Lihasmassa dieetillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja crokk
  • Aloitettu Aloitettu
Hei! Etsiskelin searchilla juuri nimenomaista aihetta ja aika paljon juttua löytyikin, pahoittelen jos on jo olemassa exaktisti sama aihe jonka missasin, mutta juuri omaan tilanteeseen en nyt löytänyt ratkaisua/vastausta.
Eli tilanne on tämä: Olen käynyt salilla nyt kolme ja puoli vuotta ilman sen suurempia taukoja n. 3 kertaa viikossa. Salitreeni on alusta asti "tarttunut" minuun hyvin, lihas on kasvanut läpi treeniuran mukavalla tahdilla. Voimaa ja lihasta on jo siis suhteellisen hyvin (penkki 125 kg, kulmasoutu 120kg, hauiskäännöt 50kg.. jne ) ja kehitystä on tullut melko tasaiseen tahtiin koko rupeaman aikana. Ongelmana vain on, että ruokavaliota en ole oikein jaksanut/kehdannut/nähnyt tarpeelliseksi muokata treenauksen aikana, jonka seurauksena fläsää on runsaasti liikaa (187cm / 115kg). Nyt tosin motivaatio on kohdillaan säätää ruokavaliokin kuntoon ja olen tässä jo pari viikkoa elänyt ilman leipää/pastaa/riisiä/makaronia, josta ennen tuli julmat määrät energiaa (näin jälkiviisaana pohtiessani) Proteiinia olen myös lisännyt entisestä n. 1 - 1,5g / painokilo (rasvattomaksi arvioisin ehkä 90kg jos oikein optimistiksi ruvetaan) noin 2g / painokilo / päivä korvaamalla entiset lisukkeet raejuustolla, rahkalla sekä salaatilla. Lenkkeilemässä olen käynyt myös salitreenin lisäksi nyt n. kuukauden noin kolmesti viikossa (3-4 kilometrin hölkkälenkkejä)

Varsinainen kysymyksenä siis, että mitä voisin tehdä dieetin aikana, että vaivalla hankkimani lihasmassa ei kokonaan kuihtuisi pois. Treenaan entiseen malliin? Pitäisikö sarjapainoja laskea/nostaa/pitää ennallaan? Harjoituskertoja lisätä? Nykyisellään palaudun kyllä hyvin nopeasti treenistä, että sekin onnistuisi mutta olisko siitä hyötyä? Myöskin ruokatottumuksia pitäisi kenties viilata? Yleensä syön kaksi ateriaa päivässä (aamianen/lounas sekä päivällinen). Nyt olen alkanut syödä rahkaa myös väleissä, ettei nälkä (jonka hiilarit pitivät hyvin loitolla, nyt huomaan) pääsisi yllättämään.
Faktahan on, että lihasta lähtee väkisilläkin, oma moka kun en alusta pitäen syönyt oikein, mutta mitä keinoja mahtaisi olla tämän katabolian minimoimiseksi? Ikävää olisi katsoa koko kolmen vuoden rupeaman valuvan hukkaan. Miksikään kilpakehonrakentajaksi ei ikinä ole siis tavoitetta ja aikarajoja projektilla ei ole.

Kiitos vastauksista :) (tulipas wall of text)

Back
Ylös Bottom