivät palvele. Pitkät palautukset ovat voimailijoiden hommia.
Tuohon ansaan, että pidetään pitkät palautukset, on helppo mennä, sillä totta kai se rauta painaa enemmän, jos pidetään 2 minuuttia lyhyempi tauko sarjojen välillä kuin normaalisti. Ja, kuten jo sanoin; lihas menee ''shokkiin'' uudesta jutusta, kun lyhennetään palautumisaikaa, jolloin se joutuu kehittämään itseään. Aluksi niissä sarjapainoissa joutuu antamaan vähän periksi jo parin sarjan jälkeen, mutta äkkiä ne tulevat takaisin.

Sitä paitsi hormonitasojen kannalta ~50-70 minuuttia on melko optimaalinen aika.

Palkkareista sen verran, et mun palkkari on 1 ehrmanni heti reenin jälkeen ja 30 minsan päästä kunnon pihvit ja pastat himassa. Eikä oo ainakaan vielä tullu seinä vastaan. Mä pyrin syömään vaa nii hiton paljon tuota hyvää proteiinia perussafkasta, et se saa nyt ainakin näillä näkymin riittää. Mulla on kaikenlaisen nuoruudessa harrastetun aerobisen liikunnan - nyrkkeily, keihäs, hiihto jne. - sen verran kova aineenvaihdunta, että kyllä nää rahkat sun muutkin imeytyy varsin nopeesti. Kaikki kunnia niille, jotka käyttää palkkaria, varmasti ajaa asiansa, mut mä tuhlaan nyt roponi runsaaseen määrään oikeeta ruokaa.

Ja reenistä taasen: maksimikesto mulla on tunti ja se täyttyy yleisimmin selkä-hauistreenissä, jossa sarjoja tulee aika hemmetin monta. Ihan sen takia, että nää lihasryhmät mulla on vahvimmat palaset, niin niitä saa sitten väsytellä ihan urakalla. Palautukset sarjojen välillä on hyvä pitää 1,5-2 minuutissa, jos aloittelee salitouhuja. Mulla ne pyörii jopa minuutin alle, paitsi isoimmissa liikkeissä voi olla 1,5-2. Keskivartalohumpan saa hyvin tahkottua puoleen tuntiin, jos tekee supersarjoja tai gigantteja eli yli kolme eri liikettä putkeen ja sama toistaen muutamaan otteeseen.

Aamen

WTF? :D 10minuutin tauoilla kerkeet tehä tunnissa mitä, 4sarjaa? Varmaan aika vaikea lähteä jakamaan näitä. 1sarja etureisille, toinen takareisille, kolmas epäkkäille ja vika pohkeille. Ennemmin taitaa tulla tylsää kuin hiki :D

Mä pyrin aina pitämään sarjatauot todella matalina, niin ei tuu hukattua aikaa ja todennäköisesti väsyy nopeammin ja tuleepa parempi pumppikin päälle. Sen verran kuitenkin taukoja on pidettävä, etteivät sarjapainot kärsi. Nyt kun on peruskunto taas parempi, niin huomaa että sykkeet tipahtaa todella nopeasti sarjojen jälkeen taas sinne 70-80 per minuutti, niin on melkeen heti valmis vääntää uutta sarjaa. Talvella taas aerobisen treenin ollessa vähäistä niin tuli puuskutettua oikein kunnolla ja meinas välillä suunnilleen happi loppua :D Pienestä kiinni reenin onnistuminen

Maximivoiman kasvattamiseen tuommoinen 10min tauko soveltuu, mutta ei tosiaankaan lihasmassan kasvattamiseen. Noiden taukojen kanssa on tullut itsekin useampaan kertaan painittua. Paras on vain opetella kuuntelemaan omaa kehoansa ja myös pulssia, lihasmassatreenin kannalta paras aika tehdä uusisarja on minulla se kun kohonnut pulssi alkaa rauhoittumaan. Taas voimatreenissä tauko on minulla 5min-10min, se mukaan minkälaisia sarjoja teen. 1-3 toistoa per sarja /palautus on sellainen 8-10min. 4-6 toistoa pitänyt siinä 5min. Eli mitä kovempi rauta on siihen nähden mikä on maximinosto, niin sitä pidempi on silloin palautus aika. Palautus aika on korkeampi sen takia, koska maximivoima treeni niin sanotusti kohdistuu hermoston kehitykseen eikä lihasmassan. Myöskin vammautumisriski on suurempi. Mielipiteitä???

Jos koko ajan pyritään tehdä lyhyemmin palautuksin, joutuu lihas työskentelemään enemmän (---> kehittymään).

Ymmärsinkö nyt oiken että jos esimerkiksi teen 3x15 sarjaa vaikka penkkipunnerrusta ja 45sec palatuksella, lihas kehittyy paremmin kuin esim 90 sekunnin palautuksella? Vaikuttaako tommonen aika ero?

Kiitos ja ylistys :worship:

Ymmärsinkö nyt oiken että jos esimerkiksi teen 3x15 sarjaa vaikka penkkipunnerrusta ja 45sec palatuksella, lihas kehittyy paremmin kuin esim 90 sekunnin palautuksella? Vaikuttaako tommonen aika ero?

Kiitos ja ylistys :worship:

joo lyhyt palautusaika on ihan tärkeäkin osa lihasmassan kasvatusta, normaalisti tauot on kyllä jotain 1-2min luokkaa, useimmiten sen 2.

itse kokeilin tässä tehdä juuri palautusaikoja muuttamalla treeniä ja sain hyvää tuntumaa pienilläkin painoilla.

eli tein tällätavalla, penassa 15 toiston sarjoja eka setti, 2min, toka setti, 1min 30sec. kolmas setti, 1min, neljäs setti, 30sek viides setti.
ja kyllä tuli tunnetta ja helvetin kovaa oli.
sain jopa pitkästä aikaa kunnolla rinnanki kipeäksi, johtuen tosin vaihtelusta.

mutta oon tehny tuolla tyylillä 10 toistonki sarjoja ja se on kyllä optimaalisempaa.

mutta enpä tiedä onko tuo järkevämpää, mutta nyt vasta olen lähiaikoina alkanut katsomaan paljonko pidän taukoa sarjojen välissä ja pitänyt tauot 2minuutissa niin on tullu parempaa tunnetta, ilmeisesti ennemmin tullu pidettyy pidempiä taukoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom