Lentokonetekniikka / Tampereen AMK

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dawg
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.4.2005
Viestejä
108
Pikkubroidi on nyt kevään yhteishaussa monen muun tavoin hakemassa jatko-opiskelupaikkaa ja häntä kiinnostaisi kuulla Tampereen ammattikorkeakoulussa kone-ja tuotantotekniikan lentokonetekniikan linjalla opiskelevien mielipiteitä kyseisistä opinnoista. Eli mitä pitänyt, mitä puuttuu jne.

Tottakai myös yleisiä mielipiteitä/kokemuksia Tampereen ammattikorkeasta kuullaan mielellään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kehota kiertämään kaukaa, jos mahdollista. Suurin osa opiskelijoista on taunusviiksiä, jotka vertailevat Tommy's Billettejä pihalla. Sielläkin näkee sen totuuden: amk:n ei päästä vaan joudutaan. Opiskelijoiden motivaatiossa paistaa se, että osa on joutunut tulemaan sinne kone- ja tuotantotekniikkaan, kun eivät ole yliopistoon päässeet. Lentokonetekniikka nimike on saatu 10ov:n mittaisesta erikoistumisopinnosta ja siitä pienlentokoneesta, johon pääsee niittaamaan yhden niitin opiskelujen kolmantena vuonna.

Opiskelu on kyllä helppoa, mutta opettajien taso. Jos yliopistoon vertaa, nämä kaverit ovat kyllä suurimmaksi osaksi hävittäneet motivaationsa opettamistaan aineista. Muutama typerä amistelukurssi on joukossa, jossa insinööristä yritetään tehdä mig/mag/puikko-hitsaria amiksessa opettavan opettajan johdolla. Siitä kurssissa ei kenelläkään ole yhtään mitään hyvää sanottavaa. Siihen vielä lisätään, että kurssi on ilta-aikaan, normaalin päivän päälle 17-22.00.

Aineiden valinnaisuus ja itsepäättäminen? Ensin mainostetaan korkeakouluna, jossa on akateeminen vapaus. Muistuttaa kuitenkin enemmän lukiota kuin yliopistoa. Lukujärjestys lyödään käteen ja käytönnössä, jos sitä et noudata, tulee sanktiota, koska jää väkisen kursseja käymättä.

Hyvääkö mitä? Kone- ja tuotantotekniikka työllistää kuitenkin kohtuu hyvin, JOS saa jalkansa kesätöissä oikeaan oven rakoon. Ja onhan se Tamk suomen suosituin Amk, johon taitaa olla hankalin päästä. Tämä ei välttämättä kerro kuin amk-opetuksen tasosta, ei koulun hyvyydestä.

Edit: vielä se huonoin juttu. Sisäänottomäärä. Opetuksen taso kärsii, kun esimerkiksi pneumatiikan/sähkön -labroissa on 14-konetta ja oppilaita ryhmässä 48-54. Mukavan tiivis tunnelma koneilla..
 
Faktoja

Olen itse kolmannen vuoden lentotekniikan opiskelija, joten tässäpä hieman oikeampaa tietoa kyseisistä opinnoista. Kone- ja tuotantotekniikan linjalla on useampia suuntaumisvaihtoehtoja joihin erikoistutaan toisen vuoden keväästä lähtien. Kaikille yhteisten koneopin jälkeen tulee suuntautumisvaihtoehdon opinnot laajuudeltaan 30 ov, myös lentotekniikassa, ei 10 ov kuten Aapina luuli tietävänsä. Lisäksi on 20 ov harjoittelut jotka voi suorittaa missä itse haluaa. Sekä vapaasti valittavat opinnot 10 ov jotka ovat myös vapaasti valittavissa. Ja vielä kun tehdään päättötyö 10 ov omalta alalta tulee lentotekniikan opintojen laajuudeksi 60 ov, perus koneopintojen päälle. Kone- ja tuotantotekniikassa on kaikilla suuntaumisilla samat perusopinnot koska asiat ovat samoja. Mekaniikka, matematiikka, fysiikka,statiikka, lujuusoppi, materiaalitekniikka ym ovat jokaisen koneinsinöörin perustyökaluja.

On totta ettei TAMK pysty tarjoamaan tätä kaikkea 60 ov laajuista pakettia tiloissaan vaan 30 ov on järjestettyä opetusta, loput on omalla aktiivisuudella hankittavissa. Projektiopinnot ovat tässä tapauksessa mainio tapa kartuttaa oppia ja hyödyntää osaamistaan. Alan yrityksien kanssa on helppo toteuttaa projekteja, sekä tässä tapauksessa myös TAMK Ilmailukerhon ry:n kanssa. Lentokoneenrakennusprojekti on täysin opiskelija voimin toteutettu, joten tekemään pääsee muutakin kuin niittaaman sen yhden niitin. Vuoden mittaisessa projektissa ovat opiskelijat tehneet +5000h töitä, joten siitä voi jokainen halukas laskea sen opintoviikoiksi.

Kukaan ei pakota ottamaan vapaasti valittaviin opintoihin esim hiihtokursseja tai muuta hyödytöntä. Myös vapaasti valittaviin voi tehdä lentotekniikan opintoja. Kaikki on taas itsestään kiinni.

Lentotekniikan opinnot koostuvat kolmesta suuremmasta kokonaisuudesta, lentotekniikan perusteet, lentokonerakenteet ja kunnossapito. Mielestäni koulutus antaa hyvät lähtökohdata työelämään lentotekniikassa. Lentotekniikassa on lähitulevaisuudessa huutava pula osaavasta työväestä koska Patrialla ja Finnairilla on siirtymässä suuri joukko insinöörejä eläkkeelle.

Itse lähdin AMK:hon opiskelemaan, en siksi että olisin joutunut vaan koska halusin sinne. Olisin helposti päässyt yliopistoon opiskelemaan, mutta en koskaan edes tosissani harkinnut sitä vaihtoehtoa koska lukeminen ei vaan ole kovin hauskaa, tekeminen on. Ja ainahan voi AMK:n jälkeen jatkokouluttautua.

http://ilmailukerho.tamk.fi/v2/index.php
 
Dryse sanoi:
Lentotekniikassa on lähitulevaisuudessa huutava pula osaavasta työväestä koska Patrialla ja Finnairilla on siirtymässä suuri joukko insinöörejä eläkkeelle.

:thumbs:
Puheet on kuin rehtorilla ekana päivänä: teidät tullaan hakemaan luxusautolla pihasta heti, kun valmistumiseen on kolme viikkoa aikaa ja revitään johtotason tehtäviin :hyper:

Samaan aikaan saa lukea kauppalehdestä, että insinöörit eivät osaa työpaikalla mitään ilman vuoden-kahden lisäkoulutusta. Tähän syynä opetuksen heikko taso, koska sisäänottomäärä on järkyttävä. Muistaakseni myös tamk sai vähän noottia siitä, että koulutuksessa luvataan johtotehtäviä insinööreille, jotka ovat tosiaankin pelkkiä entisiä teknikkoja.

Ainiin, onhan siellä Tamkissa jotain legendaarista, matematiikan opettaja, joka TODELLA tykkää laskimesta nimeltä ti-89.

Mielipide on kuin persereikä, jokaisella on omansa ja se haisee yleensä pahalle.
 
Aapina sanoi:
:thumbs:
Puheet on kuin rehtorilla ekana päivänä: teidät tullaan hakemaan luxusautolla pihasta heti, kun valmistumiseen on kolme viikkoa aikaa ja revitään johtotason tehtäviin :hyper:

No, ei nyt ihan johtotehtäviin, mutta insinöörin tehtäviin, siihen mihin on kouluttauduttukin. Ja työvoimatarpeesta minulla on ehkä sinua parempaa tietoa sillä työskentelenhän itsekin toisessa näistä suuresta yrityksessä.
 
Ite aloittelin jo kolmatta vuotta TAMKissa, lentokonetekniikan suuntautumislinjalla, ja kyllä jäi vähän paskan maku suuhun.
76ov takana, vain 104 edessä...
Koulu on nyt toista vuotta jäissä, ei todellakaan kiinnosta.

Ensimmäiset kaksi vuotta on hirveätä pakkopullaa, juuri näitä perusaineita. Matikkaa, kemiaa, fysiikkaa, lujuusoppia, kieliä yms.
Siellä harjoitellaan käsin koneenpiirrustusta (missähän sitä vielä oikeasti tehdään?!), samoin lujuuslaskuja tehdään käsin vaikka niihin on miljoonien ohjelmat. Ei käsitä, mielestäni ajanhukkaa.
Opetuksen taso on todella heittelevää; toiset opettajat todella pitävät siitä ja haluavat tehdä sitä, toiset ovat jääneet jo "työelämästä" pois ja ovat nyt AMK:ssa opettamassa.
Siellä nämä pierut sitten tekevät kerran kalvot ja kierittävät niitä vuodesta toiseen asiaa sen enempää miettimättä.

Itse lentokonetekniikkaa en ehtinyt tuona aikana käydä kuin pari-kolme kurssia. Mielestäni on kuitenkin absurdia että koulun rehtori suorittaa ultrakevyen lentolupakirjan, ja kas kummaa, heti koulu ostaa kymmeniä tuhansia maksavan lentokoneen, jotta rehtori pääsee lentämään.

Lentokonelinjalla on todella paskoja opettajia, mutta on joukossa ihan muutama osaavakin esim. Heikki Aalto. Heikki ei vain oikein kiireiltään ehdi opettamaan mutta kyllä hänen kursseistaan pääsee helposti puhumallakin läpi jos kokeen näyttäisivät toisin.

Yksi asia on lentokoneinsseillä nämä työnäkymät; mistä hitosta saada töitä?
Suomessa on ihan kourallinen alan firmoja: Insta(entinen Instrumentointi, Patria, Ilmavoimat, Finnair. Installe on vaikea päästä jollei ole suhteita, Patrian työt ovat melko projektiluontoisia, Ilmavoimat työllistävät mieluummin diplomi-insinöörejä ja Finnairista en sitten tiedä.
Ongelma on tämä: jos vuosittain valmistuu n. 30 lekoinssiä, niin mihin nämä kaikki menevät? Yliopistoista tulee kuitenkin luultavasti saman verran dippainssejä, jotka napsivat kaikki työpaikat inssien(AMK) edestä.
Huonolta näyttää kotimaan työtilanne mielestäni, ulkomaat ovatkin sitten ihan eri asia jos sinne haluaa lähteä.

Olisihan se hyvä itsellenikin että kävisin koulun loppuun mutta teen jo muuta työtä lentokoneiden parissa, enkä varmasti ikinä tarvitse insinöörinpapereita nykyisessä hommassa, ainakaan niin kauan kun on Suomella itsenäiset Ilmavoimat.
 
lepex sanoi:
Mielestäni on kuitenkin absurdia että koulun rehtori suorittaa ultrakevyen lentolupakirjan, ja kas kummaa, heti koulu ostaa kymmeniä tuhansia maksavan lentokoneen, jotta rehtori pääsee lentämään.

Ongelma on tämä: jos vuosittain valmistuu n. 30 lekoinssiä, niin mihin nämä kaikki menevät? .


Kyseistä konetta ei ole ostanut, eikä omista Tampereen ammattikorkeakoulu vaan TAMK Ilmailukerho ry. Rahoitus hankkeeseen on hankittu suomalaisesta yritysmaailmasta. Ja lisättäköön vielä että rehtorilla on oma kone.

TAMKista valmistuu vuosittain 10-20 lekoinssiä jotka sijoittuu joko lentokoneinsinöörin työtehtäviin tai kunnossapitoinsinööreiksi muuhun teollisuuteen. Ja Otaniemestä valmistuvat lentotekniikan dippainssit ei kilpaile samoista työpaikoista AMK insinöörien kanssa. AMK insinöörejä tarvitaan moninaisiin huollon tehtäviin ja dippainssit sijoittuu enemmän teoreettisimpiin tehtäviin kuten suunnittelu- ja kehitystehtäviin.
 
No huh huh mitä juttua täällä jauhetaan. Osa on kyllä aivan muutakuin totuutta.. Haluaisin tiedustella AAPINAn omaa opintosuuntaa.? Vai onko koulut jo käyty?
Lekoinssin paperithan eivät todellakaan tarkoita sitä, että niillä voisi vain työskennellä lekoalan hommissa. Eiköhän niillä pääse suurimpaan osaan konealan insinööritehtävistä. Töihin soveltuvuus riippuu lähes täysin hakijasta ITSESTÄÄN.!

Eipä näytä DI-inssienkään työnäkymät kovin ruusuisilta, jos katson ystävieni kesätöiden saantia. :rock:

Edit: Ainiin kaikkia ei kiinnosta lopettaa opiskelua ja siirtyä Ilmavoimien palvelukseen nauttimaan "huippupalkasta".
 
lukez sanoi:
Edit: Ainiin kaikkia ei kiinnosta lopettaa opiskelua ja siirtyä Ilmavoimien palvelukseen nauttimaan "huippupalkasta".

:lol2:

:thumbs:

...mitä tuo nyt sitten tarkoittaakaan. Mitä se Ilmavoimien huippupalkka sitten on jos se on niin huono?
Ja ole huoleti, ei minunkaan mielestä kannata opiskeluja lopettaa jos ne maistuu.

Dryse sanoi:
Kyseistä konetta ei ole ostanut, eikä omista Tampereen ammattikorkeakoulu vaan TAMK Ilmailukerho ry. Rahoitus hankkeeseen on hankittu suomalaisesta yritysmaailmasta. Ja lisättäköön vielä että rehtorilla on oma kone.

Just, tuo Ilmailukerhohan on TÄYSIN erillaan koulusta vai onko?

Dryse sanoi:
TAMKista valmistuu vuosittain 10-20 lekoinssiä jotka sijoittuu joko lentokoneinsinöörin työtehtäviin tai kunnossapitoinsinööreiksi muuhun teollisuuteen. Ja Otaniemestä valmistuvat lentotekniikan dippainssit ei kilpaile samoista työpaikoista AMK insinöörien kanssa. AMK insinöörejä tarvitaan moninaisiin huollon tehtäviin ja dippainssit sijoittuu enemmän teoreettisimpiin tehtäviin kuten suunnittelu- ja kehitystehtäviin.

Eikö kilpaile samoista paikoista? Kyllä harjoittelupaikat Tampereen ilmailuteollisuudessa meni AMK insseiltä sivusuun jos samaa paikkaa haki dippainssiopiskelija. Ja olen vieläkin sitä mieltä, että alalle on tunkua mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat.
 
lepex sanoi:
Ensimmäiset kaksi vuotta on hirveätä pakkopullaa, juuri näitä perusaineita. Matikkaa, kemiaa, fysiikkaa, lujuusoppia, kieliä yms.
Siellä harjoitellaan käsin koneenpiirrustusta (missähän sitä vielä oikeasti tehdään?!), samoin lujuuslaskuja tehdään käsin vaikka niihin on miljoonien ohjelmat. Ei käsitä, mielestäni ajanhukkaa.

Riippuu paljolti ihmisestä ovatko ko. aineet pakkopullaa vai ei. Joitakin todella kiinnostaa opiskella asiat perinpohjaisesti. Perusaineet on opiskeltava, jotta kykenee edes jollain tavalla ymmärtämään esim. niitä miljoonien lujuuslaskentaohjelmia ja itse lujuuslaskentaa. Vai luuleeko Lepex ettei lujuuslaskennassa tarvitse mitään muuta kuin ohjelman, johon näppäillään tiedot ja nappia painamalla saadaan kauniit värikuvat täydellisine tuloksineen? Mihin tarvitaan insinöörejä jos pelkkä tietokoneen käyttötaito riittää?

Onneksi jätit opiskelut kesken. Muuten olisi taas yksi huono insinööri lisää työmarkkinoilla. Et selvästikään ole sisäistänyt "insinööriyttä".
 
Orgasmatron sanoi:
Onneksi jätit opiskelut kesken. Muuten olisi taas yksi huono insinööri lisää työmarkkinoilla. Et selvästikään ole sisäistänyt "insinööriyttä".

Kuulutko itse tähän huonojen insinöörien joukkoon, ainakin tunnut tietävän mikä tekee insinööristä huonon?

Ja en, en onneksi sisäistänyt insinööriyttä.
 
hah

katellisten panettelua ! Tamk rules ja siellä on mahtava opetus ja meininki muutenkin. Pikkuveljelle hyvä paikka :rock: Siellä minäkin olen ....
 
Aapina sanoi:
Ainiin, onhan siellä Tamkissa jotain legendaarista, matematiikan opettaja, joka TODELLA tykkää laskimesta nimeltä ti-89.

Timo Mäkelä? ;)
(turpa kiinni tai tulee penalttia!)

http://www.tpu.fi/~tmakela/

Mäkelä muuten oli hiton hyvä matematiikan opettaja, toisin kuin osa-aikaeläkeläinen Seppo Tuomola. DAMN YOU IN HELL!!!1:curs:
 
Oisko jollain lentokonetekniikkaa opiskelevalla updatee työllisyystilanteeseen ja itse opiskeluun TAMK:ssa? Millaset opettajat on? Onko työllistyminen valmistumisen jälkeen lentokoneiden pariin vaikeata ja mitä se homma käytännössä sitten olisi? Vanha ketju niin tarvis vähä ajankohtasta tietoo onko mikään muuttunut noista aikasemmista tarinoista.
 
Jos haen TAMKiin kone- ja tuotantotekniikan puolelle ja haluan nimenomaan erikoistua lentokonetekniikkaan, niin onko se myös varmaa että sinne lentokonepuolelle pääsee? Vai valitaanko sinne jossain vaiheessa sitten parhaat niistä jotka sinne haluavat, jos et lukeudu niiden joukkoon niin erikoistut johonkin muuhun?
Kun mikään muu tuolla ei juuri kiinnosta kuin tuo lentokonetekniikka, niin olisi kiva tietää että pääseekö sinne myös varmasti jos tuonne hakee.

Lentotekninen aliupseerikurssi on käyty intissä ja vuoden verran työskennelty sopimussotilaana Hornetien parissa eli jonkinverran käsitystä alasta löytyy, jos sillä mitään merkitystä on...
 
Jos haen TAMKiin kone- ja tuotantotekniikan puolelle ja haluan nimenomaan erikoistua lentokonetekniikkaan, niin onko se myös varmaa että sinne lentokonepuolelle pääsee? Vai valitaanko sinne jossain vaiheessa sitten parhaat niistä jotka sinne haluavat, jos et lukeudu niiden joukkoon niin erikoistut johonkin muuhun?
Kun mikään muu tuolla ei juuri kiinnosta kuin tuo lentokonetekniikka, niin olisi kiva tietää että pääseekö sinne myös varmasti jos tuonne hakee.

Lentotekninen aliupseerikurssi on käyty intissä ja vuoden verran työskennelty sopimussotilaana Hornetien parissa eli jonkinverran käsitystä alasta löytyy, jos sillä mitään merkitystä on...

Eikö kukaan osaa sanoa?
 
Tämähän kuulostaa hyvinkin mielenkiintoiselta. Lentsikat kiinnostaa, mutta lentäjäks ei mitään mahkuja. Onko kukaan opiskellut TKK:ssa lentotekniikkaa? Millaiset ovat työllistymismahdollisuudet ulkomailla/Suomessa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom