Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

ZweCCo sanoi:En myönnä olevani huippukestävyysurheilija niin onko sitten mussa jotain vikaa kun mun leposyke oli 47 kun viimeks mittailin? Mittaushetkellä rönötin sohvalla aamupäivällä ja katoin telkkaria että ei ollut edes heti heräämisen jälkeen mitattu niinkun ilmeisesti pitäis? Taitaa aika paljon vaihdella yksilöllisesti nää sykkeet vai onko mulla sitten vaan jotain vajaatoimintaa?![]()
Originally Posted by ZweCCo En myönnä olevani huippukestävyysurheilija niin onko sitten mussa jotain vikaa kun mun leposyke oli 47 kun viimeks mittailin? Mittaushetkellä rönötin sohvalla aamupäivällä ja katoin telkkaria että ei ollut edes heti heräämisen jälkeen mitattu niinkun ilmeisesti pitäis? Taitaa aika paljon vaihdella yksilöllisesti nää sykkeet vai onko mulla sitten vaan jotain vajaatoimintaa?
ylikuntoilija sanoi:Eiköhän se näy jo muutenkin ihan arkielämässä, jos leposyke esim. ylikunnon vuoksi tipahtaa. Kyllä sen seurana aika helposti huomattava tuskaisuus ja väsymys sekä helppo rasitettavuus taida tulla. Pitkälti geneettistä.
Konna sanoi:Täh? Ei kai ylikunto leposykettä laske, vaan päinvastoin!? Pitäisi "ylikuntoilijan" kyllä tietää...
ylikuntoilija sanoi:Voin toki olla väärässä, mutta leposyke voi joko nousta normaalia vaihteluväliä alemmalle tasolle tai vastaavasti nousta sen yläpuolelle, mitä yleensä pidetään merkkinä ylikunnosta. Leposyke itsessään ei
ole riittävä väline ylikunnon havaitsemiseen. Tosin myös ortostaattisessa pitää mielestäni huomioida, että tämä vaihtoehtoinen syketason muutossuunta voi olla merkki ylikunnosta. Pidetään myös mielessä, että sydämen syketason vaihtelut eivät ole ylikunnon ainoa vaikutus tai oire..
muzzi sanoi:Olet väärässä - ylikunto nostaa leposykettä eli esim. aamusyke on helppo tapa seurata mahdollisia oireita ylikunnosta. Itsellä alin mitattu 38 - nykyään noin 48-50
R.A. sanoi:Ei tainnut muzzi tarkoittaa itsellään olevan ylikuntoa, vaan että on joskus saanut mitattua itselleen leposykkeeksi 38 ollessaan ilmeisesti jonkin verran paremmassa kunnossa, ja nyt, kun on aikaa vierähtänyt ja kunto hieman rapistunut niin leposyke on 48-50. ;)
Todellakin, leposyke on hyvin yksilöllinen asia. Itselläni leposyke on noin 45, kiitos kestävyysurheilun harrastamisen.

muzzi sanoi:Joo - tätähän se tarkoitti. Ylikunnossa syke on ollut ehkä luokkaa 60-70. ..
NHB_83 sanoi:Oma leposyke 85-105 mutta näin on ollut jo 4 vuotta joten tuskin ylikunnosta on kyse.
ylikuntoilija sanoi:Miksi ei voisi olla ylikunnosta kyse? Tuollaisilla leposykkeillä luulisi arkiaskareiden ottavan voimille, saati treenin. Uskoakseni treenaat kuitenkin jonkun verran, kun pakkiksella käyt..Millaisilla verenpainelukemilla huitelet? Kannattaisi varmaan mennä terveyskeskukseen näyttämään. Vaikka elämä nyt sujuisikin satanen lasissa, niin sydämen ja verisuonten jaksamisen kannalta kannattaisi asialle jotain tehdä. Lääkäriin siitä!