Moi! Hienoo että ootte ottanut tän asian puheeksi. Voisin jakaa oman kokemukseni, jos vaikka joku saisi tästä jeesiä. Itse tutustuin PRI:n oppeihin ensimmäistä kertaa vuonna 2017, kun pitkän loukkaantumishistorian jälkeen alkoi kehittyä kroonistunutta kipua mm. oikeaan nivuseen, - ala ja keskiselkään sekä kallonpohjaan. Koripalloa pelatessa fyysinen kunto ja liikkuvuudet olivat mintissä, mutta silti joka päivä sängystä jaloilleen noustess alkoi kivut ja pahenivat iltaa kohden. Aloin olemaan parin vuoden jälkeen niin herkistynyt sille liialliselle lihasjännitteelle (mikä lopulta tuntui kipuna), että tunsin selkeästi puolierot ja kuinka esim. oikea jalkaterä oli aina supinaatiossa lattiaa vasten verrattuna vasempaan yms. yms.. Suoritin sitten urheiluhierojan tutkinnon ja menin tekemään töitä yhteen firmaan missä keskityttiin ”lantion virheasentojen hoitoon” mutta kun tajusin, että jopa heillä näkemys asioihin on liian pinnallinen (ongelmat nähtiin lihaksien aiheuttamina ja hoidettiin vaan myös ajatellen pelkkää lihasta, eikä kokonaiskuvaa) niin otin itseni irti ja autoin asiakkaitani yksityisesti. Into pelkkään hierontaan katosi nopeasti kun ymmärsi, että ongelman juurisyytä käsittely ei korjaa vaan potilaan aivojen ja hermoston pitää uudelleen oppia ns. ”menetetty taito” että kivut/jumit/toispuoleisuudet helpottaisivat. Tällä taidolla tarkoitan mm. kävelyn ja hengittämisen (heikomman vasemman pallean käyttäminen) palauttamista rytmikkääksi, proprioseptiikan (asentoiaistin etenkin jalkapohjista) sekä näkökentän ja purennan optimaalisen signaalinsyötön aivoille palauttamista. Valitettavasti hierojana vain kolmeen ensimmäiseen on vaikutusvaltaa ja taidot.
Kerkesin harjoittelemaan PRI tekniikoita pari vuotta itse ennen kuin aloin niitä ohjaamaan satunnaisille asiakkaille kokeiluun. En ole itse käynyt vielä PRI -seminaareja läpi koska ovat melko hintavia ja lähimmät järjestetään muistaakseni Berliinissä. Mutta voin kertoa että ryhtini, hengitykseni, lihaksien tonus, hermoston tila (parasympaattisen ja sympaattisen välillä) ja kropan lihasbalanssi sekä koko katsomus ja suhtautuminen elämään on tekniikoiden aloittamisen jälkeen muuttunut rajusti ja olen 90% kivuton verrattuna aikaa ennen PRI:n tuomaa tietoa. Olen kirjaimellisesti katsonut jokaisen Neal Hallinanin videon youtubesta ja mielestäni sisäistänyt todella hyvin tämän näkemyksen. En voisi olla kiitollisempi siitä että törmäsin Nealin videoihin aikoinaan.
Olen jo monta vuotta näistä asioista yrittänyt puhua tästä niille, jotka mainitsevat kyseisiä ongelmia. Pulma on vaan siinä että liian vähän tietoisuutta on vielä tästä aiheesta. Etenkin voimaharjoittelua harrastavat yksilöt hyötyisivät tästä opista koska perinteiset kuntosaliliikkeet (esim. takakyykky, mave, pystypunnerrus, ylätalja) ovat liikkeitä jossa tensiotasot kropassa nousevt huippuunsa ja liikkeiden asennot korostavat liiallist ekstensiota rinta- ja lannerangan alueella. Tämä vaikuttaa hermoston tilaan ja normaaliin liikepatteristoon.
Olisi hienoo löytää yhteisö missä näistä asioista voisi alkaa puhumaan ja levittään tietoisuutta, koska on tullut huomattua että hyvin monet ihmiset kärsii näihin liittyvistä ongelmista enemmän tai vähemmän!