Tervehdys,
Olen aloittelija lisäravinteiden kanssa ja tarvitsen hieman apua.
Kävin viimeviikolla eräässä lisäravinteita kauppaavassa liikkeessä ja sieltä suositeltiin seuraavaa:
G-Mass- lihasmassan lisäämiseen+ beta-alaniinia+ creatine-pyruvate. eli näistä seuraavanlainen sekoitus noin 45 min ennen treeniä:
1.5desiä g-massaa+1tl alaniinia+1tl pyruvatea sekoitetaan 2.5desiin vettä tai maitoa.
Onko edellinen sekoitus toimiva ennen lihastreeniä?
Ymmärsin myös että tuo pyruvate saa ihon kihelmöimään, mutta testasin kyseistä sekoitusta eikä kihelmöintiä ilmaantunut missään vaiheessa.
pitäisikö pyruvatea lisätä enemmän, vai onko kihelmöinti yksilöllistä?
Paljon kiitoksia vastauksista
-Antti
Siis ostit ilmeisesti tuon koko setin jo? Sanottakoon tämä legendaarinen, kaikkien RHP teinien vihaama lausahdus; "Ilman kunnollista ruokavaliota, lisäravinteet eivät vie minnekkään". Treeni ja normiruoka ensin kuntoon kunnolla, sitten lisäravinteet vasta peliin. Nyt on pakolliset Jeesustelut sitten tehty (mutta tämä siis pitää 100% paikkansa).
Mikäli nyt olet jo ostanut niin neuvoni tulevat jälkijunassa ja tuskinpa näistä enää kauheasti apua on.. Lisäksi en ole aivan varma tasostasi, että kuinka pitkään olet puntilla pyörinyt. No kerrataan silti ja pyydän anteeksi, jos tulee tunne, että pidän sinua tyhmänä. Kerron asiat niinkuin aloittelijalle, koska et ole muuta tietoa itsestäsi antanut.
1) ENNEN kuin menet lisäravinne kauppaan, ota asioista itse selvää. Google, pakkotoiston haku ja viimekädessä kysyminen täällä ovat keinoja saada tietoa.
2) Päätä mitä ostat ENNEN, kuin menet lisäravinne kauppaan. Älä anna myyjien myydä sinulle paskaa ja turhaa kalliilla. En sano, että kaikki näin tekisivät, mutta kannattaa pitää silti varansa. Aluksi olisin suositellut perus kalaöljy- + hera- + ja ehkä kreakomboa. Tehonlisääjät ovat harrastuksen alussa melko turhia, kun aluksi kannattaa tehdä vähän rauhallisemmin ja opetella niitä liikkeitä kunnolla. Ärsyttävää puuhaa, mutta loppupeleissä näkyy helvetin paljon nopeampana kehityksenä ja pienentyneenä loukkaantumisriskinä, kun paskalla tekniikalla vääntävillä jannuilla.
Nyt vastaukset varsinaisiin kysymyksiisi: Mikäli G-massasi ei ole maltodekstriiniä tai ravintosisällössä paljoa hiilareita (alle 10g) niin settisi on ihan toimiva, mutta omaa hifistelypiireitä ainakin näin minun näkökulmastani. Toisaalta voin lukea itseni hieman kehittyneisiin aloittelijoihin.. Miksi
Kreatiinipyruvaatti? Miksei pelkkä krea? Olen vähän epäileväinen, etteikö krea ajaisi 80-99% asiaa ja taatusti halvemmalla.. Tuota kihelmöintiä aiheuttaa beta-alaniini, ei pyruvaatti. Kihelmöinnin tunteminen on yleistä, mutta eikai sitä välttämättä esiinny? Pääasia on se, millaisen vaikutuksen boosteri saa jaksamiseesi. Mikäli ei vaikuta mitenkään, niin lisäisin tuota alaniinia sitten puolikkaasta teelusikallisesta kokonaiseen, ja jossei vieläkään niin lisäisin vaikka kaksi tl. Kuitenkaan se kihelmöinti ei nyt ole se pääasia boosterissa. :D
Boosteria paljon tärkeämpi on palautusjuoma, joka on lisäravinne numero 1! Kai sinulla se on kunnossa? Jossei ole, niin perussettinä pidetään 1dl heraa 1dl maltoa heti treenin jälkeen. Fastin heraa ja maltoa saa yleensä ihan perusprismasta. Älä osta sekoitusta, vaan sekoita itse niin pääset halvemmalla ja voit itse säädellä suhteen.