Lattiapenkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robby.R
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 LATTIAPENKKI – RAIVOKAS VOIMAN PERUSLIIKE 💥

Meta description: Kyynärpäät lattiaan, selkä jämäksi ja tanko liikkeelle: lattiapenkki paljastaa raa’an punnerrusvoiman ilman kaarta ja selittelyjä.

Paljonko jengi on ottanut lattiapenkistä ja mitä on tullut paidalla,noin vertailun vuoksi?
Suhdehan menee about se mitä otat lattiapenkistä on n.80% siitä mitä pitäis tulla paidalla.
Itse otin lattiapenkistä 185kg.Mutta paidalla nostaminen jäi väliin :wall:

Paljonko jengi on ottanut lattiapenkistä ja mitä on tullut paidalla,noin vertailun vuoksi?

Lattiapenkistä luokkaa 140 kg ja IPF-paidalla salilla 192,5kg eli osia alle 73 %.

Suhdehan menee about se mitä otat lattiapenkistä on n.80% siitä mitä pitäis tulla paidalla.

Pitäiskö nyt parantaa lattiapenkkiä? Enpä usko. Sanoisin, että se paita nosto on ainoa millä on väliä. Mielestäni on siis parempi mitä pienempi jonkun apuliikkeen prosentti on kisanostosta, koska silloin keskityt oikeisiin asioihin. En tarkoita tällä sitä, että pyrkisin huonommaksi apuliikkeissä tai raw-nostoissa, mutta omalla kohdallani sanoisin, että treenin painotus olisi perseellään, jos kehittyisin niin, että saisin 150 kg lattiapenkistä, mutta paitapenkki ei nousisi. Tavoite on siis, että apuliikkeiden ja kisanostojen tulokset nousevat, mutta kisanostot nopeampaan tahtiin.

Sullahan toi suhdanne on keskivertoa parempi, koska Selkäinahon kanssa kun olen jutellut lattiapenkistä
vs. paitapenkki hän kertoi että se vertailu% on n.80%.
Jos sulla menisi ton mukaan olis paitapenkkisi 175kg,
kun lattiapenkki on 140kg.
Ymmärrän hyvin ton sun mielipiteen,että kisanoston tulee liikkua/kehittyä (mielellään) nopeammin kuin apuliikkeitten.
Periaatteessa se kehitys ns.kisanostoissa on myös se, että kuinka hyvin osaat
ottaa hyödyn irti varusteista.
Kysyin tarkoituksella, kuinka paljon on eroa lattiapenkillä vs. paitanostolla?
Koska lattiapenkki on WSB-treenissä yksi pääliikkeistä.

WSB:llähän minäkin treenaan.

Lattiapenkki on ollut mulle aina melko hankala liike. Tuntuu, että se vääntää olkapäitä aika rajusti. Saan esim. raw-penkistä 20 kg enemmän kuin lattiapenkistä, vaikka mun välityksillä ne molemmat lähtevät melkein samasta pisteestä. Saan pienellä kaaren ylijännittämisellä tangon rintaan kiinni lattiapenkissä. Se ei tunnu kuitenkaan parhaalta asennolta työntää joten normaalisti lattiapenkissä tanko jää 1-2 cm rinnasta.

Aloittelija osallistuu keskusteluun, sori :)

Missähän on vika kun lattiapenkistä nousee hyvin 105kg, ja normista vaan 110kg?

Tosin penkkipaikkani penkki on selkeästi korkeampi kuin muilla saleilla, eli ei ilmeisesti pääse käyttään kroppaa yhtä hyvin.

Weeboomi sanoi:
Aloittelija osallistuu keskusteluun, sori :)

Missähän on vika kun lattiapenkistä nousee hyvin 105kg, ja normista vaan 110kg?

Tosin penkkipaikkani penkki on selkeästi korkeampi kuin muilla saleilla, eli ei ilmeisesti pääse käyttään kroppaa yhtä hyvin.

Kun nostin lattiapenkistä 185kg, oli mun normi 2x180(=max. n.190-195kg)
Et ihan hyvältä toi sun suhdanne vaikuttaa :thumbs:
Tohon lattiapenkkiin vaikuttaa todella paljon kaaren korkeus,pysäytys ja
rentoutatko lihakset ala asennossa.Kuten oikeaoppisessa lp:ssä tulisi tehdä.

mulla on lp max 160 ja normipenkin max sama 160. paidalla penkki max on 205 salinostona mut stopilla. luulen että mun apinen kädet auttavat aikalailla tossa lattiapenassa normaali otteella. lp kapealla otteella on sitten mulle tosi raskasta. stana näitä apinankäsiä..... saiskohan lääkäriltä lähetteen käsien lyhennykseen? :nolo:

Robby.R sanoi:
Kun nostin lattiapenkistä 185kg, oli mun normi 2x180(=max. n.190-195kg)
Et ihan hyvältä toi sun suhdanne vaikuttaa :thumbs:
Tohon lattiapenkkiin vaikuttaa todella paljon kaaren korkeus,pysäytys ja
rentoutatko lihakset ala asennossa.Kuten oikeaoppisessa lp:ssä tulisi tehdä.
Jep, muistaakseni lähes kaaretta, reilu pysäytys, rentoutus ja nosto. No katsotaan nyt, josko tuo normipenkkikin olisi pikkuhiljaa nousussa.

rontus sanoi:
luulen että mun apinen kädet auttavat aikalailla tossa lattiapenassa normaali otteella.

Samaa apinan vikaa täälläkin. Lattiapenkki ja normipenkki ovat samoissa lukemissa. Lattiapenkissä tanko jää järkyttävän kauas rinnasta ja normipenkissä kyynärpää on 20 senttiä selän takapuolella ala-asennossa. 20 senttiä kun saisi käsistä pois.
:thumbs:

Tahvo Tohveli sanoi:
Samaa apinan vikaa täälläkin. Lattiapenkki ja normipenkki ovat samoissa lukemissa. Lattiapenkissä tanko jää järkyttävän kauas rinnasta ja normipenkissä kyynärpää on 20 senttiä selän takapuolella ala-asennossa. 20 senttiä kun saisi käsistä pois.
:thumbs:

Sitten olisi paha vetää maasta. :)

Onko tuo lattiapenkki hyvä liike penkkipunnerruksen apuliikkeenä. Millaisilla raudoilla pystytte sitä tekemään suhteessa normipenkkiin ja oletteko saaneet kyseisestä liikkeestä jotain selkeetä hyötyä itse penkkipunnerrukseen? Millaisella otteella teette sen normi penkkiin varrattuna, samanlevyisellä vai kapeemmalla ja onko se käsien "löysäys" pakollinen siellä ala asennossa. Millaisia sarja ja toistomääriä tässä liikkeessä kannattaisi tehdä? Itse kokeilin huvikseni eilen yhden toiston treenin jälkeen kyseistä liikettä ja oli todella oudon/raskaan oloinen liike(tosin paikat oli jo jumissa mutta silti). Kokemuksia mieluiten vähän kokeneimmilta nostajilta tai henkilöiltä joilla oikeesti on asiasta tietoa, kiitos.

Kyllä Westside ohjelmassa maksivoimapäivänä silloin tällöin tehdään lattiapenkkiä. Hyvä maksivoimaliikkeenä eli ykköstä. Minua on gurut neuvoneet tekemään lattiapenkin kapeallaotteella. Niin kapealla, että kädet ovat virallisessa voimannostotangossa aivan karhennusten reunalla. Sitten alhaalla löysäksi päästäminen on milestäni tämän liikkeen idea. Sieltä saa lisää potkua rinnalta lähtöön penkkiin. Itselläni on ennätys tuosta lattiapenkistä 175kg maksivoimatreenissä kun kapee penkkin on 195kg.

Cypi sanoi:
Itselläni on ennätys tuosta lattiapenkistä 175kg maksivoimatreenissä kun kapee penkkin on 195kg.
Paljon normi penkki (raw)?
Itse olen ajatellut että jättäisin vinopenkin pois ohjelmistosta ja ottaisin lattiapenan sen tilalle(siis tällä hetkellä teen normi penan ja v,penan eri päivinä), tiedän että lattiapena on ojentaja liike mutta oisko tuossa järkee että jättäs vinopenan pois ja ottaisi lattiapenan sen tilalle(molempia ei jaksa samana päivänä tehdä, eikä oikein muullekaan päivälle pysty laittaan, toki nuita voisi vuoroviikoin tehdä?), vinopenahan ei sinäänsä ainakaan hirveesti vaikuta normi penkin kehitykseen, ei ainakaan käsittääkseni niin hyvin mitä toi lattiapena, mitä mieltä, kandeeko näin tehdä?

Lattiapenkki käsien rentoutus alhaalla 5*80kg
Sama ilman rentoutusta 1*100kg
tavallinen runkkupenkki 1*102.5 - suht puhdas, kuitenkin salinosto 1*100kg
Kapee penkki 3*75kg.

Mielestäni pirun hyvä liike niin rentoutuksella kuin ilmankin, oteleveys on hieman kapeempi ku normi penkissä. Mutulla menis niin että jos rentouttaa niin ojentajiin tulee kivasti lisää potkua jos taas ei rentouta alhaalla niin lisäis rinnaltalähtöä, näin ainakin itsellä tuntuu menevän. Kaikki ylläolevat tulokset on iha raw, maksimissaan rannesiteet ollu käytös.

neutraali sanoi:
Paljon normi penkki (raw)?
Itse olen ajatellut että jättäisin vinopenkin pois ohjelmistosta ja ottaisin lattiapenan sen tilalle(siis tällä hetkellä teen normi penan ja v,penan eri päivinä), tiedän että lattiapena on ojentaja liike mutta oisko tuossa järkee että jättäs vinopenan pois ja ottaisi lattiapenan sen tilalle(molempia ei jaksa samana päivänä tehdä, eikä oikein muullekaan päivälle pysty laittaan, toki nuita voisi vuoroviikoin tehdä?), vinopenahan ei sinäänsä ainakaan hirveesti vaikuta normi penkin kehitykseen, ei ainakaan käsittääkseni niin hyvin mitä toi lattiapena, mitä mieltä, kandeeko näin tehdä?

Raw-pekki oli 200kg tuolloin.. Oletko ajatellu siirtyä kokonaan uuteen systeemiin. Tuota Westsideä suosittelelisin. Sillä on tehty kovia tuloksia. Ohjelmassa maksivoimapäivä ja nopeusvoima.

1päivä Nopeus voimapäivän tehdään yleensä nopeusvoima penkki, ojentajia pari sarjaa ja olkapäitä 2liikettä pari sarjaa,

2 päivänä yläselkää 2liikettä 2sarjaa, maastaveto jotta alaselkäkin pysyisi ees vähän kunnossa ja hauista 2liikettä 2sarjaa.

3päivä Penkistä maksimivoima liike. Jostain punnerrusliikkeestä otetaan maksimi. Päälle vaikka lankkupenkki maksimi kolmonen eli 3toistoa maksimi raudalla. Ojentaja liike 4sarjaa. Etuolkapääliike 3sarjaa ja hauisliike 3sarjaa

4. Selälle soutuliike 3-6sarjaa. Takaolkapääliike 3sarjaa. Hauis 3sarjaa. Olankohautus 2-3sarjaa. kevyt ojentajaliike 2sarjaa. Olen tehnyt vielä kyykyn lisäksi tähän

Tässä yksi esimerkki Westsidestä..

Cypi sanoi:
Raw-pekki oli 200kg tuolloin.. Oletko ajatellu siirtyä kokonaan uuteen systeemiin. Tuota Westsideä suosittelelisin. Sillä on tehty kovia tuloksia. Ohjelmassa maksivoimapäivä ja nopeusvoima.

1päivä Nopeus voimapäivän tehdään yleensä nopeusvoima penkki, ojentajia pari sarjaa ja olkapäitä 2liikettä pari sarjaa,

2 päivänä yläselkää 2liikettä 2sarjaa, maastaveto jotta alaselkäkin pysyisi ees vähän kunnossa ja hauista 2liikettä 2sarjaa.

3päivä Penkistä maksimivoima liike. Jostain punnerrusliikkeestä otetaan maksimi. Päälle vaikka lankkupenkki maksimi kolmonen eli 3toistoa maksimi raudalla. Ojentaja liike 4sarjaa. Etuolkapääliike 3sarjaa ja hauisliike 3sarjaa

4. Selälle soutuliike 3-6sarjaa. Takaolkapääliike 3sarjaa. Hauis 3sarjaa. Olankohautus 2-3sarjaa. kevyt ojentajaliike 2sarjaa. Olen tehnyt vielä kyykyn lisäksi tähän

Tässä yksi esimerkki Westsidestä..
Ajattelin ainakin toistaiseksi pysyä tässä systeemissä kun saan sillä hyvin tulosta aikaiseksi(muuten treenaan body painotteisesti paitsi penkki ), mitä mieltä sinä olet tuosta vinon pois jättämisestä ja sen korvaamisesta tuolla lattiapenalla?

Jto voit myös kommentoida jos eksyt tänne ja minkälaista sarja määrää ja toisto määrää sinä suosittelisit ym kommentteja aiheeseen(lattiapenkkiin) liittyen.

Lattiapenkkihän on vain 1 penkin monista sovelluksista, joita wsb:ssä tehdään.
Viime syksynä työnsin lattiapenkistä 185kg varaa jäi n.5kg ei ollut varmistajia, joten ihan maksimiin en mennyt.
Raw-penkistä 2x180kg ilman mitään kevennyksiä/herkistelyä, eli maksimi olisi varmaan ollut n.190-200kg.

Lattiapenkkiä kannattaa ottaa esim.kerran kolmeen viikkoon, jos menee maksimiin.
Muuten vaikka joka toinen viikko ns.ojentaja treeninä ja mennä vaikka max.X 5.
Lattiapenkin suoritus tekniikasta: ote normaalia kapeampi, kunhan se ei väännä olkapäitä vituralleen.
Pysäytys ala-asennossa paineet pois ja sit kunnon runtaus suorille.
Moni sanoo ettei kannata päästää paineita pois mutta liike on paljon vaikeampi,
kun sen joutuu aloittamaan ns.kuolleesta kohdasta.
Tosta vinopenkistä, kannattaa kokeilla sitä kapeana ja huomata miten heikko sitä onkaan :)

Mun mielestä ei kannata lattiapenkkiä tehdä ku korkeintaan vitosen sarjoja. Sanoit, että tekisit lattiapenkin toisena päivänä eli ilmeisesti vähän kevyempi treeni? Tee vaikka 3x5 samalla raudalla, mutta jätä varaa kuitenkin. Toinen hyvä systeemi vois olla että teet ensimmäisellä viikolla 3x5, seuraavalla viikolla 3x3 ja viimeisellä viikolla maksimi kolmosen. Jätä kahdella ekalla viikolla jonkin verran varaa, mutta kolmannella viikolla sitten kaikki irti. Sitten tietysti voit tehdä Cypin mainitsemalla tavalla maksimiin, mutta jos teet kuitenkin kovan penkkitreenin myös samalla viikolla niin ei kannata varmaan maksimiykköseen mennä kuin kerran 3-4 viikossa.
Robbyn kanssa olen samaa mieltä siitä, että liike kannattaa pysäyttää kunnolla alhaalla, jolloin joutuu työntämään 'kuollutta' tankoa.

Lattiapenkillä ei ole vittuakaan tekemistä rinnaltalähdön kanssa. Koko käsite rinnaltalähtö on vääristynyt wsb:ssä. Jos olet raw nostaja, pidä jännitys alhaalla ja likimain sama ote kuin penkissäkin. Lattiapenkki on loistava liike tuomaan juuri siihen kohtaan jerkkua, missä rasitus ojentajille alkaa. Olenkin aina wsb säätäjiltä kysynyt "kuinka usein päästät paineet pois ykkösessä alhaalla?".

Robby.R sanoi:
Tosta vinopenkistä, kannattaa kokeilla sitä kapeana ja huomata miten heikko sitä onkaan :)
On kokeiltu eikä vaikuta oikeastaan paljon mitään normaali ote leveyteen verrattuna mulla, ote sormen leveyden verran karhennuksen reunasta. Toi lattiapena sensijaan tuntui tosi raskaalta kun sitä kokeilin treenin loppuun. Menee vähän :offtopic: mutta onko tuo jalat penkillä tehtävä versio yksi hyvä penkki maksimin kehittäjistä?
Mike sanoi:
Lattiapenkillä ei ole vittuakaan tekemistä rinnaltalähdön kanssa. Koko käsite rinnaltalähtö on vääristynyt wsb:ssä. Jos olet raw nostaja, pidä jännitys alhaalla ja likimain sama ote kuin penkissäkin. Lattiapenkki on loistava liike tuomaan juuri siihen kohtaan jerkkua, missä rasitus ojentajille alkaa. Olenkin aina wsb säätäjiltä kysynyt "kuinka usein päästät paineet pois ykkösessä alhaalla?".
Selvä, tätä mielipidettä juuri kaipasinkin, eli nimenomaan rawina jumppaan, paljonko oli normi penkin ja lattiapenkin ero sinulla? Oletko sinä kokeillut tuota jalat penkillä systeemiä? Tai jos joku muu on niin kertokaa kokemuksenne siitä. En tiedä olenko minä sitten joku poikkeus vaan eilen kun tosiaan tuota lattiapenkkiä testasin niin ei ainakaan näin alussa pystyis isoja rautoja käyttämään, kymmeniä kiloja varmasti joutuis vähentään verrattuna penkki maksimiin, miten muilla? Ainakin näistä muutamista postauksista päätellen osa porukasta pukkaa samanverran lattiapenkistä kuin normaalista penkistä :eek:

Back
Ylös Bottom