Lattiapenkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robby.R
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 LATTIAPENKKI – RAIVOKAS VOIMAN PERUSLIIKE 💥

Meta description: Kyynärpäät lattiaan, selkä jämäksi ja tanko liikkeelle: lattiapenkki paljastaa raa’an punnerrusvoiman ilman kaarta ja selittelyjä.

LOL jätkällä 16 postia mutta näköjään jo Neutraali tullu tutuks :)

Melkeen vois kyllä kans olla kaikki penkkipunnerruksesta-threadissa. Tosin siellä ei moni tähän olisi kuitenkaan vastannut kun se on sellanen väittelythreadi.

En nyt muista paljonko se oli, mutta hämärä muistikuva, että alle penkin oli. Jalat penkillä en suosittele ottamaan jos on maksimaalinen penkki mielessä. Pitäisi pyrkiä nostamaan kokoajan kisanostoja, vaikka sarja olisikin kyseessä, eli tekniikka aina kohdalleen. Lattiapenkissä pitää keskittyä laskemaan kuten nostaisi normaalisti sarjaa, tanko vatsaa kohti ja kyynärpäät kroppaa kohti. Lattiapenkki on todella paikallaan, jos tanko jää failuressa siihen puoliväliin. Ja kaikista tärkein pointti on pitää maksimaaliset paineet koko noston ajan myös alhaalla.

Dracone sanoi:
Melkeen vois kyllä kans olla kaikki penkkipunnerruksesta-threadissa. Tosin siellä ei moni tähän olisi kuitenkaan vastannut kun se on sellanen väittelythreadi.
Joo meinasin ensin sinne laittaakin tän mutta aattelin että lattiapena ei ehkä kuulu penkki trediin ja en kyllä kerennyt enään editoimaankaan tuota ekaa viestiini eli nyt se on täällä ja parempi ehkä näin :)
Mike sanoi:
En nyt muista paljonko se oli, mutta hämärä muistikuva, että alle penkin oli. Jalat penkillä en suosittele ottamaan jos on maksimaalinen penkki mielessä. Pitäisi pyrkiä nostamaan kokoajan kisanostoja, vaikka sarja olisikin kyseessä, eli tekniikka aina kohdalleen. Lattiapenkissä pitää keskittyä laskemaan kuten nostaisi normaalisti sarjaa, tanko vatsaa kohti ja kyynärpäät kroppaa kohti. Lattiapenkki on todella paikallaan, jos tanko jää failuressa siihen puoliväliin. Ja kaikista tärkein pointti on pitää maksimaaliset paineet koko noston ajan myös alhaalla.
Ok, otitko joka viikko lattiapenkkiä vai jotenkin jaksoittain ja käytitkö siinäkin sitä 2x6 systeemiä?

neutraali sanoi:
Selvä, tätä mielipidettä juuri kaipasinkin, eli nimenomaan rawina jumppaan, paljonko oli normi penkin ja lattiapenkin ero sinulla? Oletko sinä kokeillut tuota jalat penkillä systeemiä? Tai jos joku muu on niin kertokaa kokemuksenne siitä. En tiedä olenko minä sitten joku poikkeus vaan eilen kun tosiaan tuota lattiapenkkiä testasin niin ei ainakaan näin alussa pystyis isoja rautoja käyttämään, kymmeniä kiloja varmasti joutuis vähentään verrattuna penkki maksimiin, miten muilla? Ainakin näistä muutamista postauksista päätellen osa porukasta pukkaa samanverran lattiapenkistä kuin normaalista penkistä :eek:

Itse tein jonkin aikaa lattiapenkkiä, ihan hyvin tuntui toimivan ja juuri RINNALTALÄHTÖÖN. :)
Ja miksi ei toimisi raw nostoon myös, koska lähtö raw nostona on todella tärkeä.
Kyllä se siitä lähtee nousemaan. Uusi liike, niin ei siinä heti otakaan mitään maksimi rautoja. Normaaleilla otteilla lattiapena oli mulla n.10kg tavallista penaa jäljessä. Kapeilla otteilla molemmat oli suurinpiirtein samoissa painoissa.
Ite tein jonkin aikaa jalat penkillä, mutta muutin sitä niin että teen sotilaspenkki tyyliin jalat ilmassa. Rasittaa myös hyvin rintaa ja myös tuolla olen nyt saanut rinnaltalähtöä paremmaksi.

Mike sanoi:
Jalat penkillä en suosittele ottamaan jos on maksimaalinen penkki mielessä. Pitäisi pyrkiä nostamaan kokoajan kisanostoja, vaikka sarja olisikin kyseessä, eli tekniikka aina kohdalleen. Lattiapenkissä pitää keskittyä laskemaan kuten nostaisi normaalisti sarjaa, tanko vatsaa kohti ja kyynärpäät kroppaa kohti. Lattiapenkki on todella paikallaan, jos tanko jää failuressa siihen puoliväliin. Ja kaikista tärkein pointti on pitää maksimaaliset paineet koko noston ajan myös alhaalla.

Miksi ei pitäis ottaa jalat penkillä. Tolla tavalla ajateltuna ei pitäis mitään muuta liikettä tehdäkään kuin penkkiä kisanostoina. Ei se kisatekniikka siitä mihinkään muutu, vaikka tekis jalat penkillä.. Siis mikäli ei tee pelkästään vain tuota jalat penkillä ja unohtaa kaiken muun.

Mike sanoi:
Lattiapenkillä ei ole vittuakaan tekemistä rinnaltalähdön kanssa. Koko käsite rinnaltalähtö on vääristynyt wsb:ssä. Jos olet raw nostaja, pidä jännitys alhaalla ja likimain sama ote kuin penkissäkin. Lattiapenkki on loistava liike tuomaan juuri siihen kohtaan jerkkua, missä rasitus ojentajille alkaa. Olenkin aina wsb säätäjiltä kysynyt "kuinka usein päästät paineet pois ykkösessä alhaalla?".

En käsitä miten voit tyrmätä jonkin liikkeen paskana tai ei voi toimia yleensäkään ollenkaan, kun et ole edes koskaan kokeillut..tai saatikaan pidempiä aikoja.
Kuinka usein teet kisassa vinopenkkiä, kuinka usein teet kisassa lattiapenaa paineilla, kuinka usein teet kisassa lankkupenkkiä? Ihan samalla tavalla noita voi kysyä sulta. Miksi teet noita liikkeitä, kun ei niitä kisassa tehdä.

Moni raw-skaboissa nostava tuttu on kehunut, että toi lähtö rinnalta on parantunut juuri ton pysäytyksen/paineen päästämisen takia.
Ja se oteleveys kannattaa pitää kapeana.
:offtopic:Vähän sama juttu kuin box-kyykyssä.

LOL jätkällä 16 postia mutta näköjään jo Neutraali tullu tutuks :)

:offtopic: Joo, olen kummiskin lukenut tätä foorumia niin pitkään kun jaksan vaan muistaa... Eipä noi postin määrät loppupeleissä mitään määrää.

Tääläpäässä on kans tuo lattiapenkki todella tuonut sitä poweria just rinnaltalähtöön... sanoi Mike mitä tahansa.

Raven sanoi:
Itse tein jonkin aikaa lattiapenkkiä, ihan hyvin tuntui toimivan ja juuri RINNALTALÄHTÖÖN. :)
Ja miksi ei toimisi raw nostoon myös, koska lähtö raw nostona on todella tärkeä.
Kyllä se siitä lähtee nousemaan. Uusi liike, niin ei siinä heti otakaan mitään maksimi rautoja. Normaaleilla otteilla lattiapena oli mulla n.10kg tavallista penaa jäljessä. Kapeilla otteilla molemmat oli suurinpiirtein samoissa painoissa.
Ite tein jonkin aikaa jalat penkillä, mutta muutin sitä niin että teen sotilaspenkki tyyliin jalat ilmassa. Rasittaa myös hyvin rintaa ja myös tuolla olen nyt saanut rinnaltalähtöä paremmaksi.
Kumpi mielestäsi oli parempi tuo lattiapenkki vai tuo jalat penkillä tyyliin tehty penkki ja "löysäsitkö" sinä kädet tossa lattiapunnerruksessa ala asennossa? Sotilaspenkki tyylillä en rupea tekeen kun mulla tulee sillä olkapäät aina kipeeksi.

neutraali sanoi:
Kumpi mielestäsi oli parempi tuo lattiapenkki vai tuo jalat penkillä tyyliin tehty penkki ja "löysäsitkö" sinä kädet tossa lattiapunnerruksessa ala asennossa? Sotilaspenkki tyylillä en rupea tekeen kun mulla tulee sillä olkapäät aina kipeeksi.

Päästin paineet alhaalla pois. Nyt en ole saanut vielä kunnolla vertailupohjaa, kun en ole sotilaspenkki aikaan maksimia tehnyt.. Mutta kyllä tässä kuukauden sisään tiedän.

mun mielestä lattiapenkki kädet löysäten kyllä auttaa rinnaltalähtöön myös raakana nostavia. asento pitäs pitää, eli ei puhallella keuhkoja tyhjiksi, vaan ainoostaan kädet löysätään.

jos kaikki jännitykset pidetään koko noston ajan, se on sillon aika sama ku stoppipenkki. eli treenataan staattista voimantuottoa ko. nivelkulmalla +/- 10 astetta. erinomainen apu rinnaltalähtöön ja muihin heikkoihin kohtiin.

sarjoista ja toistoista: koska esim. lankkupenkki ylikuormittaa ojentajia, en sitä tekis ku välillä 1-3, mutta lattiapenkissä nostetaan ojentajille pienempiä kuormia eli siis alle kisamaksimin, joten siinä voi mennä vitoseenkin. kuitenkin kun on teholajista kyse ja lajivariaatiosta, pysyisin aika paljon lyhyissä toistoissa. edelleen suosittelen keskileveetä tai kapeeta käsiväliä myös raw-nostajille.

varmaan 90%:lla nostajista paidalla tai ilman se kuolokohta on siinä transitio-vaiheessa. eli kun kyynärpää on ~90 asteessa ja paino siirtyy ojentajien huomaan. rinnalta tulee yleensä se eka 10-15cm ihan mitä vaan.

:)

Mitenkähän te teette tuon lattiapenkin?

Ite teen niin että menen lattialle makuulle, sitten laitan painojen kummalekin puolelle korokkeet nii että kun otan tangosta kiinni niin kyynärpäät osuvat juuri ja juuri lattiaan. Sitten nostan painon ylös penkki otteella. Lasken alas, paineet pois ja uudestaan... Mikähän tään liikken nimitys sitte on jos ei oo lattiapenkki... No joka tapauksessa auttaa! :P

Kyllä toi on auttanut penkki tuloksia hyvin, kun saa laittaa lattiapenkkii isommat raudat ja siitä lihakset tykkää. Sillo ainakin pena maksimi tuntuu kevyemmältä.

Tämä :david: kysyisi lattiapenkistä seuraavaa.. Eli onko kukaan tehnyt / onko järkeä tehdä lattiapenkkiä käsipainoilla?

Itse olen lattiapenkkiä tehnyt vain smithissä. Normaalia kapeammalla otteella käsiä löysäämättä ja toistoja tullut suunnilleen sama määrä kuin normaalissa kapeassa penkissä.

Dracone sanoi:
Tämä :david: kysyisi lattiapenkistä seuraavaa.. Eli onko kukaan tehnyt / onko järkeä tehdä lattiapenkkiä käsipainoilla?
Vaikka itsekään en lattiapenasta mitään tiedä niin tähän tiedän vastauksen ja se on että kyllä on, se on vaan harvoin käytetty liike mutta hyödyllinen, jostain olen näin aikoinani lukenut :)

Luulis että on vaikeata hallita isoja käsipainoja tossa lattiapenkissä.
Itselleni tulisi ongelmaksi, miten tai mistä ne käsipainot pitäis ottaa vai pitäiskö pyytää 2 jamppaa ne mulle antamaan...
Muutenkin tangolla on tukevampi työntää ja käsipainot tuppaa karkailemaan.
Ei pysty yhtä tasaisesti työntämään, koska yleensä kaikilla on toinen käsi selkeästi toista vahvempi.
Eli kun kyseessä on ns.ykkös maksimi.

Back
Ylös Bottom