lentomatkustuksen turvallisuus

Liittynyt
11.2.2003
Viestejä
332
Alla ote iltalehdestä:

Jonkin verran duunin puolesta lentelevänä oon monasti miettinyt vastaavaa tilannetta. Hemmetti, lentoemot ja naru-stuertit on ihan helisemässä. Eikä joka reissulla voi olla Auvo Niiniketoa matkassa...

Juopunut lentomatkustaja häiriköi kanssamatkustajia
Suomalainen sidottiin ja pantiin käsirautoihin Thaimaan lennolla

Humalainen suomalaismies jouduttiin laittamaan käsirautoihin ja sitomaan jaloistaan lennon aikana Persianlahden yläpuolella.


Häirikkö riehui Finnairin Boeingin koneessa Thaimaan lennolla.

Välikohtaus sattui Finnairin Boeingin koneessa, joka oli ylittämässä Persianlahtea pari viikkoa ennen Irakin sodan alkua. Boeing oli lähtenyt Helsingistä ja tehnyt välilaskun Dubaihin.

Lentokoneen etuosassa istui lennon alusta lähtien hermostuneen oloinen suomalaismies. Hän ei malttanut olla paikallaan, vaan kuljeskeli koneen käytävillä. Kone oli aivan täynnä, suurin osa suomalaisia.

Mies käyttäytyi aggressiivisesti. Hän esitteli nyrkkejään ihmisille ja käyttäytyi muutenkin uhkaavasti.


"Ihmiset olivat peloissaan"
- Hänellä oli kädet nyrkissä ja hän pyöritteli niitä matkustajien kasvojen edessä. Ihmiset olivat peloissaan, sanoo lennolla matkustajana mukana ollut turvaekspertti Auvo Niiniketo.
Finnairin stuertti yritteli turhaan puhumalla rauhoitella miestä. Stuertti ei isoa ja raamikasta miestä huomattavasti hennompana kyennyt fyysisesti estämään miehen käyttäytymistä.

Niiniketo ja toinen turvamies Risto Väntär istuivat lentokoneen takaosassa. He olivat panneet ammattimiehinä merkille oudosti käyttäytyneen miehen jo Dubaista lähdettäessä.


"Ei hetkeäkään paikallaan"
- Jostain syystä mies oli sillä tavalla sekaisin, että hän ei malttanut olla lainkaan paikallaan. Hän liikkui ja häiritsi ihmisiä, kertoo Niiniketo
Lento Dubaista Phuketiin kestää viisi-kuusi tuntia. Mies alkoi käyttäytyä häiritsevästi noin lennon puolivälissä Persianlahden yläpuolella

Lentoemännät ja stuertti eivät saaneet miestä rauhoitettua. Niiniketo ja Väntär tarjosivat apuaan ja se kelpasi.

- Mies oli juonut viinaa ja käyttänyt ehkä joitain muitakin aineita. Hän oli niin sekavan oloinen, sanoo Niiniketo.

Auvo Niiniketo työnsi häirikön koneen takaosaan ja pisti verhon kiinni, jotta ihmiset eivät enempää hermostuisi.

- Puhuin hänelle järkeä, mutta se ei tehonnut. Mies vain otti nyrkkinsä esiin ja yritti tarrata minua kaulan ympäriltä kiinni.

Niiniketo otti miehestä ranneotteen ja avuksi tullut Väntär lukitsi miehen toisen ranteen. Mies oli seinää vasten seisaallaan.

- Sitten hän olisi halunnut vapaaksi. Mutta se oli jo myöhäistä.


Käsirautoihin ja nippusiteisiin
Ohjaamosta tuotiin käsiraudat. Niiniketo ja Väntär laittoivat häirikön käsirautoihin sekä kiinnittivät hänen nilkkoihinsa tukevat nippusiteet, jotka estivät jaloilla rimpuilemisen.
Koneen takaosan penkkirivi tyhjennettiin. Mies pantiin siihen kyljelleen loppumatkaksi makaamaan.

Phuketin kentällä oli vastassa kolme thaimaalaista poliisia. He ottivat suomalaisen hoiviinsa.

Mies joutuu maksamaan tuntuvat sakot käytöksestään..

Finnair ei ottanut häntä paluulennolle. Kotimatkaa varten hän joutui ostamaan lipun toisen lentoyhtiön koneeseen.

- Meille tapaus oli vain pientä jaloittelua, Auvo Niiniketo toteaa.

:( :(
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by irakinmiäs

.
.
Sitten hän olisi halunnut vapaaksi. Mutta se oli jo myöhäistä.
.
.
.
Finnair ei ottanut häntä paluulennolle. Kotimatkaa varten hän joutui ostamaan lipun toisen lentoyhtiön koneeseen.

Mwaaahaha. Vahingonilo on joskus se paras ilo.
 
Lentoemoille ja stuerteille vaan sähkötainnuttimet ja pamput + vähän koulutusta niiden käytöstä, luulis häiriköiminen loppuvan... :evil:
 
Originally posted by SamiJ
Lentoemoille ja stuerteille vaan sähkötainnuttimet ja pamput + vähän koulutusta niiden käytöstä, luulis häiriköiminen loppuvan... :evil:

Ei missään nimessä!!! Mitäs sitten kun 60 kiloinen hinttaristuertti menettää sen pampun tai sähkötainnuttimen sille riehujalle? Kättä pidempää ei kannatta antaa kuin ammattilaiselle muuten se kääntyy itseään vastaan. Esimerkkinä Helsingin erään ravintolan poke joka menetti aspinsa ja seurauksena sairaalareissu....
 
Originally posted by enforcer
Ei missään nimessä!!! Mitäs sitten kun 60 kiloinen hinttaristuertti menettää sen pampun tai sähkötainnuttimen sille riehujalle? Kättä pidempää ei kannatta antaa kuin ammattilaiselle muuten se kääntyy itseään vastaan. Esimerkkinä Helsingin erään ravintolan poke joka menetti aspinsa ja seurauksena sairaalareissu....

Yhdysvalloissa suunniteltiin (9/11 jälkeen) poliisin laittamista jokaiselle sisäiselle lennolle. EI mennyt läpi, vaikka jenkki-ideaksi varsin toimiva.

Omalle kohdalle ainoa kiihtyneitä sydämenlyöntejä aiheuttava hetki lentokoneessa on ollut istua Janina Frostellin vieressä paluulennolla. :kippis1:
 
Originally posted by irakinmiäs
Yhdysvalloissa suunniteltiin (9/11 jälkeen) poliisin laittamista jokaiselle sisäiselle lennolle. EI mennyt läpi, vaikka jenkki-ideaksi varsin toimiva.

Omalle kohdalle ainoa kiihtyneitä sydämenlyöntejä aiheuttava hetki lentokoneessa on ollut istua Janina Frostellin vieressä paluulennolla. :kippis1:

Juuei, ei aseita tai sen tapaisia matkustamoon. Ihme on jos ei miesvoimilla saada talttumaan yhtä aseistamatonta häiriköijää.

Öööö...irakinmiäs, saisinko mä tulla haistelemaan sun Janinan puoleista kylkeä? Tai edes koskemaan sitä? Jooko? Pliis? Drool...

Ainoo julkku minkä vieressä olen koneessa istunut oli joku 80-luvun iskelmätähti, ja sekin haisi vanhalle viinalle. Nimeäkään en enää muista, jotain Kake Randelinin luokkaa.
 
Originally posted by enforcer
Ei missään nimessä!!! Mitäs sitten kun 60 kiloinen hinttaristuertti menettää sen pampun tai sähkötainnuttimen sille riehujalle? Kättä pidempää ei kannatta antaa kuin ammattilaiselle muuten se kääntyy itseään vastaan. Esimerkkinä Helsingin erään ravintolan poke joka menetti aspinsa ja seurauksena sairaalareissu....

No juu, tuota en tullut ajatelleeksi. Onhan se ikävää jos häirikkö päättää tainnuttaa vaikka lentäjät. :D
Mutta jonkinlaista rotia tuonne koneisiinkin pitäisi saada. Jos ei häiriköt taltu niin sitten pitää lisätä koulutusta.
 
Jotkut paikat on semmosia missä pitäisi käyttäytyä aina, ja yksi niistä paikoista on lentokone,noihin tilanteisiin pitäisi keksiä joku viisas ratkaisu nopeasti.
 
Originally posted by enforcer
Ei missään nimessä!!! Mitäs sitten kun 60 kiloinen hinttaristuertti menettää sen pampun tai sähkötainnuttimen sille riehujalle? Kättä pidempää ei kannatta antaa kuin ammattilaiselle muuten se kääntyy itseään vastaan. Esimerkkinä Helsingin erään ravintolan poke joka menetti aspinsa ja seurauksena sairaalareissu....

Määrittele ammattilainen? Eiköhän siitä aspista ole 99% tapauksista hyötyä, jos ei muuten pärjää, niin luulis pampulla olevan edes hiukan enemmän mahkuja. Vai pitäisikö esim ryöstäjän ajatella, "enpäs otakaan asetta mukaan kioskiryöstölle, se on voi voi sitten kun se myyjä saa sen aseen multa"?
 
Originally posted by SamiJ
Jos ei häiriköt taltu niin pitää lisätä koulutusta.

Se on tuo itsepuolustuksen opettelu vähän sellaista, että sitä tehdään paljon ja hartaasti tai sitten siitä ei ole tositilanteessa mitään hyötyä. Eipä paljoa hyödytä pistää stuertteja 2 kertaa vuodessa "koulutukseen" jossa näytetään pari näppärää vulcanuslaista sormilukkoa.

Ammattilaiset osaa (ja treenaa paljon), amatöörit sohii. On olemassa "suhteellisen" nopeasti opittavia turpiin-vain-ja-onnea -lajeja, jotka Finskin PR-ilmeen puolesta eivät ole suositeltavia. Sitten on näitä inhimillisempiä pehmeitä lajeja jotka on toood hitaita oppia.

Ai mistäkö tiedän - kävin aikidoa aikanaan intensiivisen 3 kk peruskurssin - ei mitään käytännön hyötyä tositilanteessa. Eikä senkään jälkeen vaikka suoritin siitä seuraavankin vyöasteen eli jatkoin opettelua pari kertaa viikossa reilun vuoden päivät. Paljon nopeammin opin lajia jossa vedettiin suoraan turpaan, mutta kurkunpääiskut tuskin ovat yleisönpalvelijalle soveliaita :D
 
Originally posted by Kimi
Jotkut paikat on semmosia missä pitäisi käyttäytyä aina, ja yksi niistä paikoista on lentokone,noihin tilanteisiin pitäisi keksiä joku viisas ratkaisu nopeasti.

Yleensä kun lööpeissä on joku tollanen juttu niin siinä yhteydessä mainitaan että henkilö oli alkoholin vaikutuksen alaisena, Joten joku promille raja ois kätevä ja sitten lennoilla ei tarjoiltaisi kuin rajoitetusti mietoja juomia ja viinaa ei ollenkaan.
 
Originally posted by JSmith
Se on tuo itsepuolustuksen opettelu vähän sellaista, että sitä tehdään paljon ja hartaasti tai sitten siitä ei ole tositilanteessa mitään hyötyä. Eipä paljoa hyödytä pistää stuertteja 2 kertaa vuodessa "koulutukseen" jossa näytetään pari näppärää vulcanuslaista sormilukkoa.

Ammattilaiset osaa (ja treenaa paljon), amatöörit sohii. On olemassa "suhteellisen" nopeasti opittavia turpiin-vain-ja-onnea -lajeja, jotka Finskin PR-ilmeen puolesta eivät ole suositeltavia. Sitten on näitä inhimillisempiä pehmeitä lajeja jotka on toood hitaita oppia.

Ai mistäkö tiedän - kävin aikidoa aikanaan intensiivisen 3 kk peruskurssin - ei mitään käytännön hyötyä tositilanteessa. Eikä senkään jälkeen vaikka suoritin siitä seuraavankin vyöasteen eli jatkoin opettelua pari kertaa viikossa reilun vuoden päivät. Paljon nopeammin opin lajia jossa vedettiin suoraan turpaan, mutta kurkunpääiskut tuskin ovat yleisönpalvelijalle soveliaita :D

Onhan se tietysti noinkin, toinen vaihtoehto saattaisi olla sitten ihan varta vasten lentokonehäiriköiden käsittelemiseen koulutettujen "lentokonevartijoiden" ottaminen mukaan lennolle. Se onkin sitten ihan eri juttu että mitä sellaisten kouluttaminen ja palkkaus maksaisi, ei varmaan lentoyhtiöt tähän kovin mielellään ryhtyisi kustannussyistä.
 
Originally posted by Mike
Määrittele ammattilainen? Eiköhän siitä aspista ole 99% tapauksista hyötyä, jos ei muuten pärjää, niin luulis pampulla olevan edes hiukan enemmän mahkuja. Vai pitäisikö esim ryöstäjän ajatella, "enpäs otakaan asetta mukaan kioskiryöstölle, se on voi voi sitten kun se myyjä saa sen aseen multa"?

No ei ainakaan Finnairin stuertti tai lentoemo :D Tuolla esimerkillä tarkoitin että jos ei aspi pysynyt poken käsissä niin miten se pysyis stuertin? Ammattilaisen määrittely on erittäin vaikeaa ja jos tuo ajatus otettaisiin finskillä käyttöön niin veikkaan että henkilökunnalle annettaisiin muutaman tunnin koulutus ja siinä se.

Israelin El-Al on ratkaissut asian laittamalla 2-4 aseistettua turvamiestä jokaiselle lennolle.
 
Originally posted by Mike
No ammuppa nyt sitten 10 kilometrin korkeudessa reikä koneen seinään, se on morjens sitten hyvällä säkällä kaikille.

Israelin pojilla on sen verran pienet aseet että ei puhkaise seinää. Mutta taas kaksi lippaallista puhkaisee ihmisen. Luin kerran kirjan jossa käsiteltiin Israelin turvallisuuspalvelua ja siellä sanottiin noin.
 
Originally posted by Mike
No ammuppa nyt sitten 10 kilometrin korkeudessa reikä koneen seinään, se on morjens sitten hyvällä säkällä kaikille.

Niinpä. Tuskin niillä mitään 9 millisiä kuitenkaan on? Mutta se on heidän tyyli hoitaa turvallisuus koneessa. Eikä oo montaa El-Alin konetta kaapattu.

Tosin niillä on se valintakriteeri aika korkealla jo lippua ostettaessa kuka pääsee koneeseen ja kuka ei.
 
Originally posted by irakinmiäs
Yhdysvalloissa suunniteltiin (9/11 jälkeen) poliisin laittamista jokaiselle sisäiselle lennolle. EI mennyt läpi, vaikka jenkki-ideaksi varsin toimiva.

Omalle kohdalle ainoa kiihtyneitä sydämenlyöntejä aiheuttava hetki lentokoneessa on ollut istua Janina Frostellin vieressä paluulennolla. :kippis1:

Luin vasta artikkelin jossa kerrottiin USA:ssa toimivista lentokonepoliiseista. Artikkelissa haastateltiin 10 vuotta sitten Tanskasta Amerikkaan muuttanutta naista joka oli poliisikoulutuksen saatuaan toiminut normaalissa poliisin tehtävissä ja nyt hän oli lentokonepoliisin tehtävissä sisäisillä ja kansainvälisillä lennoilla. Koulutus noihin tehtäviin on erityisen vaativaa ja pääsyvaatimukset ovat korkeat. Lennoilla on mukana luotiaseet ja yhdellä lennolla voi olla 1--3 lentokonepoliisia siviiliasussa.
 
Originally posted by Mike
Määrittele ammattilainen? Eiköhän siitä aspista ole 99% tapauksista hyötyä, jos ei muuten pärjää, niin luulis pampulla olevan edes hiukan enemmän mahkuja.

Aspin ollessa kyseessä, ammattilainen olisi henkilö joka on saanut tarvittavan koulutuksen aspin käyttöön ja jolla on hallussapitolupa kyseiselle aseelle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom