Lihaserottuvuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wicca
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla olisin kysynyt ravintopuolelta sellaista, että minkä verran proteenia dieetin tulisi sisältää ja toisaalta taas kuinka vähän rasvaa dieetissä tulisi olla, jotta painon pudotessa rupeaisi lihakset erottumaan.
Itselleni ei onnistu se että kopioisin toisten syömisiä esimerkkinä, koska vatsani on hyvin herkkä monille ruoka-aineille. Siksi minulla ei ruokavalioon kuulu perinteisiä lounaita ja päivällisiä kunnon lämpimine ruokineen, vaan syömiseni ovat päivällä hyvin välipala luonteisia. Minua auttaisivat selvät luvut, joiden avulla voisin sitten niissä rajoissa kuin voin rakentaa syömisiä ja saada vähän rankalla työllä :rolleyes: hankittuja lihaksia tuolta nahan alta esille.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eipä sillä nyt ole niin merkitystö miten paljon mitäkin ainesta on. Monipuolisesti ja terveellisesti tietty. Itse suosin suurin piirtein 30/40/30 -suhdetta. Jos siellä niitä lihaksia on siellä läskin alla, niin kyllä ne sieltä esille tulee dietin aikana. Älä ole liian alhaisilla kaloreilla, ettei pala lihaksetkin...

Kuinkahan vähillä kaloreilla alkaa lihaksetkin palamaan? Kun tuntuu, että minun pitää syödä ihan hirvittävän vähän, jos haluan saada rasvaa pois.

Luultavasti elimistösi on säästöliekillä. Ensin sun täytyisikin sitten saada elimistö normaalitilaan, eli syödä kulutuksesi verran monipuolisesti ja terveellisesti (tämä voi kestää pitkään jos olet pitkään ollut huonolla syömisellä) ja siitä sitten tiputtaa kaloreita se 20%, max 500.
Yksi painokilo vastaa 7000kcal. Eli tiputtaaksesi kilo, sinun täytyy saada tuon verran miinusta. Terveellinen vauhti joka ei polta lihaksia on juuri tuo n. 500 kcal päivässä. Näin ollen tippuu siis 0,5 kiloa viikossa.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=48514

Tiedän kyllä laihdutuksen perusasiat (on sitä senverran kauan tullut harrastettua) ja säästöliekkithreadin lukenut, mutta en oikein tiedä miten suhtautua tuohon säästöliekkiin. Siis että onko sellaista ihan oikeasti olemassakaan. Jotenkin vaikea ymmärtää, että miksi paino nousee ja mitat suurenee, kun alkaa "syödä kulutuksensa verran" jos sillä ei pitäisi tapahtua mitään muutosta missään. Kun ei noihin netin kulutuslaskureihin voi luottaa, nehän on vaan arvioita.

Jos elimistö on säästöliekillä ja sitten alkaa sydä kulutuksen mukaan, paino nousee koska elimistö yrittää kiskoa varastoon kaikki mitä on saatavilla, eli varastoi rasvaksi. Kuitenkin kun tätä jatkaa jonkin aikaa, elimistön tila tasaantuu ja paino tasoittuu. Tässä vaiheessa sitten voikin rueta tarpeen mukaan diettaamaan. IMo on ehdottoman tärkeää saada elimistö normaalitilaan ennen kuin alkaa dietata.

Mikähän tuo "jonkin aikaa" on? Ja kaloreiden laskeminen taitaa olla aika pakollista tässä tilanteessa sitten? En vaan millään haluaisi enää lähteä siihen kierteeseen...

Minä lähtisin noissa määrien arvioinnissa liikkeelle proteiinista ja proteiinin tarpeesta. Eli siis arvioit ensiksi, mikä on kehosi rasvattoman massan paino. (Itse asiassa ei ole niin tarkkaa, jos on sutjakassa kunnossa, voit käyttää vaikka oikeaa painoa, lähinnä vahvasti ylipainoiselle tulee virhearvioita helposti proteiinintarvetta arvioidessa jos käyttää koko elopainoa laskennassa). Kerrot tuon (rasvattoman) painosi kahdella = proteiinin tarve liikkuvalle ihmiselle päivässä. En tuota hirmuisesti alittaisi, jos tavoitteena on lihasten koon kasvatus tai lihasten säilyttäminen.

Liikkuvalla naisella tuo proteiinin tarve on siis sadan gramman tuntumassa, vähän yli tai ali koosta riippuen. Tästä saatava päivittäinen energiamäärä on noin 400 kcal. Laske seuraavaksi jollain nettilaskurilla sekä perusenergiantarve, että energiantarve liikunnan kanssa. Ota sitten jälkimmäisestä luvusta se suunnilleen - 500 kcal, niin pääset päivittäiseen dieettienergiamäärään. Vähennä dieettienergiamäärästä proteiinin osuus. Jäljelle jäävä energiamäärä on siis saatava hiilareista ja rasvasta.

Millä suhteella sitten jaat tuon loppuenergian hiilareille ja rasvoille? Tämä onkin "ravitsemuspoliittinen" päätös ja minusta on kiinni aivan täysin henkilöstä, kuinka tuo jaetaan. Tosin alle 30 energiaprosentin rasvoille en lähtisi, sillä vähärasvaiselle ruokavaliolle ei ole löydetty minkäänlaisia terveydellisiä eikä laihdutusta tukevia perusteita. Eli jos päivittäinen energiantarve liikunnan kanssa on 2500 kcal, dieettienergiamäärä 2000 kcal, pitäisi rasvaa olla suunnilleen 70 g päivittäisessä ruokavaliossa. Ja hiilareille jäisi silloin 250 g määräksi...

Vähähiilaristakin voi kokeilla. Lyle McDonaldilta löytyy paljon juttua ketodieettauksesta, näyttää toimivan erittäin hyvin lihasten säilyttämisessä. Ketolla energiansaanti painottuu hiilareiden sijasta rasvaan (ja proteiiniin) ja keho on koko ajan "rasvanpolttomoodissa". Käytännössä ruokavalio rakentuu proteiinilähteiden ja runsaiden kasvisten varaan, maitotuotteita, marjoja ja hedelmiä voi liikkuva ihminen käyttää ketollakin kohtuudella. Isompi rasvan määrä ei tunnu ällöttävältä, kun muistaa käyttää tuotteita, joissa rasvaa on itsessään, esim. pähkinöitä, avokadoa... ...kananmunia... ...ei välttämättä aina sitä vähärasvaisinta jauhelihaa... ...normaalirasvaisia juustoja... ...jogurtteja. Salaatteihin tilkka kylmäpuristettua öljyä tai itse tehtyä majoneesia. Hiilarimäärän tulisi pysytellä alle 100 g:n, ehkäpä tuolla 60-80 g:n tienoolla. Proteiinia voi ottaa vähän yli tarpeenkin.

Oman kokemuksen mukaan ketosta on iloa ainakin
a) makeasta riippuvaiselle, pidempi onnistunut ketojakso vie minulla makeanhimot ihan minimiin
b) hormonihäiriöiselle saattaa toimia todella hyvin
c) lähes kaikille, joilla veren lipidiarvot (kolesterolit) ovat perseellään. Ainoa varaus koskee niitä ryhmiä, joilla on joku rasva-aineenvaihdunnan häiriö (mutta näitä on vähän). Ja tämähän on päin vastoin, kuin terveysvalistus sanoo, mutta tieteellinen todistusaineisto on kyllä tässä aukotonta (eikä tosiaankaan minkään Atkins-instituutin tuottamaa).
d) ketolla on helppo pysytellä lyhyitä aikoja hyvinkin matalilla kaloreilla, sillä useimmilla ketodieettaus vaikuttaa merkittävästi nälänhallintaan. Proteiini + rasva + runsaat kasvikset ovat erittäin täyttävää murkinaa...

Keton haittana on sopeutuminen, yksilöstä riippuen olo on huono muutamia päiviä / pari viikkoa ketoilun alussa. Treenikin voi kulkea alkuun huonosti, mutta paranee myöhemmin.

Eli tässä kannattaisi sitten alkaa laskea sekä kalorit että makroravinteet? Tähän mennessä olen yrittänyt välttää kaikkea ylimääräistä laskemista, siihen jää helposti koukkuun ja se alkaa hallita elämää liikaa. :( Vähähiilihydraattista ruokavaliota olen noudattanut viime syksystä, enkä takaisin hiilareille aio palata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hei, jos sinulla on tapana tehdä tuosta pakonomaista toimintaa, niin ÄLÄ LÄHDE SILLE TIELLE!

Nimimerkillä FitDay:n kanssa naimisissa :(

Eli pikemminkin niin, että lisäilet niihin normaalisapuskoihin pikku hiljaa vähän jotain ylimääräistä, jotta pääset lähemmäs normaalikaloreita. Vaikka yksi ylimääräinen välipala alkuun (esim. kourallinen pähkinöitä / lusikallinen maapähkinävoita ja vähän hedelmänlohkoja / bulgarianjogurtti, pähkinärouhetta ja marjoja...) ja vaikka vähän ajan päästä aamiaiselle joku energiapitoinen lisä. Katselet ja annat kehon rauhoittua. Keskityt hyviin treeneihin. :)

Täytynee sitten tehdä niin. :) Kyllä mun kalorit onneksi on jo nyt aika lailla kohdallaan, miinusta tulee päivässä alle 1000 kcal (tai tuollaisia lukemia sain alkuvuodesta, ja syön nykyäänkin aika samalla tavalla), joka vielä on kai ihan ok? Jonkun verran kyllä voisin kalorimäärää nostaa pikkuhiljaa, liian isot muutokset ei ole ikinä hyviä...

Niin, BTW, oma kehoni on muuten aika kelmi säästämään, kun niikseen tulee. Pahin jumin aiheuttaja on aivan selvästi STRESSI.

Ja en tiedä, onko kysymys säästöliekistä vai mistä, mutta itselläni on selvää dataa siitä, että samoilla kaloreilla (ja makroravinnejakaumilla) on meikäläinen onnistunut sekä laihtumaan, lihomaan, että ylläpitämään painoa. Naisihmisellä tietysti hormonaalinen kiertokin tuo oman jännityksensä painon tarkkailuun, eli pitkän aikavälin trendi on suodatettava melkoisen pitkänkin aikavälin kohinasta. Liikunta ei itselläni kovin nopeasti ala vaikuttamaan painon pudotusta vauhdittavasti, pikemminkin päinvastoin. Mutta kyllä se sitten jossain vaiheessa alkaa palkita, nimenomaan kiihtyneen aineenvaihdunnan ansiosta...

Ja nimenomaan minusta on fiksua nostaa energiamäärää vähitellen. Saattaisi olla fiksua myös pudottaa sitä vähitellen dieettaillessa, mutta eihän sitä koskaan malta...

Caitlyn sanoi:
b) hormonihäiriöiselle saattaa toimia todella hyvin
Mitä tarkoitat hormonihäiriöisellä? ettei toimi esim normaali menkkakierto? Mul on ollu jo koht vuoden "ne" pois varmaan alhasten rasvojen takia, mutta voiko siihen ravinnolla vaikuttaa? Tarkotan että jos pudottaa hiilareita ja nostaa just rasvan osuutta (proteiinia tulee 3g/painokilo...) niin voiko se auttaa hormonitoimintoihin?

Kyllä voi. Nimimerkillä kokemusta on.

Aika jännä juttu, että suhteellisen runsasrasvainen VHH näyttää auttavan monenkin tyyppiseen hormonaaliseen vaivaan, jotkut lääkärit suosittelevat sitä esim. PCOS:in hoitoon...

Ardilla sanoi:
ollu jo koht vuoden "ne" pois varmaan alhasten rasvojen takia, mutta voiko siihen ravinnolla vaikuttaa?

Kuinkahan terveellistä on että menkat vuoden pois pelistä? sehän on eriasia jos esim pillereillä siirtää...mutta jos ne on alhaisten rasvojen takia yhtäjaksoisesti pitkään pois niin luulis että ei voi olla hyvä juttu!? sehän ei ole mikään ns. normaalitila elomistölle... Vaikka itselläni on rasvat jatkuvasti suht alhaalla (ei silti puhuta mistään kisakunnosta...) niin ei kyllä noin ole käyny... (jostain "mutu" kuulin että yleensä jos rasvat alle 9,saattaa kuukautiskierto häiriintyä...toki varmaan riippuu henkilöstä..) sori tää oli vähän :offtopic: asiaa, mutta pakko oli tarttua tähän...

Zone-sarja -42%
Jemelyn sanoi:
Kuinkahan terveellistä on että menkat vuoden pois pelistä? sehän on eriasia jos esim pillereillä siirtää...mutta jos ne on alhaisten rasvojen takia yhtäjaksoisesti pitkään pois niin luulis että ei voi olla hyvä juttu!? sehän ei ole mikään ns. normaalitila elomistölle...
Joo, ei ole hyvä juttu. Suurin haitta taitaa tulla luustolle, osteoporoosiriski kasvaa, kun estrogeenia ei ole riittävästi.:(
Ei välttämättä näin nuorena jaksa kiinnostaa joku osteoporoosi, mutta voi tulla myöhemmin vastaan. Niinhän se on monesti näiden elintapakysymysten kohdalla. Vaikutukset näkyvät viiveellä.

Niin, minä luin vähän huolimattomasti. Jos kehon rasvaprosentti on alle oman hormonaalisen "sietorajan", ei välttämättä mikään ravinnon roplaus auta, vaan pitää olla valmis nostamaan kehon rasvat maltillisesti vähän korkeammalle tasolle, niin että kroppa alkaa taas käydä! Mutta ravinnon rasvat ovat merkittävässä roolissa hormonaalisessa tuotannossa, eli ainakaan vähärasvaisella ruokavaliolla muutosta ei kannata tehdä.

Kiitos Caitlyn tosi selkeästä ja asiaa valaisevasta vastauksesta.:)
Päteekö muuten nuo samat periaatteet sitten dieetin jälkeen tuloksen pysyvyyteen. Itselläni kun ei ole kysymys kisadieetin kaltaisesta rutistuksesta vaan dieetin tuloksen olisi tarkoitus myös säilyä.
Ja jotta tämä kysely ei pääsisi loppumaan..niin muuttaako runsas aeroobisen liikunnan harrastaminen noita ravintosuhteita?
Sitten olen vielä miettinyt sellaista kun olen esimerkiksi noita ihmisten kisadieettejä katsellut, niin juustoista suositaan raejuustoa mutta ei esimerkiksi 5% kovia juustoja. Liittyykö tähän jokin syy?

Kyllähän hyvä "tavallisen ihmisen" dieetti laskeutuu tosi hiljalleen ihan sellaiseen tavalliseen syömiseen. Minusta oikeastaan ei pitäisi puhua laihduttamisesta (tai lihottamisesta), vaan siitä, että etsii tapaa, jolla pystyy pitämään miellyttävällä tavalla itselle sopivan, terveellisen ruumiinpainon. Ja miellyttävyys pitää sisällään fyysistä hyvinvointia ja sen verran ruoasta saatavaa henkistä hyvinvointia ja hedonistista nautintoa, kuin kunkin luonto vaatii! Toiset vaativat ruokailulta enemmän, toisille ruokailu on vain tankkausta...

Itse jo luulin löytäneeni oman tieni, mutta ei ole helppoa, ei...

Back
Ylös Bottom