Left AIC / Right BC / Right TMCC pattern

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja azx
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tällä hetkellä ärsyttävimmät oireet jalkojen (varsinkin jalkaterien) ja käsien kylmyys / huono verenkierto. Noihin ollut vaikea oikein mistään löytää apua

Ayurveda vastaanotolla käymisestä voisi olla apua noihin ongelmiin. Tuossa linkin jutussa on vähän Ayurvedistä näkemystä noihin ongelmiin.

https://www.ororowear.com/blogs/story/why-some-people-are-always-cold-and-others-are-always-warm

Olen itse käynyt tuommoisella vastaanotolla noin 5 vuotta sitten, tosin ongelmana oli ruansulatuksen ongelmat. Saamani ruoka ohjeet + annetut yrtit auttoivat kyllä tuohon ongelmaan.

Itse kävin silloin Surya Ayurveda-nimisessä paikassa, tosin voi olla nykyisin vaikeampi saada aikoja tuonne sillä on vain satunnaisesti suomessa noiden Ayurvedisten konsultaatioiden tekijä.

Pakaralihasten aktivointiin olen parin viime viikon aikana tehnyt Zac Cupplesin harjoitusta (alkaa n. kohdasta 11:30):

Itellä tuo auttaa selvästi pakaralihasten aktivointiin, huomaa esim kävelylenkillä.

Lisäksi olen ottanut käyttöön oman sovelluksen jäätelötikun käytöstä esim. tuossa pakaralihasten aktivointi harjoituksessa. Tuo jäätelötikun käyttö auttaa rentouttamaan leuan lihaksia, sillä leuanlihasten jumitukset estävät esim. PRI-harjoituksista saatavat hyödyt. Tuo kävi ilmi esim. @azx :n postaamasta Hallinan:in videosta. Conorin videolla on myös esimerkki jäätelötikun käytöstä PRI-käsittelyn aikana:

Viimeisen kuukauden aikana olen tehnyt ATF:n toiminnallista faskiatreenin ja PRI-liikeiden yhdistelmää. Tuo faskiatreeni tuntuu avaavan vähitellen kehon jumeja jolloin myös nuo PRI-harjoitukset tuntuvat toimiman paremmin.

Esim. lonkkien saamiseksi samalle tasolle olen tehnyt Conorin harjoitusta:

eli eräänlainen yhdenjalankyykky, joka näkyy tuolla videolla.

Lisäksi on otettu käyttöön elektrolyyttijauhe, jota suositeltiin käytettäväksi samanaikaisesti tuon faskiatreenin kanssa. Tuo vaikutuksen tosiaan huomaa ja keho tuntuu venyvän helpommalla.

Tuohon faskiatreeniin siis kuuluu foamroller harjoitukset + dynaamisia liikkuvuusharjoituksia. Vähitellen harjoituksissa on siirrytty voimakkaamin vaikuttaviin tekniikkoihin, joista käytetään tuolla kursilla termiä pakottavat tekniikat.

Esimerkiksi pohkeelle käytetään samoja tekniikkoja kuten videolla:

Itellä pohkeet tuntuu olevan jumissa ja kun on tehnyt noita videon harjoituksia niin se on vaikuttanut myös yläselän jumeihin. Nähtävästi tuo vaikuttaa koko takaketjuun.

Alla olevan videon harjoituksia Ed Pagetilta tehty, Ed on siis skolioosi expertti. On toiminut mm. Canadan pikaluistelujoukkueen osteopaattina olympialaisissa.

Tuntuvat nuo harjoitukset vähitellen vähemtävän lavan jumia, sillä itellä on todettu lievä skolioosi. Edin blogissa oli semmoinen tieto että n. 3 %:lla väestöstä on lievä skolioosi eli tuo melko yleinen ongelma.

Tehty myös alla olevan videon 1-jalan kyykkyharjoitusta, toimii tuo harjoitus vaikka ei olekaan polvikipujen kanssa ongelmia.
Tuossa pitää tosiaan keskittyä pitämään lantion asento kontrollissa kun tekee tuota harjoitusta. Tuostakin on auttanut lavan jumituksiin, sillä tuossa joutuu faskiaketju lantiosta yläselkään tekemään töitä.

Moi! Hienoo että ootte ottanut tän asian puheeksi. Voisin jakaa oman kokemukseni, jos vaikka joku saisi tästä jeesiä. Itse tutustuin PRI:n oppeihin ensimmäistä kertaa vuonna 2017, kun pitkän loukkaantumishistorian jälkeen alkoi kehittyä kroonistunutta kipua mm. oikeaan nivuseen, - ala ja keskiselkään sekä kallonpohjaan. Koripalloa pelatessa fyysinen kunto ja liikkuvuudet olivat mintissä, mutta silti joka päivä sängystä jaloilleen noustess alkoi kivut ja pahenivat iltaa kohden. Aloin olemaan parin vuoden jälkeen niin herkistynyt sille liialliselle lihasjännitteelle (mikä lopulta tuntui kipuna), että tunsin selkeästi puolierot ja kuinka esim. oikea jalkaterä oli aina supinaatiossa lattiaa vasten verrattuna vasempaan yms. yms.. Suoritin sitten urheiluhierojan tutkinnon ja menin tekemään töitä yhteen firmaan missä keskityttiin ”lantion virheasentojen hoitoon” mutta kun tajusin, että jopa heillä näkemys asioihin on liian pinnallinen (ongelmat nähtiin lihaksien aiheuttamina ja hoidettiin vaan myös ajatellen pelkkää lihasta, eikä kokonaiskuvaa) niin otin itseni irti ja autoin asiakkaitani yksityisesti. Into pelkkään hierontaan katosi nopeasti kun ymmärsi, että ongelman juurisyytä käsittely ei korjaa vaan potilaan aivojen ja hermoston pitää uudelleen oppia ns. ”menetetty taito” että kivut/jumit/toispuoleisuudet helpottaisivat. Tällä taidolla tarkoitan mm. kävelyn ja hengittämisen (heikomman vasemman pallean käyttäminen) palauttamista rytmikkääksi, proprioseptiikan (asentoiaistin etenkin jalkapohjista) sekä näkökentän ja purennan optimaalisen signaalinsyötön aivoille palauttamista. Valitettavasti hierojana vain kolmeen ensimmäiseen on vaikutusvaltaa ja taidot.
Kerkesin harjoittelemaan PRI tekniikoita pari vuotta itse ennen kuin aloin niitä ohjaamaan satunnaisille asiakkaille kokeiluun. En ole itse käynyt vielä PRI -seminaareja läpi koska ovat melko hintavia ja lähimmät järjestetään muistaakseni Berliinissä. Mutta voin kertoa että ryhtini, hengitykseni, lihaksien tonus, hermoston tila (parasympaattisen ja sympaattisen välillä) ja kropan lihasbalanssi sekä koko katsomus ja suhtautuminen elämään on tekniikoiden aloittamisen jälkeen muuttunut rajusti ja olen 90% kivuton verrattuna aikaa ennen PRI:n tuomaa tietoa. Olen kirjaimellisesti katsonut jokaisen Neal Hallinanin videon youtubesta ja mielestäni sisäistänyt todella hyvin tämän näkemyksen. En voisi olla kiitollisempi siitä että törmäsin Nealin videoihin aikoinaan.
Olen jo monta vuotta näistä asioista yrittänyt puhua tästä niille, jotka mainitsevat kyseisiä ongelmia. Pulma on vaan siinä että liian vähän tietoisuutta on vielä tästä aiheesta. Etenkin voimaharjoittelua harrastavat yksilöt hyötyisivät tästä opista koska perinteiset kuntosaliliikkeet (esim. takakyykky, mave, pystypunnerrus, ylätalja) ovat liikkeitä jossa tensiotasot kropassa nousevt huippuunsa ja liikkeiden asennot korostavat liiallist ekstensiota rinta- ja lannerangan alueella. Tämä vaikuttaa hermoston tilaan ja normaaliin liikepatteristoon.
Olisi hienoo löytää yhteisö missä näistä asioista voisi alkaa puhumaan ja levittään tietoisuutta, koska on tullut huomattua että hyvin monet ihmiset kärsii näihin liittyvistä ongelmista enemmän tai vähemmän!
Moi, teetkö nykyään missä päin hommia? Itse täysin samojen ongelmien kanssa kamppaillut nyt toista vuotta ja pikkuhiljaa alkaa vasta pääsemään siihen, että hermosto rauhoittuu. Taustalla krooninen sympaattisen hermoston aktivaatiotila (vuosia kestänyt).

Olen alkanut itsekin tutustua tähän aiheeseen pitkään jatkuneiden selkäongelmien myötä. Hieman tämä asia tuntuu olevan samaa myös mistä monet "jäsenkorjaajat" puhuvat ja pyrkivät kuuluisaa SI-nivelstä manipuloimalla hoitamaan ja toisaalta tietty lähes kaikki osteopaatit ja kiropraktikot tähän pyrkivät.Tässä varmasti tärkeää on tuo neuromuskulaarinen toiminta eli, että lihaksista oikealla ja vasemmalla toimii tasapainoisesti.

Mutta ihan vaan pohdintana, voiko esimerkiksi voimistelijoilla olla edes Left aic patternia? Ainakin, kun heidän seisovia asentoja katsoo niin tuntuu, että voisi mennä viivottimen ja vatupassin kanssa paikalle ja ei juurikaan hämminkejä löytäisi.

Tässä siis ajatuksenjuoksuna, että jos alkaisi tekemään voimisteluliikkeitä (erityisesti esim. renkailla), niin alkaisiko tämä korjaamaan tätä ongelmaa automaattisesti? Tokihan tuossa ei päästä oikein lantion alueeseen treenin osalta.

Olen alkanut itsekin tutustua tähän aiheeseen pitkään jatkuneiden selkäongelmien myötä. Hieman tämä asia tuntuu olevan samaa myös mistä monet "jäsenkorjaajat" puhuvat ja pyrkivät kuuluisaa SI-nivelstä manipuloimalla hoitamaan ja toisaalta tietty lähes kaikki osteopaatit ja kiropraktikot tähän pyrkivät.Tässä varmasti tärkeää on tuo neuromuskulaarinen toiminta eli, että lihaksista oikealla ja vasemmalla toimii tasapainoisesti.

Mutta ihan vaan pohdintana, voiko esimerkiksi voimistelijoilla olla edes Left aic patternia? Ainakin, kun heidän seisovia asentoja katsoo niin tuntuu, että voisi mennä viivottimen ja vatupassin kanssa paikalle ja ei juurikaan hämminkejä löytäisi.

Tässä siis ajatuksenjuoksuna, että jos alkaisi tekemään voimisteluliikkeitä (erityisesti esim. renkailla), niin alkaisiko tämä korjaamaan tätä ongelmaa automaattisesti? Tokihan tuossa ei päästä oikein lantion alueeseen treenin osalta.

Oma näkemykseni on että renkailla harjoittelu ei ole paras ratkaisu selkä ongelmien ratkaisemiseksi. Olkapäiden- ja rintarangan liikkuvuutta kyllä parantaa, mutta nähdäkseni selkäongelmiin toimii paremmin toisenlainen harjoittelu. Olen itse ostanut useampia AFT:n verkkovalmennuksia ja sieltä löytyy toiminnallinen selkätreeni niminen ohjelma, jota joku täällä pakkiksellakin oli käyttänyt selkäongelmien parantamiseen.

Aloitin itse juuri toiminnalinen kehontreeni ohjelman ja ensi vaikutelma ensinmäisen viikon jälkeen on positiivinen, sillä tuo sisältää paljon kiertoja ja se tuntuisi itellä auttavan kehon epätasapaino ongelmii. Tuo ohjelman tavoite on siis liikkuvuuden parantaminen, voiman kehittämiseen on käytettävä muita ohjelmia. Tuo ohjelmaa en kyllä selkäongelmaiselle suosittelisi.

Tuossa on video, jonka postasin aikaisemmin jo selkäkipu-ketjuun, jossa ohjeistetaan tekemään harjoituksia jotka vaikuttavan lantionasennon hallintaan.

Joko Suomessa on tähän perehtynyttä fyssaria? Itsellänihän on tämä melko pahana ollut pitkään ja tullut käytyä aika usealla fyssarilla, mutta ihan turhaan.

Itselläni kiertyy tuo lantio vasemmalle, niin se tuo oikean jalan edemmäs samalla myös oikea jalka kiertyy sisäänpäin. Oikealla puolella myös olkapää kiertyy eteen ja alas sitten oikea kylki painuu kasaan. Yläkroppa taas sitten kiertyy oikealle varmaan kompensoidakseen. Ongelmiahan tästä aiheutuu mm. penkissä ei saa kunnon lapatukea oikealle puolelle ja mm. maastavedot ja kyykyt epätasapainossa.

Onkohan minulla sitten tuo ns. right bc pattern? Olisi mukavaa, jos saisi homman vihdoin korjattua vaikka ihan kotikonstein.

kroppa kiertyminen.png

Joko Suomessa on tähän perehtynyttä fyssaria? Itsellänihän on tämä melko pahana ollut pitkään ja tullut käytyä aika usealla fyssarilla, mutta ihan turhaan.

Itselläni kiertyy tuo lantio vasemmalle, niin se tuo oikean jalan edemmäs samalla myös oikea jalka kiertyy sisäänpäin. Oikealla puolella myös olkapää kiertyy eteen ja alas sitten oikea kylki painuu kasaan. Yläkroppa taas sitten kiertyy oikealle varmaan kompensoidakseen. Ongelmiahan tästä aiheutuu mm. penkissä ei saa kunnon lapatukea oikealle puolelle ja mm. maastavedot ja kyykyt epätasapainossa.

Onkohan minulla sitten tuo ns. right bc pattern? Olisi mukavaa, jos saisi homman vihdoin korjattua vaikka ihan kotikonstein.

katso liitettä 263205

Tuommoisen blogitekstin löysin koskien PRI:tä

https://janiparkkinen.com/2017/04/19/postural-restoration-institute-altistuminen-osa-1/

Suomesta ei kyllä löydy PRI sertifioituneita fyssareita, tuosta blogitekstistäkin selviää että
Yhdysvalloissa tällä hetkellä kovassa huudossa oleva Postural Restoration Institute.

PRI:n sivuiltahan näkee mistä löytyy PRI-terapeutteja

https://www.posturalrestoration.com...:providerlocations&tax=provider_countries:104

Esim. Saksastakin löytyy tuon mukaan vain kaksi.

Saman suuntaisia harjoituksia kyllä näyttäisi olevan noilla Jani Parkkisenkin sivuilla kuin mitä esim. Conorin videoilla:

https://janiparkkinen.com/2022/02/18/rintaranka-liikkuvaksi/

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Parin viime viikon aikana olen tehnyt harjoituksia Alexander PRiologist youtube-kanavalta, videoilla näkyvät harjoituksilla on kyllä ollut vaikutusta ainakin itellä.
Aluksi kyllä tuntui varsinkin lantion lihaksissa nuo harjoitukset jälkikäteen.

2 eri harjoitusta lantion saamiseksi paremmin vaakatasoon eli pelvic lateral fix

Anterrior pelvic tilt fix

Päivitellään itsekin pitkästä aikaa ketjuun. Koko kropan jumien kanssa edelleen ollut painiskelua minkä takia salitreenit jäänyt kuukausiksi. Edelleenkään hieronta, putkirullailu eikä venyttely tee mitään. Käväisin pri kursseja käyneellä fyssarilla tsekkauttamassa ruhoa.
-Adduction drop test fail molemmilla puolilla, lantio kiertää oikealle
-olkapää sisäkierto fail molemmilla puolilla, rintakehä kiertyy vasemmalle
-kallo ja yläniska menee oikealle, lateraalinen fleksio tiukka vasemmalle.

Pec patternilta vaikuttas testien perusteella. Käytiin läpi liikkeitä millä neutralisoitui kaikki muut paitsi yläniska. Duunaillaan näitä nyt jonkun aikaa. Edelleen harmi ettei ole Suomessa ottanut tuulta alleen.

View: https://m.youtube.com/watch?v=ndvxWAD-eNc&pp=ygULcGVjIHBhdHRlcm4%3D

Päivitellään itsekin pitkästä aikaa ketjuun. Koko kropan jumien kanssa edelleen ollut painiskelua minkä takia salitreenit jäänyt kuukausiksi. Edelleenkään hieronta, putkirullailu eikä venyttely tee mitään. Käväisin pri kursseja käyneellä fyssarilla tsekkauttamassa ruhoa.
-Adduction drop test fail molemmilla puolilla, lantio kiertää oikealle
-olkapää sisäkierto fail molemmilla puolilla, rintakehä kiertyy vasemmalle
-kallo ja yläniska menee oikealle, lateraalinen fleksio tiukka vasemmalle.

Pec patternilta vaikuttas testien perusteella. Käytiin läpi liikkeitä millä neutralisoitui kaikki muut paitsi yläniska. Duunaillaan näitä nyt jonkun aikaa. Edelleen harmi ettei ole Suomessa ottanut tuulta alleen.

View: https://m.youtube.com/watch?v=ndvxWAD-eNc&pp=ygULcGVjIHBhdHRlcm4%3D

Kellä fysiatrilla mahdollisesti piipahdit? :)

Back
Ylös Bottom