Lenkkipolun ojaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tpt
  • Aloitettu Aloitettu

tpt

Mulla olis aika kummallinen ongelma. Nimittäin kun käyn lenkillä, jotka yleensä kestää 40-70 minuuttia, meinaa lastit tulla housuun melko usein viimeistään 40 minuutin jälkeen. Tämä tapahtuu vaikka ois käyny täysistunnolla juuri ennen lenkille lähtöä. Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut mennä kyykille ojaan, mutta kaukana ei ole ollu. Ainut keino on vaan pidätellä niin kauan, että pääsee kotiin. Hyvänä puolenahan tuossa on tietenkin se, että tulee treenattua myös supistajalihaksia :lol2: .

Onkos muilla vastaavia "oireita", ja jos on niin ootteko keksiny mitään mikä auttais. Tietääkö joku mistä tuo mahdollisesti vois johtua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän liikkuminen auttaa ainakin ummetuksen kans, tai kun suoli liikkuu niin homma toimii paremmin. Entäs nautitko ennen lenkkiä kahvia, mulla ainakin toi kahvi voi laittaa mahan sekaisin ja aiheuttaa tollasen reaktion.

En yleensä juo kahvia ennemmin, joskus kylläkin. Tänään oli sama ongelma ja kahvia olin juonut mukillisen viimeksi seitsemän aikaan ja lenkille lähdin yhdeltästoista, eli oli sekin kahvi jo tullut teitään ulos. Kahvin käytöllä ja mahan toiminalla ei ole mulla mitään yhteyttä kyllä ikinä ollut.

Tässä vaikuttaa hirveesti mitä syöt ennen lenkkiä ja kuinka pitkän tauon pidät. Eli kerros hiukka. Mulla esim vain tietyt ruuat sopii ennen kunnon kovempaa lenkkiä. Maitotuotteet ja kahvi eivät sovellu ennen lenkkiä ollenkaan. Ei kannata myöskään mitään sellaisia normiruokia syödä joissa on paljon lihaa tai vastaavaa, sillä proteiinipitoinen ruoka ennen lenkkiä tekee selvää vatsasta. Proteiini vaatii suht pitkän sulattelutauon. Proteiini + yhdistettynä rasvaan on pahin mahdollinen yhdistelmä ennen lenkkiä > rasva hidastaa edelleen imeytymistä. Sitten teitty myös erittäin kuitupitoinen ruoka voi jämähtää suoleen kivasti. Eli esim kasvikset ennen pitempää lenkkiä voi olla aika kiva juttu. Juu kuulostaa jo siltä ettei mitään voi syödä mutta itselle ne sopivat ruuat löytää parhaiten kokeilemalla. Tosin esim jos syöt pelkkää makaroonia ilman jauhelihaa ennen lenkkiä niin on kumma jos vielä tulee oireita. Voit kokeilla ja jos edelleen menee läskiks nii sitten vika on jossain muualla.

Ennen lenkkiä pyrin syömään kevyseti: puolipurkkia raejuustoa+250 grammaa mehukeittoa ja 2 kapeeta hapankorppua joiden päällä yhteensä 4 leikettä. Lenkin jälkeen tankkaan sitten vähän enemmään. Ja tuota välipalaa ennen on normaali aamupala kuuden ja seitsemän välillä.

Allekirjoittaneella esiintyy joskus samaa ongelmaa. Erityisesti jos edellisesta lenkista on pitka aika. Pitaa vaan alottaa varovasti... :D
Olis kylla kiva jos jollain olis jotain vinkkeja tahan.

Samaa on esiintynyt kun enemmän vielä juoksin. Oli kyllä jäätävää kun oli 10 km:n päästä kotoa, ja suoli ilmoitti että nyt ois kiva toimia. No, tuli juostua aina loppupätkä saatanan kovaa kotiin... :whip: Mulla ainakin on auttanut se että ei syö ainakaan 2-3h ennen lenkkiä. Muutoin se safka haluaa tulla jommasta kummasta päästä ulos kesken lenkin.

tpt sanoi:
Ennen lenkkiä pyrin syömään kevyseti: puolipurkkia raejuustoa+250 grammaa mehukeittoa ja 2 kapeeta hapankorppua joiden päällä yhteensä 4 leikettä. Lenkin jälkeen tankkaan sitten vähän enemmään. Ja tuota välipalaa ennen on normaali aamupala kuuden ja seitsemän välillä.

Kokeileppa jättää se raejuusto ja leikkeleet pois (sillä lenkin aikana et todellakaan tarvitse ylimääräistä proteiinia) ja korvaat vähän hiilihydraattipitoisemmalla ruualla sen. Esim kauraleipiä ja perunasalaattia... tai mitä tahansa enemmän hiilihydraattipitoista leipien päälle. OK nuo leikkeleet nyt ei lyhyellä lenkillä vielä hirveesti haittaa mutta kokonaisproteiinimäärä tässä ateriassa nousee isommaksi kuin itse hiilihydraatit kun kerta hapankorput on aika ohuita leiviksi. Luulenpa että tässä se vika on. Ennen lenkkiä ei kannata syödä samalla tavalla kuin olisit menossa salille (tosin ei salillekkaan kannata liikaa protskua tankata). Normi lenkille hyvä perusruoka on puuro.

Suositut

Back
Ylös Bottom