Kaikkihan on toki tilannekohtaista, mutta lähtökohtaisesti aktiivinen kuntoutus kannattaa aloittaa välittömästi kun se onnistuu kivun sallimissa rajoissa sekä sallittujen liikeratojen/vastuksen mukaisesti ja leikannut lääkäri on siihen antanut luvan. (+ Mielellään se tapahtuu ammattilaisen ohjeiden mukaan sekä sen vaikuttavuutta seurataan säännöllisesti.) Kuntoutuksen aloittaminen näin niinkuin tiivistettynä
Samaa mieltä.
Itselläni on ollut reisi murtuneena kesäkuusta asti. Se leikattiin heti onnettomuuden jälkeen ja laitettiin rautaa tukemaan. Yleensä luutuminen kestää n.3kk, mulla ei ole kuitenkaan mitään edistystä tapahtunut. Silti polvi/reisi ei pahemmin kipuile ja sain luvan kävellä kivun sallimissa rajoissa n.kuukausi sitten.
Lääkärikään ei tajua miten pystyn kävelemään ilman kipua, sillä reisi/polvi meni aika pahasti rikki ja on vieläkin aika sirpaleina. Tietysti silloin kun olen joutunut kävelemään enemmän kuin normaalisti, polvessa tuntuu pientä jumitusta, mutta se menee aika nopeasti ohi. En myöskään ymmärrä, miten luutuminen on voinut hidastua näin paljon. Tai oikeastaan se ei ole hidastunut, koska se ei kai ole edes alkanut! Uusi leikkaus joulukuussa, saa nähdä mitä siitäkin tulee.
Pointti on kuitenkin, että ainakin mun lääkärin mielestä on parempi rasittaa (järkevästi) niin kauan kun ei tunnu kipua. Myös taivuttaminen ja liikkuvuuden harjoittaminen on tärkeää.