Faktoja
Olen itse kolmannen vuoden lentotekniikan opiskelija, joten tässäpä hieman oikeampaa tietoa kyseisistä opinnoista. Kone- ja tuotantotekniikan linjalla on useampia suuntaumisvaihtoehtoja joihin erikoistutaan toisen vuoden keväästä lähtien. Kaikille yhteisten koneopin jälkeen tulee suuntautumisvaihtoehdon opinnot laajuudeltaan 30 ov, myös lentotekniikassa, ei 10 ov kuten Aapina luuli tietävänsä. Lisäksi on 20 ov harjoittelut jotka voi suorittaa missä itse haluaa. Sekä vapaasti valittavat opinnot 10 ov jotka ovat myös vapaasti valittavissa. Ja vielä kun tehdään päättötyö 10 ov omalta alalta tulee lentotekniikan opintojen laajuudeksi 60 ov, perus koneopintojen päälle. Kone- ja tuotantotekniikassa on kaikilla suuntaumisilla samat perusopinnot koska asiat ovat samoja. Mekaniikka, matematiikka, fysiikka,statiikka, lujuusoppi, materiaalitekniikka ym ovat jokaisen koneinsinöörin perustyökaluja.
On totta ettei TAMK pysty tarjoamaan tätä kaikkea 60 ov laajuista pakettia tiloissaan vaan 30 ov on järjestettyä opetusta, loput on omalla aktiivisuudella hankittavissa. Projektiopinnot ovat tässä tapauksessa mainio tapa kartuttaa oppia ja hyödyntää osaamistaan. Alan yrityksien kanssa on helppo toteuttaa projekteja, sekä tässä tapauksessa myös TAMK Ilmailukerhon ry:n kanssa. Lentokoneenrakennusprojekti on täysin opiskelija voimin toteutettu, joten tekemään pääsee muutakin kuin niittaaman sen yhden niitin. Vuoden mittaisessa projektissa ovat opiskelijat tehneet +5000h töitä, joten siitä voi jokainen halukas laskea sen opintoviikoiksi.
Kukaan ei pakota ottamaan vapaasti valittaviin opintoihin esim hiihtokursseja tai muuta hyödytöntä. Myös vapaasti valittaviin voi tehdä lentotekniikan opintoja. Kaikki on taas itsestään kiinni.
Lentotekniikan opinnot koostuvat kolmesta suuremmasta kokonaisuudesta, lentotekniikan perusteet, lentokonerakenteet ja kunnossapito. Mielestäni koulutus antaa hyvät lähtökohdata työelämään lentotekniikassa. Lentotekniikassa on lähitulevaisuudessa huutava pula osaavasta työväestä koska Patrialla ja Finnairilla on siirtymässä suuri joukko insinöörejä eläkkeelle.
Itse lähdin AMK:hon opiskelemaan, en siksi että olisin joutunut vaan koska halusin sinne. Olisin helposti päässyt yliopistoon opiskelemaan, mutta en koskaan edes tosissani harkinnut sitä vaihtoehtoa koska lukeminen ei vaan ole kovin hauskaa, tekeminen on. Ja ainahan voi AMK:n jälkeen jatkokouluttautua.
http://ilmailukerho.tamk.fi/v2/index.php