Lenkkeily ja kuntosali

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M-Kar
  • Aloitettu Aloitettu
Puhutaan siitä, että lenkkeily polttaa myös lihaksia mutta mitenkäs tämä nyt sitten ihan tarkalleen toimii? Tarvitseeko tämän tapahtuminen pitkiä lenkkejä vai miten?

Olen ymmärtänyt asian niin, että tarvisi jotain tosi pitkiä lenkkejä joten olen itse sitten lenkkeillyt lyhyempää lenkkiä (max 4km) mutta lisännyt sitten rasitusta. Rasitus siis niin, että juoksen sellaisen lähes 10kg panssariliivin kanssa ja sitten kun sen kanssa alkaa vauhtia riittää niin teippaan jotkut hiekkasäkit nilkkoihin. Ja sitten kun menee vähän matkaaa ylämäkeä niin jalat on tulessa..

Kunto kasvaa kyllä loistavasti mutta mitenkäs tälläinen vaikuttaa punttireeniin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No perus aerobinen on tylsää ja suhteellisen turhaa puurtamista. Intervalleista saa työlle vastinetta huomattavasti paremmin.

No perus aerobinen on tylsää ja suhteellisen turhaa puurtamista. Intervalleista saa työlle vastinetta huomattavasti paremmin.

Ei tainnut aivan vastata kysymykseen? Ei kyllä tämäkään.

Jos puntilla tulee käytyä aktiivisesti ja ruokavalio on kunnossa niin saa varmaan aika paljon lenkkiä tehdä ennenkuin lihat lähtee kävelemään. Tietenkin se voi jonkun verran hidastaa kehitystä, mutta toisaalta hyvän peruskunnon avulla jaksaa varmaan punttailunkin paremmin.

Eihän noin voi sanoa, että perusaerobinen on turhaa puurtamista. Sillä kehitetään eri asioita kuin intervalleilla.

Eihän noin voi sanoa, että perusaerobinen on turhaa puurtamista. Sillä kehitetään eri asioita kuin intervalleilla.

Tuo panssariliivijuoksu on oikeastaan intervalliharjoittelua jossa nopeuden tai harjoittelutiheyden sijasta kasvatetaan rasitusta lisäämällä matkaa joka tuntuu sitten kunnolla kun raahaa sitä ylimääräistä massaa.

itsehän suosittelen jos noin terveyttä ajatellaan niiin ehdottomasti aerobista salin ohella. ja reilusti. Ei punttisali kehitä keuhkoja ja verenkierto elimistöä samalla tavalla ku pitkäkestoset juoksu,hiihto, pyöräily yms lajit.

Jos pelkäää että lihat lähtee jos käyt lenkillä niin luulis pelottavan että ku keräät 100kg massaa ilman aerobista niin millon tilttaa pumppu ja missä kunnossa on muutenki verenkierto elimistö.

punttisalia ei voi mitenkää verrata aerobisiin liikunta muotoihin, vaikka oon tehny mitä salilla on se ihan lasten leikkiä kunnon aerobiseen harjotukseen.

itsehän suosittelen jos noin terveyttä ajatellaan niiin ehdottomasti aerobista salin ohella. ja reilusti. Ei punttisali kehitä keuhkoja ja verenkierto elimistöä samalla tavalla ku pitkäkestoset juoksu,hiihto, pyöräily yms lajit.

Jos pelkäää että lihat lähtee jos käyt lenkillä niin luulis pelottavan että ku keräät 100kg massaa ilman aerobista niin millon tilttaa pumppu ja missä kunnossa on muutenki verenkierto elimistö.

punttisalia ei voi mitenkää verrata aerobisiin liikunta muotoihin, vaikka oon tehny mitä salilla on se ihan lasten leikkiä kunnon aerobiseen harjotukseen.

Ei voi verrata ei, mut jos kunnon tekniikalla ja painoilla tekee, niin kyllä tuntuu!

Ei voi verrata ei, mut jos kunnon tekniikalla ja painoilla tekee, niin kyllä tuntuu!

:offtopic: Molempia, punttailua ja juoksua harrastaneena voisin kommentoida, että oman kunnon rajoilla juostun (puoli)maratonin viimeiset kilometrit tuntuvat aika paljon rankemmalta kuin mikään punttaus. Tämä siitä syystä, että kärsimys pitkittyy pidemmälle ajalle, ei välttämättä sen takia, että "tuntuma" olisi juuri tietyllä hetkellä rankempi :) :offtopic:

Alkuperäiselle kysyjälle:
Oman kokemukseni mukaan lenkkeily ja punttailu sopivat ihan hyvin yhteen. Hyvä yleiskunto helpottaa salilla käyntiä huomattavasti. Toisaalta pidemmillä lenkeillä (yli 15km) on paljonkin iloa siitä, että keskivartalon ja jalkojen lihakset on saaneet salitreeniä...

Mitään äärimmäistä tulosta lenkkeilyssä ja kuntosalissa ei oikein voi saada samanaikaisesti, mutta toisaalta aika harva tavoittelee tätä.

Makuasioista ei voi kiistellä. Oon mäki juoksua harrastanut ja pitkiä lenkkejä juossut. Esimerkiks kyykkytreenit on sellasia, et kyllä siinäkin ittensä piippuun saa vedettyä.

Mä oon ainakin huomannu että kyykky on nimenomaan se liike jolla voi saada yhtä pahan olon kuin juoksemalla pahimmillaan (parhaimmillaan) ja sekin nimenomaan pitkillä sarjoilla. Ei tietenkään mitään salitreeniä voi verrata puolimaratoniin tai maratonin mittaisiin matkoihin.

Miten lenkkeily järjestetään kuntosalin kanssa? jos jokatoinen päivä on salipäivä 1-jakoisella ohjelmalla jossa jalat rasittuu.Voiko esim välipäivinä lenkkeillä

Pystyykö kävelyllä polttaa rasvaa? Itselläni ei syke nouse ollenkaan yli 100, vaikka miten nopeasti ja reippaasti kävelisi. Onko olemasa jotakin tiettyä syke rajaa, millä pystyisi polttamaan rasvaa? Vai riippuuko tämä henkilöstä?

Miten lenkkeily järjestetään kuntosalin kanssa? jos jokatoinen päivä on salipäivä 1-jakoisella ohjelmalla jossa jalat rasittuu.Voiko esim välipäivinä lenkkeillä

Itse olen tässä valmistautumassa maratoniin, ja harrastan myös punttailua, joten voinen antaa esimerkin omasta treenistäni. Käyn tällä hetkellä salilla 2 kertaa viikossa, ja lenkillä 3-4 kertaa viikossa (syksyllä ja talvella suhde oli toisinpäin).

Jos viikossa on monta lenkkikertaa, on 1-jakoinen tosiaan hieman huono ratkaisu, koska sitten on aina pitkin viikkoa jalat kipeinä :)

Itse olen ratkaissut tilanteen siten, että treenaan jalat kerran viikossa salilla osana 1-jakoista, jonka jälkeen on yleensä lepopäivä. Toinen viikon salitreeni on myös 1-jakoinen, mutta kevyempi jaloille. Tämä mahdollistaa vielä 40-50km juoksua viikossa.

Eli tavallaan 2xviikkoon 1-jakoinen, joista toisessa otetaan jalat hyvin kevyesti.

Varmaan löytyy parempiakin ratkaisuja, mutta tästä olen tykännyt omassa tilanteessani...

Pystyykö kävelyllä polttaa rasvaa? Itselläni ei syke nouse ollenkaan yli 100, vaikka miten nopeasti ja reippaasti kävelisi. Onko olemasa jotakin tiettyä syke rajaa, millä pystyisi polttamaan rasvaa? Vai riippuuko tämä henkilöstä?

kävely polttaa varmasti rasvaa jos mennään tarpeeksi reippahasti ja pitkäkestoista. Tietty maasto saa olla aika mäkistä että kävelyllä sykkeen saa sinne rasvanpoltto alueelle, joka on ohjearvona 50-70% max sykkeestä, eli esim mulla max syke 195. niin optimaali rasvanpoltto syke on 130-140 välillä.

tosta ollaan montaa mieltä, varmaan jokaisella oma mielipide mut ainaki mä olen saanu tuloksia juurikin tolla. Ei kaikki toimi jokaisella, voihan rasva palaa jos vedetää 2tuntia 195 sykkeellä, sse vaatii vaan vähän sisua.

Tämän threadin ja intervalliharjoittelusta lukemani perusteella taidan jatkaa alkuperäisessä suunnitelmassani. Juoksen 3x viikossa ja nyt juoksen lähes 10kg panssariliivin kanssa reilut 2km. Nostan matkaa kesäkuuhun mennessä 4km lenkkiin ja kesäkuun ajan sitten yritän lisätä vauhtia.

Heinäkuussa teippailen 1.5kg painot nilkkoihin ja alan juosta 2km lenkistä kasvattaen 4km saakka ja alan sitten taas lisätä vauhtia.

Perse ja jalat on siihen malliin tulessa ylämäissä, että punttireenissä en sitten jaloille tee mitään. Punttia sitten 5-6x viikossa kuten olen viimeiset puolitoista kuukautta tehnyt, että joka toinen päivä treenaan eri lihaksia että ehtivät levätäkin. Mitä nyt ehkä kesällä on parit ryyppyreissut että voi parilla viikolla jäädä treeni vajaaksi mutta lepohan ei ole pahitteeksi.

Lihaskasvuun tähtäävä pohjetreeni juoksijoilla - miten saatte onnistumaan?

Itsellä kärsii aika nopeasti lenkit, kun kireät pohkeet poikivat penikkakipuja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom