Lihas ei kasva, rasvaa kertyy!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caicu
  • Aloitettu Aloitettu
Moi arvon punttimimmit!

Mun turhautumiskerroin on tällä hetkellä varmaan jossain sadassa. Viime vuoden loppupuolella päätin turvautua ammattiapuun, sillä halusin tosissani apua lihasmassan kasvattamiseen ja siihen, että saisin urheilullisen näköisen kropan. Palkkasinkin sitten itselleni PT:n, joka teki minulle treeniohjelman ja ruokavalion. Sovimme, että 3 kuukauden päästä katsotaan InBodylla, että mitä on tapahtunut. Mittaus oli nyt tällä viikolla. Tulos: Lihasmassa ei ollut kasvanut lainkaan. Rasvaa olin onnistunut kerryttämään 1 kg! Mun rasvaprosentti huitelee tällä hetkellä 30:ssä. Pituutta mulla on 177 cm ja painoa 63 kg.

En voinut uskoa todeksi. Mennyt 3 kuukautta on ollut ihan mahtavaa aikaa. Treenitehot on ihan jotain toista luokkaa kuin ennen ja ruokavaliota olen noudattanut, ja muutenkin kaikki mennyt kaikin puolin mukavasti.

Mitä mun kannattaisi tehdä ja miten edetä tästä eteenpäin? Olen ihan täysin neuvoton. Sovittiin pieniä fiksauksia ruokavalioon (vähennettiin rasvoja) ja iltapäivän välipalasta hiilareita.

Mitä sanoo peili tai mittanauha? Noi Inbodyt ym. voi mun mielestä unohtaa, jos mittanauha ja peili kertoo että tulosta on tullut. Vaa'an voi myös heittää ikkunasta pihalle.

PT takuuvarmasti pätevä.

Mittoja en ole ottanut. Oon kyllä aika mestari saamaan tuota fläsää tähän kroppaa. En voi kerta kaikkiaan ymmärtää, miten joku onnistuu vielä samaan aikaan polttamaan rasvaa ja kasvattamaan lihasta.

Treeniohjelma on 4-jakoinen. 4 kertaa viikossa käyn salilla. Välipäivinä olen tehnyt aamuaerobisena kävelylenkin. Yhden totaalilepopäivän olen pitänyt. Treeniohjelma on ihan paras. Saan tosi hyvin tuntumaa ja motivaatio on ollut korkealla. Ruokavalio on lyhykäisyydessään sellainen, että 5-6 tasakokoista ateriaa päivässä. Tasakokoisella tarkoitan, että proteiinien, hiilareiden ja rasvojen määrä on joka aterialla vakio. 20-25 g proteiinia, 40 g hiilaria ja 10 g rasvaa. Ja nyt siis vähennettiin tuota rasvamäärää (5 g per ateria).

Inbody ei ole kovin (lue: ollenkaan) luotettava tapa arvioida kropan rasvaprosenttia, ja sun kohdalla tulos kuulostaa erikoiselta, kun painon ja pituuden suhde osoittaa, että olet hoikka. Ota valokuvia + mitat itsestäsi, niistä voi hyvin seurata kehittymistä.

Jos inbodyn tulokset pitää paikkaansa, niin tulee ensimmäisenä mieleen, ettei treenit ole tarpeeksi kovia? Oletko kipeä treenin jälkeen ja ylipäätään minkälaisia liikkeitä teet?

En voi kerta kaikkiaan ymmärtää, miten joku onnistuu vielä samaan aikaan polttamaan rasvaa ja kasvattamaan lihasta.

Minä olen onnistunut, ja tämä huolimatta siitä, että rasvat olivat 2 kk -kontrollimittauksessa 6 yksikköä enemmän kuin projektin aluksi... Olin pyörtyä siihen mittarille nähdessäni lukemat, mutta verrattuani sen jälkeen ennen-jälkeen -kuviani totesin, että mittari ei todellakaan ollut ihan ajan tasalla. Peili onkin nyt paras uusi ystäväni tuloksia arvioidessani.

No, mainittakoon vielä, että sitten taas vajaan kk kuluttua seuraavassa mittauksessa oli puolestaan arvot lähtötilanteesta laskeneet --> se siitä mittareiden luotettavuudesta? tai voisihan sitä luottaakin niihin silloin, kun arvot ovat kivasti alenemaan päin? :D

Minä sanoisin myös, että ota mittoja ja valokuvia ja vertaa ennemmin niitä kuin Inbody-mittauksen tuloksia. Minut on kerran mitattu kahdesti 10minuutin tauolla ja sinä aikana painoa putosi 1kg... Itse en edes omista vaakaa, joten peili ja vaatteet ovat mittanauhan lisäksi parhaat kaverini.

Jos syöt 6 ateriaa ja jokaisella (edellä mainitsemasi) aterioilla makrot samat, energiansaantisi on 2100kcal/pvä, joista prodea 150g, hiilaria 240g ja rasvaa 60g. Jos jokaiselta aterialta pudotetaan 5g rasvaa jää rasvan kokonaismääräksi 30g rasvaa/pvä. Se on liian vähän. Mittanauha ja peili ja oma fiilis ovat parhaita mittareita. Jos ja kun treenit sujuvat hyvin, niin samaa rataa vaan. Lihastenkasvatus on pitkäjänteistä hommaa :)

Kiitos kaikille kommenteista. En usko, että alan mittanauhalla itseäni mittailemaan. Eihän sekään kerro sitä, että onko kasvu tullut rasvasta vai lihaksesta.

Eniten minua tuossa InBodyn mittauksessa yllätti, ettei lihasta ollut tullut lainkaan lisää. Eli KAIKKI painonlisäys oli rasvaa. Yritän ajatella nyt niin, että 3 kuukautta on lyhyt aika. Toki olen jo vuosia salilla käynyt, mutta nyt tämä PT:n avustuksella treenaaminen on kestänyt 3 kuukautta. Aiemmin treenasin itse kehitellyllä 2-jakoisella ohjelmalla, enkä läheskään sellaisilla tehoilla kuin nyt. Joten ehkä siirtyminen 4-jakoiseen vie tottumista tms.

Tällä hetkellä vaan tuntuu, että nuo ruoka-asiat pyörii päässä koko ajan. Hiilarit vai rasvat, hiilarit vai rasvat. Joo tuntuu kyllä todella vähäiseltä tuo 30 g rasvaa / päivä. Ärsyttää ihan sikana, kun on satoja euroja tähän PT-hommaan laittanut, ja tuntuu, että olen ihan samassa pisteessä kuin ennenkin. PT:tä kohtaan mulla ei siis ole mitään valittamista. Hän on tosi hyvä ja osaava. Luulen vaan, että näissä ruokajutuissa olisi fiksaamisen paikka. Tuo on kyllä niin vähäinen nyt tuo rasvan määrä.

Treenaan aina aamuisin ennen töitä ja otin nyt treenin jälkeiseltä aterialta eli aamiaiselta soijalesitiinitkin (10 g) pois kokonaan, kun sain ohjeen, ettei rasvaa treenin jälkeisellä aterialla. Eli aamiaisella on nyt vaan kauran ns. omaa rasvaa. Huoh, oon kyllä niin hukassa.

Kyllä se mittanauhamittailu kannattaa. Jos itse haluat seurata jollakin tasolla fläsän määrää, osta sellaiset huokeat muoviset rasvaprosentin mittaamiseen tarkoitut pihdit. Niissä taitaa olla aika hyvät ohjeet siihen, miten itse voi mitata ainakin yhden mittauspisteen perusteella rasvaprosenttinsa. Kaiketi tarkemman lukeman saisi, jos ihopoimu mitattaisiin useammasta pisteestä, mutta onhan se vähän hankalaa omasta selästään ihrapoimuja nipsutella.

Eniten tässä harmittaa se, ettei sitä lihasta tullut. Olisi ollut edes niin, että olisi tullut lihasmassaa JA siinä sivussa vähän rasvaakin. Sellaiseen tulokseen nimittäin etukäteen varauduin ja sehän olisi myös ihan loogista.

On ihan suunnattoman vaikeaa tällaiselle laihalle läskille oman kehon muokkaaminen. Rasvaa löytyy vaikka muille jakaa, muttei lihasta. Siinäpä vasta yhtälö ratkaistavaksi.

Lopeta nyt hyvä ihminen siitä inbodysta ressaaminen. Ne laitteet näyttää ihan mitä sattuu. Peilikuva on paras mittari ja ota nyt vaan ihan rohkeesti niitä ympärysmittoja. Niistä on sen verran hyötyä, että jos esim. vyötärö / persus pienenee ja muut mitat pysyy samassa tai kasvaa niin on helppo todeta kehitystä tapahtuneen. Ja mitään hullua muutosta nyt tietysti 3kk ei voi edes tapahtua.

Treenaan aina aamuisin ennen töitä ja otin nyt treenin jälkeiseltä aterialta eli aamiaiselta soijalesitiinitkin (10 g) pois kokonaan, kun sain ohjeen, ettei rasvaa treenin jälkeisellä aterialla. Eli aamiaisella on nyt vaan kauran ns. omaa rasvaa. Huoh, oon kyllä niin hukassa.

Mitä syöt aamuisin ennen treeniä? Teetkö kovan punttitreenin aamulla? Jos tavoitteena on lihaskasvu, niin miksi vähennetään rasvat minimiin?? Mitä tulee noihin inbody tms. mittauksiin, niin älä stressaa turhaan niistä. Ne on suuntaa-antavia ja virhemahdollisuus on aina suuri riippuen monista tekijöistä. Pidempi mittausväli on parempi. Omalla kohdallani olisin jo repinyt pelihousuni useaan kertaan, jos olisin noihin täysin luottanut :). Kyllä se lihas kasvaa, kun treenaa oikein ja saa tarpeeksi rakennusaineita ruoasta sekä tarvittavan palautuksen.

Kuinka moni PT oikeasti luottaa noihin InBody-mittauksiin ja teetättää niitä asiakkailleen? Eikö valokuvat/silmät kerro enemmän.

Kuinka moni PT oikeasti luottaa noihin InBody-mittauksiin ja teetättää niitä asiakkailleen?

No ei ainakaan omani. Mittasi aina kyllä kiltisti, kun ruikutin - vain saadakseni pahan mielen. Painotti tuhanteen kertaan, ettei niihin ihan tosissaan voi luottaa, mutta kun naiset aina niiiiiin haluaa niitä mittauksia. Nyt ymmärrän hänen pointtinsa, kun tosiaan rasvaprossa näyttää kaikkee vekkulia, mutta kroppa silti tiivistynyt.

Mitä syöt aamuisin ennen treeniä? Teetkö kovan punttitreenin aamulla? Jos tavoitteena on lihaskasvu, niin miksi vähennetään rasvat minimiin?? Mitä tulee noihin inbody tms. mittauksiin, niin älä stressaa turhaan niistä. Ne on suuntaa-antavia ja virhemahdollisuus on aina suuri riippuen monista tekijöistä. Pidempi mittausväli on parempi. Omalla kohdallani olisin jo repinyt pelihousuni useaan kertaan, jos olisin noihin täysin luottanut :). Kyllä se lihas kasvaa, kun treenaa oikein ja saa tarpeeksi rakennusaineita ruoasta sekä tarvittavan palautuksen.

Joo kyllä, eli aamulla tulee salitreenit tehtyä. Tähän on syynä se, että olen aamulla virkeimmilläni. Lisäksi eräästä selkäsairaudesta johtuen paikat on työpäivän jälkeen sen verran jotenkin tukossa, että illalle mulle sopivaa liikuntaa on töistä kotiin kävely, venyttely ja liikkuvuusharjoitukset.

Olen heräämisestä puolen tunnin päästä salilla, joten ennen treeniä menee hera+banaani (toisinaan näiden lisäksi myös siivu täysjyväleipää). Sitten treenin jälkeen kaurapuuro maitoon (70 g kaurahiutale ja 2 dl rasvatonta hyla maitoa, 1 tl mustaherukkajauhetta), 100 g raejuustoa ja 1 omena ja tästedes 5 g soijalesitiiniraetta. Syömistä ennen treeniä olen miettinyt, koska jostain taasen olen kuullut, ettei hiilareita ennen treeniä, mutta toisaalta yön jälkeen on varmaan just hyvä ottaa vähän hiilaria, niin tuo banaani on varmaan ok. Olen joskus koittanut syödä enemmänkin ennen treeniä, mutta kun tosiaan puolen tunnin päästä olen salilla, niin ei tunnu hyvältä, jos liikaa on tavaraa mahassa kun treenaa.

Tuosta rasvan määrästä sain tänään tarkennuksen eli 30 g lisättyä rasvaa + siihen sitten ruoan oma rasva. Se on varmaan hyvä määrä vuorokaudessa.

Selkeästi täällä moni on tuota InBodya vastaan. Itsekin kiroan sitä päivää, kun sellaiseen ensi kertaa menin monta monta vuotta sitten.

Eniten tässä harmittaa se, ettei sitä lihasta tullut. Olisi ollut edes niin, että olisi tullut lihasmassaa JA siinä sivussa vähän rasvaakin. Sellaiseen tulokseen nimittäin etukäteen varauduin ja sehän olisi myös ihan loogista.

On ihan suunnattoman vaikeaa tällaiselle laihalle läskille oman kehon muokkaaminen. Rasvaa löytyy vaikka muille jakaa, muttei lihasta. Siinäpä vasta yhtälö ratkaistavaksi.

Anna hommalle vielä tovi aikaa ja ihan rennoin mielin. Älä stressaa liikaa noilla tuloksilla. Jos treenaaminen on ollut kivaa ja olo tuntuu muuten hyvältä, niin kyllä se haluttu tuloskin vielä tulee. Tsemppiä!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom