light-limut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anneli87
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Sanokaapas nyt kantanne light-limuista, tai muista keinomakeutetuista tuotteista.

Nautitteko ihan huolettomasti pienen kalomäärän innostamana vai kammottaa aspartamiinit ym kumppanit?

onko teillä kokemuksia keinomakeutusaineiden lihottavasta vaikutuksesta?

Tämä nyt tietysti vähän erityistilanne, mutta ainakain näin kisadieetillä lightlimut ja erityisesti -mehut ovat olleet todella kovassa käytössä. Limut oikeastaan vain satunnaisesti täyttämään mahaa, mutta mehuja (fun light, O'light) menee paljon. En osaa sanoa varsinaisesta lihottavasta vaikutuksesta. Kaloreitahan noissa ei käytännössä katsoen ole, mutta kuulemma kuona-aineita keräävät kroppaan. Offilla lightmehuja en juo oikeastaan ollenkaan, vesi maistuu paremmalta ja limujakin todella harvoin.

Mä luulen, että tästä asiasta jokainen on omaa mieltänsä ja asiasta on useita näkökulmia. Oma näkökulmani perustuu siihen havaintoon, että saan isohkoista määristä lighttuotteita vatsanväänteitä enkä niitä siksi juurikaan käytä (lasillinen limua silloin tällöin tai muuta vastaavaa). Kammoan lighttuotteita myös mahdollisesta, jokseenkin hyvin vähän tutkitusta, syöpäriskistä. Tutkittua tosin on, että hyvin suuret määrät lighttuotteita voivat olla terveydelle haitallisia mutta tavanomaiset määrät eivät. Kuitenkaan yllämainituista syistä en koe itse tarvitsevani lighttuotteita. Syön sitten tavallista ruokaa ja juomaa mutta vähän vähemmän :)

Light-tuotteiden lihottava vaikutus puolestaan ilmeisesti johtuu niiden insuliinia kohottavasta vaikutuksesta. Ts. vaikka itse tuotteessa ei olisi kaloreita, nousee verensokeri, jolloin tulee (kamala) nälkä ja ihminen syö enemmän. Luin muuten vasta jonkin jutun lehdestä koskien keinomakeutettuja tuotteita mutta kun en satu muistamaan mikä lehti ja artikkeli oli kyseessä.

Oma kantani on kielteinen kahdesta syystä. Masu ei kestä keinotekoisia makeutusaineita, allerginen taas olen muutamalle niissä esiintyvälle säilöntäaineelle... Joten eipä ole tullut käytettyä. Luultavasti käyttäisin, jos voisin. Kun joutuu kyttäämään tuoteselosteita, huomaa mitä kaikkea tavaraa ne tunkee elintarvikkeiksi kutsuttuihin tuotteisiin. Toivottavasti ne tulevaisuudessa tutkisivat enemmän noiden lisäaineiden vaikutuksia...

Minulla jatkuvia vatsaoireita, jotka laitan makeutusaineiden piikkiin, mutta siltikään en ole saanut vieroitettua itseäni niitä..Teet ja kahvit maustan aina hermesetasnapeilla,murojen, puuron, rahkan ym. sekaan aina makeutukseksi mak.jauhetta. Light-limut ja sokerittomat pastillit korvaavat usein vaivaavaa makeanhimoa.
Light-mehuakin menee aivan sikana,sillä oman huushollini kraanavedessä on jokin kumma maku, jonka vuoksi nesteitä ei tulisi muuten nautittua tarpeeksi. Vesi on lämmintä ja sameaa, tekee kahvistakin ihan kummajaista.
Yhteen aikaan tapani oli ostaa kivennäisvesiä kaupasta, mutta rahan haaskaustahan moinen oli..
En todellakaan ole vakuuttunut mak.aineiden terveellisyydestä ja inhoankin omaa riippuvuuttani,mutta tällä hetkellä ei ole ylimääräisiä voi alkaa tekemään vieroitusta..

Ainoa syy, miksi vältän laittilimppareita on hampaiden eroosio. Tuo laittilimut on ihan myrkkyä hammaskiilteelle ja jos se vaurioituu, ei uutta tule :( Muuten vetäisin laittikokista päivittäin, se vaan on niiiin hyvää ja itselläni ainakin vie makeanhimonkin tehokkaasti.

Kielteinen on kantani kaikkeen keinomakeutettuun, vaikka en käytä juuri sokerituotteitakaan. En halua olla keinomakeutusaineiden koe-eläin, mielestäni niitä ei ole vielä tutkittu riittävästi (= yli ihmissukupolven). Enkä usko niiden kohdalla yksinkertaiseen kalorimatematiikkaan: että light-olisi "nollakaloreita" ja sokeri ei.

En voi juoda kuin pari lasillista ilman, että vatsa menee mykkyrälle ja kaikki tulee ulos. Muitakaan light-tuotteita en käytä kuin satunnaisesti ja poikkeustapauksissa. Hyviähän nuo limsat ovat, mutta niin kauan, kuin makeuttajien vaikutukset ovat oikeasti tiedossa, eivät mielestäni kuulu päivittäiseen ruokavalioon.

Olen löytänyt light limsat takaisin ruokavaliooni. Johtuu varmasti siitä, että näin keväällä katupölyn takia on kokoajan tunkkainen olo ja on pakko saada huuhdeltua suu jollain. Tavallisia mehuja en pysty juomaan eikä niistä lähden jano tms. Vesi ei jostain syystä enää aja samaa asiaa eli se ei raikasta... Jossain vaiheessa join jopa kolme litraa vettä päivässä.

Minulle on aivan sama noiden lisäaineiden yms. kanssa. Kuitenkin kuollaan jossain vaiheessa. What ever jos minun elämästäni lähtee pari vuotta. Ei sillä ole minulle mitään merkitystä.

Eli... Minä juon cola zeroa ja pepsi maxia kun minua huvittaa. Ehkä ainoa ruoka/juoma josta ei koidu omantunnontuskia. (Kunnes joku lärpättää syöpävaikutuksista tarpeeksi kauan ja kimeästi + syyllistäen.)

Light-tuotteiden lihottava vaikutus puolestaan ilmeisesti johtuu niiden insuliinia kohottavasta vaikutuksesta. Ts. vaikka itse tuotteessa ei olisi kaloreita, nousee verensokeri, jolloin tulee (kamala) nälkä ja ihminen syö enemmän. Luin muuten vasta jonkin jutun lehdestä koskien keinomakeutettuja tuotteita mutta kun en satu muistamaan mikä lehti ja artikkeli oli kyseessä.

Varmaan tarkoitit, että makean juoman aiheuttama insuliinin nousu laskee verensokeria, mistä seuraa syömähaluja. Toinen ongelma insuliinitasojen nousuun liittyen on, että kohonnut insuliinitaso tehostaa rasvan varastoitumista rasvasoluihin/estää rasvavarastojen purkamista energiaksi siinä tapauksessa, että ollaan miinuskaloreilla.

Tästä huolimatta tulee juotua keinomakeutettuja limuja jonkin verran. Perusteena se, että muuten joisin sokeroitua limua ja sillä on samat vaikutukset ja lisäksi vielä ne kalorit.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Minulle on aivan sama noiden lisäaineiden yms. kanssa. Kuitenkin kuollaan jossain vaiheessa. What ever jos minun elämästäni lähtee pari vuotta. Ei sillä ole minulle mitään merkitystä.
:offtopic:
Noin mäkin ajattelin joskus joskus yläaste -ja amisaikoina. Nyt kun on ollut epämääräisiä oireita jo kuukauden ajan, joihin voi pienellä todennäköisyydellä olla syynä myöskin syöpä, niin on ajatukset muuttunut. Vituttaa kun olen käytännössä ollut ketjupolttaja ikävuosien 13-16 ajan, vituttaa kun kasviksia ei ole koskaan tullut suuremmin syötyä ja liha/makkara taas on maistunut aina. Sekä myös rasvaiset ruuat viimeiset pari vuotta.
Tilastojen valossa tuskin mullakaan sitä syöpää sattuu olemaan, mutta jonkunhan siihenkin pieneen ryhmään on kuuluttava. Ja kyllä tuommoiset saa aina ottamaan eri näkökulmaa elämään, kyseessä on kuitenkin asia johon voi vaikuttaa elintavoilla.

Siis en ole ennen kuullutkaan tuosta light-limujen insuliinia nostattavasta vaikutuksesta. Onko se ihan tutkittu juttu?

Oletteko huomanneet sen käytännössä, että rasva palaa huonommin jos limuja juo?

Enkä usko niiden kohdalla yksinkertaiseen kalorimatematiikkaan: että light-olisi "nollakaloreita" ja sokeri ei.
Lighteissa ei ole nollakaloreita vaan noin 100* vähemmän kaloreita.

On tutkittu, että pelkkä maku suussa lähettää viestin et ravintoa on tulossa. Käytännössä kuitenkin esim. light cola on vaan hyvä juttu dietillä, mutta ei silläkään tartte kaikkia päivän nesteitä korvata.

Lighteissa ei ole nollakaloreita vaan noin 100* vähemmän kaloreita.

On tutkittu, että pelkkä maku suussa lähettää viestin et ravintoa on tulossa. Käytännössä kuitenkin esim. light cola on vaan hyvä juttu dietillä, mutta ei silläkään tartte kaikkia päivän nesteitä korvata.

Olkoon vaikka 100000* vähemmän kaloreita, homma ei voi olla niin yksinkertainen, että lightlimu on käytännössä vettä. En ainakaan itse usko siihen.

Vituttaa kun olen käytännössä ollut ketjupolttaja ikävuosien 13-16 ajan, vituttaa kun kasviksia ei ole koskaan tullut suuremmin syötyä ja liha/makkara taas on maistunut aina. Sekä myös rasvaiset ruuat viimeiset pari vuotta.
Tilastojen valossa tuskin mullakaan sitä syöpää sattuu olemaan, mutta jonkunhan siihenkin pieneen ryhmään on kuuluttava.

Niin ja parastahan tässä on se, että jos sulla ei ole sitä syöpää, niin voit vielä muuttaa asioita ja ruokavaliotasi (ehkä oot niin jo tehnytkin??). Oot kuitenkin vielä tosi nuori :) PS.Tää on muuten naisten puoli ;)

Niin ja itse aiheeseen: itse juon todella harvoin limsaa (ehkä 2 kertaa vuodessa) ja kun juon, niin juon lightlimsaa.. mutta tosiaan kun juon noin harvoin sitä, niin eipä siitä varmaankaan mitään haittaa ole. Oma asenne limsoihin on sellainen, että ne on niin turhia, että ei ole mitään järkeä juoda niitä. Vesi on paljon parempaa :)

Sanokaapas nyt kantanne light-limuista, tai muista keinomakeutetuista tuotteista.

Nautitteko ihan huolettomasti pienen kalomäärän innostamana vai kammottaa aspartamiinit ym kumppanit?

Vältän liki neuroottisesti keinomakeutusaineita ja esim kevytlevitteitä ja jugurtteja :evil:. Olen useamman kerran saanut noista (sokeriton pastilli taikka "terveellinen ruuanvalmistuskermake" pahimpina) rajuja suolisto-oireita, lapsilla on ollut myös lievempiä vatsaoireita satunnaisista vahinkoaltistuksista. Tätä omaa kokemusta vastaan olen sitä mieltä, että noitten ultra-kevyt-tuotteitten ei pitäisi kuulua kenekään päivittäiseen ruokavalioon mutta varmaan painonpudotukseen se useimmille sopii.

En muuten suursyömärinä tajua sitäkään, että miksi joku haluaa limukkaa tai mehua ilman kaloreita; jostain kiinteämmästä puhumattakaan :eek:. Maito ruokajuomana jäi minulta pois 25 vuotta sitten eikä vesi vielä kyllästytä. Limppari kuuluu niihin kiirepäiviin kun et syystä tai toisesta ehdi syödä (matkustat tai olet kokouksessa, etkä ole etukäteen voinut valmistautua) - ja tietysti kun :urjo:

Itse en henkilökohtaisesti käytä/ suosittele näitä keinomakeutettuja tuotteita.

Teehen laitan makeutusjauhetta, samoin rahkan (silloin kun sitä syön) maustan jauheella, jogurtti on sokeritonta. Kokonaisuudessaan makeutusaineita menee kuitenkin varsin kohtuullisesti, koska teetä menee pari mukia päivässä ja jogurttia ~2dl päivässä.

Limpparin ostan pääasiallisesti a)pikkupullon sokerilla b)ison pullon sokerittomana. Edelleen käyttö on niin vähäistä (en muista, milloin olisin viimeksi ostanut ison pullon... Paitsi kisoihin ennen joulua ja sinne ostin sokerilimukkaa), ettei oo niin väliä. Ravintolan light-cola on aivan kauheaa, tosin ei harmita muutenkaan juoda sokerillista. :rolleyes:

Olen aivan vakuuttunut siitä, että makeutusaineet eivät ole täysin vaarattomia terveydelle. Sitä paitsi sokeri on hyvää! :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom